EA: "Lootlådorna i Star Wars: Battlefront 2 är inte gambling"

Robot
EA: "Lootlådorna i Star Wars: Battlefront 2 är inte gambling"

Speljätten håller inte med belgiska granskningskommissionen. Surprise surprise.

#dice, #ea, #loot-box, #star-wars-battlefront-2


NuZ
Testpilot

Öhh jo det är gambling. Sen när ekonomi killens uttalande i färskt minne så är de mycket väl medvetna om att det är gambling och genererar pengar


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

När det tar 4,528h att låsa upp allt i spelet så blir mer eller mindre tvungen att köpa lådor för att hänga med de som köper lådor annars dör man för att man är för svag.

Det är medvetet designat att få folk att köpa lådor med slumpmässig vinst.

Releasehästryttare
Medlem

Bättre att skrota alla progressionsystem i alla spel förutom RPGer. Kanske är det bara yngre gamers som har svårt att hålla sig kvar i ett spel om det inte finns något att låsa upp. Folk spenderade inte direkt miljontals timmar i Quakeworld, Quake 2, Quake 3, Unreal Tournament, Unreal Tournament 2003, Unreal Tournament 2004, Counter-Strike, Day of Defeat, Red Alert, Age of Empires 1 och 2, Starcraft, Warcraft och mängder med fler spel bara för att spela sig fram till någon form utav unlock som gav dig en fördel gentemot andra, eller ett skin som visar att du spenderat mer tid än andra i spelet.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Lite orättvist att Star Wars Battlefront II får ta en stor smäll när detta finns i många andra spel. Eller är Battlefront II värre än de andra spelen?

Huruvida man får bättre förmågor i spelet eller ej spelar egentligen ingen roll, det som är avgörande är väl snarare om man kan vinna grejer som har olika värde i spelet samt huruvida man kan betala för riktiga pengar.

Det känns ju rätt givet att ett coolt lasersvärd är värt mer än Chewbaccas navelludd till exempel. Om nu Chewbaccas hår finns att vinna i dessa lådor med byten.

Medlem

Men han är rätt söt ändå, Chewie... *tittar drömskt

Tydligen hämtades inspiration från George Lucas hund till Chewbacca. Nu när Luke verkar vara en skugga av sitt forna jag, Leia inte är med så mycket i de nya filmerna och Han inte är med alls längre kanske man får tänka att åtminstone Chewbacca håller stilen. Kashyyyk!!!

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Bättre att skrota alla progressionsystem i alla spel förutom RPGer. Kanske är det bara yngre gamers som har svårt att hålla sig kvar i ett spel om det inte finns något att låsa upp. Folk spenderade inte direkt miljontals timmar i Quakeworld, Quake 2, Quake 3, Unreal Tournament, Unreal Tournament 2003, Unreal Tournament 2004, Counter-Strike, Day of Defeat, Red Alert, Age of Empires 1 och 2, Starcraft, Warcraft och mängder med fler spel bara för att spela sig fram till någon form utav unlock som gav dig en fördel gentemot andra, eller ett skin som visar att du spenderat mer tid än andra i spelet.

Du har rätt. Men många som spelar spel numera har kanske inte något intresse av att låsa upp grejer heller. De flesta kanske endast spelar spelet utan att bry sig om "loot boxes" så mycket.

phi
Medlem

Lotteriinspektionen kanske också skulle ta en titt på lootboxar.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av phi:

Lotteriinspektionen kanske också skulle ta en titt på lootboxar.

Vi berörde ämnet till viss del i denna artikel: https://www.fz.se/nyhet/274624-pegi-vi-kan-inte-definiera-gam...


signatur
Medlem

Att lyckas i livet är inte heller det beroende på lotter. Ändå drivs vissa att köpa lotter och hoppas på en vinst. Självklart är lootlådor i detta fall ett försök att få personer att lägga ut pengar, ibland mer än vad de egentligen har råd med (spelberoende).
Nä, skäpr er nu EA och ta ert ansvar.

Medlem

De får göra en quickfix som i kina. Dvs visa vilken procent man har att få en viss grej.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Kan man göra köp inne i FIFA 2018? Isf varför har ingen sagt något då (det har ju funnits ute ett tag nu).

