Sammanställa öppet brev till DICE

Medlem
Sammanställa öppet brev till DICE

Hej kära community,

Jag är en relativt bitter grabb som går i funderingen kring att sammanställa ett öppet brev (tillgång till kanaler uppskattas) riktat till DICE.

I eftervakningen av transaktionsskrällen, så är det läge att ta upp de problem som vi alla stöter på med DICe och EA's nya produktion: Star Wars Battlefront 2.

Mitt utgångsläge är följande (plockat från mitt inlägg i Recensions-tråden gällande SWBF2)

"Troget Dice-fan här, och jag är både besviken och imponerad.

Imponerad:
- Grafisk skönhet
- Otrolig ljudbild (bortsett från AT-AT main-blasters, horribelt ljud och sämre känsla)
- Styrtekniskt riktigt välgjort

Besviken:
- Frånvaron av dedikerade servrar
- Starcards (påhitt - ta tillbaka utformningen från BF4)
- Game modes (Ge oss vanlig conquest)

Sammanfattning: Det handlar i slutändan om ett spel som lovat att leverera flertalet stordåd inom allt från spelteknik till story och spelglädje.

Jag känner absolut både nostalgi och spelglädje i galactic-assault, men det är långt från godkänt. När spelläget går ut på att plocka väck ett par kanoner och "sköld-generatorer", så inser man att multiplayer-livslängden inte blir speciellt långvarig.

SW-BF2's mapdesign är något som vi överlag borde uppröras över. Det finns ett fåtal maps som innehåller spännande färder över större ytor, medan flertalet är utformade i rektangulära och linjära strukturer. Var hamnade den design som återfanns i Battlefield serien? Hur kan man som utvecklare tro att det är okej att lämna ett "legacy" som BF2-4 bakom sig, för att vända sig helt på rygg inför EA och deras "nyfunna" transaktionshysterik?

Det är inte "bra" att de släpps gratis material i efterhand, det är en nödvändighet. Spelet som sitter i mitt PS4 idag, är långt ifrån det spel som utlovats från både DICE och EA's PR-folk.

Att communityn reagerade på mikrotransaktioner är i sig ett ting som visar på att felaktigheter (rent ekonomiskt) straffas. I förlängningen är detta dock endast en bifaktor av ett större problem: spelbranschen närmare sig Hollywood.

När en spelare kopplar av, så kollar denne på film/serier m.m. precis som andra icke-spelare. När en spelare vill ha kul, roa sig och njuta av sin hobby; så sätter man på sin konsol/dator och spelar ett spel.

Problem: EA (och i förlängningen DICE) har förirrat sig, och skapar nu cinematiska spelupplevelser riktade mot en publik som är ute efter njutbar spelunderhållning. Jag och många andra vill inte spendera flertalet timmar i en värld som känns styrd/strukturerad, det tar helt enkelt död på den spelglädje som skall infinna sig."

Vad säger ni, skall vi ge det ett försök? Vem vet, vi kanske kan bidra till en nödvändig och efterlängtad förändring?

Hur skall DICE veta vad som skall göras, om inte vi säger till?

Mina tankar om innehåll:

1. Formulerad kritik - baserat på nuvarande spelares upplevelser i förhållande till: Spel-lägen, kart-design, tillbehör (star-cards mm).
2. Förslag på förbättring
3. Öppna upp för diskussion.

Ser fram emot er feedback - inga frågor eller funderingar är att bortse ifrån (försök att hålla det till en konstruktiv dialog)

/ Quinn

Medlem

Svordomar i ett "öppet brev"?

Lycka till!

Medlem

@billybob: Tog till mig av kritiken, plockade bort onödiga svordomar.

Medlem

ingen som bryr sig om sådana brev tror jag.
men lycka till.

Skägg.
10 Chambers

Medium är väl ett ganska så vettigt verktyg/plattform för att publicera saker.


signatur
Avstängd

Skriva petition på https://www.change.org eller på den svenska https://www.skrivunder.com/ är att föredra. Det hjälper mer än sådana brev.

Avstängd

BF4 var det sista bra spelet från DICE/EA imo, dock var det ett fantastiskt bra spel som med dedikerade servrar hade varit ännu bättre.

Tråkigt att de övergav det och gav sig in på en negativ spiral, med Battlefront 1 & 2, Hardline, "Battlfield 1" etc.

Medlem

@Quinn,
Du har i alla fall min respekt för att du tar ett steg för att i alla fall försöka, så + för det.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

1
Skriv svar