Så här 10 år senare – kan man maxa Crysis?

Medlem
Skrivet av kebbe:

För egen del går det bara att spekulera men med tanke på att ett högpresterande grafikkort köpt vid konsolsläpp först börjar halka efter vid konsolernas generationsskifte (samt hur köpstark konsolmarknaden är) skulle jag säga att det är just den som styr.

Det är just det där med högpresterande som är problemet. Alla har inte råd att köpa det bästa. Eller det näst bästa för den delen. Och om man sitter på en sju år gammal dator som var halvbra redan då måste spelutvecklare göra sina spel anpassade för båda datorer eller missa potentiella försäljningar av deras spel. Och om man ändå måste anpassa sina spel till äldre datorer kan man ju göra det till konsoler samtidigt


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Kan maxa det! Jippi? Lite off-topic; Vill se vad Naughty Dog kan göra för spel till PC. Sen porta det till PS4.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Så nej, jag är inte imponerad av era ytliga skräpspel på konsol mer questarrows och trails hit, lootboxes dit, puss-x to win skit.

Men är du imponerad av ytliga skräpspel på PC då?


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Bara jag som gillade Crysis för dess gameplay? Man var ju som en Predator! Utomjordningarna var ju rätt tråkiga men första halvan av spelet var skoj som satan. Och jag tycker Crysis fortfarande är rätt snyggt.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Det är just det där med högpresterande som är problemet. Alla har inte råd att köpa det bästa. Eller det näst bästa för den delen. Och om man sitter på en sju år gammal dator som var halvbra redan då måste spelutvecklare göra sina spel anpassade för båda datorer eller missa potentiella försäljningar av deras spel. Och om man ändå måste anpassa sina spel till äldre datorer kan man ju göra det till konsoler samtidigt

Fast nu släpper ju både Sony och Microsoft nya konsoler vart tredje år ungefär. Att lägga 3-5000kr för en ny konsol vart tredje år är alltså billigare än ett grafikkort för 2500kr vart tredje år? (Räkna då också att spelen är dyrare och att onlinetjänsten kostar pengar).

Jag köpte min mid-range dator för 8000kr år 2011. Sedan dess har jag uppgraderat den med ett nytt grafikkort som jag köpte begagnat för 2000kr. (och då sålde jag mitt gamla för 500kr, så 1500kr). Wolfenstein 2 körde jag häromveckan på 80 fps på high utan problem.

Hade jag köpt en xbox 2011 hade den kostat 2000kr. Sedan hade jag köpt en One för 3000(?)kr, och nu den nya för 5000(?)kr. Sedan xbox live då i 6 år, 500X6 = 3000kr. Totalt då ca 13 000kr. Och sedan då dyra spel ovanpå det. Man kan ju argumentera att man kan sälja sina gamla konsoler, men det vet vi att konsol gejmers inte gör, de vill ju gäna tro att de kan spela sina spel om 20-30 år när servrarna är nere sedan länge. Iom konsollerna inte alltid är bakåtkombatibla, eller så är de det, mn då köper man remasters för att få bättre grafik...köp en pc från början då om det är så viktigt istället för att köpa om samma spel igen! Herregud så korkat.

Att argumentera för att konsollerna är enklare att använda än pc går ju knappt det heller. Minst lika komplicerade än pc om inte mer.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Bara jag som gillade Crysis för dess gameplay? Man var ju som en Predator! Utomjordningarna var ju rätt tråkiga men första halvan av spelet var skoj som satan. Och jag tycker Crysis fortfarande är rätt snyggt.

Köpte det enbart som benchmark för spelet i helhet var väldigt dåligt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av baxtex:

Bara jag som gillade Crysis för dess gameplay? Man var ju som en Predator! Utomjordningarna var ju rätt tråkiga men första halvan av spelet var skoj som satan. Och jag tycker Crysis fortfarande är rätt snyggt.

Jag gillade både 1:an och Warhead. 2:an och 3:an var däremot inga höjdare. Crysis med BlackFire’s Mod ser fortfarande bättre ut än majoriteten av dagens spel.

Medlem

@baxtex: Du har helt rätt, det sägs att konsoller är billigare än pc. De som påstår det kan inte räkna. Så enkelt är det.

Medlem

Min ps4: 4500:- vid release 2013, 600 för extra kontroll 2017. Har sålt 90% av spelen på tradera.

