Skaparen av Jedi Knights stridssystem: "Jag är chockad över att det inte släppts ett ljussabelfokuserat spel sedan dess"

Robot
Skaparen av Jedi Knights stridssystem: "Jag är chockad över att det inte släppts ett ljussabelfokuserat spel sedan dess"

Mysig intervju med kodaren bakom de bästa jedistriderna någonsin.

#ljussablar, #star-wars-jedi-knight


Moderator | Testpilot

Älskade verkligen Jedi Academy. Satt med i en klan som hette JAWA och var "dual wield Lightsaber" mästare, vilket betyder att jag lärde upp folk i hur man slogs med den typen av vapen.

Det var verkligen så förbannat kul och i stundens hetta kändes det verkligen som man var där och svingade själv på något sätt. Fanns så mycket roliga tekniker man kunde göra samtidigt som man läste av sin motståndare.

Det enda som toppar det imo är Dark Messiah. Hade vi kunnat få ett Skyrim eller annat RPG lir med Dark Messiah's combat (och förbättrat givetvis) så hade jag nog inte behövt ett annat spel.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Körde igenom dessa spelen för ett tag sen, älskade dem. Körde lightsaber igenom hela storyn från det att man fick den.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Håller helt och hållet med. Jedi Knights-serien är något av det bästa i Star Wars-väg jag har spelat och striderna i spelet känns fortfarande väldigt moderna med tanke på åldern.

Medlem

Apropå Raven så är det synd att de inte har fått göra ett eget spel på typ sju år, de har tydligen fastnat i att göra CoDs MP eller vad fan det är.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Som jag redan halvt som halvt rantat i tråden för battlefront så handlar det ju tyvärr om pengar och licenser :/

Handlar mkt mindre om spelet idag och det viktigaste är piecharten på kontoret om hur mkt pengar utgivaren väntas tjäna på att man gör något unikt. Dvs, not nearly enough.

Medlem

Jag är mer förvånad över att vi inte har fått ett nytt Jedi Knights-spel på drygt 15 år. Nä, i stället så tvingar man Raven till att utveckla multiplayer-delen i COD-serien. Väldigt synd med tanke på att det är en av de bästa spelserierna i Star Wars-universumet.

Medlem

Kan bara hålla med, Jedi Knight outcast och Academy har bland dom bästa stridssystemen någonsin i ett spel. Sjukt konstigt att det inte har återanvänts.
Jag menar spel som Shadow of War och Batmans stider ser fancy ut, men det är rätt basic i jämnförelse.

Jedi Knight spelen var sjukt avancerade och jag gissar på att dom kan förbättras ytterligare.

Medlem

Men alltså, Activision har ju ägt Raven hur länge som helst och om deras spel inte sålt så lär väl Activision sätta dom på att göra något vettigt i stället för att bara kosta pengar.

Jag hade gärna fått ett nytt Jedi Knight och även Sof så klart då.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Kanske har att göra med att Disney äger Star Wars som IP nu, och dels har en annan målgrupp för spelen, samt andra studios de vill samarbeta med.

Medlem

Ett nytt jedi knight vore ju guld..


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Det kändes som att star wars märket användes mer flitigt under lucas arts tid. Man gjorde rätt många olika spel.

Nu får vi battlefront istället, tainted by EA greed.

Medlem

Jeg er av den oppfatning at spillutviklere er noen middelmådige tåper, og jeg er redd for at det å lage PC spill i dag handler mye om å tjene ufattelige mye penger ved å gjøre minst mulig.

Åpenbare designvalg for dataspill med såkalt 'lightsaber':

* Et plasmavåpen som kan deflektere andre plastmavåpen, som f.eks andre lyssable, samt såkalte 'blaster bolts' fra skytevåpen.
* Et plasmavåpen som kan smelte metall på kontakt.
* Et våpen som er til fare for en selv, skulle lyssaberen komme borti kroppen din.
* En type våpen med historisk forankring og med en bruk som følger tradisjon og som attpåtil fungerer best med såkalte jedikrefter for best kontroll og presisjon.
* En type våpen, som i hendene til noen som ikke har jedikrefter vil være ubrukelig i forsvar mot våpen som vil treffe en fra avstand.
* Tradisjonelt sett et personlig våpen med sentimental verdi.
* Tradisjonelt sett, vil det være mulig for en med såkalte jedikrefter å benyte noe som likner telekinesis for å flytte, eller på andremåter manipulere en lyssaber som ikke holdes in hendene, slik at en lyssaber kan fly gjennom lufta, slås av og på, samt kastes mot et mål med større presisjon.

Så.. uten jedikrefter, så vil vel bruken av et slikt type våpen være lite populært som et våpen for selvforsvar.

Jeg kan forestille meg at en masse spillere med lyssabler, vil i en spillverden kunne hogge i stykker alt som ikke er usårbar mot plasmaenergien i en lyssaber. Så en utfording da vil være å komme opp på noe genialt som enten umuliggjør slik type destruksjon på en mer sjarmerende måte, eller å komme opp med andre type spillmekanikk som gjør herværk til noe man ikke selv ønsker å ta del av.

Selvfølgelig, det burde være mulig å lage ting slik at man KAN manipulere spillverdenen ved å manipulere den med hjelp av en lyssaber, som jo vil måtte innebære former for destruksjon.

