Inga lootlådor till World of Warcraft i nästa expansion

Robot
Inga lootlådor till World of Warcraft i nästa expansion

Skönt att veta i dessa tider när alla utvecklare verkar hylla mikrotransaktioner.

#blizzard, #world-of-warcraft


Medlem

Tack, vad snällt!
Inte intresserad av denna typ av spel ändå,
men hoppas att fler låter bli lootlådorna.


signatur

autograph

Skägg.
10 Chambers

Haha, samtidigt som Blizz köttar på i Heroes of the Storm, Overwatch och Hearthstone. De har fått oväntat lite skäll senaste veckorna.


signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Men där handlar det ju bara om kosmetika, går väl inte att klaga lika mkt då? Även om det bästa förstås är att kunna köpa loss precis de skins m.m. som man vill ha (vilket också gick i Hots senast jag spelade).


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

KoP
Medlem

Bra. Lootlådor är en modern styggelse. Funkade perfekt utan lootlådor i spel förr. Ser hellre förutbestämda belöningar man får då man rankar upp.

Medlem

Det är väl fan bäst det, folk betalar en månadsavgift för att få tillgång till content.
På senaste år har ju Blizzard knappst varit generösa med nytt content om man jämnför med hur det var under BC.
Ändå har WoW haft microtransaktioner sen Pandaria. Loot lådor hade helt förstört mitt förtroende för dom.

Medlem

Om det inte är någon månadsavgift för att spela Wow Vanilla så är det så klart riktigt stort av Activision Blizzard att inte ha loot boxes i WoW men om det fortfarande kostar pengar så får de ju ändå in hundratals miljoner varje månad för att kunna driva servrar, ha personal och göra nytt innehåll...

Ingen månadsavgift, full tillgång till allt efter köp = bästa som hänt spelvärden, går mot trenden
Månadsavgift = helt ointressant att de inte har loot lådor i spelet, de får ju ändå minst 13 dollar i månaden/156 dollar (1500kr) året från varenda en som spelar spelet.

Medlem

Paketen får vi ju ändå den 25:e(?) December, av tomten.

Medlem

Vad kan man säga? Det är ju Blizzard. Spelvärldens STÖRSTA & BÄSTA spelföretag. Stolt fan sedan Warcraft 1, Starcraft 1 och Diablo 1 när man spelade på ett 56k modem.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Ska man vara imponerad eller? Deras andra spel är fullsmetade med microtransaktioner och lootboxes och den värsta syndaren är Hearthstone, ett av de största Pay2Win spelen som finns. Nej, Blizzard är precis lika usla som alla andra företag, försök inte!

Medlem

Nej, men vi lägger till ett par mounts och pets till i shoppen!


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av GooGeL:

Paketen får vi ju ändå den 25:e(?) December, av tomten.

24 december, om du menar av tomten på julafton!?
Om det är av Postnord så är det väl lite osäkert när paketen kommer.


signatur

autograph

Medlem

Nu har jag inte spelat wow på väldigt länge, men är inte random-boss-drops själva ursprunget till loot-lådor? Men det kanske inte är så det funkar längre?

Medlem
Skrivet av Struggle:

Nej, men vi lägger till ett par mounts och pets till i shoppen!

Gör det något då? Om vissa vill pynta för en snyggare (?) häst som ändå inte springer fortare än en vanlig så kan dom väl få göra det? Så länge det inte ger dom några objektiva fördelar så är det ok för mig.

Det är i alla fall betydligt bättre att veta vad man köper innan man köper det tycker jag, än att man ska betala för en chans att få det man vill ha.

Medlem
Skrivet av autograph:

24 december, om du menar av tomten på julafton!?
Om det är av Postnord så är det väl lite osäkert när paketen kommer.

Pratade om dom som är under trädet i t ex Orgrimmar.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Haha, samtidigt som Blizz köttar på i Heroes of the Storm, Overwatch och Hearthstone. De har fått oväntat lite skäll senaste veckorna.

Tycker det är konstigt att det bara är EA som får skäll. WoW har du möjlighet att köpa lvl 100 character boost som drar ner ditt grind avsevärt och ligger helt i linje med vad EA har i SW:BF2.