Min svala, tysta gaming pc med kvalitetskomponenter: 12000 inköp 2014. Prispressad mha sweclockers köprådsforum btw. Uppgraderingar (extra ssd, corsair tgb, ny mus, gtx 1080) ca 11000. Jag älskar min pc för vad den erbjuder, men billigare än min ps4a har den då inte varit :). Visst kan man bygga en billigare skit-pc a la reddits masterraceråd, som knappt brädar en konsol, är ful som stryk och låter som en när farfar snarkar, men då får man ju fråga sig varför man kör pc över huvud taget.

PC-spel köper jag digitalt och har aldrig sålt ett enda.

Konsol är sjukt smidigt och prisvärt. Pc möjliggör mer kvalitet för den som vill pröjsa mer.

Nu ska jag fortsätta spela steam versionen av Nioh, med Ds4, gokväll.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Fast nu släpper ju både Sony och Microsoft nya konsoler vart tredje år ungefär. Att lägga 3-5000kr för en ny konsol vart tredje år är alltså billigare än ett grafikkort för 2500kr vart tredje år? (Räkna då också att spelen är dyrare och att onlinetjänsten kostar pengar).

Jag köpte min mid-range dator för 8000kr år 2011. Sedan dess har jag uppgraderat den med ett nytt grafikkort som jag köpte begagnat för 2000kr. (och då sålde jag mitt gamla för 500kr, så 1500kr). Wolfenstein 2 körde jag häromveckan på 80 fps på high utan problem.

Hade jag köpt en xbox 2011 hade den kostat 2000kr. Sedan hade jag köpt en One för 3000(?)kr, och nu den nya för 5000(?)kr. Sedan xbox live då i 6 år, 500X6 = 3000kr. Totalt då ca 13 000kr. Och sedan då dyra spel ovanpå det. Man kan ju argumentera att man kan sälja sina gamla konsoler, men det vet vi att konsol gejmers inte gör, de vill ju gäna tro att de kan spela sina spel om 20-30 år när servrarna är nere sedan länge. Iom konsollerna inte alltid är bakåtkombatibla, eller så är de det, mn då köper man remasters för att få bättre grafik...köp en pc från början då om det är så viktigt istället för att köpa om samma spel igen! Herregud så korkat.

Att argumentera för att konsollerna är enklare att använda än pc går ju knappt det heller. Minst lika komplicerade än pc om inte mer.

Grattis till bra uträkning. Kör vidare med mitt PS4 Pro


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:

@baxtex: Du har helt rätt, det sägs att konsoller är billigare än pc. De som påstår det kan inte räkna. Så enkelt är det.

Jag spelar på Ps4 för att jag tycker det är enklare. Konsol + skärm/tv + handkontroll + spel = spela.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Gillar Crysis. Tycker om Crytek's planering utöver hela spelet. Dom ville verkligen göra ett unikt super snyggt spel. Spelet är fortfarande otroligt snyggt. Man förundras över hur modernt det känns! Det skulle kunna släppas idag! Youtube har en dokumentation om hur Crysis gjorde, rekommenderas!

Kolla in detaljerna på modellerna! Från 2007!

Medlem

jag får inte ens igång mitt Crysis, när man försöker starta det så står det att programmet svarar inte och sedan händer inget mer

Medlem

@Oakenborn: Det ifrågasätter jag inte. Du får spela på vad du vill. Jag påstår inte att det är fel.
Det var främst pris-argumentet jag besvarade.

Medlem

@Sapiens: Var kommer gifen ifrån? "poor ukrainian game developer" gav inte tillfredställande resultat.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Öhm, det går ju typ inte att skillnad på vilket spel som är från 2007 och vilket som är från 2017.
Dessutom har Crysis fortfarande mer avancerad fysik, eller åtminstone använder mer avancerad fysik än merparten av dagens AAA-lir. Fattar inte då hur man kan vara speciellt impad att man kan typ ha liknande grafik idag som för 10år sedan, men ändå halkar efter när det gäller fysik och även i många fall AI, för att inte tala om gameplay, mekanik, spelkänsla, design, känsla av prestation, utmaning, atmosfär.
För tal om atmosfär, känn dig fri att posta något som ens kan komma i närheten av vad ett gäng fattiga utvecklare från Ukrania lyckades åstakomma för ca 10år sedan...

Så nej, jag är inte imponerad av era ytliga skräpspel på konsol med questarrows och trails hit, lootboxes dit, push-x to win skit.

