Blizzard kastar sten i glashus med reklam för Starcraft 2: Legacy

Robot
Blizzard kastar sten i glashus med reklam för Starcraft 2: Legacy

Driver med mikrotransaktioner när son vill lära sig spela Starcraft.

#blizzard, #heroes-of-the-storm, #loot-boxes, #overwatch, #world-of-warcraft


Medlem

Palla bry sig, bara svaga personer köper loot-lådor.*

(Detta gäller så klart inte samhällets mest utsatta, sp3lberoende och folk som faktiskt gillar att köpa loot-lådor)


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv

Guldhandeln i WoW är ju ett solklart exempel på hur man kan köpa sig snabbare progress för riktiga pengar.
Blizzard bör nog ställa sig i skamvrån efter detta.

Medlem

Hahaha kul reklam JA: Lootlådor är okej så länge du har tillgång till hela spelet i övrigt. Förstår och håller med när det blir Pay2Win eller att de gör allting otroligt svåråtkomligt den vanliga vägen. Det är ett bra sätt för utvecklare att dra in mer kulor. För ett spel som Overwatch, CSGO, Dota, LoL, där man inte kommer släppa ett nytt spel varje år, måste ju pengarna in nånstans ifrån?

Skrivet av anon_319742:

Guldhandeln i WoW är ju ett solklart exempel på hur man kan köpa sig snabbare progress för riktiga pengar.
Blizzard bör nog ställa sig i skamvrån efter detta.

Fast egentligen, vad för sorts progress får du för guld i WoW idag? Jag spelade aktivt när Legion släpptes, guld var aldrig ett problem egentligen. Eventuellt om du hardcore raidar och måste köpa tusen pots till raid varje dag, men har man tiden att hardcore raida så har man nog ett guild som hjälps åt ganska duktigt ändå så att det borde inte va nåt problem.

Medlem

Inget utav Blizzards spel har dock pay2win-element i sig.
Dålig jämförelse med andra ord.

Medlem

Riktigt kul film, tycker faktiskt att Blizzard alltid skött microtransactioner bra.

Medlem

Sen ska man inte ta ifrån Blizzard att deras spel med microtransactions är också helt gratis. I Heroes of the Storm har de även weekly rotation på hjältar som man kan spela utan att äga dom, så där ser jag verkligen inget problem i loot boxes. Hearthstone? Well, spelet är gratis och där är hela spelidén som vilket TCG som helst - förutom att du i detta fall to m kan crafta kort från dubbletter. Alla TCG fungerar såhär, digitala som fysiska så det är lite av ett specialfall.

Guldet i WoW? Nu har jag inte spelat WoW sen Wotlk tror jag, men guld har aldrig givit en fördel mot en annan spelare? WoW spelar man tillsammans, det är väl möjligtvis om man tävlar om server first i raid eller något. Men det är inte direkt som att du köper massa guld, köper en 2H yxa och sen börjar krossa folk i PVP.

Blizzard sköter det bra hittills tycker jag. #fanboi #morhaimeforprez #leaveblizzardalone

Inaktiv
Skrivet av LARRYLUKE:

Hahaha kul reklam JA: Lootlådor är okej så länge du har tillgång till hela spelet i övrigt. Förstår och håller med när det blir Pay2Win eller att de gör allting otroligt svåråtkomligt den vanliga vägen. Det är ett bra sätt för utvecklare att dra in mer kulor. För ett spel som Overwatch, CSGO, Dota, LoL, där man inte kommer släppa ett nytt spel varje år, måste ju pengarna in nånstans ifrån?

Fast egentligen, vad för sorts progress får du för guld i WoW idag? Jag spelade aktivt när Legion släpptes, guld var aldrig ett problem egentligen. Eventuellt om du hardcore raidar och måste köpa tusen pots till raid varje dag, men har man tiden att hardcore raida så har man nog ett guild som hjälps åt ganska duktigt ändå så att det borde inte va nåt problem.

