Det tar 40 timmar att låsa upp en hjälte i Star Wars Battlefront 2

Robot
Det tar 40 timmar att låsa upp en hjälte i Star Wars Battlefront 2
Medlem

Och hur lång tid hade det tagit för samma person att låsa upp en hjälte om denne istället valt att betala med riktiga pengar? 20 timmar, 30? Det är det här som isf kallas för "pay to win".

P2W handlar inte om att vinna (ser ständigt folk som missförstår vad detta är), det handlar om att köpa sig ett övertag mot de som inte gör det.

Medlem

Äntligen, mycket speltid är lika med ett bra spel.

Medlem

Va gött, hatar när man matar igenom ett spel för fort, och jag fick ihop 38k på mina 10 timmars origin acces speltid så det där stämmer nog inte

Medlem

De gör verkligen multiplayer-spel nu för tiden för såna som inte har ett liv. Man hinner aldrig ifatt de andra också hamnar man på utsidan för man har sämre "upplåsningar" och inte samma chans. Jag hoppas denna hjälte inte gör spelet lättare.

Medlem
Skrivet av UntouchableFart:

Hur är det P2W att kunna låsa upp en hjälte före alla andra?

Jag påstår inte att spelet är balanserat (alltså inte P2W) men det är du som missförstår vad nyheten handlar om. Grinding och P2W är inte nödvändigtvis samma sak. Om jag vill ha Darth Vader exempelvis, så måste jag grinda för att få honom eller köpa lootboxes, det betyder inte att folk som köper lootboxes för att upplåsa Darth Vader får ett övertag över mig som inte köper lootboxes. Han får Darth Vader snabbare än mig, därmed är det inte P2W utan mer pay to not grind.

Det är ju precis detta som är Pay to win, du kan köpa saker för riktiga pengar, som ger ett övertag mot dem som inte köper prylarna och måste spela oerhört mycket mer för att få samma sak i spelet.

Spelar ingen som helst roll vad det gäller, vapen/upgrades eller heroes osv.
Kan du köpa dem för riktiga pengar, istället för att spela dig till dem, så är det pay to win, om det ger ett övertag mot dem som inte har det.

Du köper dig en fördel för att enklare kunna vinna över din motståndare för riktiga pengar.

Pay to win betyder inte att du kan köpa saker som inte går att "grinda" ihop, utan att du förbigår att investera i tid och engagemang, och köper dig en omedelbar fördel mot dem som måste spendera timmar, dagar eller veckor för att få samma sak.

Såg att någon i 10 timmars trial låst upp vader.. så 40 timmar??
Hur köper man loss vader? Har själv testat köpa lite lådor för att se om det va möjligt.. du får endast kort för karaktärer.. även sådana karaktärer som är låsta. men verkar ej kunna låsa upp en karaktär.. dublett av kort ger 200 credits.. går det att byta in kristaller mot credits? eller har jag missat något??

Medlem

Så jävla rörigt det ska var för att få panga lite laser. För mig blir det nog bara 41kr a la Origin Access i 10 timmar. Mer än så har jag svårt att se mig lira om det ska vara på detta sätt.

Medlem

hoppas det blir den största bojkotten ever som straff, om alla sitter å köper skit nu så kommer vi bara få lida för det ännu längre framöver. hur mkt stålar man har ska inte göra även spel lättare, det ska hänga på skicklighet enbart fan i mig, inte på hur många bortskämda ungar som hänger på servern.


signatur

//monster

Ambassadör
Xbox

Jag postade om detta i en annan tråd igår, det är ju helt sinnessjukt vilken grind. Att man får credits för tid och inte efter hur bra man spelar är ju en annan störd sak.

Ett annat problem med detta är ju hur jäkla tråkigt det låter...


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av SeaMonkeyFresh:

Såg att någon i 10 timmars trial låst upp vader.. så 40 timmar??
Hur köper man loss vader? Har själv testat köpa lite lådor för att se om det va möjligt.. du får endast kort för karaktärer.. även sådana karaktärer som är låsta. men verkar ej kunna låsa upp en karaktär.. dublett av kort ger 200 credits.. går det att byta in kristaller mot credits? eller har jag missat något??

Om du vill köpa loss en hjälte så spendera inte dina credits på lådor, Vader kostar 60 000 credits om jag inte minns fel. Jag gjorde det felet att jag köpte lådor för de credits man fick i början. Du hittar hjältar under collection har jag för mig.

