Snyggare och mer trovärdiga rymdresor i Star Citizen alpha 3.0

Robot
Snyggare och mer trovärdiga rymdresor i Star Citizen alpha 3.0

Detaljeras noggrant i utvecklarnas senaste vlogg.

#cloud-imperium-games, #star-citizen


Medlem

Varje gång jag kollar in spelet blir jag imponerad men har dock 0 koll på vad det går ut på. Även fast om det ser väldigt snyggt ut känns det som ett sånt projekt som kommer antingen gå helt åt helvete i slutändan eller så kommer folk bli sjukt besvikna. Har dem ens några planer på att släppa spelet inom dem kommande 5 åren?

Men jag vet inte kanske blir ett mästerverk. Hoppas verkligen att det blir det alla hoppas.

Medlem
Citat:

kan se fram emot att lägga vantarna på den senaste versionen av rymdsimulatorn inom kort

Inom kort är nog ganska optimistiskt. Just nu ligger 3.0 hos deras stängda testgrupp och kommer ligga där i säkert några veckor till med tanke på hur många buggar som finns kvar enligt senaste progress watch:en. Har vi tur så släpps 3.0 till de öppna testservrarna innan året är slut men även det är önsketänkande. Skulle gissa på PTU tidigt nästa år och officiellt 3.0 släpp till alla kort därefter.

Medlem

Om jag ska resa till jobbet en halv mil bort eller ut med en bil på motorvägen på en resa 20 mil bort.
Det ser ju ut likadant när jag börjar, skillnaden är att omgivningen efter dessa 20 milen är varierande och ibland intressant. Jag passerar skog, byggnader, nya städer, åkrar, konstverk, minnesmärken osv.
En resa till månen tar någon minut eller så och en resa till Pluto kanske 20 minuter, men jag kan inte gasa fullt ut till månen för att det är för nära?
Och färden där jag åker Quantum travel ser ju likt förbannat ut som ett ganska enformigt och regnbågssktigt kaleidoscope, likt No Man's Sky.
Som youtubebilden visar. Jag vet inte om jag missat något, det kanske är en placeholder eller att de försvarar detta med att när det går fort böjs ljusets vågform så att vi ser andra färger, ja i ljusets hastighet ja. Var är rymdens mörker här...

Medlem

EvE online ser bättre ut tycker jag.

Medlem
Skrivet av lolBEEF:

Inom kort är nog ganska optimistiskt. Just nu ligger 3.0 hos deras stängda testgrupp och kommer ligga där i säkert några veckor till med tanke på hur många buggar som finns kvar enligt senaste progress watch:en. Har vi tur så släpps 3.0 till de öppna testservrarna innan året är slut men även det är önsketänkande. Skulle gissa på PTU tidigt nästa år och officiellt 3.0 släpp till alla kort därefter.

Läser man vilken typ av issues de markerat så är en stor del polish tasks. Dvs inte buggar utan putsning för att släppet ska ha den kvalitet CR önskar. Jag gissar att det i värsta fall blir som när 2.0 släpptes. Dvs att de släpper det till PTU samtidigt som Holiday live streamen oavsett vad som finns kvar att göra och ser till att alla blockers är borta före det (crash buggar). Vid det släppet var de tvungna att ha några engineers på plats på kontoret i Austin över julen eftersom att de fick problem med servern. Det ser redan stabilare ut nu än det gjorde då.

Medlem

Hörde att kört med 60 pers på testservrarna nu och att det gick fint.


signatur

Burn in the light.

Medlem

detta spel kommer aldrig komma ut.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av 1337Figaro:

Varje gång jag kollar in spelet blir jag imponerad men har dock 0 koll på vad det går ut på. Även fast om det ser väldigt snyggt ut känns det som ett sånt projekt som kommer antingen gå helt åt helvete i slutändan eller så kommer folk bli sjukt besvikna. Har dem ens några planer på att släppa spelet inom dem kommande 5 åren?

Men jag vet inte kanske blir ett mästerverk. Hoppas verkligen att det blir det alla hoppas.

De som verkligen är intresserade spelar det ju redan sedan flera år tillbaka och det är sällan man hör någon besvikelse från dem. Det kommer knappast att bli en stor grej med pompa och ståt när releasen kommer men det beror ju på att det har varit spelbart under hela utvecklingen.

Medlem

Copy paste igen från EVE då....


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

@Ahris: Ah ok. Trodde bara att det fanns vissa små modes som man kunde spela just nu.

Medlem

@Aletheides:

Problemet med att sitta å finputsa ett så pass stort spel är när att när dom väl får de ok så är tekniken förfinad å grafiken kan se gammal ut igen.

Typ: ska köpa TV till hösten, jo men de kommer en ny till vintern som e bättre så köp en då. Å när de e vinter så kommer de en bättre till våren osv.

