Vad tyckte du om Super Mario Odyssey? [SPOILERS!!!]

Avstängd
Vad tyckte du om Super Mario Odyssey? [SPOILERS!!!]

Personligen är jag lite besviken på Nintendo, fast mest på mig själv för att jag tittade på så mycket reklam inför spelet (trailers, gameplays, tree house osv) så jag får skylla mig själv.

Det jag är besviken på Nintendo är att de visade upp så sjukt mycket av spelet (minst 67%) vilket tog bort en stor del av upptäckarglädjen.

Men trots detta så var det ett mycket trevligt spel och hade jag undvikit all reklam för spelet och bara sen den första trailern och inget mer så hade det blivit en stark 5+/5 för då hade jag fått ut mer upptäckarglädje och inte bara samlarglädjen.

Så nu blir det en 4/5 för även om jag hade sett stora delar av spelet så var det ändå en fröjd på cirka 24 timmars spelande att samla åt mig så många månar jag kunde. Efter att jag såg en spoiler för vad som händer när man klarat ut spelet 100% så blev jag dock inte taggad att försöka samla åt mig alla 999 månar.

Spelmekaniken var rätt mysig förutom att jag aldrig faktiskt lärde mig under hela spelandet att kasta kepsen, hoppa mot den och studsa på den för att sedan kasta den igen och till sist hoppa mot den igen. Detta gjorde att det var ett antal månar som jag kände, "WTF, den där månen är omöjlig att komma åt!".

Denna brist från min sida gjorde att jag störde mig på att Mario inte ville greppa tag i kanter när han Long Jump:ade vilket han gör i Super Mario 64+Sunshine. Sen efter jag kikat på ett YouTube-klipp som pratade om Odyssey's design så insåg jag varför Nintendo hade valt att göra så här. De ville uppmuntra en att använda kepsen.

Fränaste kungadömet enligt mig var Ruin Kingdom, synd att den var så kort. Det kändes som om jag hade hamnat i ett annat spel med Mario som skin. Drakbossen var riktig cool. Och jag fick en sjuk nostalgi, "YES, YOU DID IT!!!", när jag såg Mushroom Kingdom efter jag hade hoppat in i en tavla i ett annat kungadöme.

Själv växte jag aldrig upp med gamla Donkey Kong-spelet där Mario hette Jump Man, så sista huvudmånen i New Donk City kan jag bara föreställa mig hur det måste ha känts för dig som faktiskt växte upp med det spelet!

Jag ger alltså spelet 4/5 för det är det spelet som jag köpte ett Switch för (fastnade aldrig för Zelda-spelen som ung), då spelet fokuserade på "spelandet" primärt och inte grafiken eller storyn (har nått Mario-spel nånsin gjort det?) och musiken var mycket härlig, speciellt Cascade Kingdom.

Det var lääänge sen jag hade sådan här mysig spelarglädje för ett TV-spel (spelar dock bara Nintendo-spel). Super Mario 3D World tröttnade jag på när jag kom till sista världen (eller så blev det för svårt för mig, haha). Jag hoppas faktiskt på ett Odyssey 2 med fler kungadömen (och denna gång ser jag inga trailers!).

Och jag kan se hur ny mekanik kan läggas till såsom att Mario måste köpa viss utrustning för att komma vidare vissa hinder i vissa kungadömen (t.ex. en lampa för att kunna navigera i annars mörka tunnlar i "Cave Kingdom").

Så, vad du tyckte du om Super Mario Odyssey? Vad ger du det för betyg och varför?

Medlem

Jag försökte se så lite om spelet innan det släpptes men Odyssey var en besvikelse för mig.
Fokusen var allderless för mycket på att springa runt å leta power moons.
Upplägget med banor i dom olika kingdoms är ju klart att föredra än att man freeroamar i varje kingdome som i Odyssey. Väldigt lite fiender mot tidigare spel i serien också.

Däremot var deras 8-bit segment riktigt kul att se och även musiken var sådär härligt oldschool. Men tyvärr faller Odyssey platt för mig, kändes inte så mycket mario, inga power ups, svampar, blommor osv osv, inga extra-livs svampar.

Cappy var väl kul men föredrar powerups. Spelet var väldigt kul i början men tröttnade väldigt fort men spelade ändå igenom det. Spelet får 3/5 utav mig å Galaxy-spelen klår Odyssey alla dagar i veckan tycker jag. Så tyvärr en besvikelse för mig.

Medlem

Mario har alltid varit värt ett konsolköp för mig. Men den här gången blev jag lite besviken. Körde till/igenom NDC innan jag satte det på paus. Kanske är det helt enkelt för många bra spel i loggen just nu.

Medlem

Som många tidigare nämnt så känns det här inte riktigt som ett Mario spel vilket gör besvikelsen till ett faktum.

Visst det har sina stunder men jämför jag med andra Mario spel så ligger de relativt långt ner på listan.

Avstängd

Vad mer specifikt var det som gjorde att det inte kändes som ett riktigt Mario-spel?

Medlem

Smaken är som baken antar jag, tyckte själv det är ett riktigt bra spel

Medlem
Skrivet av AplAy:

Vad mer specifikt var det som gjorde att det inte kändes som ett riktigt Mario-spel?

För mig var det till stor del miljöerna, fienden och bristen av dessa.
Upplägget att enbart fokusera på att jaga "månar"
Saknad av power ups / svampar, stjärnor etc.

Jag gillar inte heller att Mario inte ser ut som Mario... utan att man nästan jämt har någon form av kostym på sig.

Medlem

Jag har inte kommit jätte långt i spelet personligen, men det är för att jag känner att spelet inte ger någon utmaning och gör att jag har svårt att spela länge utan att bli uttråkad. Jag har klarat av 2 zoner hittills, största delen varit att jag letade så många Power Moons jag kunde hitta tills jag inte orkade något mer.

Det finns för många Power Moons, intresset att samla allt faller bort när man inser att ens egna ynka 40-60st är en bråkdel av antalet hela spelet har. Det går inte att få game over, du förlorar lite coins som man har överflödigt av. Jag vet inte, för mig så kände jag någon sorts tomhet i banorna som man springer runt i. De försöker replikera hur Mario 64 var, banorna är små kvadranter som ska föreställa planeten/landet man är i. Skillnaden som gör att it makes sense i Mario 64 var för att man hoppade in i en tavla (och begränsning i N64), men i Switch så förväntade jag mig mer.

Jag ska försöka spela igenom spelet, men Odyssey känns alldeles för casual för mig, att jag funderar på att köra ut storyn och sen lägga spelet på hyllan.

(För övrigt, jag orkade inte samla alla 120 stjärnor i Mario 64 och inte alla Solar i Sunshine för den delen, men på något sätt så kändes de spelen roligare för mig än vad Odyssey har gjort hittills)

1
Skriv svar