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Bättre att skrota alla progressionsystem i alla spel förutom RPGer. Kanske är det bara yngre gamers som har svårt att hålla sig kvar i ett spel om det inte finns något att låsa upp. Folk spenderade inte direkt miljontals timmar i Quakeworld, Quake 2, Quake 3, Unreal Tournament, Unreal Tournament 2003, Unreal Tournament 2004, Counter-Strike, Day of Defeat, Red Alert, Age of Empires 1 och 2, Starcraft, Warcraft och mängder med fler spel bara för att spela sig fram till någon form utav unlock som gav dig en fördel gentemot andra, eller ett skin som visar att du spenderat mer tid än andra i spelet.

Det funkade utmärkt med det system som fanns i BF2, när Dice var mer än enbart en kassako för EA. Man behöver inte avfärda allt enbart på grund av några rötägg.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Kan man göra köp inne i FIFA 2018? Isf varför har ingen sagt något då (det har ju funnits ute ett tag nu).

Det har dom. Dock är det andra sorts gamers som gör ljud av sig.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av Banjo:

Du har rätt. Men många som spelar spel numera har kanske inte något intresse av att låsa upp grejer heller. De flesta kanske endast spelar spelet utan att bry sig om "loot boxes" så mycket.

Precis. Och då blir det problematiskt när loot boxes boostar spelare i multiplayer. Helt plötsligt sitter man där med en sämre multiplayer-upplevelse trots att man betalat 60 dollar för spelet bara för att motståndarna har spenderat mer pengar på loot boxes. Dessutom i ett spel som fokuserar helt och hållet på multiplayer och inget annat.

Det går bara att inte bry sig om loot boxes ifall de inte spelar någon roll i ett spel - vilket de sannerligen gör i SWBF2.

Medlem

Klart det är gambling.

Det är frivilligt att spela på enarmad bandit också. Det betyder inte att alla restaurangägare får ha enarmade banditer i sina lokaler för det.

Medlem

Kan folk sluta köpa skiten?! Låt bli bara, svårare än så är det inte.
Det är konsumenternas fel att det har blivit så här.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Precis. Och då blir det problematiskt när loot boxes boostar spelare i multiplayer. Helt plötsligt sitter man där med en sämre multiplayer-upplevelse trots att man betalat 60 dollar för spelet bara för att motståndarna har spenderat mer pengar på loot boxes. Dessutom i ett spel som fokuserar helt och hållet på multiplayer och inget annat.

Det går bara att inte bry sig om loot boxes ifall de inte spelar någon roll i ett spel - vilket de sannerligen gör i SWBF2.

Det var inte det som var poängen. Inlägget jag svarade på antydde att yngre spelare numera spelade spel på ett annat sätt och låste upp grejer i spel eller betalade för att låsa upp saker. Men alla spelar inte på så hög nivå eller går in för spel så mycket att de bryr sig om sådant. Många är casualspelare som inte bryr sig om sådant, som kanske inte ens spelar de spellägena där man kan låsa upp saker för pengar.

Men visst, det påverkar om andra har ett övertag som de köpt sig till. Men det finns nog fortfarande gott om spelare som inte köper saker i spel eller bryr sig om sånt. Skillnaderna mellan spel förr och nu är inte fullt så drastiska som vissa kanske vill få det till.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Kan man göra köp inne i FIFA 2018? Isf varför har ingen sagt något då (det har ju funnits ute ett tag nu).

Jag vet inte hur det ligger till med just FIFA 2018 men i alla tidigare FIFA de senaste åren har man kunnat köpa paket med kort i Fifa Ultimate Team (FUT). Paketen kan man köpa antingen för riktiga pengar eller för spelets egna valuta. Samma system finns i NHL i HUT (Hockey Ultimate Team).

Medlem

@magma: Hej,
Jag har alltid varit nyfiken på varför vissa skriver "Kan folk sluta köpa skiten?! Låt bli bara, svårare än så är det inte. "
och tänkte fråga dig, är det bara att du vill uttrycka din frustration över folk som gnäller?

