Krönika – En tiondel av hatet

Robot
Krönika – En tiondel av hatet
Medlem

Just diskussionen om kvinnosyn i spel känns så framkrystad och påtvingad att jag blir förbannad så fort den kommer upp.. jag har aldrig bett om den och jag VILL verkligen inte ha den, likt förbannat kommer den upp titt som tätt och jag förväntas vara förstående till kvinnans lidande av att bli porträtterad på ett visst sätt. Jag förstår verkligen inte vad det är att diskutera.

Sedan är ju näthatet en annan fråga och det är ju bara deprimerande att folk inte har mer vett än vad som visas. Angående klimatet på FZ så visst kan det bli lite irriterat och lite dålig stämning. Men jag tycker inte att det är såååå farligt mycket hatande här, eller har jag fel?

Tillägg: spel har väl varit en flyktzon från politik och andra dryga diskussioner under många år men tillslut tränger sig skiten in även här. Blir väl så när en bransch blir tillräckligt stor

Medlem

Oboy, here we go again


signatur

Game long and prosper

Medlem

Jag kan faktiskt säga att ofta när jag ser att en kvinna skrivit en recension så hoppar jag över den, medans om en man skrivit den så skummar jag lite snabbt till slutet.
Detta beror på, tror jag, att kvinnor och generellt många idag går in för djupt i spelet när det kommer till etik, moral, val av kläder, hur de tänkt osv när ett spel för mig handlar om, är det kul eller inte? Är det värt pengarna?
För mig själv så spelar dessa saker ingen roll, därav tycker jag att många av dessa diskussioner är löjliga, och har fått mig att ignorera många recensioner och artiklar om spel.

Själv så läser jag inte många recensioner alls från företag, jag läser FZ för att jag gillar era nyheter tex, jag håller mig uppdaterad.

Med detta sagt, jag skulle aldrig få för mig att klanka ned på någon för att de har en åsikt, man eller kvinna... Det är löjligt att det finns folk som anser att de har rätten att göra på detta sätt mot andra för att man själv inte håller med.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av snubben:

Just diskussionen om kvinnosyn i spel känns så framkrystad och påtvingad att jag blir förbannad så fort den kommer upp.. jag har aldrig bett om den och jag VILL verkligen inte ha den, likt förbannat kommer den upp titt som tätt och jag förväntas vara förstående till kvinnans lidande av att bli porträtterad på ett visst sätt. Jag förstår verkligen inte vad det är att diskutera.

Sedan är ju näthatet en annan fråga och det är ju bara deprimerande att folk inte har mer vett än vad som visas. Angående klimatet på FZ så visst kan det bli lite irriterat och lite dålig stämning. Men jag tycker inte att det är såååå farligt mycket hatande här, eller har jag fel?

Tillägg: spel har väl varit en flyktzon från politik och andra dryga diskussioner under många år men tillslut tränger sig skiten in även här. Blir väl så när en bransch blir tillräckligt stor

Jag tycker att klimatet på FZ generellt sett bra, förutom när vi skriver om just sådana saker.

Skrivet av Javas:

Oboy, here we go again

Sorry, men det är en viktig diskussion.


signatur
Medlem

Jag skrev min högskoleexamen om könsroller i spel(utveckling) och det är ett intresse som har följt med mig sedan dess. Jag tror att det största problemet till varför det uppstår så mycket hat är att många som påstår sig främja ett bättre spelklimat vill förändra istället för att tillföra.

Jag tror och hoppas att få personer skulle blir arga om det skapades fler spel med starka kvinnliga karaktärer eller andra demografier som är underrepresenterade men många kritiker t.ex. Anita Sarkeesian vill förändra alla spel för att passa deras syn på vad spel borde vara. Måste alla karaktärer se ut som perfektion med stora bröst eller massor med muskler? Nej verkligen inte, men ska det få finnas spel som har det? absolut! och det är där skon klämmer, dom som gapar, skriker och är arga över debatten är folk som är rädda att förlora det dom gillar i spel. Jag tycker spel är konst och något som skaparen får forma hur dom vill och vi borde ha fler typer av spel som lockar fler typer av människor till att njuta av denna fantastiska underhållning, vi borde inte begränsa den.