Wow, detta fick mig att tänka på Robert Gustafssons imitation av Tony Rickardssson i "Ja ä inte bitter"-sketchen.

Medlem
Skrivet av Struggle:

Handlar ju till stor del om optimering dessutom, skulle Crysis drivits med kod optimiserad för dagens hårdvara med Vulkan dessutom så hade vi nog sett helt andra siffror då och nu.

Appropå optimering och grafisk utveckling så beror ju väldans mycket på vad man strävar efter, idag kan jag tycka att vi har ett mycket större och bredare utbud i "utseende" än på Crysis tid. Visst när man försöker trycka på total rå grafisk design så håller konsolerna kanske tillbaka i vissa anseenden, samtidigt som jag tycker Sony varit duktiga de senaste åren att till och med där trycka framåt. Se Uncharted 4 och kika på The Last of Us: Part II trailer´s eller Detroit gameplay, inte så illa pinkat.

Crysis strävade ju efter fotorealism, något som vi ( lyckligtvis, enligt mig ) vandrat lite bortifrån för att istället uppnå en varierad art-direction. Några exempel på vackra spel, som pushat framåt.

http://gameranx.com/wp-content/uploads/2017/09/Image1-22.jpg

http://abload.de/img/dishonored22016-11-1015qrh.png

http://bit-tech.net/media/image/2017/8/a76130c3-3787-4997-a9c...

https://www.gameinformer.com/cfs-filesystemfile.ashx/__key/Co...

https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/bysci6hg0kg...

Så nog går det framåt, om även kanske inte lika "snabbt" som alla önskar. Det som glädjer mig är att man skapar mera "konst" idag än strävar efter total fotorealism. Jag önskade dock att det lades mera kraft på AI och Animationer, det händer en hel del men jag ser hellre det än ett tyngre drivet konfetti regn till.

Måste dock säga att bild 2-4 ser ut som dom strävar efter fotorealism.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Jag gillade både 1:an och Warhead. 2:an och 3:an var däremot inga höjdare. Crysis med BlackFire’s Mod ser fortfarande bättre ut än majoriteten av dagens spel.
https://www.youtube.com/watch?v=3tpvMduKGTc

Är det bara jag som tyckte 2 och 3 var jävligt bra och är underskattade spel? 1 och Warhead var jävligt kul men kändes som det mesta nöjet fanns i att mobba dumma nord koreaner. 2 och 3 hade avsevärt bättre strider (Speciellt när det kommer till aliensen, dom var sjukt tråkiga i 1/WH där dom bara var bullet sponges.).

FM-guru
F.d. Sisyr

@eld: Tveksamt varför du jämför PR-bilder med random screenshot.

Medlem

@Maguz: Just den tror jag det är Stalker Shadow of Chernobyl. Knappast något supersnyggt spel idag, men jädrar vilken atmosfär. Helheten som gör det, med ljud, ljus, skuggor, hotet från det okända, ens egen sårbarhet osv, samt smarta NPC:er som än idag är bland det bästa AI-system som gjorts till ett openworldish spel.

Call of Pripyat är lite nyare med nyare tech mm, forfarande lite fugly på många sätt och vis men har fortfarande oslagbra atmosfär, dock inte lika bra spel överlag som första.

Medlem

Först Crysis är ett av de bästa spel som gjorts! Jag kör fortfarande banan Relic och smyger runt i cloak mode och snipar och försöker ta mig runt hela banan utan att bli upptäckt.

Hoppas de kan göra nya Crysis i stil med ettan! Vore underbart. Tycker Crysis bara blev sämre och sämre sedan efter Warhead.

Medlem
Skrivet av xverminator:

Först Crysis är ett av de bästa spel som gjorts! Jag kör fortfarande banan Relic och smyger runt i cloak mode och snipar och försöker ta mig runt hela banan utan att bli upptäckt.

Hoppas de kan göra nya Crysis i stil med ettan! Vore underbart. Tycker Crysis bara blev sämre och sämre sedan efter Warhead.

Håller med, jag är övertygad om att det var konsolernas fel. Då man ville släppa skiten till konsolerna kunde man inte längre ha dom massiva banorna utan fick byta ner sig till korridors liknande kartor i stället.

Skrämmande hur Crysis 1 mäter sig med dagens spel på xbox one och ps4.

