CD Projekts känga till EA Dice: "Vi låter andra sköta girigheten"

Robot
CD Projekts känga till EA Dice: "Vi låter andra sköta girigheten"
Medlem

Kärlek till detta! Hoppas de kan stå emot girigheten med åren. Bioware var förr mitt nr1 med all sin fokus på oss RPG nördar, med de tappade det till plånboken.
Heja CD Projekt!

Medlem

Vart kan jag förhandsboka Cyberpunk

Medlem

Hoppas dom andra företagen blir lite avskräckta av det som händer med bf2 nu och att microtransaktioner slutar bli en norm i AAA-spel.. Fler företag borde ta efter CDPR även om det troligen inte kommer hända

Medlem

Det är riktigt tråkigt att spelbranschen är så här men så länge folk fortsätter köpa dlc/seasonpass så kommer det ju aldrig sluta. Man kan räkna med att ett nytt spel idag kostar runt 1000-lappen för du får ej hela utan seasonpass...köper ju själv saker till mina spel hela tiden, så antar att jag är en del av problemet. Vilken ångest man fick!

Det är lustigt men det känns ibland som det finns en slags "magisk gräns" när det gäller spelföretags storlek. Så länge de befinner sig under den gränsen, så kan de fokusera på spel-kvalité, lyhördhet gentemot spelarna och profit-satisfiering men så fort de passerar den gränsen så övergår dom till att bli "Big Buisness" med fokus på spel-ekonomi och profit-maximering.

Hoppas CDPR aldrig går över den gränsen.

Medlem

den som kom på iden att dom skulle ha utvecklingen i spelet låst till lootlådor måste varit rejält snurrig i huvudet. Hur fan tänker man.

Medlem
Skrivet av Ti994a-C64-Amiga-PC:

Det är lustigt men det känns ibland som det finns en slags "magisk gräns" när det gäller spelföretags storlek. Så länge de befinner sig under den gränsen, så kan de fokusera på spel-kvalité, lyhördhet gentemot spelarna och profit-satisfiering men så fort de passerar den gränsen så övergår dom till att bli "Big Buisness" med fokus på spel-ekonomi och profit-maximering.

Hoppas CDPR aldrig går över den gränsen.

ja jag kan hålla med det känns så ibland, det är som att dom faktiskt försöker göra spel som dom själv ser som spel, medans företag som EA ser spel enbart som ett sätt att tjäna pengar i denna värld och gör allt tänkbart för just det, sen hur själva spelet blir det är en annan femma huvudsak det ger massor med slantar.

Medlem

De har dock ändrat mycket och mycket av den kritik som återstår är bara tragiskt bölande. Du kan låsa upp vilket kort du vill för 40 poäng, ett kort på level 3-4 gör inte mycket större skillnad än vad ett kort gör på level 1-2 som är relativt billigt att låsa upp, 40-120p. Köp billiga hero crates och uppgradera dina kort med poängen du får på sidan om alla hero cards, trooper crates är för dyra för att vara värt besväret då du antagligen kommer att få skräpkort för 4200 som du inte ens behöver.

Det finns saker som fortfarande borde ändras ''alla crates borde kosta lika mycket, 2200'' men just nu ser jag inget större problem med star-cards förutom att det är ett ganska mediokert system.

Det största problemet just nu är att människor tror att allt är svårt att få, du behöver inte spela länge för att få poäng nog för att köpa de skills du vill ha för 40 poäng styck, att få råd med de nya hjältarna är inte heller speciellt krävande längre, spela några timmar och vips så har du råd.

Jag spelade lite förut och blev frustrerad över att jag inte kunde få de saker jag ville i lootboxarna, innan jag insett att jag kunde köpa de skills jag ville ha då level 1 är riktigt billigt, det är troligen detta som många inte ännu insett.

Vapen har de låst så att de endast kan användas efter att du har dödat visst många elakingar, första vapnet låses upp vid 50 kills.

Med allt detta sagt så hade ett system där man bara får poäng att låsa upp saker med fungerat precis likadant och jag hade troligen föredragit ett sådant system.

@Jeehao: Hur mycket betalade EA dig för den här åsikten?


signatur

DEHUMANIZE YOURSELF AND FACE TO BLOODSHED

Medlem
Skrivet av TheRiktigaJesus:

@Jeehao: Hur mycket betalade EA dig för den här åsikten?

