Dice sänker hjältepriserna efter kritiken mot Battlefront 2

Medlem

dom har skitit redan på spelet för min del.... jag kommer iallafall inte vara den som sitter o klagar och sen går o köper spelet iallafall som dom flesta garanterat kommer göra

Medlem

@D01tY: Det är ju så det funkade med "Season Pass". Ta Battlefield spelen tex, ingen skillnad på deras DLC modell jämfört tex med expansionerna till det första BF1942. Du fick tom mer innehåll till BF4´s season pass till samma pris dessutom.

Battlefield 1942: Secret Weaponds + Battefield 1942: Road To Tome: Ca 500 kr (ej inräknat frakt på den tiden då allt var på skiva) 15 banor

Battlefield 4 Premium : 500 spänn (utan frakt) 20 banor

Men eftersom det är uppstyckat i fler mindre "paket" så tror folk att detta innehåll redan är klart vid release och "klipps" bort från det färdiga spelet för att dra in mer pengar. Se på det kommande "Turning Tides" DLC¨t till BF1 som just nu testas i CTE. Banorna har inte ens fått en färdig layout, inte ens texturer, skulle detta vara klart för release för 1 år sedan? Tror inte det.

Gen
Medlem
Skrivet av Angust:

@Gen: det är ju dock inte devs som bestämmer sådant här utan det är snarare kostymnissarna högre upp som tar dom besluten

Du har rätt, det var det jag tänkte men skrev något annat

Skrivet av Chassimannen:

@Gen: Liten!? Det var att underdriva. All spelmedia täckte hela debaklet utifrån en eller flera reddit posts, hela redditwn för Star Wars Battlefront och massa andra såsom vanliga Star Wars redditen, r/Gaming, med flera, svärmades med folk som postade om deras miss nöje med progressionsystemet i spelet. Det första svaret som EA gav på reddit som var vagt och svarade inte på så mycket. Blev den MEST nerröstade kommentaren i Reddits historia. Flera hundratusentals användare har kommenterat om detta på reddit. Så ja, vet inte om jag kan kalla det en 'Liten' redditpost. Men om det skulle vara sarkasm så var det jag som missförstod helt haha. Oavsett så har det verkligen vart mycket snack om detta. Har varit oundvikligt att höra om det nästan om du är inne på Reddit regulärt.

Jag menade att posten i sig inte var stor till storleken plus att det egentligen var ett talesätt mer än ett mått på hela alltet Visst blev hela grejen massiv vilket är skälet till varför EA backar en smula.

Medlem

Konstigt att uppfinnaren till lootbox inte fått Nobels ekonomipris.

Tråkig utveckling för spelvärlden dock där utvecklarna tar betalt för mer än bara spelet.
Har spelen blivit bättre eller pengarna går bara rakt ner i fickan på aktieägarna utan nån större spelupplevse förutom att man kanske blir obalancerad eller det grafiska?

NuZ
Testpilot

@blackidus:
Ja där har du rätt. Tycker fortfarande att microtransaktioner bara ska vara kosmetiska prylar. Aldrig något som stör gameplay


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

@D01tY: Ja det håller jag också med om, att börja blanda in progression systemet i lådorna och microtransaktioner är rent ***&%&&**
Finns så många andra spel som lyckats få till det bättre, tom bland deras egna Battlefield spel.

Medlem

Jag klarar mig med Jedi Outcast och Jedi Academy

Medlem

Om dom ska envisas med att ha lootboxes med en pay to win modell kan de väl sänka priset på spelet? eller göra det free to play? Nästa battlefield lär få nåt liknade... Inga mer EA spel för min del.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi snackade om det där, om man förändrar balansen i hur man får hjältar måste man ju nästan skruva på en del belöningar också, i alla fall av den magnituden. Ska kolla om det förändrats något i multiplayer-matcher.