Du får snabbare progress. Precis samma som de hårt kritiserade lootlådorna i Battlefront 2 erbjuder. I slutändan kommer ju en "betalande" samt "icke-betalande" spelare uppnå samma nivå på itemsen. Vad är det alla blundar för? Bortses det från det faktum bara på grund av att WoW är allas gullegris?

Medlem
Skrivet av Dominus:

Inget utav Blizzards spel har dock pay2win-element i sig.
Dålig jämförelse med andra ord.

Nä, bara WoW, Hearthstone och HotS... lul


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

@anon_319742: nej men det finns ju bra och dåliga sätt att sköta detta på.
Blizzard sköter det rätt bra och flera andra som har microtransaktioner.
Ea och battlefront är vad jag läst ich hört (inga egna erfarenheter) bara girighet och pay to win.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gen
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nä, bara WoW, Hearthstone och HotS... lul

Vad i WoW är P2W? Förklara hemskt gärna.

Releasehästryttare

Heartstone är ju solklart p2w, du kan ju inte på allvar se mig i ögonen och säga att en person som har alla korten inte har fördelar mot någon som börjar spela dag ett.

Medlem
Skrivet av Devan:

Heartstone är ju solklart p2w, du kan ju inte på allvar se mig i ögonen och säga att en person som har alla korten inte har fördelar mot någon som börjar spela dag ett.

Och där dödade du alla kortspel som någonsin skapats, förutom de som spelas med en klassisk 52 korts kortlek.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Du får snabbare progress. Precis samma som de hårt kritiserade lootlådorna i Battlefront 2 erbjuder. I slutändan kommer ju en "betalande" samt "icke-betalande" spelare uppnå samma nivå på itemsen. Vad är det alla blundar för? Bortses det från det faktum bara på grund av att WoW är allas gullegris?

Ja, det är ju Blizzard! Inte EA Eller Ubisoft!

OK att hata:
EA
Ubisoft

Inte OK att hata:
Blizzard
Steam

@Gen: Auction house, du köper grejer som snabbar upp din progress in game för guld, guld som du *kan* köpa för pengar.
Du vet, exakt som du kan köpa star cards för pengar, som snabbar upp din progress in game i Battlefron 2...

@LARRYLUKE:
Oavsett TGC eller inte, så är det P2W.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Nä, bara WoW, Hearthstone och HotS... lul

Inga utav dina exempel är pay2win. lul

Medlem
Skrivet av LARRYLUKE:

Hahaha kul reklam JA: Lootlådor är okej så länge du har tillgång till hela spelet i övrigt. Förstår och håller med när det blir Pay2Win eller att de gör allting otroligt svåråtkomligt den vanliga vägen. Det är ett bra sätt för utvecklare att dra in mer kulor. För ett spel som Overwatch, CSGO, Dota, LoL, där man inte kommer släppa ett nytt spel varje år, måste ju pengarna in nånstans ifrån?

Fast egentligen, vad för sorts progress får du för guld i WoW idag? Jag spelade aktivt när Legion släpptes, guld var aldrig ett problem egentligen. Eventuellt om du hardcore raidar och måste köpa tusen pots till raid varje dag, men har man tiden att hardcore raida så har man nog ett guild som hjälps åt ganska duktigt ändå så att det borde inte va nåt problem.

Nu är mitt minne svagt men jag kan inte minnas att man någonsin kunnat köpa någon direkt progress för guld i wow.

Medlem
Skrivet av LARRYLUKE:

Och där dödade du alla kortspel som någonsin skapats, förutom de som spelas med en klassisk 52 korts kortlek.

Fast alla kortspel som inte spelas med den klassiska 52 korts leken där de olika korten har stats och motsvarande... är ju Pay to win då. Kolla Magic the Gathering, du behöver pengar för att spela på hög nivå. Samma lika med Hearthstone.

Medlem
Skrivet av Komured:

Nu är mitt minne svagt men jag kan inte minnas att man någonsin kunnat köpa någon direkt progress för guld i wow.