Jag har spelat spelet själv, jag är mogen nog till att fatta egna beslut och jag spelar minst lika bra med mina låglevlade kort så som de andra gör med sina flashiga level 3-4 kort.

Systemet var skitdåligt när spelet släpptes när man kunde spendera riktiga pengar och få vapen i loot lådorna men nu kan du bara få upp till level 3 kort och emotes, oftast så har du tur om du ens får ett level 2 kort som du vill ha. En bra spelare med level 1-2 kort för 40-120 poäng spöar skiten ur en mindre bra spelare med level 3-4 kort för runt 600-1000 poäng sammanlagt om de har det som krävs för att ens uppgradera så långt, skillnaden mellan de flesta korten är inte jättestor, Yoda tar som exempel -5 skada på level 1, -8 skada på level 4.

Jag tycker inte att detta är det bästa systemet för spelet men som det är just nu så är det inte ett ojämt system, du får poäng med jämna mellanrum som du kan låsa upp skills med. Om man ska klaga på något så borde det vara pre-order ultimate edition som låter spelare starta med bättre vapen som för andra tar några timmar att grinda och några level 4 star-cards som även de tar många timmar att få.

Gen
Medlem

Har skiten sålt något än? Ser många som verkar spela det trots allt.

SoL
Medlem

@Natrium: pengar är förstås anledningen, inte så svårt att förstå. Alla vill ju tjäna pengar men tyvärr går det till överdrift hos många spelbolag

Medlem

Har vi några försäljningssiffror för battlefront 2? Nyfiken


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av jehuty:

Eftersom folk blir som tokiga när pre-orders nämns, så förväntar jag mig att samma grupp attackerar dig. Men vänta nu, CD Projekt? Nä, de är OK... *hyckleri*

Skrivet av Natrium:

ja jag kan hålla med det känns så ibland, det är som att dom faktiskt försöker göra spel som dom själv ser som spel, medans företag som EA ser spel enbart som ett sätt att tjäna pengar i denna värld och gör allt tänkbart för just det, sen hur själva spelet blir det är en annan femma huvudsak det ger massor med slantar.

Ni jämför äpplen med tomater. EA är en distributör. CDPR är både och, men framförallt en spelstudio. En speldistributör finns enbart för att tjäna pengar, och har inget intresse i spelet i sig. En spelutvecklare finns för att tjäna pengar på spel, men bryr sig (förhoppningsvis) om kvalitéten på sitt spel.

Medlem

De kan börja med att leverera på sina egna löften. Köper ett EA-spel över CD Projekt varje dag i veckan.

Medlem
Skrivet av Jeehao:

Jag har spelat spelet själv, jag är mogen nog till att fatta egna beslut och jag spelar minst lika bra med mina låglevlade kort så som de andra gör med sina flashiga level 3-4 kort.

Systemet var skitdåligt när spelet släpptes när man kunde spendera riktiga pengar och få vapen i loot lådorna men nu kan du bara få upp till level 3 kort och emotes, oftast så har du tur om du ens får ett level 2 kort som du vill ha. En bra spelare med level 1-2 kort för 40-120 poäng spöar skiten ur en mindre bra spelare med level 3-4 kort för runt 600-1000 poäng sammanlagt om de har det som krävs för att ens uppgradera så långt, skillnaden mellan de flesta korten är inte jättestor, Yoda tar som exempel -5 skada på level 1, -8 skada på level 4.

Jag tycker inte att detta är det bästa systemet för spelet men som det är just nu så är det inte ett ojämt system, du får poäng med jämna mellanrum som du kan låsa upp skills med. Om man ska klaga på något så borde det vara pre-order ultimate edition som låter spelare starta med bättre vapen som för andra tar några timmar att grinda och några level 4 star-cards som även de tar många timmar att få.

Förstår vad du försöker få sagt, men i min värld spelar det ingen roll ifall det är 0.1% damage increase mellan level 1 och level 4-kort, det är fortfarande så att du slumpmässigt kan få edge mot andra spelare, eller andra spelare mot dig. I ett multiplayer-spel. Du säger att du spelar lika bra med dina låglevlade kort som folk som har level 3-4, tänk vad bra du hade varit om du också hade haft 3-4 istället. Två spelare som är lika bra på spelet kommer spela på olika odds för att den ena kan ha haft mer tur än den andra med sina loot boxes, eller rent av spenderat mer pengar på spelet. Som jag förstår det är det (rätta mig om jag har fel) inget rankingsystem heller, så nya spelare kan matchas mot mer seniora spelare? I så fall finns det ingen balans alls i spelet.