Medlem

Hade ca 26000 efter ca 2-3 timmars spelande, men saken är att kanske 85-90% kommer från milestones man gjort och resten från själva spelandet.
Och det är ju det de vill poängtera, om man inte räknar pengarna man får från milestones så kommer det ta rätt lång tid att få ihop alla credits till en hjälte. 40 timmar vet jag inte om det stämmer visserligen men de kan ha försökt anpassa det till hur en "vanlig" person spelar, inte någon som kanske kan ägna 10 timmar om dagen åt spelet.
Sen så har jag spelat hela matcher från start till slut utan att ens få några credits alls (trots jag har varit på vinnande laget), så förutsatt att det är någon bug så skulle det dra ut tiden en del också om inte det fixas till släppet.
Man kan (jag iaf) hoppas att all kritik får dem att ändå gör någon ändring på hur mycket man får efter varje match. Eller att man t.ex. får 1000 credit per level, när man når level 10+ så får man 10k creds per level, vid lvl 20+ 20k creds etc.

En sak jag inte tänkt något på men någon kanske har svar på: Milestones kommer ju förr eller senare ta slut eller vara väldigt långsamma (få 5000 kills för 500 credits eller något liknande bs):
Kommer de ha något i stil med vecko milestones eller dagliga milestones som man kan göra? Det, om något, är ju vad som håller igång många MMO, och Destiny t.ex. Ska Battlefront 2 vara ett spel man vill återkomma till ofta så måste de antingen göra nytt DLC varje månad, eller ha weekly/daily challenges och olika event. Mycket möjligt att jag missat om de redan har något sånt men att spela Arcade för att få lite creds ser jag inte som en ersättare till något sånt system.

Medlem

Usch
Detta låter bara tråkigt.
Snacka om att.förstöra star wars


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har frågat det förut, och frågar det igen, vad är felet med att ha allt upplåst redan från start?
Det var kul med upplåsbara vapen i Battlefield 2 runt 2005, men tio år senare och det är inte alls like kul eller intressant. Och ändå står DICE fortfarande och stampar på samma ställe.
Dags att våga utvecklas och göra något nytt snart? Microtransaktioner och lootlådor för skins/emotes ja tack, men för vapen/karaktärer låt oss få välja och vraka redan från start.

Medlem

Kommer fortfarande ihåg Battlefield 2 där man behövde 1440 timmar _effektiv_ speltid för att kunna bli 3&4-stjärnig general. Dessutom en massa medaljer som i sig krävde speltid i de olika fordonen osv. helt sjukt haha. Jag kom upp i den ranken själv xD

Men det är något helt annat än det här som direkt påverkar gameplay.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Herregud! Folk kommer inte orka spelet spelet när dom upptäcker att det kommer ta så lång tid. Självklart tjänar man pengar på milestones men sen när dom tar slut eller börjar ta längre tid kommer man börja komma upp till dom här 40h som artikeln pratar om.

Medlem

Det är ju typ samma som Rainbow Six Siege. Nya operators kostar 25000 credits. Köper du season pass så får du dem automatiskt och en vecka innan övriga.
Skulle inte säga att det är PtW.
PtW är ju om jag kan köpa nått som typ ger mig mer damage eller mer hälsa mot vad övriga kan ha och som inte går att skaffa utan kontanter. Att minska grind tiden är inte PtW i min ordbok i alla fall.

Medlem

Det var bättre förr.

Medlem

Detta är falskt då du faktiskt tjänar ihop credits via leveling och challenges med. Något som inte ingår i denna kalkulationen. För varje level så får du mer credits, men de visar inte tydligt det i spelet så det är lätt att missa att du får massa credits när du levlar.


signatur

Varför skriver ni om detta nu?

Medlem

@ForrestFox: Hur kul är det att ha allt upplåst från början då i ett Casual spel? Där man vill spela, utmana sig och ha "uppdrag" för att låsa upp nya prylar att testa och spela med. Samma sak som med levlingssystemet så man "får" något för att man sitter och nöter Folk idag vill ha mer content hela tiden och om allt skulle funnits från början i ett spel, alla banor, vapen och kosmetiskt så hade spelet blivit snabbt tråkigt.

Medlem

@Fr0gg0.: ja tänk om det fanns nått sätt att komma ikapp, kanske tom för en liten slant för det inte ska vara alltför orätvist...

Medlem

Är det bara jag som tycker grafiken gått bakåt kämfört med första spelet? Det är mycket pixligare och tex Hoth med fallande snö är jäkligt grynig och rörig. Jag spelar via EA Access.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Är det bara jag som tycker grafiken gått bakåt kämfört med första spelet? Det är mycket pixligare och tex Hoth med fallande snö är jäkligt grynig och rörig. Jag spelar via EA Access.