Du kan ju köpa allt för Guld så länge det ligger på AH...
Gear, crafting material, med guld kan du köpa raid boosts. Klart som korvspad guld ger dig fördelar.

Medlem
Skrivet av Kerrai:

Du kan ju köpa allt för Guld så länge det ligger på AH...
Gear, crafting material, med guld kan du köpa raid boosts. Klart som korvspad guld ger dig fördelar.

Ingen aning vad en raidboost är. Du menar de där när nån kinesisk farmare släpar dig igenom en raid med ett antal bottar? Shady delux så de räknar vi bort.
Den mesta ear du kan köpa (iaf tidigare) är ju inget direkt att hurra för jämfört med det man får i instanser och raids så det ser jag inte som något problem.
Crafting eventuellt kanske men crafting är ju bara support skills i wow så att någon kan köpa mats så han kan göra pots till sin guild och deras raids ser jag inte heller som något direkt problem.
Hade vi snackat att man kan köpa en skroll som levlar din gubbe från 1-max, då hade jag förstått det, eller om det fanns något vapen som är snordyrt och som är bättre än andra grejer, ja då kanske men nja.

Problemet med wow är att allt utom Endgame är i princip meningslöst och Endgame kan man inte bara skaffa sig genom att slanta upp lite pengar. (Om man inte handlar av kinesiska farmingguilds då men då är väl ingame guld det minsta problemet)

Medlem

Ni drar det till sin spets.
Andra spelare blir inte lidande i sin spelupplevelse på samma sätt.i eow som i battlefront tex.
Det är ett fps som man tävlar i.
Ganska stor skillnad eller så vill ni inte se det helt enkelt.
Vem vet ni kanske är ea fanboys då?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Blizzard. Världens största och bästa spelföretag. Ge mig ett WC3 + TFT remaster bara...


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

NuZ
Testpilot

Tycka vad man vill om Blizzard och deras spel och Activision osv men inget av Blizzards spel är p2w. Hearthstone är ett TCG och alla dessa är så. Man samlar kort o spelar. Precis som POGS eller Magic, Pokemon, yuu gi ohh eller hur de stavas.

OnTopic:
Nej Blizzard kastar inte sten i glashus, de kastar glas i stenhus för hur rolig reklamen än var så gör det nog ingen nytta för andra företag att skippa lootlådor med mer än kosmetiska saker


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Molotov:

Ni drar det till sin spets.
Andra spelare blir inte lidande i sin spelupplevelse på samma sätt.i eow som i battlefront tex.
Det är ett fps som man tävlar i.
Ganska stor skillnad eller så vill ni inte se det helt enkelt.
Vem vet ni kanske är ea fanboys då?

När sa vi att EA:s sätt är bra? Vi kritiserar båda. För vem kan med handen på hjärtat säga att folk inte köpt sig fördelar i World of Warcraft genom att betala för guld, att loot-lådorna i Overwatch inte är byggda på samma beteendekoncept som alla andra lootlådor, och så vidare.


signatur
Medlem
Skrivet av anon_319742:

Guldhandeln i WoW är ju ett solklart exempel på hur man kan köpa sig snabbare progress för riktiga pengar.
Blizzard bör nog ställa sig i skamvrån efter detta.

det vart det dummaste jag har hört, när du väl kan köpa till dig snabbare progress så är dom sakerna orelevanta, saker som hardcore guilder behöver säljs inte.

Raid runs m.m säljs och gear men det görs inte förän alla i guilden har allt dom behöver.

