Fräcka Fredag #45 En tidslinje över Battlefront 2-debaclet och uppvärmning inför ÅS!

Robot
Fräcka Fredag #45 En tidslinje över Battlefront 2-debaclet och uppvärmning inför ÅS!

Sändningen innehöll inga mikrotransaktioner.

#fräcka-fredag


Skägg.
10 Chambers

signatur
Medlem

Haha! Så jäkla bra!


signatur

Niet.

Moderator | Testpilot

Fantastiskt, helt underbart.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Medlem

”Galliska-fraktioner”

Gaeliska(irländska) ska det vara

Medlem

Vilket skumt ljud i början, nån märklig rundgång!

Medlem

Att spelarna vill få mer djup...? Suck! (Reddit alltså)

Djup spelmässigt sett är ju nåt helt annat än tråkig grinding för att låsa upp mer kraftfulla saker.

Battlefront II har fått mycket hårdare kritik för detta än NBA 2K 18 är min bild. EA har visserligen tagit ett steg tillbaka nu, men innan de gjorde det var väl Battlefront II betydligt värre... Det går åt fel håll för hela branschen känns det som.

Medlem

En annan aspekt på det hela... Det här med Star Wars och girighet är ju egentligen inte något nytt utan nåt som Lucasfilm fick kritik för redan ganska tidigt.

I parodifilmen Space Balls / Det våras för rymden skämtas det en del om detta ju.

Nu går det fint för Star Wars... Rogue One fick fin kritik och det verkar som att The last Jedi blir en toppenfilm. Det säljs prylar till vuxna och kids. Millenium Falcon-legomodeller för tusentals kronor till exempel.

Allt är för bra nu.

Och sen, EA som klampar in och förstör. Och Star Wars blir än en gång förknippat med girighet.

Intressant med EA är förresten att även Need For Speed: Payback fått kritik för loot boxes, vad jag förstått. Jag kikade lite på en stor amerikansk sajts videorecension och vad jag förstod så behöver man uppgradera sina bilar i ett garage där man får SLUMPMÄSSIGA saker till sin bil. Väldigt krystat ju, tänk er en riktig bilverkstad som har samma upplägg med hemliga lådor istället för att få köpa vad man vill direkt för att få en bättre bil.

Medlem

Haha Nuuuuuuu!

Medlem

Appropå bilden på frontsidan. Gammal klassiker.

Medlem

Åh nuuuuu!

Är det så det låter när Jocke rider omkring på releasehästen och kastar skivor åt folket:

Åh nuuuuuu!


signatur

Niet.

Medlem

Roligaste intro hittills

Sedan är det ganska intressant kommentar av Calle angående mikrotransaktioner; även kosmetiska saker kan ha ett värde. Som ett socialt värde. Hur många köper inte märkeskläder, eller en iPhone, som kostar mer trots att det finns alternativ med samma kvalitet - bara för att det är en status att ha just dom sakerna/märkena. Skulle inte vara konstigt om det är samma sak i spel med sociala interaktioner, såsom (MMO)RPG.

Annars är jag i vanlig ordning lite... kanske inte förvånad, men i förundran, varför inte fler utvecklare ger oss spelare alternativ. Det finns så många sätt att lösa det på. T ex

1a) Ge oss alternativet att spela på 1 server med all mikrotransaktioner och lootlådor, 1 server med bara kosmetiska.

1b) Eller varför inte en server med enbart PvE och en med både PvP och PvE. (Går såklart inte på alla spel, CoD vore t ex konstigt...)

2) Varför inte göra som t ex LotRO? Alltså, där är mesta av spelvärlden PvE och där kan man använda all gear, cosmetics, buffar osv osv som man vill. Sedan finns det specifika PvP zoner där man inte kan använda buffs, inga cosmetics och sedan är det bästa gear man kan skaffa (för PvP) fås bara genom att spela just PvP i de zonerna.

Som parentes har jag länge undrat hur Bethesda uttalas... Är det "Bet-hesda", "Bet-esda" eller "Beth-esda" (med th som eng. "this")?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Avsluta följande mening:

Ingen episk releasefest är komplett utan en episk release[lucka]

Medlem
Skrivet av Buio:

Appropå bilden på frontsidan. Gammal klassiker.

https://www.youtube.com/watch?v=3eZBevXohCI

En grej jag börjar fundera på när jag ser klippet är om det finns någon medicinsk anledning till att Vader har den där masken på grund av brännskadorna, att hans hud inte klarar av att möta vanlig luft för att den är så känslig eller nåt sånt.

Samt om inte huden borde bli väldigt irriterad av att man har en mask på sig 24/7. Och hygienen... Blir det inte svettigt och varmt med den där masken? (Eller ja, nästan 24/7 för i Empire Strikes Back finns ju en kort scen där man får se hur hjälmen sänks ner)

Jag förstår ju helt och hållet varför man valt att låta Vader se ut som han gör ur ett bildmässigt perspektiv för det gör att han framstår som mer skrämmande än om det varit en blek och brännskadad person. Men logiskt...?