Jo visserligen behöver man det med men att sänka båda med 75% är ju lika med noll i skillnad.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Enligt en bekant som har tillgång till spelet så ändrade EA även utbetalningen av credits i samband med detta och sänkte den med 75%. Så om detta stämmer så är det ett nollsummespel.

Vore kul om vi kunde få det här bekräftat! <3


signatur

P.L.U.R

Medlem

Nice! Snyggt jobbat EA/Dice. Dags att kasta pengar på spelet!

Medlem
Skrivet av Kiwigalaxy:

Jag tror DICE verkligen vill att deras spel ska bli bra. Jag är själv inom branchen och jag vet hur svårt det kan vara med sammarbetspartners av olika anledningar. Det blir pinsamt, jag håller med, men jag tror att de försöker så gott de kan.

Men tycker att efter DICE har lyssnat på sina fans och ändrat spelet flera gånger så borde vi spelare nu visa respekt och support för DICE, eftersom de verkligen lyssnar och tar åt sig kritiken.

Hade Dice verkligen brytt sig så hade skiten inte varit där från första början, sen fattar man ju att det antagligen är EA som ligger bakom men EA och Dice är inte vänner. Så varför ska spelare visa respekt och support för något som är "anti-consumer" som fan när de bara fortsätter att vända och vrida på det så det ser ut som att de "lyssnar"

Medlem

@Barkbiten: Glöm inte Disney och Lucas Art. Hade inte Disney varit inblandat hade vi nog även kunna sett Lightsabers som kapar lemmar som i Jedi Knight spelen. Det är ju noll blod i Battlefront spelen sen Disney tog över.

Inaktiv

Jag ogillar P2W och lootboxes starkt men detta är första gången på länge som Dice inte splittrar spelarbasen med expansioner.

Jag kan förstå om de behöver dra in mer pengar någonstans för att göra alla "gratis" DLC så är till viss mån förlåtande till systemet som det ser ut nu.
Idealiskt så ska det enbart vara kosmetiska tillägg som säljs för riktiga pengar.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av SorbP:

Vore kul om vi kunde få det här bekräftat! <3

Vad vi vet gäller detta bara den stora credit-belöningen på 20 000 du fick när du klarade kampanjen (den är nu 5 000). Matcher ger samma utdelning och övriga milstolpar verkar inte påverkade.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Lådorna och hjältarna är två olika system. Du köper hjältar för krediter, inte riktiga pengar. Lådor, som innehåller star cards som boostar de olika klasserna och kosmetiskt stuff, köper du antingen med krediter eller riktiga pengar.

Inte riktigt sant. Man får krediter från dubletter som öppnas i lådor, vilket betyder att man indirekt kan låsa upp hjältar med riktiga pengar (genom att köpa lådor, öppna dubletter och samla ihop krediter på det viset.)

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av sarg:

Inte riktigt sant. Man får krediter från dubletter som öppnas i lådor, vilket betyder att man indirekt kan låsa upp hjältar med riktiga pengar (genom att köpa lådor, öppna dubletter och samla ihop krediter på det viset.)

Mjo, det går ju att göra på det sättet men med tanke på mängden Star Cards i spelet känns den metoden snarare som att spelare utnyttjar systemet än EA spelaren.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Mjo, det går ju att göra på det sättet men med tanke på mängden Star Cards i spelet känns den metoden snarare som att spelare utnyttjar systemet än EA spelaren.

Tror du att en sådan detalj är ett designmisstag som utnyttjas av spelare eller en medveten strategi från EAs sida för att kunna tjäna mer pengar genom att spelare köper fler lådor för att kunna få krediter?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av sarg:

Tror du att en sådan detalj är ett designmisstag som utnyttjas av spelare eller en medveten strategi från EAs sida för att kunna tjäna mer pengar genom att spelare köper fler lådor för att kunna få krediter?