Avstängd
Skrivet av delli:

@Aletheides:

Problemet med att sitta å finputsa ett så pass stort spel är när att när dom väl får de ok så är tekniken förfinad å grafiken kan se gammal ut igen.

Typ: ska köpa TV till hösten, jo men de kommer en ny till vintern som e bättre så köp en då. Å när de e vinter så kommer de en bättre till våren osv.

Förutom att årets tv inte är direkt bättre än fjolårets.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Copy paste igen från EVE då....

Copy-paste i all ära, det gäller ju de flesta rymdspel och rymdfilmer, men i Star Citizen är den grafiska delen i rymdresan klart mera sofistikerat gjort än exempelvis i EVE, men det vet du ju redan för du kollade väl den tekniska biten i videon..?

Medlem

Intressant att ingen bryr sig om att Quantum Travel ser ut som en tråkig loading screen.
Som referens är det 149 600 000 km till solen härifrån vilket tar ca 8 minuter att färdas, i keynote videon tog det ca 8 minuter(utan avbrott så det lär ta längre tid i verkligheten) att färdas 23 205 000 km så inte ens i närheten av att komma upp i ljusets hastighet eller ens samma avstånd. Lite dålig kvalitet från streamen, men jag hade hoppats på mindre fyrverkeri. Frågan sen är, hur ser det ut inifrån, från cockpit... är allting blått utåt då det ser ut som det utifrån?
https://youtu.be/mGcG0g7GsOI?t=31m0s

edit. På tal om den blåa Auroran, hur ser det ut när ett rymdskepp närmar sig atmosfären(friktionen mellan skepp och luft), ja då får vi den här effekten, men nu är vi ju ute i rymden mellan olika platser i 0.2c då kan man ju strunta i detta trams https://youtu.be/p6c3gTq6Zb4

Här är en video från förra året där man kan se skillnaden på bakgrund och att man åker framåt, det här såg helt okej ut och jag hade hoppats de byggt vidare på detta.

Medlem

@Hajfena: Förmodligen bryr sig ingen om det för att det är en försvinnande minoritet som tycker det "ser ut som en tråkig loading screen" av de som faktiskt sett eller testat den nya 3.0 builden.

CIG vill ha en mer realistisk känsla av avstånd i spelet. det betyder att det inte kommer finnas några genvägar som i andra MMOs med instant travel då dessa förminskar världen indirekt. Då motorn kan ha solsystem i verklig storlek så skulle dock en resa från ena sidan ett solsystem till en annan ta många timmar med QD. Så de kommer ta sig lite friheter med avstånden etc för att kapa ned restiden något av gameplay skäl.

Däremot så går QD inte i ljusets hastighet. Den går i en femtedel av ljusest hastighet.
"The Quantum Drive Engine is a starship engine created by Dr. Scott Childress and his team at RSI on May 3rd, 2075. When first used, it allowed travel at 1/100th the speed of light,[1]reached 1/10th the speed of light in 2214,[2] and has now advanced to allowing 1/5th the speed of light (0.2C).[3]"

Mellan solsystem så kommer det vara "Jump points". Vilket är någorlunda stabila wormholes. De finns i olika storlekar så alla skepp kommer inte kunna få plats i alla typer. Så mindre skepp kommer kunna hitta fler genvägar än större. Det gäller att navigera dem manuellt när man kör genom en jumppoint man aldrig kört genom tidigare där man kan dö rätt hårt om man suger. Efter man navigerat ett wormhole så sparar man rutten och kan köra det på autopilot sedan. Man kan även köpa färdig kartlagda rutter av andra för kända wormholes om man vill det eller sälja sina egna. Exploration gameplay kommer tillåta att man hittar nya wormholes och gamla kommer kollapsa med undantag för de stabila huvudvägarna. Konceptvideo gällande jumpdrive travel: https://www.youtube.com/watch?v=Jn5FBGfXACM

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Däremot så går QD inte i ljusets hastighet. Den går i en femtedel av ljusest hastighet.

Du svarar ju på min kritik själv, en femtedel av ljusets hastighet. Lusets hastighet är inte uppnådd så hur kan man veta att vi har gröna och blåa ljuseffekter som hela tiden i ett repetativt mönster flashar förbi. Vad är de gröna och blå färgerna, vad skapade dessa, hade Mark Abent svarat på detta hade jag kunnat förstå varför de ska vara där.

Nä, det här ser ju mer ut som billiga effekter, inte som att man färdas i rymden. Och som du säger, vi kommer förmodligen tillbringa en hel tid med dessa framför oss, då ser både Eve online och Elite Dangerous grafiskt mycket bättre ut.

Medlem

@Manslut:
Sant, samma skit i rutan.
Hade gärna sett att dom putsat upp de ungefär som WoW, att man gör de efter hand.

Lägg fokus på att den stora massan kan lira de utan problem pga grafiken än att ha high end med dålig framerate om du inte ligger inne med de senaste.