Man tycker ju att om läkekonsten i Star Wars kan ge Luke en helt ny och i stort sett fullt fungerande hand så borde de kanske kunna hjälpa Vader lite bättre, kanske med någon slags hudtransplantation.

Men det kanske också handlar om att kejsaren inte ville att Vader skulle få det för trevligt. Ett sätt att styra honom på, att göra honom bunden av masken.

Han behöver masken för att andas kan man ju förstå, men varför behöver den täcka hela huvudet? Behöver Vader sin mask för att kunna se ordentligt också? (I klippet säger han i och för sig att han vill se Luke med sina egna ögon). Han säger även att han dör utan masken (Eller ja, Luke säger "Men då dör du!" när han begär att Luke ska ta av masken) och det har väl med...andningen att göra? Eller finns det något annat livsuppehållande med Vaders mask?

Och vad tycker ni egentligen om att de ändrade och klippte in en blå Hayden Christensen i den nya 2004-versionen av Return of the Jedi i festscenen på Endor (bredvid Obi Wan och Yoda)? Själv föredrar jag originalversionen på den punkten. Mer logiskt med Vader som han ser ut nu än som han såg ut för 20 år sedan. Men det finns väl något fint i det också att man får se Vader när han fortfarande var sig själv antar jag, konstnärlig frihet kanske. Fast jag tycker att scenen är fin nog ändå. Och mer konsekvent när man några minuter tidigare har sett Vader utan masken på Dödsstjärnan II. Har Lucas någonsin sagt hur han resonerade när han gjorde den ändringen? Om det endast handlade om att pr-pusha för originaltrilogin där Christensen har den näst största rollen efter McGregor (eller kanske tredje största rollen eftersom Portman har en stor roll i alla tre) blir jag besviken.

Medlem

Här är två kommentarer som jag skrev i fredags och skulle skrivit här egentligen men av misstag skrev som meddelande till FZ-Calle istället.

1:

Åh Jocke, Ticket to Ride har jag också spelat, lite som brädspel, och MASSOR till Xbox 360. Det går att spela på Xbox One också (360-versionen). Mycket skojigt. Det finns även en version till PC. Men Xbox 360-versionen har snyggare spelkarta och bättre ljudbild enligt mig.

Jag har faktiskt till och med gjort en "club" till Xbox One för just Ticket to Ride för att försöka hitta andra spelare till detta relativt urgamla Xbox 360-spel som släpptes...2008 redan tror jag? Inte många spelar det längre.

2:

OBS! Borde det inte bli Å B S - Årets Bästa Spel?

Här är några andra spel som fått rätt fin kritik:

Cuphead
Metroid - Samus Returns
Splatoon 2
Assassin´s Creed Origins
Resident Evil 7

Men jag vet inte... Jag har inte spelat så mycket av årets spel. Jag har mest spelat fjolårets spel. Det blir billigare så.

Mass Effect: Andromeda vinner nog inte...!

Medlem

Nä nu får det fan räcka killar! Fräcka Fredagen som förr var en av veckans höjdpunkter har gått till att bli: Just det ja, Fräcka Fredag brydde jag mig inte om å se i Fredags, får ge det en chans på Måndag förmiddag istllet.

Att det är så oproffesionellt det någonsin kan bli kan jag förlåta, men den här förbannade Discord å hur ni valt att integrera oss tittare får mig å tappa allt intresse av Fräcka Fredag, något som en gång var en av höjdpunkterna.

Fokus är inte längre på oss som titta utan allt runtomkring, en eller ibland båda sitter med trynet i mobilen/datorn å kollar vad folk skriver. Något som jag inte kunde bry mig mindre om, jag är här för att titta på er två och vad som hänt under den gångna veckan!

Kalla mig gammalmodig, men sedan ni införde Discord så har jag tappat intresset totalt, är jag ensam å tycka så? Jocke är förjävla härlig att titta på men nu blir det inga fler avsnitt för min del. Kommer givetvis fortsätta hänga på FZ.se men hoppas den gamla hederliga Fräcka Fredag kunde göra comeback.

Mvh Besviken tittare

Medlem
Skrivet av Divion:

Nä nu får det fan räcka killar! Fräcka Fredagen som förr var en av veckans höjdpunkter har gått till att bli: Just det ja, Fräcka Fredag brydde jag mig inte om å se i Fredags, får ge det en chans på Måndag förmiddag istllet.

Att det är så oproffesionellt det någonsin kan bli kan jag förlåta, men den här förbannade Discord å hur ni valt att integrera oss tittare får mig å tappa allt intresse av Fräcka Fredag, något som en gång var en av höjdpunkterna.

Fokus är inte längre på oss som titta utan allt runtomkring, en eller ibland båda sitter med trynet i mobilen/datorn å kollar vad folk skriver. Något som jag inte kunde bry mig mindre om, jag är här för att titta på er två och vad som hänt under den gångna veckan!