Personligen tycker jag svaret "kan folk inte bara sluta *Blank*, svårare än så är det inte" inte är givande på något sätt överhuvudtaget förutom att irritera den man säger det till, eller bland det mest naiva man kan säga.

OBS: Jag är genuint nyfiken på detta och hoppas du kan ge mig ett svar så jag förstår tänket bakom dessa typer av uttalanden

Medlem

Ofta börjar det väl med att man ger bort det gratis eller säljer det nästan gratis för att få folk att bli intresserade. Sedan höjer man priserna vid senare tillfälle. Och folk kan inte sluta köpa skiten, för de är vana vid skiten och vill få mer även om det kostar lite.

Plus att om alla andra köper det behöver man kanske själv också göra det, för att kunna konkurrera.

Men jag vet inte, har man talang vinner man nog ändå. Lite som med ett par bättre fotbollsskor eller ett bättre racket. Det kan hjälpa, men en tillräckligt duktig spelare vinner utan dyrt material.

Medlem

Det är ju lotto så.
Du kanske, mest troligt inte, får det du vill ha i den lådan du öppnar.

Medlem
Skrivet av simunovic:

@magma: Hej,
Jag har alltid varit nyfiken på varför vissa skriver "Kan folk sluta köpa skiten?! Låt bli bara, svårare än så är det inte. "
och tänkte fråga dig, är det bara att du vill uttrycka din frustration över folk som gnäller?

Personligen tycker jag svaret "kan folk inte bara sluta *Blank*, svårare än så är det inte" inte är givande på något sätt överhuvudtaget förutom att irritera den man säger det till, eller bland det mest naiva man kan säga.

OBS: Jag är genuint nyfiken på detta och hoppas du kan ge mig ett svar så jag förstår tänket bakom dessa typer av uttalanden

Ursäkta om min kommentar lät lite negativ, men skriver bara som jag känner. Jag väljer inte alltid de bästa orden och mina formuleringar kan absolut behöva formuleras om ibland. Jag älskar star wars och därför blir jag ledsen och trött på att folk vägrar förstå att de bidrar till att förstöra spelindustrin varje gång som man väljer att stödja spel som dessa.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Precis. Och då blir det problematiskt när loot boxes boostar spelare i multiplayer. Helt plötsligt sitter man där med en sämre multiplayer-upplevelse trots att man betalat 60 dollar för spelet bara för att motståndarna har spenderat mer pengar på loot boxes. Dessutom i ett spel som fokuserar helt och hållet på multiplayer och inget annat.

Det går bara att inte bry sig om loot boxes ifall de inte spelar någon roll i ett spel - vilket de sannerligen gör i SWBF2.

Man kan inte heller köpa spelet bara för singelplayer för då stödjer man ju detta också.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Bättre att skrota alla progressionsystem i alla spel förutom RPGer. Kanske är det bara yngre gamers som har svårt att hålla sig kvar i ett spel om det inte finns något att låsa upp. Folk spenderade inte direkt miljontals timmar i Quakeworld, Quake 2, Quake 3, Unreal Tournament, Unreal Tournament 2003, Unreal Tournament 2004, Counter-Strike, Day of Defeat, Red Alert, Age of Empires 1 och 2, Starcraft, Warcraft och mängder med fler spel bara för att spela sig fram till någon form utav unlock som gav dig en fördel gentemot andra, eller ett skin som visar att du spenderat mer tid än andra i spelet.

This. I ett rpg går man upp i level, blir starkare, får nya förmågor. Skillnaden är att i ett rpg behöver man dessa förr det motstånd man möter senare i spelet. Då spelar jag oftast med vänner eller själv där vi alla är på samma level. Det är absolut inte lika kul att spela med någon som är 5 levels högre än mig själv eller med någon som är lägre level än mig själv för då har han/hon bättre gear än mig och dödar allting eller vice versa.

Detta blir totalt fel i multiplayer eftersom man plötsligt kan möta någon som har en klar fördel över dig. Sen tror jag absolut att spel behöver utvecklas med tiden men man behöver kanske inte ta bort det som gjorde multiplayer så bra i spelen du nämnde ovan. Utveckla istället spelmekaniken, lägg in nya och intressanta vapen, kartor, nytt system för att röra sig och vill man bygga nya skins eller köpa skins så kan man få göra det. If it aint broken, dont fix it.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

@Cybersoul: Äh, under mina nedlagda timmar i detta spel har jag inte en enda gång tänkt "han vann över mig för att han hade bättre kort".

