GTA V är tidernas tredje största spel

Robot
GTA V är tidernas tredje största spel
eld
Medlem

En intressant detalj är att gta V är det dyraste spelet där uppe på topplistan och nästan aldrig är på nån extrem rea.

Tetris har sålts otroligt många år och versioner, till ett extremt lågt pris så jag vet inte hur dom räknar där. Wii sports bundlades med en av de bättre sålda konsollerna så det såldes aldrig. Minecraft är ett fenomen i sig men har alltid varit runt $25 på sin höjd och under $10 på mobiler.

Medlem

Om vi ska räkna med Wii Sports på listan över bästsäljande spel borde vi inte också räkna Solitaire som följer med Windows?

Medlem

Harpan!!

Ja, att räkna in bundlade spel som bäst säljande är ju verkligen fel då köparna inte har ett val att skippa det om de inte vill ha spelet.

Grattis! Önskar bara kontrollerna var bättre, då hade i varje fall jag spelat det. Köpte GTAV till PS4:an, men det blev inte så mycket spelande för egen del.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

@Brona: verkligen, men hur ska man räkna t.ex Mario & Zelda (BOTW) som både säljs i bundles och vanligt. Dessutom så är det ganska imponerande att Wii Sports sålde så mycket fast de var dyrt (fick folk att köpa ett Wii).

@mrpijey: De kan ha valt att köpa ett Wii pga av det? Vilket vi ser med Mario nu.

Medlem

När går Minecraft om Tetris? Borde inte ta många år, verkar ju fortfarande sälja som smör

Medlem

Vet flera som köpt spelet 3 gånger jag köpte det själv 2 (360 och pc) Så ska man sälja mycket ska man släppa ett bra spel vid slutet av en konsol generation och sedan släppa för den nya för att sedan dra ut på tiden för PC släpp.
Kommer inte gå på den igen har knappt startat PC versionen spelar bara gta offline och det verkar ju inte komma fler offline kampanjer

Medlem

Nackdelen med detta är att de tror att de gör ett bra jobb med online-delen och att det är därför det säljs (vad jag tror och inte hoppas på). Värre obalanserat online-spel får man leta efter, det har börjat blivit så oseriöst med alla jävla fantasifordon som folk kan greifa så lätt med så det blir tråkigt i längden (plus alla miljarder fuskare). Det börjar bli för mycket Saints Row över det.

Känns som nästa kommer gå över styr om det ska fortsätta så här.

Medlem

@Fr0gg0.: håller med dig om fordon som är för op. Speciellt jet-plan som alltid ska komma och spränga ens fordon 100 meter innan lagerlokalen.
Hade inte haft något emot en co-op kampanj till online. Eller i alla fall fler spellägen som man kan spela med en kompis i private istället för i kaoset som är public.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Tetris etta och Minecraft 2a?... Det är för mig en gåta. Men smaken är som baken...i guess

Medlem

Inte dåligt, väntar fortfarande att det ska bli billigt nog att köpa för mig, har tagit längre tid än de flesta spel.

Medlem

Aldrig spelat MC i hela mitt liv. Lär aldrig göra det heller...

Medlem
Skrivet av Ricomaniac:

Aldrig spelat MC i hela mitt liv. Lär aldrig göra det heller...

Spelade ganska mkt under Alpha och Beta-tiden. Faktiskt sjukt kul, speciellt när vi satte upp server tillsammans med kompisar.
Kom aldrig in i mod-biten, men bara att bygga feta byggnader och leta resurser var grymt kul.

Avstängd

Gtav är tidernas bäst säljande spel. Tetris och Wii-Sports är skit som ingick i en hardware bundle, alltså räknas de bort.

Medlem

bevis på att så går det när man gör spel korrekt. varken piratskydd lr piratkopiering påverkar nämnvärt. gör man sitt jobb korrekt, så får man stålar. så det ska vara välförtjänt. kostade väl miljard+ att göra också


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av scirocco:

Inte dåligt, väntar fortfarande att det ska bli billigt nog att köpa för mig, har tagit längre tid än de flesta spel.

lär få vänta en stund eftersom det fortf säljer bra


signatur

//monster

Medlem

Visst är det något magiskt med namnet "GTA"? För mig betyder GTA frihet och öppen värld. Förr i tiden när de flesta spelen var linjära och låsta, var GTA ett öppet spel med oändliga möjligheter. Många spelserier har försökt kopiera konceptet, som Saints Row och Watch Dogs men aldrig riktigt lyckats få in samma känsla. Det är något speciellt med GTA som man inte känner av när man spelar ett annat open-world spel.

