Lotteriinspektionen svarar på om loot-lådor kan likställas med lotteri

Robot
Lotteriinspektionen svarar på om loot-lådor kan likställas med lotteri

Star Wars: Battlefront 2 skulle klara sig men Counter-Strike: Global Offensive är lite mer tveksamt.

#gambling, #loot-boxes, #lotteriinspektionen, #pegi


Medlem

Inte oväntat, men en ändring på hur dagens loot boxar kan fås och innehåller borde ändå ändras överlag.

EDIT: vad jag syftar på är om t.ex. Battlefront 2's loot boxar inte innehöll Star Cards så hade det "enda" man kunnat tycka vara ruttet gjort är att vissa hjältar kostar pengar för att låsas upp. Hade ju inte varit fel om de gjort utmaningar för att låsa upp dem istället, i stil med få 500 kills med Kylo Ren för att låsa upp Darth Vader t.ex.

EDIT2: Många hjältar har ju i stora drag identiska egenskaper, enda som skiljer dem åt är att de ser annorlunda ut och är på Light eller Dark sidan. Och visst, det där med att man betalat för produkten så jag borde få allt upplåst är definitivt att bra argument, men samtidigt så vill ju folk ha någon form av progression i spelet. Kylo Ren ska ju enligt flera vara lik Darth Vader i mångt och mycket. Men jag skulle kunna säga att jag vill ha alla Star Cards upplåsta från början, för jag har ju betalat för spelet. Vissa strider är helt enkelt idiotiska och kan inte vinnas, men de som har stor vikt (mikro/loot boxes) kanske ändras för all framtid efter den här stormen.

Medlem

givetvis är det ett lotteri, förstår inte vad som är oklart

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Quiz:

givetvis är det ett lotteri, förstår inte vad som är oklart

Inte ett som omfattas av lotterilagen.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Inte ett som omfattas av lotterilagen.

Dvs tills dess att det är lagligt att sälja sitt konto vidare till någon annan, eller att denna typ av "lotteri" endast sker i Sverige om det skall angå oss här i landet. (Vilket alldrig kommer hända).

Medlem

Grejen med CS:GO är att INGET är gratis, du MÅSTE köpa dyra nycklar för att kunna få en sak som troligen bara är värd någon krona. I Battlefront2 kan du just nu iallafall spela och troligtvis även i framtiden få ganska många lådor att öppna om du lägger ned lite tid på spelet, likadant med Overwatch fast Overwatch system är bäst då inget man får påverkar hur spelet spelas.

Medlem

"Innebörden av detta är att vinsten måste ha ett visst ekonomiskt värde i den verkliga världen. "

När jag läser den meningen jag citerade tänker jag genast "varför"?

Deras påstående behöver de ju styrka genom att hänvisa till något. Antingen en egen bedömning eller någon form av tidigare praxis eller liknande.

Jag skulle förresten vilja påstå att dessa grejer visst kanske har ett ekonomiskt värde, men på en svart marknad. Så länge man kan sälja tillgång till hela konton (genom att sälja sin inloggning och lösenord) kan man ju faktiskt säga att villkoret som de ställer på ett ekonomiskt värde i den "verkliga världen"* är uppfyllt.

* Märkligt att prata om den verkliga världen. Det väsentliga borde väl ändå vara om någonting har ett värde, inte om det rör sig om ett värde som kan omsättas/växlas in till en "riktig" valuta som Bitcoin, svenska kronor, norska kronor, brittiska pund, kanadensiska dollar o.s.v.

Hur ligger det till med det där spelet Project Entropia eller vad det heter som har typ Entropia-dollar som har (tror jag) en växelkurs mot riktig valuta?

Sen angående huruvida Gaming-plattformens lotteri anordnas i Sverige eller inte... Beror inte det på var användaren befinner sig? Eller beror det på var servrarna till Gaming-plattformen befinner sig?

Medlem

@Jeehao: Man kan få skin drops när man levlar upp i CSGO. I CSGO är det bara kosmetiska saker man öppnar i lådor så vettefan varför du tycker att Overwatch har bättre system än CSGO när de i princip är nästan likadana.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Inte ett som omfattas av lotterilagen.

Det finns OFTA en juridisk definition och en mer allmän/vanlig språklig definition av saker.

Och de stämmer inte alltid överens på pricken.

