Blizzard kastar sten i glashus med reklam för Starcraft 2: Legacy

Medlem

Hade det varit okey om EA & Blizzard hade sålt spelen på t.ex Pokerstars eller Unibet? Handlar detta om var man säljer spelen?

Inaktiv
Skrivet av FuzioN:

det vart det dummaste jag har hört, när du väl kan köpa till dig snabbare progress så är dom sakerna orelevanta, saker som hardcore guilder behöver säljs inte.

Raid runs m.m säljs och gear men det görs inte förän alla i guilden har allt dom behöver.

När ska folk sluta komma med förutsatta meningar inom saker dom inte har en suck vad dom pratar om.

i pvp kan du köpa en rank visst, men är du inte bra nog tappar du den jävligt snabbt endå så vad kvittar det?

plus det bannas konton som säljs på detta sättet ifall dom blir tagna.

Fast det du just skrev var nog det dummaste jag sett på länge. I Battlefront 2 så kommer man inte längre ha fördelar när man har låst upp de viktiga itemsen så vad kvittar det?

Ibland undrar man hur folk resonerar, som om det inte finns någonting att resonera med alls. Självklart är guldhandeln i WoW ett sätt att köpa sig fördelar. Man snabbar upp processen att nå endgame gear. Precis som i Battlefront 2.
Jag tycker inte det är försvarbart i något spel. Men folk hackar bara på EA för att det är populärt.

Att Valve, Blizzard och CD Project Red är heliga kor som inte kan göra fel och man aldrig får kritisera är så befängt som det låter. Sedan fyller man nätet av hat mot ett annat företag som gör samma sak. Dubbelmoral så det sjunger om det.
EA beter sig ofta illa mot sina spelare/utvecklare. Men det betyder inte att Blizzard gör rätt.

Medlem
Skrivet av Kerrai:

Spelar du ens WoW? eller gissar du bara?
Finns hur många legit som helst som säljer raid boosts. Gillen som tar med 1-2 spelare per raid för att de skall få diverse achievements eller gear som sedan gör att de kan söka sig till öppna grupper / gillen som kräver just gearen och/eller achievements.
Spelar du normal raids/raid finder så är det massor med gear som är höger ilvl än det som du kan få i dessa raids. Och nej, inte alla spelar Mythic raids.

Så att säga att man inte kan köpa sig till allt genom guld i wow är ju bara fel...
Och då de mer eller mindre säljer guld nu genom tokens.. ja

Nej Har inte spelat wow på ett par år. Men ser fortfarande inga problem med ingame guld då jag fortfarande inte tycker att man direkt köper sig några fördelar. Sen vet jag inte hur vanligt det är med "raidboosts" eller liknande. Men vår guild sålde sådana platser till molten core redan i vanilla för de som ville ha sina class quest items där ifrån. Och då sålde inte Blizz guld så ser inte riktigt hur det skulle förändrats.

Jag skulle kunna gå in på hur jag tycker att hela systemet med raids osv är dåligt uppbyggt över lag och dra massa paralleller till gammel UO (dvs pre AOS) men orkar inte.

Medlem
Skrivet av Kerrai:

Spelar du ens WoW? eller gissar du bara?
Finns hur många legit som helst som säljer raid boosts. Gillen som tar med 1-2 spelare per raid för att de skall få diverse achievements eller gear som sedan gör att de kan söka sig till öppna grupper / gillen som kräver just gearen och/eller achievements.
Spelar du normal raids/raid finder så är det massor med gear som är höger ilvl än det som du kan få i dessa raids. Och nej, inte alla spelar Mythic raids.

Så att säga att man inte kan köpa sig till allt genom guld i wow är ju bara fel...
Och då de mer eller mindre säljer guld nu genom tokens.. ja

Spelar DU WoW undrar jag?
På vilket sätt blir DITT spelande lidande för att MommysWallet köper guld av blizzard och köper en heroic-boost av random guild? Inte alls.

Där ligger skillnaden mellan microtransactioner i WoW och Battlefront2.

Medlem
Skrivet av Gen:

Vad i WoW är P2W? Förklara hemskt gärna.

Det är väl hur lätt som helst, se tidigare exempel.

Skrivet av Dominus:

Inga utav dina exempel är pay2win. lul

Förutom alla tre då... lul


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är väl hur lätt som helst, se tidigare exempel.

Förutom alla tre då... lul

Hur är de pay2win?
De är det inte.