Medlem

@Maguz: Spelet i gif:en är S.T.AL.K.E.R, och det ser väl fortfarande helt okay ut som sagt för att vara en liten studio som gjort det back in the days

Medlem

Kul att se en diskussion vända. Tar åt mig lite av äran. Var exakt det jag menade innan. Jag vill definitivt inte ha fotorealistiska spel, det skall vara fint att titta på, sen om det är tecknat eller inte spelar ingen roll. Att säga att konsolerna stannar utvecklingen är så fel. Finns ofantligt mycket snygga spel på PS4 och finns det en version till PC går det ofta att skruva upp lite till så vad är problemet? Witcher 3 tex.

Medlem

@Wattem: Tycker även jag att första STALKER ser okej ut, helheten med effekter och atmosfär gör att det till och med är hyfsat snyggt anser jag. STALKER Call of Pripyat som är nyare är där emot fortfarande rätt snyggt. Det finns även bra med moddar för att göra båda spelen snyggare och även mer atmosfäriska.

För er som inte spelat någon av dessa rekommenderas de starkt. Två av de bästa spelen som finns anser jag


signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

eld
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Öhm, det går ju typ inte att skillnad på vilket spel som är från 2007 och vilket som är från 2017.
Dessutom har Crysis fortfarande mer avancerad fysik, eller åtminstone använder mer avancerad fysik än merparten av dagens AAA-lir. Fattar inte då hur man kan vara speciellt impad att man kan typ ha liknande grafik idag som för 10år sedan, men ändå halkar efter när det gäller fysik och även i många fall AI, för att inte tala om gameplay, mekanik, spelkänsla, design, känsla av prestation, utmaning, atmosfär.
För tal om atmosfär, känn dig fri att posta något som ens kan komma i närheten av vad ett gäng fattiga utvecklare från Ukrania lyckades åstakomma för ca 10år sedan...
https://www.gamespot.com/api/image/scale_super/2435005-494982...

Så nej, jag är inte imponerad av era ytliga skräpspel på konsol med questarrows och trails hit, lootboxes dit, push-x to win skit.

Alltså, all credit åt crysis 1 när det kom ut, och det höll ett tag också, men det har gjorts otroliga framsteg i spelmotorer och teknik, och den tekniska fronten ligger utan tvekan eller tvivel på konsoller. det har INGET att göra med att konsoller skulle vara snabbare, det har endast att göra med att det är där man har råd att slänga så mycket pengar på utveckling.

Resultaten är fantastiska, vi kan ha spel över crysis 1 nivå, med mer detalj, och helt öppna världar utan load screens.

Vi kan physically based rendering med material som är mycket mer realistiska än de vi hade för 10 år sen, med en närmre korrekt reflektion i varje yta av världen runt omkring.

Världar kan byggas vagt i stora områden och sedan populeras av detalj medans spelet körs:

Stora framsteg, och det har vi konsollerna att tacka för då den splittrade pc-marknaden är svår att göra och sälja stora och dyra produktioner på helt oavsett hur snabb en dator kan vara.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

https://i.ytimg.com/vi/w054GTOyUXY/maxresdefault.jpg

Tittar man på PUBG idag ser det ut som ett PS2 remaster i hög upplösning.

Är du snygg eller? Om du ska klanka på utseendet på ett spel kan du väl åtminstone utgå från en bild där det är lite schysstare inställningar? Annars kan vi ju skramla ihop en massa fula bilder på alla spel där man kör låga inställningar och klaga på hur inget har hänt de senaste 20 åren?

Medlem

ljuddämparen ser något sne ut på vapnet. Rolling shutter effect?


signatur

Galne Gunnar köper så gärna!

Medlem
Skrivet av kintobe:

ljuddämparen ser något sne ut på vapnet. Rolling shutter effect?

Nej, det är bara hur skuggan faller konstigt.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Är du snygg eller?

Trodde det här var Fz och inte tinder.

Skrivet av Sebbepojken:

Om du ska klanka på utseendet på ett spel kan du väl åtminstone utgå från en bild där det är lite schysstare inställningar? Annars kan vi ju skramla ihop en massa fula bilder på alla spel där man kör låga inställningar och klaga på hur inget har hänt de senaste 20 åren?

https://i.imgur.com/OhHTw85.jpg

Du har nog rätt. Kollat mest när Calle och FZ har streamat PUBG och det ser alltid ut som ett PS2 spel. Dom kanske kör i sämre inställningar för att se fienden lättare.

Gjorde därför lite research och spelet var mycket snyggare. Ser ut som en PS3 remaster i högre upplösning och lite bättre ljus.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

123
Skriv svar