Ett annat fenomen är att ingen klagar på hur Starcitizen har värsta pay2win shoppen med extremt dyra rymdskepp. Det är inte precis som om du kommer kunna grinda till dig det dyraste skeppet i spelet på dina första 10 timmar i spelet. Skulle säga att det här är många gånger värre än det EA har i SW:BF2.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Nomman:

@Carl Johansson-Sundelius: Men där handlar det ju bara om kosmetika, går väl inte att klaga lika mkt då? Även om det bästa förstås är att kunna köpa loss precis de skins m.m. som man vill ha (vilket också gick i Hots senast jag spelade).

I Hearthstone handlar väl det ganska mycket om att öppna kortpaket? Och i Heroes köper du hjältar.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

I Hearthstone handlar väl det ganska mycket om att öppna kortpaket?

Ett kortspel där det kostar pengar att köpa kort, wow!

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Och i Heroes köper du hjältar.

Sist jag kollade kostade Heroes inte 600kr.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Oggmeiler:

Ett kortspel där det kostar pengar att köpa kort, wow!

Sist jag kollade kostade Heroes inte 600kr.

Ja, förklara gärna varför ett kortspel måste ha kortpaket?

Om jag inte är helt ute och cyklar kan du inte köpa hjältar direkt för pengar i BF2. Prisexemplet på 600 kr är för att låsa upp allt kosmetiska och star cards. Håller fortfarande och gräver i det, så kan ha fel.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ja, förklara gärna varför ett kortspel måste ha kortpaket?

Om jag inte är helt ute och cyklar kan du inte köpa hjältar direkt för pengar i BF2. Prisexemplet på 600 kr är för att låsa upp allt kosmetiska och star cards. Håller fortfarande och gräver i det, så kan ha fel.

Tror det var Kripparrian som gjorde en video om hur fruktansvärt pay2win Hearthstone är, han gjorde ett nytt konto och räknade på hur lång tid det skulle ta innan du har en lek som du faktiskt kan kalla bra. Antingen så spenderar du över 100h speltid eller så köper du decks för $1000. Ja, mellan 7-10.000kr för att kunna vara med och tävla ordentligt. Men sure, folk kommer försvara det med att säga, det är free 2 play, det är ett mobilspel bladibladibla. Det är fortfarande ett pay2win system.

Samt att ska man köpa alla heroes i HotS så tar det löjligt lång tid. Istället för att ha som andra free2play spel, att du kan betala 400kr för att låsa upp alla nuvarande och framtida heroes, inte i blizzards värld däremot.

Medlem

@Esri: Kripp är ju dock förvisso den saltigaste jävel som existerar på planeten, ungefär.

Trump brukar göra F2P-runs med jämna mellanrum - det *går* att göra decks som tar dig en bit på väg (under rank 5 i alla fall) utan att lägga en spänn. Sen får man komma ihåg att månaden efter en sådan run (beroende på hur långt du kommer, hur bra rank du kommer ner till) får du en kista med kännbara belöningar som hjälper dig att förbättra leken nästa månad.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Nomman:

@Carl Johansson-Sundelius: Men där handlar det ju bara om kosmetika, går väl inte att klaga lika mkt då? Även om det bästa förstås är att kunna köpa loss precis de skins m.m. som man vill ha (vilket också gick i Hots senast jag spelade).

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

@Esri: Kripp är ju dock förvisso den saltigaste jävel som existerar på planeten, ungefär.

Vad nu det har med saken att göra, faktum kvarstår att Hearthstone är ett Pay2win spel och det är Blizzard som ligger bakom det, de kommer inte undan bara för att folk "gillar" Blizzard.

Medlem
Skrivet av Esri:

Vad nu det har med saken att göra, faktum kvarstår att Hearthstone är ett Pay2win spel och det är Blizzard som ligger bakom det, de kommer inte undan bara för att folk "gillar" Blizzard.