Hoppas nästa GTA utspelar sig i Miami. Älskade Vice City miljön!

Medlem

Har inte Angry Birds också sålt mycket?

Det går ju att "köpa" Angry Birds på sätt och vis. Man kan betala en engångssumma för att slippa all reklam och köper på det sättet en premiumversion av mobilversionen, som är fri från reklam.

Medlem

Lite orättvist att jämföra Tetris och Minecraft eftersom Minecraft är en dynamisk och föränderlig värld... medan Tetris är Tetris.

Sen finns ju Tetris tillgängligt mer eller mindre gratis på olika sätt också.

Medlem

Tetris gjordes i en tid när man inte kunde göra spel som Minecraft som förändras över tid. Eller rent tekniskt kanske man kunde, men...

Undrar var man drar gränsen för vilka Tetris-versioner som räknas in i försäljningen av Tetris. Räknas nya spel som Tetris Blast, Tetris Plus och Tetris 2? Eller endast nya versioner av originalet?

Medlem

World of Warcraft undrar jag... Det lär väl också sålts i rätt många exemplar. Det spelet har hållit väldigt länge.

Men jag vet ej hur det fungerar. Räcker det med att köpa senaste expansionen av WoW för att spela eller behöver man alla tidigare expansioner samt originalet? De kanske ingår med den senaste expansionen?

Jag har som ni förstår inte spelat WoW överdrivet mycket. Man kanske skulle börja. Men jag har inget gille att göra raider med. Att spela WoW ensam verkar tråkigt.

Medlem
Skrivet av EXPLICIT:

Gtav är tidernas bäst säljande spel. Tetris och Wii-Sports är skit som ingick i en hardware bundle, alltså räknas de bort.

Jag vet inte hur många Tetris som skickades med Game Boy, men antagligen inte mer än 30-50 miljoner exemplar. Game Boy såldes i runt 100 miljoner exemplar, men Tetris ingick inte med alla konsoler.

Så "skitspelet" Tetris får du nog räkna med ändå, även om du räknar bort alla exemplar som skickades med konsoler.

När det gäller Wii Sports har du kanske mer kött på benen.

Medlem
Skrivet av Banjo:

Lite orättvist att jämföra Tetris och Minecraft eftersom Minecraft är en dynamisk och föränderlig värld... medan Tetris är Tetris.

Sen finns ju Tetris tillgängligt mer eller mindre gratis på olika sätt också.

Tetris är väl dynamiskt och föränderligt`=) Kommer ju massa klossar i olika former.

Notera att den stackars killen i Ryssland som gjorde Tetris blev lurad på hela sitt arbete och fick inte en spänn. Synd om han faktiskt.

Medlem

Vet inte jag håller med om att sätta likhetstecken med begreppen "största" och "bäst säljande" av spel (som ni gör i eran rubricering). Det största spelet, för mig, är ett spel som har nått störst framgång eller nått flest spelare. Här är Tetris på en solklar pallplacering, men även Super Mario Bros.

Kategorin "bäst säljande" ska ju även ses i förhållande till vad produkten kostar för konsumenten - exempel Angry Birds vs. GTA V, där den första är mest sålda och den andra mest inkomstbringande (i USA, enligt er artikel).


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

@EXPLICIT: Minecraft har fortfarande sålt betydligt fler exemplar, men GTA har dragit in mer pengar (och det är väl inte fy skam det heller).


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

@Maysay: Enkelt. Du tar fram siffror på hur många bundles de sålt, och drar av det från den totala siffran av "sålda" spel. Då varje bundle inte är ett sålt fristående spel. Wii Sports är väl lite annorlunda, gick det ens att köpa separat?

1
Skriv svar