Sist, men ikke minst, så bør spillet fungere i en spilverden verdig Star Wars universet, for å ikke ende opp som en glorifisert tech demo uten sjarm.

Medlem

Jedi Outcast och Academy är utan tvekan några av de bästa SW-spelen som har gjorts. Varför ingen har plockat upp möjligheten till att göra ett nytt spel med liknande mekanik än förstår jag inte heller, det var sjukt bra, och fungerade väldigt bra i multiplayer med!

Medlem

Så många skivade stormtrupper, så många minnen.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Så många skivade stormtrupper, så många minnen.

g_saberrealisticcombat 20 <3


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Älska dessa spel!
När vi upptäckte vi kunde lana Jedi Knight Dark Forces 2!
Det var väldigt stappligt spelande, men fan vi kunde vara Jedi!!!
När Outcast kom var det som rena dansen i jämförelse.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Ställer mig också i ledet att vara förvånad över att vi inte sett mer av detta på 15års tid.
Nu har dock ea rätten att våldta star wars till förbannelse


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Dito!
Och Raven, jäklar de kunde göra både Star Trek (Elite Forces) och Star Wars. Tänk om Bioware vågat mer med SWTOR, inte haft EA som flåsade i ryggen, tänk om vi fått 1313, tänk om extended universe eller vad det heter hade fått vara kvar med sina omtyckta karaktärer och vi sluppit de rätt bedrövliga nya historierna.
HD remake now please, av hela serien, gärna till ett bra pris, men jag... jag är inte girig.

Medlem

Får väl hoppas att någon vidareutvecklar detta annars:

Overgrowth skulle nog fungera bra med lightsabers.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Something something dark side something something consoles...
Vill man bli deprimerad är det bara att glo på Raven Softwares spellista och hur det sett ut senaste åren =/.
Fram till 2003 gjorde de i stort sett bara bättre och bättre spel för varje år.
2004 tvärvände den trenden och sen dess har de bara gjort sämre och sämre spel.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Älskade verkligen Jedi Academy. Satt med i en klan som hette JAWA och var "dual wield Lightsaber" mästare, vilket betyder att jag lärde upp folk i hur man slogs med den typen av vapen.

Det var verkligen så förbannat kul och i stundens hetta kändes det verkligen som man var där och svingade själv på något sätt. Fanns så mycket roliga tekniker man kunde göra samtidigt som man läste av sin motståndare.

Det enda som toppar det imo är Dark Messiah. Hade vi kunnat få ett Skyrim eller annat RPG lir med Dark Messiah's combat (och förbättrat givetvis) så hade jag nog inte behövt ett annat spel.

Fuck yeah! Fick mig att tänka på den här videon =D

Medlem

Jo, håller med. Striderna med lightsaber i Jedi knight/academy var underbara. Minns att jag brukade köra om striderna mot andra jedis i Jedi Knight om och om och om igen för att det var så satans kul.

Medlem

Jag och en vän hade en Jedi Academy server som snabbt blev extremt populär och slutade med att varje gång vi ville spela så var vi tvungen att starta om servern och snabbt hoppa in. Senare kom det äntligen server tools så man kunde reservera slots mm. Det var alltid fullt med folk.
Fy fasen vad skoj det var, tills hela maskinen gav upp och vi hade inga pengar att lägga på nya delar.

Medlem

När vi pratar moddar till Jedi Academy måste jag ju slå ett slag för modden Movie Battles 2. Det har nog det absolut bästa lightsaber-systemet!

Medlem

Vill ni att man skall bumpa gamla trådar eller?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av Hipshot:

Vill ni att man skall bumpa gamla trådar eller?

Tydligen ska det vara så när gamla artiklar blir aktuella igen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hipshot:

Vill ni att man skall bumpa gamla trådar eller?

Skrivet av hannes.theorell:

Tydligen ska det vara så när gamla artiklar blir aktuella igen.

Haha, bara för att ni två läser allt vi publicerar behöver det inte betyda att alla gör det. Denna kändes högst relevant när det snackas väldigt mycket om ljussablar.


signatur
Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Jo, håller med. Striderna med lightsaber i Jedi knight/academy var underbara. Minns att jag brukade köra om striderna mot andra jedis i Jedi Knight om och om och om igen för att det var så satans kul.

Samma här! Kunde slåss mot samma fiende om och om igen! Därför vi inte vill ha spel med checkpoints!!! Man ska kunna quicksavea på F6 o quickload på F9. Ger action spel som detta och tex Max Payne mycket mer ”omspelningsglädje” ibland kan man vilja cleara ut ett rum med olika taktiker, inte tvingas spela om hela checkpoints.

Gillade alla pussel element i spelen också när man fick lösa lite saker med the force.

Medlem

Jedi Academy hade nog ett av det bästa melee stidssytem i något spel ever.
Hade varit så sjukt nice med ett modernt academy.

Medlem

Kom aldrig in på Jedi Academy när det var aktuellt.
Men Jedi Outcast var skitkul, blev faktist väldigt bra på att duellera. Särskilt gött kändes det att spöa kidsen som försökte sig på att spamma DFA-attacken.

12
Skriv svar