Pay2Win syftar på att du får något som gratisspelarna inte får som gör dig kraftfullare än dem. Du kan fortfarande få exakt samma kort som alla andra, utan att betala en krona i HS. Med det sagt är det grindläge som gäller för att få det. Bara räknat quests så kan du nog få in 40 guld/dag, ända upp till 100. Beroende på uppdrag. Snabb räkning 40*350 = 14000 och 1 pack är 100 guld och det kommer 3 expar detta år, så har du minimum 140 packs att fördela på dem. Visst det är grind och över lång tid, men detta är lågt räknat, om du nu går in tar dina 2-5 vinster per dag... Om det bara är packs/kort du är ute efter.

Ja, jag har avrundat och räknat lågt. Visst vill du ha alla kort på en gång, så får du nog grinda lite hårdare och kötta arena som en Gud. Eller köpa för riktiga pengar för att du väljer att inte lägga tiden på att grinda guld för packs...

Pay2SaveTime ligger närmare sanningen.

Trodde förövrigt att Reynad innehöll saltkronan...

Medlem

Jag förstår att folk är trötta på lootlådor. Hur kan det vara rättvist när man lägger ner x antal timmar på ett spel för att grinda ihop allt så kommer det någon p12a med pappas bank kort och köper grejerna på noll tid medan du själv sliter. Men man får se det från spelutvecklarens perspektiv också, hur många hade liksom betalat för ett spel som hearthstone? Ja visst, det finns väl ett antal människor som hade köpt spelet men man hade inte kommit i närheten av den spelar bas som finns nu. Men spel som man betalar för och sedan så finns det microstransaktioner i det är oacceptabelt tycker jag, okej om det endast hade gällt kosmetika det hade man kunnat leva utan. Men att betala för att spela ett spel och sedan inte ha samma förutsättningar som andra eftersom vissa är villiga att punga fram x antal kronor för att ha övertaget är inte ett spel jag kommer att köpa i alla fall. Ja visst, dessa typer av microstransaktioner kan vara bra för de som jobbar, har familj och kan inte spela lika mycket som vissa andra men jag tycker det är fel oavsett.

Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Gör det något då? Om vissa vill pynta för en snyggare (?) häst som ändå inte springer fortare än en vanlig så kan dom väl få göra det? Så länge det inte ger dom några objektiva fördelar så är det ok för mig.

Det är i alla fall betydligt bättre att veta vad man köper innan man köper det tycker jag, än att man ska betala för en chans att få det man vill ha.

Nej, det gör ingenting alls!


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Esri:

Vad nu det har med saken att göra, faktum kvarstår att Hearthstone är ett Pay2win spel och det är Blizzard som ligger bakom det, de kommer inte undan bara för att folk "gillar" Blizzard.

Som sagt, kan rekommendera någon (jag själv är partisk till Trump, tycker han är hyfsat underhållande - om än en average HS-spelare) som kör lite F2P-runs. Det är möjligt att få till godkända lekar utan att betala en krona. Visst, du kan lägga en slant för att öka din sannolikhet (upp till 100% av behövda kort, beroende på hur mycket tur du har i packöppnande och beroende på hur mycket pengar du lägger) att få ihop till en netdeck som har statistiskt högst sannolikhet att ha en så hög winrate som möjligt.

Det är inte riktigt så enkelt att det är P2W. Du kanske kan punga ut för att få en lek som har en W/L på ~55% i stället för 50-51%, visst, det köper jag. Skulle inte riktigt definiera det som ren P2W.
Om du kikar på sidor som ex. hearthstonetopdecks.com finns det 2-3 decks som ligger i åtminstone "Great"-kategorin, som kostar ~2000-3000 dust. Om du har tur och får något/några av korten som behövs i de gratis packs du öppnar kan du utan större problem fixa de lekarna utan att lägga en krona. Sen huruvida du kan spela leken så att den presterar så bra som den bör, eller om du vill definiera "win" som endast den absolut högsta W/L ration... det är din sak i så fall.

TL;DR: du förenklar rejält när du säger att det är ren P2W.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Skönt att veta i dessa tider när alla utvecklare verkar hylla mikrotransaktioner.

#blizzard, #world-of-warcraft


Inga loot lådor? Så dom skall ta bort raid findern då?