Medlem

Alltså, det hela har ju olika dimensioner. Om det hela kan anses vara ett lotteri i juridisk mening men att lotteriet inte anordnas i Sverige (eller inte anses anordnas i Sverige) så får de som anordnar lotteriet riktat mot minderåriga fortfarande antagligen svara på frågor och ta emot påtryckningar.

För i det läget så uppfyller man kriterierna för att det ska vara ett lotteri i lagens mening, och man slipper undan genom ett kryphål. I Det läget finns det ju anledning att debattera och fråga företagen om det etiska i att anordna lotterierna som är riktade mot minderåriga. Det blir inte en juridisk fråga längre utan en debatt om etik.

Debatten flyttas till vad de bör göra, från vad de får göra.

Lite som om man hade fått sälja cigaretter till 13-åringar. I det läget, om det varit lagligt, hade det kanske ändå blivit en debatt om huruvida man bör sälja ciggisar till så unga tonåringar.

Och motargumentet hade väl blivit att de röker ändå men att deras föräldrar köper ut, eller nåt.

Varför börjar så många röka just i tonåren förresten? Det känns lite trist att unga tjejer så unga som 11 år börjar röka... Eller kanske 13 år. För sen kanske de blir fast i ett livslångt beroende av ciggisar. Det känns som att ciggen är svårare att göra sig av med än lite gambling i CS faktiskt. Fast vad vet jag? Vissa kanske har större anlag för spelberoende (alltså gamblingberoende) än cigg.

Nåja. Jämfört med vanliga enarmade banditer/slottar, poker, andra kortspel, roulette och bingo, lotterier och annat känns det ju som att risken att bli beroende och bränna pengar i spel på loot box-lotterier är lite mer begränsad.

Loot box-lotterier, eller loot box-öppnande. Vad man nu vill kalla det.

Medlem
Skrivet av Jeehao:

Grejen med CS:GO är att INGET är gratis, du MÅSTE köpa dyra nycklar för att kunna få en sak som troligen bara är värd någon krona. I Battlefront2 kan du just nu iallafall spela och troligtvis även i framtiden få ganska många lådor att öppna om du lägger ned lite tid på spelet, likadant med Overwatch fast Overwatch system är bäst då inget man får påverkar hur spelet spelas.

Jeehao, hur stor fördel får man av grejerna i CS:Go jämfört med de vanliga vapnen som man köper i början av varje runda?

Och är en flashbang lika effektiv som i vanliga gamla CS?

Medlem

Hm kan jag då skapa en STEAMGRUPP och anordna ett lotteri med något av värde och det skulle då inte omfattas av lotterilagen då det sker över STEAM?

Medlem
Skrivet av Fuidama:

Inte oväntat, men en ändring på hur dagens loot boxar kan fås och innehåller borde ändå ändras överlag.

EDIT: vad jag syftar på är om t.ex. Battlefront 2's loot boxar inte innehöll Star Cards så hade det "enda" man kunnat tycka vara ruttet gjort är att vissa hjältar kostar pengar för att låsas upp. Hade ju inte varit fel om de gjort utmaningar för att låsa upp dem istället, i stil med få 500 kills med Kylo Ren för att låsa upp Darth Vader t.ex.

EDIT2: Många hjältar har ju i stora drag identiska egenskaper, enda som skiljer dem åt är att de ser annorlunda ut och är på Light eller Dark sidan. Och visst, det där med att man betalat för produkten så jag borde få allt upplåst är definitivt att bra argument, men samtidigt så vill ju folk ha någon form av progression i spelet. Kylo Ren ska ju enligt flera vara lik Darth Vader i mångt och mycket. Men jag skulle kunna säga att jag vill ha alla Star Cards upplåsta från början, för jag har ju betalat för spelet. Vissa strider är helt enkelt idiotiska och kan inte vinnas, men de som har stor vikt (mikro/loot boxes) kanske ändras för all framtid efter den här stormen.

Edit 1 - svar. Ja, fast grejen är att många såna där grejer man låser upp handlar mer om att spela länge än om att spela skickligt, tyvärr.

Edit 2-svar. Ja, endast kosmetiska skillnader mellan olika figurer känns lite trist. Progression/framsteg är inte fel, men hellre "organisk" eller "naturlig" progression, alltså att man lir bättre på att faktiskt spela spelet snarare än att man får nya förmågor. Och får man nya förmågor får det gärna finnas både fördelar och nackdelar med ett nytt vapen till exempel, som är både svårare att använda och är mer effektivt...Eller att de nya förmågorna gör att man behöver lära sig att spela på ett delvis nytt sätt...!