Kalla mig gammalmodig, men sedan ni införde Discord så har jag tappat intresset totalt, är jag ensam å tycka så? Jocke är förjävla härlig att titta på men nu blir det inga fler avsnitt för min del. Kommer givetvis fortsätta hänga på FZ.se men hoppas den gamla hederliga Fräcka Fredag kunde göra comeback.

Mvh Besviken tittare

Alla har förstås rätt till sin åsikt, men känner att jag efter den "kanonaden" ville posta min.

Tycker personligen att det är bra att de försöker förnya sig och prova saker, en del blir bra andra mindre bra men det är så det fungerar.

Discord har väl sedan starten inte resulterat i så många sekunders "distraktion" totalt och en sprudlande aktivitet har lyst med sin frånvaro.
Skulle nog hoppat på och umgåtts lite men fel klient för mig och att det inte blir något annat har väl klargjorts, men är förstås inte emot konceptet som så.

Tror det tar tid att hitta formen för interaktion och tycker nog själv att det flyter på bättre nu.

En o-besviken cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Skägg.
10 Chambers

Det blir lite mycket stirrande ner i skärmar ibland, tror att vi kanske bör avgränsa det till kanske givna segment. Samtidigt vill man kunna plocka upp roliga puckar i stunden.


signatur
Medlem
Skrivet av Divion:

Nä nu får det fan räcka killar! Fräcka Fredagen som förr var en av veckans höjdpunkter har gått till att bli: Just det ja, Fräcka Fredag brydde jag mig inte om å se i Fredags, får ge det en chans på Måndag förmiddag istllet.

Att det är så oproffesionellt det någonsin kan bli kan jag förlåta, men den här förbannade Discord å hur ni valt att integrera oss tittare får mig å tappa allt intresse av Fräcka Fredag, något som en gång var en av höjdpunkterna.

Fokus är inte längre på oss som titta utan allt runtomkring, en eller ibland båda sitter med trynet i mobilen/datorn å kollar vad folk skriver. Något som jag inte kunde bry mig mindre om, jag är här för att titta på er två och vad som hänt under den gångna veckan!

Kalla mig gammalmodig, men sedan ni införde Discord så har jag tappat intresset totalt, är jag ensam å tycka så? Jocke är förjävla härlig att titta på men nu blir det inga fler avsnitt för min del. Kommer givetvis fortsätta hänga på FZ.se men hoppas den gamla hederliga Fräcka Fredag kunde göra comeback.

Mvh Besviken tittare

Om Fräcka Fredag är FZ:s motsvarighet till en gammal SVT-produktion med snarlik (okej, exakt samma) titel, så kan detta inlägg vara motsvarigheten till Klagomuren, det telefonnummer som man kunde ringa in på för att klaga på SVT.s program. Eller "lämna synpunkter" som det kanske heter om man är mer diplomatisk.

Jag tycker inte att det stör så mycket. Men FZ kan ju ta in en tredje person som ägnar hela programmet åt att hålla koll på sociala medier som en Sidekick! Det blir kanske mindre splittrat på det sättet om man fördelar ansvaret för Discorden till en tredje person. Dock skulle det fördyra produktionen med någon hundring eller två men det finns kanske någon som vill jobba extra en timme varje fredag med det och få en timlön för det. Typ någon reklamskådespelare som är "mellan jobb" eller nåt. Eller varför inte en student med flexibelt schema.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det blir lite mycket stirrande ner i skärmar ibland, tror att vi kanske bör avgränsa det till kanske givna segment. Samtidigt vill man kunna plocka upp roliga puckar i stunden.

Mmmm, ni skulle kunna kanske arrangera på förhand att någon ringer in till er (ringer genom Discorden alltså) som en gäst i programmet...men telefongäst...på Discord.

Kanske att två eller tre läsare/tittare ringer in exakt samtidigt och är med och tävlar också i ett segment som man skulle kunna kalla för Veckans FF-Quiz där FF står för Fräcka Fredag. Och så kan man som vinst vinna en valfri grej av alla de coola grejerna som står i hyllan bakom er. Eller vinna Releasehästen. Eller ett halvt kilo lösgodis kanske, inte alls så dumt till helgmyset. (givetvis i form av presentkort...kan man skicka presentkort till folks mobiler med SMS? Det går med glassorgram tror jag)

Medlem

Fast problemet med ett Quiz är kanske att folk skulle kunna fuska genom att sitta med Google i mobilen och söka rätt på svaret. Så man får hitta på frågor som inte går att fuska sig till svaret på. Kanske rena gissningsfrågor av typen "Hur många plastfigurer har Joakim Bennet på sitt skrivbord?"

Medlem

Detta kanske mer hör hemma i Lilla Sportspegeln men man skulle också kunna köra en teckningstävling varje vecka där tittarna får skicka in en teckning och sen visar man upp de bästa teckningarna som har vunnit något i programmet nästa vecka.

Givetvis med olika teman för teckningarna varje vecka. I december kan temat vara snö, jul, lucia och jullov.

I januari kan teman vara nyårsfirande, vinter, vinter-LAN och Starcraft.

Skägg.
10 Chambers

Idéspruta! Det finns helt klart många grejer man kan göra


signatur
1
Skriv svar