Recension – Star Wars: Battlefront II

Robot
Recension – Star Wars: Battlefront II

EA:s andra försök att göra storverk av Star Wars-licensen är snart här. FZ har krigat i två dagar, här är vårt första omdöme.

#battlefront, #dice, #ea, #star-wars, #star-wars-battlefront-ii


Medlem

"Tvådagarsbesöket hos Dice"? Ungefär som Konami "bootcamp" gällande senaste Metal Gear solid? Inte konstigt att stora delar av spelarbasen inte tar "gammal" media på allvar längre utan söker sig till youtubers med lite mer integritet.

Fick folk som besökte husrum? Mat? Merch? Alkohol?

Medlem

Tycker man går in med för stora förhoppningar om man väntar sig återuppleva barndomens Star Wars fantasier och drömmar. Faktum är att man är gammal och det det här bara är ett spel.

Redaktör
Skrivet av kaealy:

"Tvådagarsbesöket hos Dice"? Ungefär som Konami "bootcamp" gällande senaste Metal Gear solid? Inte konstigt att stora delar av spelarbasen inte tar "gammal" media på allvar längre utan söker sig till youtubers med lite mer integritet.

Fick folk som besökte husrum? Mat? Merch? Alkohol?

Vi åkte till EA Dice-kontoret i Stockholm, spelade spelet och åkte hem. Det bjöds på alkoholfri dryck och lunch. Ganska odramatiskt, och som texten klargör kommer vi spela på samma villkor som alla andra innan vi sätter betyg. Jag har ärligt talat svårt att se varför det skulle skada förtroendet för oss som testar spelen - vi blir liksom inte hjärntvättade av att besöka en speltillverkare.

Edit: stora youtubers tar ofta betalt för att spelen ska synas hos dem, vilket aldrig sker på FZ. Apropå integritet.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Tomas Helenius:

Vi åkte till EA Dice-kontoret i Stockholm, spelade spelet och åkte hem. Det bjöds på alkoholfri dryck och lunch. Ganska odramatiskt, och som texten klargör kommer vi spela på samma villkor som alla andra innan vi sätter betyg. Jag har ärligt talat svårt att se varför det skulle skada förtroendet för oss som testar spelen - vi blir liksom inte hjärntvättade av att besöka en speltillverkare.

Kan också inflika att youtubers var där redan förra veckan. Innan press. Samtidigt uppmuntrar jag källkritiken. Vi har ändå gjort det här ett par år och skulle bara kunna förlora på att tumma på vår integritet.


signatur
Medlem
Skrivet av kaealy:

"Tvådagarsbesöket hos Dice"? Ungefär som Konami "bootcamp" gällande senaste Metal Gear solid? Inte konstigt att stora delar av spelarbasen inte tar "gammal" media på allvar längre utan söker sig till youtubers med lite mer integritet.

Fick folk som besökte husrum? Mat? Merch? Alkohol?

Fast då kan man ju säga samma sak om Youtubers som blir sponsrade av utvecklaren för att visa upp spel, de har bara anpassat det till att vara i Youtubers hem istället för i en lokal på annan plats.

Medlem

@Tomas Helenius:
Riktigt bra skriven artikel, en lunch utan alkohol sålänge det inte är på en finrestaurang tycker jag låter helt ok.
Keep it up fz

Medlem

Fast man kan väl inte spela hela spelet med helt vanliga spelare innan den 14 november. Den version som vanligt folk kan spela 10 timmar från och med i morgon är en nerbantad version.

Medlem

@Tomas Helenius: Verkar inte vara så det funkar!

Integritetsindex för recensenter i spelbranschen.
1 dag hos spelutvecklare för test av spel = -50 integritetenheter
2 dagar hos spelutvecklare för test av spel = -250 integritetenheter
3 dagar hos spelutvecklare för test av spel = -1000 integritetenheter
Dryck = -10 integritetenheter
Lunch = -20 integritetenheter
Lunch = -50 integritetenheter

Och eftersom att varje spelsida börjar med -100 integritetsenheter, så är det en uppförsbacke minst sagt.

Medlem

"Om du inte gillar de tio utmaningarna vardera för den ljusa och mörka sidan kan du forma ett eget scenario med dussintals justeringar, inklusive svårighetsgrad, vinstkrav och miljö."