Metroid är ett exempel på hur nya föremål öppnar upp nya sätt att spela på och på hur man kan nå nya platser. Men man behöver samtidigt kanske lära sig nya tekniker. Eller tänka ut hur och var man kan använda de nya förmågorna.

Och med Metroid menade jag främst Super Metroid.

Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Hm kan jag då skapa en STEAMGRUPP och anordna ett lotteri med något av värde och det skulle då inte omfattas av lotterilagen då det sker över STEAM?

Det beror nog på i vilket land datorn du använder för att anordna lotteriet med står? Så om du åker utomlands så... Fast där gäller ju andra lagar så du får väl åka till "rätt" land.

Medlem

Den definitionen av lotteri känns något förlegad i vår digitala värld.

Medlem

Är det inte detta de ska utmana när de öppnar svenska spels marknad? Att andra ska få söka licens?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/det-svenska-spelmonopol...

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Banjo:

Det finns OFTA en juridisk definition och en mer allmän/vanlig språklig definition av saker.

Och de stämmer inte alltid överens på pricken.

Haha, jajo, Lotteriinspektionens jobb är ju att granska om saker bryter mot lagen. I ett mailsvar sa de som exempel att de aldrig kan värdera sociala värden, såsom ett åtråvärt mount, av förklarliga skäl.


signatur
Medlem

Det mesta går väl att sälja utanför spel om man bara vill? om någon gör ett lotteri och folk vill vara med lär det vara något värde i "sakerna"

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Haha, jajo, Lotteriinspektionens jobb är ju att granska om saker bryter mot lagen. I ett mailsvar sa de som exempel att de aldrig kan värdera sociala värden, såsom ett åtråvärt mount, av förklarliga skäl.

Måste de värdera ett pris på vinsten för att klassa det som ett lotteri då?

Medlem
Skrivet av Quiz:

givetvis är det ett lotteri, förstår inte vad som är oklart

Enligt lotterinämnden så måste produkten ha ett värde i riktig valuta för att det ska räknas som lotteri. Eftersom man inte kan sälja vidare skins i Battlefront 2 eller i t.ex. Overwatch så är det inte ett lotteri enligt lotterinämndens kriterium.

Skrivet av Jeehao:

Grejen med CS:GO är att INGET är gratis, du MÅSTE köpa dyra nycklar för att kunna få en sak som troligen bara är värd någon krona. I Battlefront2 kan du just nu iallafall spela och troligtvis även i framtiden få ganska många lådor att öppna om du lägger ned lite tid på spelet, likadant med Overwatch fast Overwatch system är bäst då inget man får påverkar hur spelet spelas.

Fortfarande. Det är inte att du måste betala för att öppna som är det viktiga utan det är att man kan sälja produkten vidare.

Skrivet av Banjo:

Det finns OFTA en juridisk definition och en mer allmän/vanlig språklig definition av saker.

Och de stämmer inte alltid överens på pricken.

Men om det handlar om juridik (som i detta fallet) så är allmän definition helt irrelevant.

Medlem

Haha fan va Valve, Blizzard mfl måste hata EA just nu. Innan det här spektaklet var det inte många som brydde sig om deras vidriga affärsmodeller med lootlådor och hasardspel.

Fick mig att tänka på Breaking Bad We had a good thing

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Enligt lotterinämnden så måste produkten ha ett värde i riktig valuta för att det ska räknas som lotteri. Eftersom man inte kan sälja vidare skins i Battlefront 2 eller i t.ex. Overwatch så är det inte ett lotteri enligt lotterinämndens kriterium.

Fortfarande. Det är inte att du måste betala för att öppna som är det viktiga utan det är att man kan sälja produkten vidare.

Men om det handlar om juridik (som i detta fallet) så är allmän definition helt irrelevant.

Men Quiz skev ju att det givetvis är ett lotteri. Och även om det inte rör sig om lotteri i juridisk mening kan det fortfarande vara ett slags lotteri enligt hur allmänheten ser på saken (även om det faller på att grejerna inte har ett pengavärde i verkligheten utan endast ett socialt värde/affektionsvärde).

Och om det anses som ett lotteri av allmänheten eller av journalister som väljer att beskriva det som lotteri, eller "verksamhet med tydliga likheter med lotteri" kan det ju bli så att de hamnar i blåsväder och får backa - även om de har lagen på sin sida.

