Så här 10 år senare – kan man maxa Crysis?

Robot
Så här 10 år senare – kan man maxa Crysis?

FZ:s speldator ställs inför det ultimata testet.

#crysis, #crytek


oan
Medlem

Ni hann före! Jag tänkte för några veckor sedan testa, men bara skjutit upp det i och med alla spel som finns att spela. Men det får nog bli ett test ändå – kanske i helgen

Medlem

Jag körde det på bra fps i 1080p på mitt GTX 295 back in 2009. För mig det låg runt 60...?

Medlem

testade exakt samma sak med rätt likadan dator (i7 4970k, 16gb 2666mhz ram och iofs bara en 1070 gtx) bara för 2 veckor sedan! förväntade mig några 100 fps, men ja, det snittade runt 100 där. fortf kul spel hur som helst.

det lustiga är att battlefield 1 har betydligt högre fps med samma dator och max i allt dubbla ca tom


signatur

//monster

Medlem

När jag kollar videon är det jävligt tungt komprimerat eller inspelat med låg bitrate.
Var tvungen att kolla andra videos för att se om det var fel på min sida vilket det inte verkar vara.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Jag testade själv för ett tag sedan, och det såg bra ut. Kul att Jason Statham gör en av rösterna.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av marcus8958:

När jag kollar videon är det jävligt tungt komprimerat eller inspelat med låg bitrate.
Var tvungen att kolla andra videos för att se om det var fel på min sida vilket det inte verkar vara.

Ja dom spelar i 1440p men videon är 1080p.

Medlem

Väldigt sunkig kvalité på tubrullen.

Medlem

Jag kör den i 3440x1440 med mitt Kingpin 1080ti kort. Funkar utmärkt på max


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Är ju ganska talande för hur mycket konsolmarknaden bromsar utvecklingen när Crysis fortfarande ser fantastiskt ut.

Medlem

något jag är glad över i pc industrin idag är att förr helvete vad ofta du vart tvungen att byta ut processor och grafikort, det kunde gå ett år så kunde du vara tvungen att byta ut både processor och dator.

det vart dyrt som fan på den tiden med

eld
Medlem
Skrivet av kebbe:

Är ju ganska talande för hur mycket konsolmarknaden bromsar utvecklingen när Crysis fortfarande ser fantastiskt ut.

Totalbromsad

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av kebbe:

Är ju ganska talande för hur mycket konsolmarknaden bromsar utvecklingen när Crysis fortfarande ser fantastiskt ut.

Konsolmarknaden eller faktumet stora delar av den potentiella pc-marknaden inte sitter på en högpresterande dator?


signatur
Gen
Medlem
Skrivet av marcus8958:

När jag kollar videon är det jävligt tungt komprimerat eller inspelat med låg bitrate.
Var tvungen att kolla andra videos för att se om det var fel på min sida vilket det inte verkar vara.

Skrivet av maCiato:

Väldigt sunkig kvalité på tubrullen.

Jävligt trist hur illa det är att titta på Youtube numera. 1080p videorna är som ni säger sönderkomprimerade och man ser ständigt artefakter lite här och var. Dock är Youtube fortfarande bättre kvalitet än Twitch (som jag slutat titta på för det är bara en soppa av pixlar).

Inaktiv
Skrivet av kebbe:

Är ju ganska talande för hur mycket konsolmarknaden bromsar utvecklingen när Crysis fortfarande ser fantastiskt ut.

Oavsett anledning så betyder pc-exklusivitet att man inte behöver anpassa spelet för konsolernas begränsningar.
Kolla på Arma 3 t.ex. Det kom ut 2013 och är fortfarande ett av de snyggaste spelen.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Är ju ganska talande för hur mycket konsolmarknaden bromsar utvecklingen när Crysis fortfarande ser fantastiskt ut.