Finns det alltså ett botläge i detta spel? Kan jag alltså köra multiplayer på pc med mina vänner på ena sidan och bara botar på andra sidan?

Det var det som gjorde att vi älskade BF1942 och Vietnam en gång i tiden.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av SID 6.7:

"Om du inte gillar de tio utmaningarna vardera för den ljusa och mörka sidan kan du forma ett eget scenario med dussintals justeringar, inklusive svårighetsgrad, vinstkrav och miljö."

Finns det alltså ett botläge i detta spel? Kan jag alltså köra multiplayer på pc med mina vänner på ena sidan och bara botar på andra sidan?

Det var det som gjorde att vi älskade BF1942 och Vietnam en gång i tiden.

Vågar inte svara på om du kan köra rena botmatcher, tror det är begränsat till två mänskliga spelare. Ska kolla upp, tror jag fick alla inställningar på film.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av 73mpl4R:

@Tomas Helenius: Verkar inte vara så det funkar!

Integritetsindex för recensenter i spelbranschen.
1 dag hos spelutvecklare för test av spel = -50 integritetenheter
2 dagar hos spelutvecklare för test av spel = -250 integritetenheter
3 dagar hos spelutvecklare för test av spel = -1000 integritetenheter
Dryck = -10 integritetenheter
Lunch = -20 integritetenheter
Lunch = -50 integritetenheter

Och eftersom att varje spelsida börjar med -100 integritetsenheter, så är det en uppförsbacke minst sagt.

Glöm inte...

Vara dålig på spelet = -10 000 integritetspoäng.


signatur
Ambassadör
Xbox

Det är ju alltid vanskligt att recensera MP-spel utan spelare så att säga... Både hur det är med riktigt gameplay och hur väl tekniska bitar fungerar. Det blir ju lite preview av det hela.

Får hoppas att singleplayer levererar, men det är inget ni testat än?

Hursom, låter inte helt lovande detta. Speciellt inte med tanke på att man ska blanda in lootboxskräpet i det hela också.


signatur

Jump in.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Mortaigne:

Det är ju alltid vanskligt att recensera MP-spel utan spelare så att säga... Både hur det är med riktigt gameplay och hur väl tekniska bitar fungerar. Det blir ju lite preview av det hela.

Får hoppas att singleplayer levererar, men det är inget ni testat än?

Hursom, låter inte helt lovande detta. Speciellt inte med tanke på att man ska blanda in lootboxskräpet i det hela också.

Nope, ingen singleplayer än.


signatur
Redaktör
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Mortaigne:

Det är ju alltid vanskligt att recensera MP-spel utan spelare så att säga... Både hur det är med riktigt gameplay och hur väl tekniska bitar fungerar. Det blir ju lite preview av det hela.

Får hoppas att singleplayer levererar, men det är inget ni testat än?

Hursom, låter inte helt lovande detta. Speciellt inte med tanke på att man ska blanda in lootboxskräpet i det hela också.

Därför vi sällan/aldrig sätter betyg på multiplayerspel förrän de lanserats.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Kuci:

@Tomas Helenius:
Riktigt bra skriven artikel, en lunch utan alkohol sålänge det inte är på en finrestaurang tycker jag låter helt ok.
Keep it up fz

Dag ett: boeuf bourguignon
Dag två: ceasarsallad

Bröd samt smör fanns, samt vatten. För den som antecknar.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Glöm inte...

Vara dålig på spelet = -10 000 integritetspoäng.

Men! Skriva något negativt om EA = +10 000 integritetsenheter!

Redaktör
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Dag ett: boeuf bourguignon

Vill tillägga att alkoholen i rödvinet i denna franska köttgryta kokar bort.


signatur
MEG
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Vi åkte till EA Dice-kontoret i Stockholm, spelade spelet och åkte hem. Det bjöds på alkoholfri dryck och lunch. Ganska odramatiskt, och som texten klargör kommer vi spela på samma villkor som alla andra innan vi sätter betyg. Jag har ärligt talat svårt att se varför det skulle skada förtroendet för oss som testar spelen - vi blir liksom inte hjärntvättade av att besöka en speltillverkare.