Och argumentet med att det tar många timmar att låsa upp allt i spelet tar jag med en fet näve salt. Hur lång tid tar det inte att låsa upp allt i WoW, Witcher 3, Skyrim etc? Kritiken mot EA är välriktad men alldeles för överdriven enligt mitt tycke.

Medlem
Skrivet av simunovic:

@magma: Hej,
Jag har alltid varit nyfiken på varför vissa skriver "Kan folk sluta köpa skiten?! Låt bli bara, svårare än så är det inte. "
och tänkte fråga dig, är det bara att du vill uttrycka din frustration över folk som gnäller?

Personligen tycker jag svaret "kan folk inte bara sluta *Blank*, svårare än så är det inte" inte är givande på något sätt överhuvudtaget förutom att irritera den man säger det till, eller bland det mest naiva man kan säga.

OBS: Jag är genuint nyfiken på detta och hoppas du kan ge mig ett svar så jag förstår tänket bakom dessa typer av uttalanden

Om folk bara slutar förboka spelen och väntar tills de läst en recension så hade det inte blivit såhär. Det enda jag ser i varenda diskussion kring Battlefront 2 är folk som är vansinniga och inte tänker köpa spelet, eller folk som tänker be om en refund. Men i ärlighetens namn så är det ingen annans fel än konsumentens att det är såhär. EA har redan sålt massvis med Battlefront 2 pga att folk förbokar, eller prompt ska köpa det utan att läsa på om det. EA har säkerligen tjänat en hel del på sina loot crates också. Det enda de gör nu är att lägga en liten del av sin budget för damage control för att få det att se ut som om de faktiskt bryr sig om spelet...men inte direkt som att företaget har ett rykte att försvara så i ärlighetens namn så tror jag de bara vill behålla spelare så länge som möjligt för att tjäna mer pengar via sina loot crates för att sen hoppa på nästa spel.

Tror garanterat att vi kommer se liknande system i EAs, eller konkurrenters, kommande spel. Om alla bara hade gjort ett gemensamt beslut att sluta förboka spel och sluta köpa loot crates så hade problemet löst sig själv. Att förboka ett spel, eller köpa det utan att kolla upp en vettig recension och sen bli förbannad för att det inte fungerar som man trodde är ingen annans fel än ens eget - tyvärr. Gäller all konsumtion och inte bara spel. Det är lätt att hoppa in på reddit och dra igång en post där man utlyser en häxjakt pga att man köpt ett spel som har ett värdelöst system, men det är inte företagets fel utan ditt eget. Nästa gång man väntar på ett spel kanske man inte förbokar för att få beta access eller läser på lite innan man köper ett spel.

Obs: Försöker inte låta nedtalande eller prata till dig personligen, säger inte heller att detta är så @magma känner heller, utan detta är min åsikt och tankebana kring "Sluta köp bara"-mentaliteten. För tyvärr är sanningen att så länge det är luktrativt att hålla på med värdelösa system så kommer det fortsätta. Dags att alla tar sitt ansvar och ser till att vi tillsammans får det att inte blir luktrativt längre.

Medlem

@ClockWise: jag håller med fullt ut (bra svar från dig), jag är emot förbokningar med (jag har inte förbokat). Det jag mer fokuserade på var uttalandet i stil med "sluta köp svårare än så är det inte" den har jag hört så ofta men tycker mer det bara är en dryg/naiv kommentar då den bara funkar om massan lyssnar på det och det krävs mer än 7-8 ord att få massan att göra nått. Om man säger det och verkligen menar så är det naivt om man inte drar igång en kampanj typ. Den enda andra aledningen att säga det är att kort och gott pika folk som köpt och nu gnäller. Som sagt är jag nyfiken då jag hört detta så ofta i olika sammanhang och undrar om det finns nån annan anledning som jag missat.

Mvh
Patrik

12
Skriv svar