Att det tog en så där 6-7 år innan det gick att maxa i över 60 FPS till ett rimligt pris är ju en annan femma

Medlem

Tog bara 10 år att nästan komma ikapp så ja, totalbromsad.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Konsolmarknaden eller faktumet stora delar av den potentiella pc-marknaden inte sitter på en högpresterande dator?

För egen del går det bara att spekulera men med tanke på att ett högpresterande grafikkort köpt vid konsolsläpp först börjar halka efter vid konsolernas generationsskifte (samt hur köpstark konsolmarknaden är) skulle jag säga att det är just den som styr.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Oavsett anledning så betyder pc-exklusivitet att man inte behöver anpassa spelet för konsolernas begränsningar.
Kolla på Arma 3 t.ex. Det kom ut 2013 och är fortfarande ett av de snyggaste spelen.
https://www.youtube.com/watch?v=GdcJ0Fx_BJM

Samtidigt kollar man på CS:GO som redan var grafiskt föråldrat när det släpptes. Allt för att passa den stora massan.

Tittar man på PUBG idag ser det ut som ett PS2 remaster i hög upplösning.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Konsolmarknaden eller faktumet stora delar av den potentiella pc-marknaden inte sitter på en högpresterande dator?

Det blir så klart bara spekulation men mellan bara de 2 alternativen, så tycker jag att det nästan måste vara just konsolmarknaden och enbart konsolmarknaden.

I alla tider har väl pc-spel marknadsförts med maxade inställningar i trailers & på bild och om sen inte upplevelsen har motsvarat reklamen, så har man ju bara kunnat säga (med relativt gott samvete) att man naturligtvis demonstrerar spelet med bästa möjliga inställningar och det är bara att uppgradera om man vill smaka (något som cpu & gpu tillverkarna självklart uppskattar.)

Var det inte "Doom 3", som t.o.m. släpptes med grafiska inställningar för kort med mer grafikminne än som fanns till försäljning? En slags primitiv "framtidssäkring" för spelet kan man säga.

Skägg.
10 Chambers

@kebbe: Tror att sanningen ligger någonstans där i mitten.


signatur
eld
Medlem
Skrivet av anon_306295:

Oavsett anledning så betyder pc-exklusivitet att man inte behöver anpassa spelet för konsolernas begränsningar.

Snygga spel görs till stor del av talang, det är därför de mindre specc'ade konsolerna kommit med de mest bastanta produktionerna.

Medlem

Ni får nog fixa bättre inspelningsprogram, grynigt af. Körde ni med högupplösta textur packet?

Medlem

@marcus8958: Om du lirar PUBG på lägsta inställningar så ser det ut sådär - om du har dator nog så kan du vrida upp en hel del och spelet ser rätt tilltalande ut. Inte bästa grafiken men ändå rätt modern känsla

Medlem
Skrivet av marcus8958:

När jag kollar videon är det jävligt tungt komprimerat eller inspelat med låg bitrate.
Var tvungen att kolla andra videos för att se om det var fel på min sida vilket det inte verkar vara.

Instämmer, videon är katastrofal och otroligt pixlig.

Inaktiv
Skrivet av marcus8958:

Samtidigt kollar man på CS:GO som redan var grafiskt föråldrat när det släpptes. Allt för att passa den stora massan.

https://i.ytimg.com/vi/w054GTOyUXY/maxresdefault.jpg

Tittar man på PUBG idag ser det ut som ett PS2 remaster i hög upplösning.

Ja, PC tillåter alla sorters spel. Grafiska monster, och sådana där hög FPS är det viktigaste, som exempelvis tävlingsinriktade FPS.

PUBG ser dock betydligt bättre ut på min dator än den där bilden och är betydligt snyggare än alla PS2-spel, även om de körs i 4k via en emulator.
Här är en lite snyggare bild:

Skrivet av eld:

Snygga spel görs till stor del av talang, det är därför de mindre specc'ade konsolerna kommit med de mest bastanta produktionerna.