Edit: stora youtubers tar ofta betalt för att spelen ska synas hos dem, vilket aldrig sker på FZ. Apropå integritet.

Jag tror att ni på FZ är ärliga i era recensioner.
Du skriver att stora Youtubers tar betalt, vill jag gärna se vilken källa/källor du baserar det på.


signatur

Death is only the beginning

Ambassadör
Xbox

@Carl Johansson-Sundelius: Ja, det är en mycket bra policy ni har! Gillart


signatur

Jump in.

Medlem

Har origin access och ska prova detta. Någon som vet när det släpps här i Sverige så man kan ledda ner trial?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Medlem
Skrivet av magma:

Har origin access och ska prova detta. Någon som vet när det släpps här i Sverige så man kan ledda ner trial?

Finns 10h trial ute redan

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av MEG:

Jag tror att ni på FZ är ärliga i era recensioner.
Du skriver att stora Youtubers tar betalt, vill jag gärna se vilken källa/källor du baserar det på.

Ta en titt i till exempel beskrivningar. Majoriteten av länkarna är sponsoravtal. Och medan allt innehåll inte är betalt blir det allt vanligare. Kolla till exempel Shadow of War och Total War: Warhammer 2. Båda körde många betalda klipp, både i Sverige och internationellt.


signatur
Medlem

Va?! Får ni betald lunch, det var banne mig det jävigaste jag har hört!
Ni är som Julia Roberts i Pretty Woman!

Skämt o sido, folk verka tro att man säljer sin själ bara för att man går på företagsevent eller blir bjudna på lunch. Visst, man blir nog lite färgad, men när det kommer till slutänden har man sitt jobb och det man är där för.
Jag brukar t.ex. oxå bli utbjuden på lunch av säljare, inte fan köper man allt dom snackar om. I framtiden så tänker jag kanske tillbaka o kommer ihåg lunchen, men när det händer ger det lika mycket effekt som att se reklam på TV.

Avstängd

"""""""""""Recension"""""""""""".

Det är en (rätt tunn) Preview.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Vi åkte till EA Dice-kontoret i Stockholm, spelade spelet och åkte hem. Det bjöds på alkoholfri dryck och lunch. Ganska odramatiskt, och som texten klargör kommer vi spela på samma villkor som alla andra innan vi sätter betyg. Jag har ärligt talat svårt att se varför det skulle skada förtroendet för oss som testar spelen - vi blir liksom inte hjärntvättade av att besöka en speltillverkare.

Edit: stora youtubers tar ofta betalt för att spelen ska synas hos dem, vilket aldrig sker på FZ. Apropå integritet.

Jag tar bara Totalbiscuit och Jim sterling på allvar, som i princip aldrig åker på såna här evenemang och många skickar inte ens spel till dom längre tack vare deras åsikter. Såklart blir ni färgade av er nära kontakt med DICE och allt ni blir bjudna på, om ni tror annat så är ni fruktansvärt naiva.

I en sån här kontrollerad miljö så ser ni endast bara vad dom vill att ni ska se, så det går ju all plocka med sig också om man nu ska vara naive.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Skämt o sido, folk verka tro att man säljer sin själ bara för att man går på företagsevent eller blir bjudna på lunch. Visst, man blir nog lite färgad, men när det kommer till slutänden har man sitt jobb och det man är där för.
Jag brukar t.ex. oxå bli utbjuden på lunch av säljare, inte fan köper man allt dom snackar om. I framtiden så tänker jag kanske tillbaka o kommer ihåg lunchen, men när det händer ger det lika mycket effekt som att se reklam på TV.

Du är såna fall en väldigt liten promille, på mitt jobb köper de in all möjlig skit de inte behöver eller som ens fungerar i verksamheten från säljare som bjuder dom på lite lunch o fika. Samma sak när jag jobbade inom skolan.

Medlem

Jag vill bara tacka åt EAs chefernas vägnar att de får era pengar så lätt. Och de lovar att Battlefront 3 om nästan exakt ett år kommer vara ännu bättre!

De ser fram emot Battlefront 3 och era pengar... Förhoppningar!


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

123
Skriv svar