Digital Foundry synar Switch-versionen av Doom

Robot
Digital Foundry synar Switch-versionen av Doom

Verkar överlag vara imponerade av resultatet.

#bethesda, #digital-foundry, #doom


Om jag ska vara helt ärlig är jag inte imponerad av resultatet alls. Antar att spelupplevelsen är okej i handheld mode då 500-540p ser okej ut på en 720p skärm. Men seriöst nu, runt 640p average 24fps i docked mode, den som tycker det är imponerande kan dra åt helvete.

Jag sitter inte här och förväntar mig att spel som inte är utvecklade utifrån Switch specifikationer ska köras bra på Switchen. Men om ett spel som Doom ska köras bra på Switchen räcker det inte med att sänka alla settings till under low, och ändra upplösning. Antalet AI enheter på skärmen måste minskas, mesh komplexiteten måste minskas, partikelantalet måste minskas, etcetera. Dessa förändringar har inte gjorts vilket resulterar i en halvdan spelupplevelse, jag tycker det är synd om dem som köper detta spel till Switchen för fullpris.

Medlem

det är en skam att detta spel kom ut till switch, hårdvaran visar ju hur kass den är, spelet gör sig verkligen inte bra på det bärbara formatet....

Medlem

Ser bra ut för en så klen maskin, men FPS:en är på tok för låg för ett spel som Doom. Inget jag skulle köpa hur snygg grafik och hög FPS det än var. Doom ska spelas med mus och tangentbord, så alla konsoler går bort för mig för just detta spel.

Medlem

Med tanke på hur svag hårdvaran är, och att kunna spela Doom bärbart så tycker jag det är lite imponerande iallafall. Det kunde ha gjorts bättre som unTouchableFart säger. Minska på effekterna. Fast det hade väl inte imponerat lika mycket vid en första anblick.

Men jämfört med pc och Xbox one/ps4 så borde denna version aldrig ha gjorts. Och denna genre och liknande brukar oftast bli försäljningsflopp på Nintendo-konsol.

Medlem

Ska bli intressant att följa detta om folk säger att det ska floppa.
Med tanke på vad man har att jobba med är jag faktiskt lite imponerad.
Doom on The go finns inte på något annat sätt än på switchen.
Men återstår att se om det håller.

Skrivet av mh76:

Med tanke på hur svag hårdvaran är, och att kunna spela Doom bärbart så tycker jag det är lite imponerande iallafall. Det kunde ha gjorts bättre som unTouchableFart säger. Minska på effekterna. Fast det hade väl inte imponerat lika mycket vid en första anblick.

Men jämfört med pc och Xbox one/ps4 så borde denna version aldrig ha gjorts. Och denna genre och liknande brukar oftast bli försäljningsflopp på Nintendo-konsol.

Håller med, studion som gjorde portning av Doom till Switch ska få lite cred, så lite imponerad är man väl att Doom körs på en semi-bärbar konsol som Switch. Det som gör mig irriterad är alla blinda Nintendo fan boys i kommentarsfältet på den refererade videon. Det är klart att ingen förväntade sig ett visuellt mästerverk, men samtidigt förväntar jag mig att om utvecklaren lovar 720p 30fps så ska det vara det, eller åtminstone i närheten. Folk skriver " This is how you port a game, props to PanicButton for theur great job ! ", när PanicButton kunde ha gjort ett bättre jobb, självklart möjligt att teamen bakom Doom inte gav tillgång till Assets så som texturer, meshes, partikel effekter etc, men bättre kunde PanicButton gjort.

eld
Medlem
Skrivet av UntouchableFart:

Håller med, studion som gjorde portning av Doom till Switch ska få lite cred, så lite imponerad är man väl att Doom körs på en semi-bärbar konsol som Switch. Det som gör mig irriterad är alla blinda Nintendo fan boys i kommentarsfältet på den refererade videon. Det är klart att ingen förväntade sig ett visuellt mästerverk, men samtidigt förväntar jag mig att om utvecklaren lovar 720p 30fps så ska det vara det, eller åtminstone i närheten. Folk skriver " This is how you port a game, props to PanicButton for theur great job ! ", när PanicButton kunde ha gjort ett bättre jobb, självklart möjligt att teamen bakom Doom inte gav tillgång till Assets så som texturer, meshes, partikel effekter etc, men bättre kunde PanicButton gjort.

Så klart dom hade tillgång till allt när dom portade det. Poängen är den att det visuella är väldigt bevarat om man bortser från upplösningen och fortfarande spelbart.

Att arbeta om alla assets för ett mindre krävande spel hade tagit tid och bekostat det visuella mer än vad det hade räddat performance.

Skrivet av eld:

Så klart dom hade tillgång till allt när dom portade det. Poängen är den att det visuella är väldigt bevarat om man bortser från upplösningen och fortfarande spelbart.