Medlem

@Whyrus: men är du dum? Pay2win är att du kan köpa dig till fördelar före dom som inte lägger ner extra pengar i spelet. Och i både Hearthstone och heroes of the storm kan du göra detta. Det gör dom till pay2win spel. Om jag måste spela 1000h för att få tillgång till content som nån annan köper för 100:- det är pay2win.

pay2savetime dummaste jag hört. Sluta försvara blizz, dom är lika illa som andra företag.

Medlem
Skrivet av faceslicer:

@Whyrus: men är du dum? Pay2win är att du kan köpa dig till fördelar före dom som inte lägger ner extra pengar i spelet. Och i både Hearthstone och heroes of the storm kan du göra detta. Det gör dom till pay2win spel. Om jag måste spela 1000h för att få tillgång till content som nån annan köper för 100:- det är pay2win.

pay2savetime dummaste jag hört. Sluta försvara blizz, dom är lika illa som andra företag.

Blev längre än beräknat, finns TL;DR: i slutet.

Onödigt med personangrepp, när jag pratade om en sakfråga.
Du har rätt i att pay2win är att köpa sig fördelar som andra inte kan få tillgång till, utan som är gömt bakom en pengavägg. Nu befinner sig varken kort eller hjältar i Hearthstone respektive Heroes of the Storm, bakom en sådan vägg.

Om vi tar Hearthstone, som verkar vara en passionerad hjärtefråga, så kan du köpa 7 paket med kort för €9,99, vilket är väl så nära 100 SEK vi kommer. Om det tar dig 1000h (41+2/3 dygn) av effektivt spelade att knåpa ihop 700 guld ingame så kan jag förstå att du ser det som pay2win.

Samma premisser för Heroes of the Storm (€9,99 ger 1170gems) med en tidsram på 1000 timmar, så hinner du nog runt 3 spel per timme, men låt avrundar vi nedåt 2,5 så är du ändå uppe i 2500 matcher och med 20 guld per förlust och 30 guld per vinst samt att du har 50/50 i vinstprocent så har du fått ihop 1250*20+ 1250*30 = 25000+ 37500 = 62500 i guld.

56250 guld är exklusive, quests som ger 200-800 guld https://heroesofthestorm.gamepedia.com/Quest
Varje 5, 10, 15 osv lvl på respektive hjälte du spelar ger dig 500 guld

Varje lvl på dig som spelare ger dig en lootbox, som verkligen är som grisen i säcken, då du kan få allt från sprej till hjälte.
Var 5:e lvl får du en låda som garanterar dig en rare
25:e en epic + 150 gems. 600 gems för 100lvls

Tittar jag på mig själv så är jag inte uppe i 2500 matcher (än) men ligger på lvl701 vilket ger mig 600*7 gems = 4200 gems. Nu har jag då inte fått 500*140 guld (700/5) = 70000 då mina hjältar inte ligger på exakta nivåer om 5...

Spelar även rankat och där kommer det rassla in lite guld i slutet på säsongen, utan att behöva slita ut sig.

Vad får man då för 100 SEK resp 1000 timmar?
En hjälte kostar mellan 2000-15000, då 15000 är första tiden de kommer ut och sedan går ned till 10000.
Eller i gems 300-750, ej inräknat rea på 50%.

Genom rotation av hjältar så får du även tillgång till ett gäng hjältar per vecka som du kan lira utan att köpa för varken ingamecurrency eller riktiga pengar.
Blev något längre post än vad jag tänkte mig, med det sagt hoppas jag det illustrerar att det är mer avancerat än att saker och ting är gömda bakom en mur av pengar.

Självklart skall Blizzard och andra företag ta betalt för sina tjänster, hur skall de annars kunna leverera produkter som vi gillar? Om priserna kan anses vara skäliga är en annan fråga.

TL;DR: Ingen Pay2Win, dock grind om snabb tillgång på allt i 2 spel som inte kostar dig något att spela. Pengar sparar dig tid.

Edit: Korrigerade summan för förlust i Heroes till 20 guld. Glömde bort att det ändrades för ett bra tag sedan.

12
Skriv svar