Medlem
Skrivet av Makkapakka:

Eftersom folk blir som tokiga när pre-orders nämns, så förväntar jag mig att samma grupp attackerar dig. Men vänta nu, CD Projekt? Nä, de är OK... *hyckleri*

Jag brukar vara en av det som klagar mest på förbokningskulturen då jag ser det som något direkt konsumentfientligt och spelar utgivarna rätt i händerna, men ibland får man välja sina strider. Det är mycket lättare att få folk att se poängen om det rör sig om t.ex. Gearbox, än ett företag som CDP som har ett allmänt gott rykte.

Men visst, förboka datorspel, speciellt om det bara rör sig om standardutgåvor, är idioti.

Medlem

Äckligt av dem att snåla såhär. Vägrar köpa spelet pga denna snålhet som tex inte gör att man kan spela arcade mode om man nu tycker det är roligast. Varför en timer på credits på ett fullprisspel?

Medlem

@Jeehao: Själv hade jag föredragit om allt var upplåst från början och spelet var balanserat, och att man sedan endast låser upp kosmetika. Tänk om man tom kunde fått sig ett starwars spel som var competetive.

Fast nu kommer jag förvisso aldrig köpa spelet då jag anser att ea hållt på dumma sig för mycket, för länge.
Det är inte första gången, därför det kulminerade i en shit-storm i spelarbasen.

Alla battlefield sedan bfbc2 har haft en online community som splittrats pga små skit dlc's tex.
Fifa är till och med ännu värre än vad battlefront är gällande "kort" och bullshit.

Bf 4 var helt ospelbart första 6 månaderna, vissa banor hade sjukdomar som fick skiten att krascha hela tiden.
Och inte fan fixades det förrän väldigt sent, istället utannonserades DLC's.

Senaste sim city var infested med drm och online krav, som ea inte ens kunde hålla online.

Kan fortsätta.

Att vara irriterad på företaget och dice är verkligen befogat.

Sen förväntas man langa upp 800-1000 kr till dom för ett ny släpp, gärna någon megadiamond1337 edition också som kostar typ 1200.

Medlem

@rolar:

Problemet är inte dlc:s eller för den delen seasonpass i sig, utan det är den stegrande cyniska girigheten och sjunkande nivån på ren spelglädje som följer med kortsiktig girighet som i varje fall jag, vänder mig mot. Jag (och säker många andra) betalar gärna för ett dlc som gör ett redan bra spel bättre, precis som jag förr i tiden betalade för en expansion. Problemet med dlc:s i mitt tycke är om de används i rent kortsiktigt girighetssyfte, där man plockar ur delar av ett färdigt spel för att sedan sälja det man plockade ut som dlc istället. Jag har självklart inga problem med att spelföretagen vill tjäna pengar, det vill alla och jag stödjer gärna ett företag som gör ett bra spel och släpper ett dlc som gör spelet bättre och roligare, jag är nöjd, skaparna är nöjda och i slutändan också ägarna som tjänar mer pengar.

Problemet är som sagt mikrotransaktioner, som är allt annat än ok i ett spel man redan betalat pengar för. Jag ser farhågor framför mig i framtiden, där mikrotransaktioner har blivit norm och fungerar som som en slags förädling av de dlc:s som nu plockas ut från färdiga spel, för att istället säljas separat som ett dlc istället när spelet precis har släppts. Där det går till ungefär som att man först betalar för ett spel och sedan är tvungen att fylla det med olika komponenter som man betalar för genom mikrotransaktioner. Tänker mig att EA (bland annat, tror tyvärr att det är norm bland de stora utgivarna) gärna skulle vilja se en framtida spelmarknad som är snarlik den för dagens gratisspel, med skillnaden att de kostar pengar hela tiden istället för en initial inköpskostnad och dessutom att de till skillnad från gratisspel, just inte är gratis att använda.

Medlem
Skrivet av Makkapakka:

Eftersom folk blir som tokiga när pre-orders nämns, så förväntar jag mig att samma grupp attackerar dig. Men vänta nu, CD Projekt? Nä, de är OK... *hyckleri*

Förstår inte varför folk blir galna över pre-orders, jag brukar inte sträcka mig längre än att sucka och läsa vidare. Men för att utveckla tycker jag inte man ska pre-ordra något spell alls - oavsett om det är från EA, Nintendo, CD Projekt, Blizzard, eller något annat. Speciellt inte när man alltid kan få tag i ett spel Day 1 ändå.