Medlem

Bra att ni skrev om krönikan, skulle precis ge er tipset. Ser verkligen att spelvärlden behöver fler kvinnliga skapare och tror framförallt att det kommer med indiebolagen i sådant fall. Tror även att ni som publikation har ett ansvar, d.v.s en bra plats att få in olika perspektiv m.m. Det är för mycket pengar inblandat hos de större bolagen och de vill inte chansa (anställer folk som har varit i branschen en längre tid pga kunskap i en relativ ny arbetsmarknad). Men tror också att om fler kvinnor fick plats så skulle även växtverk motverkas. Sveriges bolag skulle slippa leta arbetskraft som dårar.

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius:

Jag tror problemet ligger i att vissa tycker att det är en "viktig" diskussion. Och jag respekterar att du tycker det. Men jag tycker inte att det är en viktig diskussion över huvudtaget. Och därför blir jag irriterad när jag "tvingas" ha denna diskussion, som jag verkligen inte vill ha.

Förstår du varför det ofta blir lite känsligt?

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Jo, jag vet. Glöm bara inte bort att moderera då de här trådarna utvecklas till världskrig väldigt ofta^^

On topic så har jag inget emot speljournalister (oavsett kön) så länge dom skriver bra. Ta er Annabelle Lancelot t ex, hon skriver väldigt bra recensioner och granskar spelet som....ett spel medan de "lite sämre" kvinnliga journalisterna runtom internet ofta hakar upp sig på ämnen som inte för spelrecensionerna framåt på ett bra sätt...så man ofta avslutar recensionen med "aha men är spelet bra då?" vilket inte är ett bra resultat för en recension.

Sammanfattat så försöker jag säga, kön spelar ingen roll...är journalisten däremot dålig så blir det lika många minuspoäng oavsett om denne har balle eller ballerina (torrt förmiddagsskämt höhö)


signatur

Game long and prosper

Medlem

Nu blir jag förbannad igen.. fan också... Gör spel med kvinnliga starka karaktärer, eller svaga eller vafan sin helst.... Men sluta blanda in diskussionen om kvinnoroller!!!! Jag vill inte diskutera skiten

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av snubben:

@Carl Johansson-Sundelius:

Jag tror problemet ligger i att vissa tycker att det är en "viktig" diskussion. Och jag respekterar att du tycker det. Men jag tycker inte att det är en viktig diskussion över huvudtaget. Och därför blir jag irriterad när jag "tvingas" ha denna diskussion, som jag verkligen inte vill ha.

Förstår du varför det ofta blir lite känsligt?

Med viktig diskussion (i det här sammanhanget) menar jag inte hur kvinnor gestaltas i spel utan hur det kommer sig att kvinnor i offentlig position får en så bisarr sak som snoppbilder i mailen, eller våldtäktshot. Sen behöver vi inte vara överens om att det finns ett sammanhang därimellan.


signatur
Medlem

@snubben: Klart vi ska diskutera detta? Något som alla branscher har gjort länge nu. Varför skulle just spelbranschen vara förskonad?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av snubben:

Nu blir jag förbannad igen.. fan också... Gör spel med kvinnliga starka karaktärer, eller svaga eller vafan sin helst.... Men sluta blanda in diskussionen om kvinnoroller!!!! Jag vill inte diskutera skiten

Det är helt frivilligt att avstå.


signatur
Medlem
Skrivet av Maysay:

Ser verkligen att spelvärlden behöver fler kvinnliga skapare och tror framförallt att det kommer med indiebolagen i sådant fall.

Fast är inte en sådan sak upp till marknaden att efterfråga? Om det behövs så kommer det tillgodoses naturligt, annars kommer det som tidigare inlägg säger, kännas framkrystat och få en negativ påverkan istället.
För mig är en sådan sak enkel, tillgång och efterfrågan.