Medlem
Skrivet av Dominus:

Inga utav dina exempel är pay2win. lul

Så att lägga riktiga pengar på att köpa slumpmässiga kort istället för att grinda är inte pay2win?
Då borde inte lootlådorna i Battlefront 2 va pay2win heller. Eller?
Enda skillnaden är att det ena är gratis och det andra kostar 500 spänn eller mer


signatur

PSN: MrOakenborn

Avstängd

På tal om world of warcraft, bra att det går att köpa lagligt guld nu. Förr köpte man av kineser och sen brukade man få guldet i någonstans i barrens.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

@Dominus: Du kan köpa star cards som gör dig starkare i multiplayer upp till 40% starkare

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Så att lägga riktiga pengar på att köpa slumpmässiga kort istället för att grinda är inte pay2win?
Då borde inte lootlådorna i Battlefront 2 va pay2win heller. Eller?
Enda skillnaden är att det ena är gratis och det andra kostar 500 spänn eller mer

Trollar du eller?

Medlem

Jag tycker det är rätt skrämmande när man inser hur många här som är ok med detta och som rent ut försvarar "ACTIVISON!!! Blizzard" och deras spel i detta sammanhang. Fine, vissa bryr sig helt enkelt inte och har andra bekymmer här i världen men detta företag ska banne mig också ha kritik för de har, med bl.a Overwatch i spetsen, inspirerat industrin att pusha detta så långt de bara kan och se om de kommer undan med det.

Medlem

Yup Blizzard har ju pay to win i Hearthstone och WoW. Diablo 3 hade det via RM Auction House. Diablo 3 har pay to win i china fortfarande.
Sen är väl Heroes of the Storm lite pay to win? Du lär ju iaf ha ett trevligt övertag att ha tillgång till fler hjältar tidigt.

Så bara för att dom inte har det i några få spel så blir dom stöddiga...lols

Medlem

Vad är egentligen definitionen av Pay2Win? Om den är att man kan köpa sig fördelar för riktiga pengar så är World of Warcraft, Heroes of the Storm och Hearthstone definitivt Pay2Win. I WoW kan du köpa dig en lvl 100 boost (levla en char från 1 till 100 instant) om inte det är en fördel så? HotS kan du köpa heroes, så du har ett större urval och inte är begränsad till veckans "gratis" heroes. I mina ögon är det en fördel. I Hearthstone kan du köpa kortpaket, och även om korten är slumpade ger dom i förlängningen en fördel.
Så visst har Blizzard Pay2Win, även om andra företag har mycket värre Pay2Win är inte Blizzard oskyldiga på något sätt.
Jag är ändå en stor fan av Blizzard och gillar dom flesta av deras spel, men samtidigt får man se det realistiskt.

Medlem

Grym reklam ju. Vad är det som är så billigt med den?

Herregud, FZs journalistik ibland....Ska man gå på den linjen så är det inte många reklamfilmer som skulle överleva kritik.

Medlem
Skrivet av Dominus:

Hur är de pay2win?
De är det inte.

Förstår att det kan vara svårt att se som fanboy av spelen/företaget, men det förändrar inte verkligheten.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Förstår att det kan vara svårt att se som fanboy av spelen/företaget, men det förändrar inte verkligheten.

Du kan alltså inte svara på frågan.

Skägg.
10 Chambers

Håll diskussionerna på en rimlig nivå, utan personpåhopp är ni snälla.


signatur
Gen
Medlem
Skrivet av Makkapakka:

@Gen: Auction house, du köper grejer som snabbar upp din progress in game för guld, guld som du *kan* köpa för pengar.
Du vet, exakt som du kan köpa star cards för pengar, som snabbar upp din progress in game i Battlefron 2...

Skrivet av Dunder:

Det är väl hur lätt som helst, se tidigare exempel.

Har ni ens spelat WoW? Jag har lirat det och aldrig känt att köpa saker från AH ger mig en fördel över andra spelare i "ladder" sammanhang eller liknande. Visst, man kan köpa två miljoner guld och shoppa loss på AH men ser inte den vinnande PvE fördelen med än att man slipper köra dungeons osv. Gällande PvP kan man väl inte ens köpa vapen/rustning för guld utan bara för tokens eller vad det var?

Hur tänker ni?

Gällande SW:BF2 så förstår jag det som att köpta loot crates ger cards som ger unika förmågor som en annan som spelar vanligt inte har. Är ju inte alls så i WoW bara som jämförelse.

Avstängd

@JackHeart: Så länge det går att låsa upp det du kan köpa genom att spela spelet är det inte p2w.
Inga av Blizzards mikrotransaktioner du nämnde är med andra ord det.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Gen:

Gällande SW:BF2 så förstår jag det som att köpta loot crates ger cards som ger unika förmågor som en annan som spelar vanligt inte har. Är ju inte alls så i WoW bara som jämförelse.

Det är samma förmågor du låser upp genom att spela såväl singleplayer, arcade eller multiplayer. Dvs jämförbart med Hearthstone.


signatur
Medlem

Och Gamespot kunde ju inte bevisa att det kostade $260 att köpa darth vader i BFII,
de hade ju bara råd med $100 och extrapolerade därifrån.
Hur vet de att EA inte ändrade RNG så att chanserna minskade så mycket att det blir omöjligt med pay2win.