Att arbeta om alla assets för ett mindre krävande spel hade tagit tid och bekostat det visuella mer än vad det hade räddat performance.

Håller med delvis, jag anser att minska antalet agenter (AI) skulle öka prestanda avsevärt. Då fps'en sjunker väldigt mycket under striderna (minskning på mellan 4-10fps) så pekar det mot att CPU'n blir bottleneck och då hjälper mitt förslag och det är inte tidskrävande att implementera sådana förändringar. Skulle även hjälpa att förenkla partikeleffekterna (om fysiken beräknas av CPU'n) men som du sa, det leder till att det visuella försämras gentemot lägsta på PC.

eld
Medlem
Skrivet av UntouchableFart:

Håller med delvis, jag anser att minska antalet agenter (AI) skulle öka prestanda avsevärt. Då fps'en sjunker väldigt mycket under striderna (minskning på mellan 4-10fps) så pekar det mot att CPU'n blir bottleneck och då hjälper mitt förslag och det är inte tidskrävande att implementera sådana förändringar. Skulle även hjälpa att förenkla partikeleffekterna (om fysiken beräknas av CPU'n) men som du sa, det leder till att det visuella försämras gentemot lägsta på PC.

Fast att ändra i leveldesign genom att ändra bland fienden är en väldigt drastisk lösning, mycket arbete att balansera om.

Medlem

Om man är spec kåt så förstår jag att detta är en mardröm att tänka sig. Men har alla här som uttalar sig om spelat den här versionen på switchen. Att säga att spelet aldrig borde tillverkas är väl hårt. Jag tror inte bara att dom är Nintendo fanboys som uppskattar spelet. Utan folk som uppskattar spel med lägre specs. Om jag inte redan hade det på ps4 så skulle jag def ha köpt det till switchen själv. Körde hackigt DOOM på PC när jag var ung så detta vore inget konstigt. Men förväntar mej inte att spelet är så "dåligt" som det var då.

Medlem

@didde: spelet har ju även funnits ute till andra plattformar ett tag, så många av de som ville köra spelet har nog redan gjort det. Jag tror inte det blir så stort på switch pga den anledningen.

Medlem

SOm sagt man köper inte Switch för att spela dessa titlar. Switch är för klen för den här typen av spel, men visst det funkar om man nu inte bryr sig om grafik och framerate. Switch är optimerad för Nintendos egna titlar som Mario och liknande.

eld
Medlem
Skrivet av xverminator:

SOm sagt man köper inte Switch för att spela dessa titlar. Switch är för klen för den här typen av spel, men visst det funkar om man nu inte bryr sig om grafik och framerate. Switch är optimerad för Nintendos egna titlar som Mario och liknande.

Switch är en portabel ps360, RAGE skulle kunna köra i sina 60 fps på den, säkert med högre res än på ps3 och 360. En hel spelgeneration med "dessa titlar" skulle kunna portas och köras på switchen.

Så skulle du vilja gå in lite djupare på hur du menar?

Medlem

@jOnÄTÄn: ja det har det. Dock släpper de spelet utav en anledning. Skulle ju inte släppa ett spel om de inte tror att det skulle sälja.
Sedan blir det kanske ingen succé jämfört med ps4/xbox/pc.

Medlem

Tja, det är ju riktiga Doom FFS, så det är ju rätt fränt att man kan få hela spelet i portabelt format med alla bells & whistles. Det ser ju klart bättre ut än vad jag kunnat föreställt mig.

Medlem

@didde: Kanske är så att de fått en summa av nintendo för att porta över det så att de får lite varierat spelutbud till konsolen.

Medlem

Spelet ser ut som skräp. Det går inte att förneka det. Finns inget att vara imponerand av heller. Jämför det med att det går att starta upp Crysis på en 486dx100. Men inte fan går man o betalar 600kr för det. Blir lite ocd varning över alla som prisar spelet för en prestation. Hur blir det med när de släpper Wolfenstein 2. 10fps i 240p och 100ggr Txaa som Doom använder. När är det inte ok med dålig prestanda? Hade det varit ett släpp på Xbox One med samma visuella crap så hade det varit liv om hur dåligt de e. Att konsolen är portabel är fan inte en ursäkt. Den kostar 3600kr (800 till o du har en Ps4 Pro) och spelen 600. Ser folk inte det? Hur blinda kan fåren va?

Medlem

Jag är sjukt nöjd med spelet. Visst, det är lite sämre grafik och prestanda. Men det är fortfarande lika kul. Typ som en fylla på billig öl istället för champagne. Typ. Eller nåt.

Medlem

@Pholiage: om de släppts på xbox one som man kan ta med sig på bussen hade folk prisat det lika mycket ja.
Hur kan folk missa den poängen. Var kan ni lira Doom portabelt och bekvämt?

Jag har inte ens en switch, men kan se vad de faktiskt hade att jobba med och få det acceptabelt.

1
Skriv svar