Svaret jag skriver baseras på att du och alla andra ser en skillnad mellan spel skapade av kvinnor och män, själv har jag aldrig reflekterat över vem som står bakom spelet jag spelar.

Så tänker jag kring det iaf

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av SypherZ:

Fast är inte en sådan sak upp till marknaden att efterfråga? Om det behövs så kommer det tillgodoses naturligt, annars kommer det som tidigare inlägg säger, kännas framkrystat och få en negativ påverkan istället.
För mig är en sådan sak enkel, tillgång och efterfrågan.

Blir inte det moment 23? Folk som säger att de vill ha fler kvinnor i spel blir ofta överrösta med negativa kommentarer som "blanda inte in politik i mina spel", ironiskt nog. Sedan har det ju faktiskt blivit bättre, se bara på Tomb Raider, Iden Versio i Battlefront 2, osv. Så allt är inte svart eller vitt.


signatur
Medlem

@snubben: Det är väl ingen som tvingar dig att delta?

Medlem

@SypherZ: Men klart att det efterfrågas eftersom bolagen måste leta arbetskraft utomlands som dårar. T.ex EA som köper bolag för att få personal. Om de skulle komma fler kvinnor så skulle arbetskraften öka direkt. Men om det inte finns media som tar upp detta och leder in folk i marknaden så kommer inte intresset att finnas. Kan tycka att det är lite konstigt att spelbranschen som är väldigt kreativ (likt mode, design, musik) har sådana problem.

Medlem

Håller med om att diskussioner går åt helvete när det handlar om kvinnosynen eller om det är en kvinnlig skribent. Som ni skrev så handlar det inte bara om tonåringar, jag har sett vuxna män skrika sönder sina halsar när de pratar om Anita Sarkeesian i youtube-videor.

Däremot kan faktumet att internet är mediet ha att göra med det. Man hörs ju inte så lätt på internet, ofta är man bara en av tusentals röster. Så folk gör sitt bästa för att höras med mer extrema kommentarer.

Sen tror jag det mest är sorgliga och osäkra människor som gör det. Sådana människor kommer vi alltid att ha tyvärr.

Någon gång i framtiden kommer det definitivt försvinna dock. Det sociala klimatet ändras hela tiden. Jag tror lösningen är att identifiera fenomenet, att folk känner behov att "höja rösten" på internet, och sedan utbilda nästa generationer om detta (och kanske de nuvarande också).

Medlem

Delta eller ej. Hela diskussionen om könsroller är enligt mig så snedvriden att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta. Och då blir det något mittemellan...

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius:

Jag ser på detta på samma sätt som olika spel genre, detta är för mig något som sker naturligt. Precis som under en tidigare period var det MMORPGs som lanserades på varandra, sedan survival spel och nu Battlegrounds kopior.

Om det blir populärt kommer fler företag haka på trenden för att tjäna pengar, då det är pengar som styr.

Tycker jag att det borde hindra företag från att försöka sig på nytt? Givetvis inte, det är bara positivt och främjar framgång!
Men jag tycker inte att man kan klandra företagen från att göra det som genererar pengar heller, vare sig det är att ha starka kvinnliga karaktärer eller inte.
Det är upp till marknaden att bestämma, precis som den är uppe i en het diskussion kring lootboxes just nu, så får vi se om företagen pushar vidare med det eller inte, om den fortsätter med detta så är det bara att acceptera, för att majoriteten har talat och är villiga att betala för det.

Medlem

@snubben: Så att en diskussion på ett nätforum om ett problem som är "viktigt" och just nu genomsyrar hela samhället gör dig mest bara irriterad för du inte ser något problem över huvudtaget?

Medlem

@Theo B: Detta tror jag är en liten del av orsaken också. Att skrika för att göra sig hörd. Lite narcissistiskt likt vissa postar selfies och bilder på mat. Att skicka bilder på sitt kön (något som många känner sig osäkra på) för att söka bekräftelse. Se så, gillar du inte det?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Maysay:

@Theo B: Detta tror jag är en liten del av orsaken också. Att skrika för att göra sig hörd. Lite narcissistiskt likt vissa postar selfies och bilder på mat. Att skicka bilder på sitt kön (något som många känner sig osäkra på) för att söka bekräftelse. Se så, gillar du inte det?