Det finns mycket att kritisera med systemet men tror det är en konsekvens av att man måste få något om man får dubbletter. Nästan så att det skulle vara snabbare att spela fram motsvarande krediter än att köpa och öppna lootlådor i hopp om dubletter.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det finns mycket att kritisera med systemet men tror det är en konsekvens av att man måste få något om man får dubbletter. Nästan så att det skulle vara snabbare att spela fram motsvarande krediter än att köpa och öppna lootlådor i hopp om dubletter.

Uppenbarligen inte med tanke på att det är så folk har låst upp de dyra hjältarna väldigt snabbt under early access.

40k satt och tittade på när Shroud köpte lådor för $180 och låste upp Darth Vader under tiden han satt och väntade i en kö, exempelvis. Varje låda innehöll en till tre dubletter.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av sarg:

Uppenbarligen inte med tanke på att det är så folk har låst upp de dyra hjältarna väldigt snabbt under early access.

40k satt och tittade på när Shroud köpte lådor för $180 och låste upp Darth Vader under tiden han satt och väntade i en kö, exempelvis. Varje låda innehöll en till tre dubletter.

Som sagt, tror helt ärligt inte det är tänkt att trigga köpbeteende, samtidigt som det såklart kommer finnas de som utnyttjar systemet på det viset.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Som sagt, tror helt ärligt inte det är tänkt att trigga köpbeteende, samtidigt som det såklart kommer finnas de som utnyttjar systemet på det viset.

Varför tror du att de infört den här fee-to-pay mobilliknande-systemet, med olika valutor och spelförändrande boost från början då?
"to provide players with a sense of pride and accomplishment"?

Ärligt talat, om ett spel med liknande system hade släpps för 15år sedan, hade du sagt samma sak då? Kan det vara så att vi sakta men säkert börjat vänja oss vid mer och mer sådant här skit och därför inte alltid reagerar för än det är försent.

BF1942 inga unlocks
Battlefield2 unlocks som knappt inte påverkade spelet
BC2 unlocks som påverkade en del men som man låste upp hyfsat snabbt
BF3-4 unlocks påverkade rätt mycket, basic shit som flares på fordon saknades mm och det tog nu tid att låsa upp mycket av det viktiga. Hittills har det dock främst handlat om att hålla kvar spelarna så man kan sälja dlc mm.
Undertiden börjar andra spel börjar ta betalt för skins, Valve börjar tjäna storkovan på hasardspel skit, Overwatch normaliserar lootboxes.

Idag, unlocks som påverkar väldigt mycket, betalmodeller som börjar likna mobilspel och gambling. Och idag reagerar vi en del då penga-systemet på den här nivån i ett 600kr spel hittils varit ovanligt. Men sedan då? Vad är framtiden? Gloriferade casino maskiner?

När bland annat Valve börja sätta igång deras skin/hatt/kniv fabrik kunde de genererar hundratals miljoner dollar, på något som i stort sett var gratis att tillverka. Tror du inte EA, Take 2, Activision Blizzard mfl satt och tänkte hur man ska försöka trigga igång ett liknande köpbeteende?

Jag fattar inte, hur länge som helst har man fått höra ursäkten "men de måste ju tjäna pengar... bla bla bla osv". Nu helt plötsligt handlar det inte om att tjäna pengar. Skojar ni eller? Känns som att man befinner sig i ett sjukt Twilight Zone avsnitt, där Donal Trum... oh yeah...

Skägg.
10 Chambers

@Sapiens: Tror vi pratar om varandra. Klart att det ekonomiska systemet är gjort för att folk ska spendera pengar, jag bara inte övertygad att taktiken att tjäna credits på dubletter är en en del av den planen. De hade dock kunna komma runt det genom att belöna med crafting parts istället, så du kan ha rätt.

Jag är inte ute efter att försvara systemet, det ska absolut kritiseras. På samma sätt Valves, Blizzards och alla andras metoder ska kritiseras. Valve gör alldeles för lite för att inte göra det möjligt med skin betting, som är så nära casinospel för kids man kan komma.


signatur
12
Skriv svar