Medlem

@hajfena: Det är och förblir din personliga åsikt. Jag tycker personligen inte att det ser dumt ut. När det gäller issues som folk bryr sig om bland SCs backers så kan man ofta mäta det med antalet "Concern threads". Det är en flagga som trådar får där folk antingen klagar eller kommer med negativ konstruktiv feedback. Det gör dem alla sökbara. Som du kan se själv är det försvinnande få trådar som nojjar över vilken färg starfieldet har under QD eller liknande. Så det är en icke fråga.

https://robertsspaceindustries.com/spectrum/community/SC/foru...

När det gäller tid i QD så kommer det fyllas med aktiviteter på de större skeppen där man kan gå runt samt händelser efter vägen som antingen är valbara (anomaly detected/point of interest detected, radio communication etc) eller påtvingade (Quantum interdiction).

Medlem

@Aletheides:
Det kan ju också vara så att hela QT resan maskerades med annat mer intressant som slumpvis rendererade lägenheter och om vilka möjligheter det kan ge i framtiden. Men det återstår ju att se eftersom allt hittills är under NDA, och att den vanliga spelaren som inte har multicrew skepp inte ens funderat på hur det är att titta in i en flimrande spåkula under hela sin färd. Jag tror det är kul i början men man blir less i längden.

Medlem

@lolBEEF: Med star citizen mått mätt låter det som inom kort för mig☺

Medlem

Ser sjukt mycke fram emot den här spelet, ser redan det framför mig att jag kör logistik åt någon annan med ett litet skepp och för att sen när pengar finns, skaffar större skepp och måste hyra folk som hjälper mig att lasta grejer och som springer runt och hantera olika delar av rymskeppen(rymdskeppens sköld, bemannade vapenstationer os.v) samt livvakter ifall rymdskeppen blir bordad. Faktumet man kommer att kunna springa runt i olika delar av rymdskeppen (beroende på storleketn av skeppet) är ju sjukt imponerande. OM 3.0s uppkopplings problem är fixad, så kommer jag nog att köpa Reliant Kore SC Starter package.
Har kört när dom har freeweekend.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Copy-paste i all ära, det gäller ju de flesta rymdspel och rymdfilmer, men i Star Citizen är den grafiska delen i rymdresan klart mera sofistikerat gjort än exempelvis i EVE, men det vet du ju redan för du kollade väl den tekniska biten i videon..?

Jaha, den "tekniska biten" är mer "sofistikerad" I ett icke ännu släppt spel, jämfört med ett tio år gammalt spel? Coolt!


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Redaktör

Kommer tiden påverkas om man färdas i max hastighet (1/5 av ljusets)?


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Kommer tiden påverkas om man färdas i max hastighet (1/5 av ljusets)?

Bra fråga. Tror inte jag sett någon info om just det.

Det skulle vara tekniskt möjligt om de vill ha det så eftersom hela resan mappas i realtid i både tid och rum då dels nätkoden kräver detta men även "galaxy servern" kräver det som håller koll på alla NPCs, ekonomin och så vidare. Den skapar automagiskt missions samt händelser för spelare som alla är kopplade till både den "globala" ekonomin och de nuvarande och föränderliga förhållandena i det solsystem man besöker. Servern bestämmer bland annat hur många pirater som finns i ett solsystem och ger dem mål som de agerar mot samt flyttar alla factions "assets" bakom kulisserna så även NPC factions faktiskt existerar i spelvärlden och är aktiva bidragare. De har även begränsade resurser i antal skepp etc så inge fusk på den fronten och köper även de från samma ekonomi som spelarna. Så matchas spelare mot sådana tex så är det inte "mobs" (mobile objects) som skapats ur tomma intet obegränsat utan mening som i andra spel tex EvE etc. NPCs kommer även matchas mot varandra konstant för att universumet skall kännas levande. Ekonomin följer även den samma tidslinje där 90% av all trafik kommer vara NPC ägd.

4 år gammal video om hur bas ekonomin skulle byggas. Det har utvidgats en del sedan dess. Allt detta kräver att allt ligger på samma tidslinje.

Design dokumentet som kom med videon https://robertsspaceindustries.com/comm-link/engineering/1312...

Medlem
Skrivet av Dunder:

Jaha, den "tekniska biten" är mer "sofistikerad" I ett icke ännu släppt spel, jämfört med ett tio år gammalt spel? Coolt!

Asch, jag får erkänna att det som du tog upp, "copy paste igen från EVE" slår ju allt. Den typen av rymdresor har kopierats om och om igen ända sedan 60-talet, om inte tidigare. EVE måste ju vara hur gammalt som helst, hur coolt är inte det!

Medlem
Skrivet av Nemo:

Asch, jag får erkänna att det som du tog upp, "copy paste igen från EVE" slår ju allt. Den typen av rymdresor har kopierats om och om igen ända sedan 60-talet, om inte tidigare. EVE måste ju vara hur gammalt som helst, hur coolt är inte det!

Eh... Nej.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

1
Skriv svar