Intressanta infallsvinklar med internets narcissism, sökandet efter bekräftelse. Där ser vi redan en vändning online, ungdomar är långtifrån lika sugna att lägga ut halva livet på internet utan gör det hellre i mindre grupper och via tillfälliga system såsom Snapchat.


signatur
Medlem

Bra att FZ tar ansvar och diskuterar ämnet! Flera kommentarer tyder på att det behövs. Inte så mycket att bli kränkt över grabbar? Om folk upplever könsroller som ett problem måste vi väl kunna prata om saken? Hör inte att ni efterfrågar någon annan typ av censur?

Medlem

Det är väl därför så många diskussioner blir polariserade. Finns det bara två sidor måste man ju tillhöra en av dem.

Medlem

Detta är ungefär som att få ett matematiskt problem och du får två svarsalternativ. Båda svaren är fel men din mattelärare tvingar dig att välja ett och stå inför klassen och förklara varför din svar är korrekt. Kul.

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Är väl därför de skickar saker anonymt? Lätt att radera efter en liten stund (det försvinner).

Även om sovrummet fortfarande är en ganska helig plats som många inte pratar om, så är det något som de flesta ser som ganska viktig sak i sitt liv. Man pratar inte öppet om det, men egot expanderar ganska mycket om man får beröm och bekräftelse. Inte många som skryter om hur dåliga de var i sängen.

Medlem

Hur skapar vi ett klimat på FZ som främjar diskussioner om både högt och lågt?

Även om många trådar drunknar i dryg negativ gnällattityd så borde kanske fler ta sig i kragen å skriva lite inlägg med lite positiv energi (istället för att bara sucka, få lite ångest och gå därifrån - (som jag:) Förslag, idéer, tankar och uppmuntran istället för kast skit på varandra, vilket är meningslöst. Att folk blir irriterade - det är väl bara låta dom va det, det går förhoppningsvis över, det är ju deras känslor och problem och går ju inte att argumentera emot. När majoriteten av inläggen ändå är av konstruktiv karaktär kanske vi börjar komma nån vart.

Testa och byt kön på alla recensenter - skriv under alter egon under nån månad, och skriv ner upplevelsen. Vore kul höra nån analys om kommentarer och reaktioner förändras. För en egen del kan jag möjligtvis förstå att reaktionerna skiljer sig. Men att de skulle skilja sig positivt och negativt är fullständigt obegripligt. Verkligheten är obegriplig. Men jag tror ändå vi kan vända på det.

Medlem
Skrivet av Maysay:

@Carl Johansson-Sundelius: Är väl därför de skickar saker anonymt? Lätt att radera efter en liten stund (det försvinner).

Även om sovrummet fortfarande är en ganska helig plats som många inte pratar om, så är det något som de flesta ser som ganska viktig sak i sitt liv. Man pratar inte öppet om det, men egot expanderar ganska mycket om man får beröm och bekräftelse. Inte många som skryter om hur dåliga de var i sängen.

Fast nu kommer du in på anonymitet, och jag tror det är uteslutet.

Fragtjuv

Den senaste tiden har det ju hänt en del i och med metoo-kampanjen som fått mig att verkligen förstår hur utsatta kvinnor är i samhället. Egentligen är det märkligt att jag inte sett det tidigare men nu är det som det är. Att det blir hatiskt och sexistiskt när ni skriver om om ämnet kvinnor i spel är inte ett FZ-problem eller ett spelindustriproblem. Det är större än så. Det är ett samhällsproblem som till stor del har med kvinnosyn att göra.

Hur vi ska lösa det har jag inget bra svar på men ett steg i rätt riktning måste vara att alltid säga ifrån när någon fäller en nedsättande kommentar. Om vi, som tycker att sexistiska, rasistiska eller hatiska inte hör hemma här på FZ, eller någon annanstans, hjälps åt att säga ifrån så har vi i alla fall gjort något.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Skriv svar