Medlem

Synnerligen torftigt spel. Vore nog hög tid för EA att bli av med Star Wars-licensen nu. De har totalt misslyckats med att förvalta den ordentligt.

Medlem
Skrivet av kebbe:

De kan börja med att leverera på sina egna löften. Köper ett EA-spel över CD Projekt varje dag i veckan.

trollololooolllollolool


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Ambassadör
Xbox

CD Project Red är ett ljus i ett annars ganska så kompakt mörker!

EA är ett företag som lika gärna kunde sälja trampminor till pågående konflikter om det hade varit lika smidigt och lönsamt som det de gör nu.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Jeehao:

...En bra spelare med level 1-2 kort för 40-120 poäng spöar skiten ur en mindre bra spelare med level 3-4 kort för runt 600-1000 poäng...

Och ifall du vänder på det, hur mycket svårare blir det för en mindre bra spelare som sitter med level 1-2 kort mot en bra spelare med level 3-4 kort?

Det är ju kul att EA säger att dem tar åt sig av kritiken, mindre roligt att de samtidigt säger att det är tillfälligt. Det jag hör är "nä men kom igen, vi fixar det precis som ni vill ha det tills försäljningsmålen är uppnådda innan vi återinför skiten igen."

Tycker det är underbart att spelare tydligt visar att dem fått nog av eländet som giriga företag försöker göra till standard. Nästan ännu härligare är det när det finns företag som CDPR som inte följer samma sketna affärsmodell utan fortsätter göra spel i absoluta toppklass.

Medlem
Skrivet av Makkapakka:

Eftersom folk blir som tokiga när pre-orders nämns, så förväntar jag mig att samma grupp attackerar dig. Men vänta nu, CD Projekt? Nä, de är OK... *hyckleri*

Ni jämför äpplen med tomater. EA är en distributör. CDPR är både och, men framförallt en spelstudio. En speldistributör finns enbart för att tjäna pengar, och har inget intresse i spelet i sig. En spelutvecklare finns för att tjäna pengar på spel, men bryr sig (förhoppningsvis) om kvalitéten på sitt spel.

Rätt kasst exempel på "hyckleri" då det än så länge inte finns någon pre-order på Cyberpunk 2077, saftad med in-game goodies i form av fördelar etc. Min gissning är att jehuty ville visa sin uppskattning mot CDPR, inte sitt stöd för förhandsbokningar.

Sedan vet jag inte hur du menar med "äpplen och tomater" då du i princip bekräftar Natriums träffsäkra kommentar med din egen.
"Electronic Arts Inc. (EA), även känt som EA Games, är ett amerikanskt multinationellt företag som utvecklar och publicerar dator- och TV-spel."
Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Electronic_Arts
Jag skulle våga påstå att AE visst värnar om innehållet i spelet och dess varumärke då det betyder att dem har möjligheten att mjölka ur vartenda öre ur det. I det här fallet gick dem helt enkelt för långt och får nu pudla för det. Både EA och CDPR bryr sig därför om sina spel, men av helt olika orsaker som det ser ut.

Medlem

Utan att vidare tänka igenom det jag skriver så känns det som att EA/DICE har förlorat eller åtsidosatt sin passion för att dra in pengar.

Medans då till exempel CDPR skapar spel som ”den gamla skolan” med passion och kärlek.


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av Ender:

Rätt kasst exempel på "hyckleri" då det än så länge inte finns någon pre-order på Cyberpunk 2077, saftad med in-game goodies i form av fördelar etc. Min gissning är att jehuty ville visa sin uppskattning mot CDPR, inte sitt stöd för förhandsbokningar.

Vad är relevansen i om pre-order för CP2077 finns eller inte? Pre-order är pre-order oavsett om det finns eller inte och vilken färg strösslet har. Jag betvivlar inte att jehuty ville visa uppskattning, men det gör det desto mer till hyckleri eftersom principen lyfts bara för att det gäller publikens gullebarn. Precis som Makkapakka skrev.

PS: Eftersom vi inte vet vad jehuty faktiskt har för åsikt om pre-order är diskussionen naturligtvis inte något han ska ta åt sig personligen.

Medlem

Jag förbokar alltid spel för extramaterialet. Om det verkar intressant.
Har de inte det, så förbokar jag inte. Enkelt.


signatur

autograph

12
Skriv svar