När ska folk sluta komma med förutsatta meningar inom saker dom inte har en suck vad dom pratar om.

i pvp kan du köpa en rank visst, men är du inte bra nog tappar du den jävligt snabbt endå så vad kvittar det?

plus det bannas konton som säljs på detta sättet ifall dom blir tagna.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

När sa vi att EA:s sätt är bra? Vi kritiserar båda. För vem kan med handen på hjärtat säga att folk inte köpt sig fördelar i World of Warcraft genom att betala för guld, att loot-lådorna i Overwatch inte är byggda på samma beteendekoncept som alla andra lootlådor, och så vidare.

kalle skillnaden där i wow är att dessa saker som köps är irrelevanta, gammal gear ingen behöver, visst han har inte förtjänat gearen genom att arbeta för den men snubben kommer inte ha relevant gear endå.

Plus du kan farma endå till gearen problemet är att dessa som köper guld inte kollar eller vet vart det ska fixa guld självmant.

med det sagt så drar du ju inte pengar snabbare genom att köpa det än att grinda det själv, det kommer jag aldrig att argumentera emot!

Men att säga att guld ger en fördel i PVE eller pvp är nonsens.

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius:
Inlägget var inte menat till nyheten utan ett svar till bla den ovanför.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av FuzioN:

det vart det dummaste jag har hört, när du väl kan köpa till dig snabbare progress så är dom sakerna orelevanta, saker som hardcore guilder behöver säljs inte.

Raid runs m.m säljs och gear men det görs inte förän alla i guilden har allt dom behöver.

När ska folk sluta komma med förutsatta meningar inom saker dom inte har en suck vad dom pratar om.

i pvp kan du köpa en rank visst, men är du inte bra nog tappar du den jävligt snabbt endå så vad kvittar det?

plus det bannas konton som säljs på detta sättet ifall dom blir tagna.

Fast, om man tar ett steg tillbaka, och inte tittar på just hardcore-spelarna, så finns det garanterat gott om casual-spelare som betalat en slant för att få lite häftigare (bättre) gear. Den (numera dödade) guldmarknaden är ju ett klockrent exempel på att folk faktiskt betalat riktiga pengar för att få valuta i spelet. Eller att Blizz tar 100 kr för att byta namn på din karaktär.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Medlem
Skrivet av Komured:

Ingen aning vad en raidboost är. Du menar de där när nån kinesisk farmare släpar dig igenom en raid med ett antal bottar? Shady delux så de räknar vi bort.
Den mesta ear du kan köpa (iaf tidigare) är ju inget direkt att hurra för jämfört med det man får i instanser och raids så det ser jag inte som något problem.
Crafting eventuellt kanske men crafting är ju bara support skills i wow så att någon kan köpa mats så han kan göra pots till sin guild och deras raids ser jag inte heller som något direkt problem.
Hade vi snackat att man kan köpa en skroll som levlar din gubbe från 1-max, då hade jag förstått det, eller om det fanns något vapen som är snordyrt och som är bättre än andra grejer, ja då kanske men nja.

Problemet med wow är att allt utom Endgame är i princip meningslöst och Endgame kan man inte bara skaffa sig genom att slanta upp lite pengar. (Om man inte handlar av kinesiska farmingguilds då men då är väl ingame guld det minsta problemet)

Spelar du ens WoW? eller gissar du bara?
Finns hur många legit som helst som säljer raid boosts. Gillen som tar med 1-2 spelare per raid för att de skall få diverse achievements eller gear som sedan gör att de kan söka sig till öppna grupper / gillen som kräver just gearen och/eller achievements.
Spelar du normal raids/raid finder så är det massor med gear som är höger ilvl än det som du kan få i dessa raids. Och nej, inte alla spelar Mythic raids.

Så att säga att man inte kan köpa sig till allt genom guld i wow är ju bara fel...
Och då de mer eller mindre säljer guld nu genom tokens.. ja

men allvarlig ..guld i wowo ger inte fördelar..ne he inte det...köpa flying mount till sina alts så dom kan farma snabbare och bla crafta fortare...köpa enchants till sina gears så dom bli starkare...ne ne guild ger inge fördelar inte..säger jag med 10 års erfarenhet..

dom kan ju inte köpa hairlooms heller som ger xp boost.


signatur

New life, New hope

123
Skriv svar