Stäng av film effects etc, kände samma sak.

Ontopic: En timmes spelande gav mig 14000 credits

Medlem
Skrivet av rewoX:

@ForrestFox: Hur kul är det att ha allt upplåst från början då i ett Casual spel? Där man vill spela, utmana sig och ha "uppdrag" för att låsa upp nya prylar att testa och spela med. Samma sak som med levlingssystemet så man "får" något för att man sitter och nöter Folk idag vill ha mer content hela tiden och om allt skulle funnits från början i ett spel, alla banor, vapen och kosmetiskt så hade spelet blivit snabbt tråkigt.

Det fungerade förr och skulle fungera lika bra idag.
titta på spel som inte följer denna modell, fungerar ypperligt.
PUBG tex har betydligt många fler spela än tex battlefront

Nej detta är enbart taktik för att suga ut pengar ur folk och kittla "belöningsnerven" hos folk.
Har man allt från början så kan man fila på sina färdigheter ist. vill skaparna släppa mer content så är det väll bara göra det gratis eller betal men gör inte så det påverkar gameplay.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Skulle nog vilja påstå att det går rätt fort iaf till ens första hero.
Där är så mycket challanges att du får rätt mycket loot och credits, håller man sig till sin grupp får man dessutom mer score och objectives samma. = mer credits.

Fick en lila och en blå från några av gratis lådorna jag fått... Märker inte av något speciellt.

Medlem

För alla som tycker att detta med att betala för grejjer i spel inte är en big deal så är detta ett tydligt exempel på hur det kommer utvecklas. Utgivarna nöjer sig inte med att ett fåtal muppar hostar upp pengar i deras spel, dom vill att alla ska köpa, så då designas spelen för att det ska bli svårare å svårare och ta längre å längre tid å låsa upp grejjerna på det gamla hederliga sättet.
Man ser det tydligt i GTA där prylarna blir dyrare i varje update som kommer. Bara en tidsfråga innan det blir praktiskt omöjligt att låsa upp allt innehåll inom en rimlig tid. Den här utvecklingen kommer drabba oss alla. Även ni som tror att det rör inte mig för jag köper ändå ingenting.

Medlem

Ja vad ska man säga? Detta är ju framtiden för spel, speciellt MP som CoD, BF, OW osv. Fruktansvärt, hoppas verkligen att spelare bojkottar sådant konsumentvidrigt beteende med glorifierade gamblingsupplägg.

Struntar i detta spelet och kör Factorio istället, bra mycket mer spelglädje för pengarna.

Medlem
Skrivet av rewoX:

@ForrestFox: Hur kul är det att ha allt upplåst från början då i ett Casual spel? Där man vill spela, utmana sig och ha "uppdrag" för att låsa upp nya prylar att testa och spela med. Samma sak som med levlingssystemet så man "får" något för att man sitter och nöter Folk idag vill ha mer content hela tiden och om allt skulle funnits från början i ett spel, alla banor, vapen och kosmetiskt så hade spelet blivit snabbt tråkigt.

Jag förstår inte hur det på något sätt kan vara negativt att ha alla tillbehör tillgängliga. Jag spelar ett spel för att jag tycker att spelmekaniken är kul, inte för att spelet ska klappa mig på axeln och ge mig en ny leksak när jag skjutit x fiender. Ett bra spel som är roligt att spela ska inte behöva ha artificiella begränsningar som låses upp efter du lagt ner tillräckligt lång tid av ditt liv på att spela.

Medlem

Jag undrar hur många av de som sitter här och försvarar mikrotransaktioner av det här slaget även sitter i andra trådar och klagar över att AAA-utgivare är giriga svin som bara bryr sig om pengar.

Det gnälls hela tiden över hur hemska EA är, men samtidigt är det förvånansvärt lite motstånd mot deras mest konsumentfientliga metoder. Eller är det bara så att allt skit är förlåtligt så länge det gäller Star Wars?

Medlem

Cod 2 hade allt upplåst från start. Med nya banor gratis då och då. Och ett community som var fria att modda vilket förlängde speltiden.

Jag spelade det i över två år, varje dag (med det sagt när man är 15 finns det mer tid för sådant).

Vad jag vill säga är att utvecklingen har gått så fel. Vems är felet?

Jag gillade battlefront som fan men jag tröttnade också efter ca 40 timmars speltid. Att behöva låsa upp saker i ett fps är så tråkigt.. det funkar i ett rpg som lever på progress och att du har en karaktär som du investerat tid i.

12
Skriv svar