Medlem

Tycker det konstigaste är: Kan man använda sig av sagt lotteri med svensk ip så kan i alla fall jag tycka att man måste ha rätt till det. Annars får man blockera svenska ipn eller ändra något. Självklart grymt svårt för små företag. Men känns ju som om man bedriver någon form av verksamhet här ska man fan följa svenska lagar☺ det samma gäller väl skatt och all skit. Jag förstår förstås vilka problem detta orsakar. Känns bara för lätt att komma undan
men mest för att jag hatar all den äckliga kasinoreklamen på TV!!!!

Medlem

Så, pga att vinsterna är såpass dåliga att de inte har ett värde utanför spelet, så kommer de undan att klassas som lotteri? Den lagen är ju extremt förlegad om så är fallet.

Medlem

"Belgium says loot boxes are gambling, wants them banned in Europe"
http://www.pcgamer.com/belgium-says-loot-boxes-are-gambling-w...

Medlem

Lagstiftningen hänger inte med.

Datorspel med dessa manipulativa system är skadligt för alla som utsätts. Även om det till en början kan verka harmlöst och man tänker sig att man bara ska "ignorera" att de finns, så skapas det en undermedveten normalisering. Om framsteg i ett spel sedan är hårt förankrat i denna formen av manipulation, likt det vi nu fått i Battlefront II, så finns det en allt mindre möjlighet att ignorera, ju mer tid som investeras av spelaren.

Det kanske är en extrem liknelse, men tänk på hur tobaksindustrin körde sina kampanjer för att få rökning att verka normalt. Vi har en väldigt liberal inställning till spelande för pengar och alkohol i det här landet. Tillräckligt för att få besökare från andra länder att reagera och verkligen undra hur i hela friden staten kan tillåta att det sänds reklam för både spel och alkohol... Visst, det har blivit bättre, men långt ifrån bra.

Skrivet av PcGamer:

"Belgium says loot boxes are gambling, wants them banned in Europe"
http://www.pcgamer.com/belgium-says-loot-boxes-are-gambling-w...

Länk till den belgiska artikeln med översättning från reddit nedan:
https://nieuws.vtm.be/vtm-nieuws/binnenland/geens-wil-gokken-...
Minister of Justice wants to forbid purchases in videogames, if you don't know exactly what you're buying. "Mixing gambling and gaming, especially at a young age, is dangerous for the mental health of a child"

The uproar started last week about the new game Star Wars: Battlefront. In it you could buy so called "lootcrates", virtual boxes that can contain certain advantages for the game. It's just that you don't know the content of such a lootcrate în advance.

"Mixing money and addiction is gambling", judged the Gambling Committee then.
VTM News reported on this news and a few days later game maker Electronic Arts removed the function from the game, after criticism from Disney (among others) who have the rights on Star Wars merchandising.

Geens now wants to prevent that such features can remain part of games in general. "This requires time because we need to go to Europe with this. We're certainly going to try to forbid this."

Medlem
Medlem

^
+
Intressant att se var allt detta som nu händer leder till, klart är att snöbollen är i rullning.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Haha fan va Valve, Blizzard mfl måste hata EA just nu. Innan det här spektaklet var det inte många som brydde sig om deras vidriga affärsmodeller med lootlådor och hasardspel.

Fick mig att tänka på Breaking Bad We had a good thing

Man skulle ju kunna tro det, men jag har inte sett särdeles många hetsat mot Valve och Blizzards beteende. Det är snarare tvärt om, Blizzard HYLLAS för att deras lootbox-system i Overwatch är bra, trots att det är exakt samma affärsmodell och beteende. (Och nej, i frågan om det är gambling eller ej spelar det absolut inte någon roll att "Overwatch enbart har kosmetiska saker", det är fortfarande exakt samma beteende).

Det känns faktiskt som ett ganska stort hyckleri det som pågår, där enbart EA får skit för att de är EA. Däremot bör Valve och Blizzard vara ganska oroliga nu, eftersom eventuella lagändringar som påverkar EA kommer att påverka deras affärsmodell också.

Medlem

Battlefront II har väl fått mer kritik från spelare på grund av dels att de tagit det hela ett steg längre rent prismässigt (eller tidsmässigt) och dels för att det påverkar spelet och inte endast det kosmetiska.

Men i ett juridiskt perspektiv är det sak samma. Men EA gick för långt och fick möta spelarna vrede. Och drar med sig de andra nu. De som tog det mer försiktigt med affärsmodellen.

12
Skriv svar