Medlem

De utav er som säger att WoW och HS helt saknar inslag av P2W har helt enkelt fel. Jag brukar själv "köpa mig till vinst" i båda spelen då jag enbart spelar dem sporadiskt nu för tiden.

I HS (som visserligen är ett kortspel och därmed i princip definitionen av P2W) så är det ganska solklart att mer pengar spenderade = fler matcher vunna. I World of Warcraft är det väl däremot svårare att definiera själva vinsten i annat än långt mindre timmar framför skärmen för samma resultat.

Heroes of the Storm är mer P2W än exempelvis Dota 2, vart ni andra drar den definitiva gränsen är för mig irrelevant.

Med det sagt så tycker jag att Blizzard sköter det hela rätt schysst ändå, men de är definitivt inte utan skuld i det upptrappade mikrotransaktionskaoset.

Medlem
Skrivet av Dominus:

Du kan alltså inte svara på frågan.

Frågan har redan blivit besvarad.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Just vad som är pay2win och vad som inte är det kan ju diskuteras i århundraden.
I mitt tycke är det när man betalar för saker som gör en bättre än andra spelare, som gör att man enklare kan ha ihjäl andra spelare / vinna över andra spelare.

Om man tex i WoW skulle kunna köpa sig en full item level 950 karaktär och bara mosa på i raids (man blir bättre/gör mer DPS än andra spelare), eller om man kan köpa bättre vapen i tex Battlefront/CoD som gör mer skada, det är två exempel jag skulle säga är 100% pay2win.

Vad jag däremot inte skulle kalla pay2win är när man betalar för bekvämligheter, så som tex en level 100 boost i WoW, eller nya karaktärskins i Battlefront. Samtidigt förstår jag om folk tycker level 100 boosten är det i och med att man ändå snabbare kommer kunna vara bättre än andra i raids.
Som sagt, det känns som att det mer beror på hur man själv tänker kring detta.

Medlem

Har inte lagt ett öre på HotS - legat/ligger oftast #3-30 EU senaste säsongerna, kört flertal turneringar, äger alla hjältar utom 3 osv.

Du blir inte automatiskt bra eller får ett övertag i matcher om du köper en hjälte för "gems"(riktiga pengar).

Lådor finns ja(dom kan helt ignoreras), och även om du köper lådor så är majoriteten kosmetiska saker och har du tur får du en hjälte ibland. Inget som stör balansen i spelet.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Redaktör

Elefanten i rummet här är om Blizzard kommer undan med saker som andra (EA, Ubisoft, och även Blizzard-syskonet Activision) hade fått massiv kritik för. Tänk om EA hade gjort den här filmen. Eller om det var EA istället för CD Projekt som anklagades för kassa arbetsförhållanden. Fler än jag som tror det hade blivit fler än 18 kommentarer här på FZ...?


signatur
Medlem

Tycker det är rätt svårt att definiera pay 2 win i titlar som inte har någon kostnad, som HS och HotS.

HS tycker jag har andra stora problem med sin modell, för att ta mig själv som exempel skulle jag aldrig börja spela det eftersom jag missade det tåget när det gick i början, det är för mycket catchup för att spela och inte öppna plånboken för mycket.

HotS tycker jag har en okej modell, det är inte alltför svårt att öppna sina favoriter för spel och man kan införskaffa majoriteten av allt kosmetiskt utan att betala ett öre - eftersom det är en oerhörd mängd tar det dock ett bra tag, men med alla tints kan man ju välja sina favoriter. Dessutom kan man använda sig av den fria rotationen både för att testa nya hjältar och tjäna mer guld till unlocks genom det. Dock återstår det att se hur de hanterar lootsystemet i framtiden.

Pay 2 win (beroende på om man vill definiera det så) i Wow är ju tyvärr något som är spelarskapat. Man säljer runs för guld, och sådana aktiviteter skapar en marknad för guldförsäljning. Alternativet för de som köper guld är sajter som är mer eller mindre osäkra, så jag kan till och med förstå varför tokens finns enbart för att man kan minska på support som hanterar konton som förlorats. Inte precis ideal-lösningen men så länge det är tillåtet att skicka runt guld är det inte att göra mycket åt.

Medlem

@Gen: Star cards som du syftar på i BF2 kan lösas upp antingen via grind eller med pengar. Alla kan låsa upp dem.
Lite som att köpa guld för att köpa en grej på AH och inte grinda sig till den. Därav liknelsen. Spendera pengar för att inte spela spelet.

Medlem

@Manslut: Allt du kan köpa för pengar i SW:BF2 kan du även grinda dig till. Så då är enl. ditt resonemang SW:BF2 inte P2W heller.

eld
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Palla bry sig, bara svaga personer köper loot-lådor.

Varje gång någon klickar på den där PURCHASE COINS knappen

123
Skriv svar