Vad betyder "de mest bastanta produktionerna" i detta sammanhang?
Jag pratar dessutom om hur tekniskt avancerade spelen är, inte hur konstnärligt vackra de är.
Du kan omöjligt göra lika tekniskt avancerade spel på konsolerna som det är möjligt att göra på PC.

Medlem

Kanske är värt att ta i beakning att crysis kanske inte var det mest optimerade spelet för 10 år sedan. Cryengine har kommit lång väg sedan dess. Sen tycker jag det är fel att säga att konsolspelen bromsar utvecklingen utav det grafiska delen. Tror mer att vi kommit till en punkt i utvecklingen där vi står mellan lekfullt och tilltalande eller mer verklighetsbaserade bilder. Mototerna idag är gjorda att rulla så bra dom kan på respektive platform. Det är mer kompetens bland utvecklarnas grafiker som sätter gränserna än just konsolerna. Nu med Pro och Xbox one X så är dom väldigt nära en highend pc. Fast kostar lika mycket eller mindre än grafikkortet du sätter i din highend pc Vi nästa generation så är de identiska.

Medlem

Öhm, det går ju typ inte att skillnad på vilket spel som är från 2007 och vilket som är från 2017.
Dessutom har Crysis fortfarande mer avancerad fysik, eller åtminstone använder mer avancerad fysik än merparten av dagens AAA-lir. Fattar inte då hur man kan vara speciellt impad att man kan typ ha liknande grafik idag som för 10år sedan, men ändå halkar efter när det gäller fysik och även i många fall AI, för att inte tala om gameplay, mekanik, spelkänsla, design, känsla av prestation, utmaning, atmosfär.
För tal om atmosfär, känn dig fri att posta något som ens kan komma i närheten av vad ett gäng fattiga utvecklare från Ukrania lyckades åstakomma för ca 10år sedan...

Så nej, jag är inte imponerad av era ytliga skräpspel på konsol med questarrows och trails hit, lootboxes dit, push-x to win skit.

Medlem
Skrivet av robbis:

Kanske är värt att ta i beakning att crysis kanske inte var det mest optimerade spelet för 10 år sedan.

Tror nog snarare att det var ett av de mest optimerade spelen för 10 år sedan för att att det skulle flyta hyfsat på dåtidens maskiner. Grejen är att det är optimerat för den tidens system och inte för dagens system, det är en hel del skillnader.

Medlem

Handlar ju till stor del om optimering dessutom, skulle Crysis drivits med kod optimiserad för dagens hårdvara med Vulkan dessutom så hade vi nog sett helt andra siffror då och nu.

Appropå optimering och grafisk utveckling så beror ju väldans mycket på vad man strävar efter, idag kan jag tycka att vi har ett mycket större och bredare utbud i "utseende" än på Crysis tid. Visst när man försöker trycka på total rå grafisk design så håller konsolerna kanske tillbaka i vissa anseenden, samtidigt som jag tycker Sony varit duktiga de senaste åren att till och med där trycka framåt. Se Uncharted 4 och kika på The Last of Us: Part II trailer´s eller Detroit gameplay, inte så illa pinkat.

Crysis strävade ju efter fotorealism, något som vi ( lyckligtvis, enligt mig ) vandrat lite bortifrån för att istället uppnå en varierad art-direction. Några exempel på vackra spel, som pushat framåt.

Så nog går det framåt, om även kanske inte lika "snabbt" som alla önskar. Det som glädjer mig är att man skapar mera "konst" idag än strävar efter total fotorealism. Jag önskade dock att det lades mera kraft på AI och Animationer, det händer en hel del men jag ser hellre det än ett tyngre drivet konfetti regn till.


signatur

Nämen!

Medlem

@Sapiens: Atmosfär; Hellblade, Prey, BoTW, The Walking Dead S1, RE7, Witcher 3, Alien : Isolation för att nämna några exempel på inte nödvändigtvis "snyggare" spel, men atmosfäriska spel.


signatur

Nämen!

123
Skriv svar