Musikprogram tack!

Medlem
Musikprogram tack!

jag körde fastracker 2 för en bra tid sen. gjorde några techno låtar. det var as kul. lätt och smidigt program och man behövde inte vara en raket forskare för att förstå.

sen testade jag reson, nyligen.
assvårt fattade nada , alldeles för mycket knappar och sånt.

vill dock fortsätta med att göra musik, electronisk musik då.

skulle vara kanon om någon kunde ge mig några bra tips på musikprogram. som inte är för "svårt" då .

en kul hobby.

Medlem

FL Studio och Ableton Live brukar vara de mest populära programmen för elektronisk dansmusik.

Medlem

Använder personligen Ableton Live då möjligheten att både enkelt kunna spela in riktiga instrument och göra elektronisk musik passar bra för mig. Har för mig att FL Studio inte är lika lätt när det kommer till live-inspelning av riktiga instrument (bortsett från synthar osv). Så om man inte behöver det är FL Studio ett bra alternativ. FL Studio har också en fruktansvärt bra "piano-roll" om man inte har en midi-kontroller för att placera ut midi-toner. Jag skulle rekommendera FL Studio då det är rätt enkelt att komma igång med och fungerar perfekt som första DAW (digital audio workstation). Men det handlar ju om personlig preferens så har du möjlighet att testa på några olika så är det ju alltid det bästa för att hitta det som fungerar bäst för dig

Skägg.
10 Chambers

Lyssnade på Prodigys Clauatrophopic Sting idag och mindes tiden man satt i Rebirth och tryckte 303-ljud. Borde finnas vettiga grejer till telefoner/plattor idag?


signatur
Medlem

tackar, skall kolla in dem snarast.

Medlem
Skrivet av quadratis:

om du körde fast tracker back in the day så är det självklart renoise (inte reason, lätt ihopblandat) du ska kolla in.

ok aldrig hört talas om. skall kolla . tusen tack.

phi
Medlem

Ableton Live alla dagar i veckan. Otroligt lätt att komma in i ifall man använt någon form av DAW tidigare.

Session View är helt underbart enligt mig.

sta
Medlem

Studio One 3.

Beroende på ambitionsnivå och inte minst plånbokens storlek, finns flera olika versioner att tillgå. Jag kan verkligen rekommendera det programmet. Jag har gjort musik länge som hobbyist till och från med början, slutet av 80-talet. Då med Amiga 500 och ett midi interface kopplat till syntar och trummaskin. Testat många program, absolut det bästa jag kommit i kontakt med. Väldigt stabilt under win 10. Pro versionen innehåller dessutom flera mjukvarusyntar, en uppsjö effekter samt en separat masterings del (efterbearbetning "mix"). Allt du behöver för musikskapande hemma med andra ord.

Presonus har dessutom 50% rea under black friday 2017. Iallafall på hemsidan. Annars kan man köpa Studio One genom 4sound. Kolla att Ni får den extra black friday rabatten i såfall.

Själv gör jag Synthwave. Studio one passar bra för elektronisk musik. Det finns dessutom många tutorials på Youtube, som hjälp att komma igång, dels när det gäller det nämnda programmet, dels musikproduktion generellt.

Ett enklare program som är väldigt bra om man inte behöver VST plugins är Reason Essentials.

Slutligen kan jag rekommendera ett midi-klaviatur från franska Arturia som heter Keystep. Extremt coolt och kreativt, tar inte så mycket plats, får t om plats framför den stationära datorns tangentbord om man har ett djupt skrivbord.

Musik ska byggas utav Syntar! (glädje?)

Lycka till med Ert musikskapande

sta
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Lyssnade på Prodigys Clauatrophopic Sting idag och mindes tiden man satt i Rebirth och tryckte 303-ljud. Borde finnas vettiga grejer till telefoner/plattor idag?

Mjukvarusyntar tar mycket processorkraft. Däremot finns det säkert appar för att snabbt göra rytmer och sådant, det handlar nog mer om komplement till andra program.

Medlem

Gillade du Fasttracker så finns ju Famitracker http://famitracker.com/ som är helt gratis.

Medlem
Skägg.
10 Chambers

@N00bTr00per: Såg sen att de behövt skrota Ipad-appen för att Roland blev sura.


signatur
sta
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@N00bTr00per: Såg sen att de behövt skrota Ipad-appen för att Roland blev sura.

Roland har nyligen släppt en dedikerad hårdvaru-emulator: Roland Boutique TB-03

Avstängd

program är tråkiga.. riktiga rattar och kablar ska de va! Började på amiga och hade på 90-talet Cubase och massa plugins.. blev bara tråkigt och lade av i kanske 8 år.. nu ser det ut såhär:

sta
Medlem

@Harmond: Det där ser ut som Forsmark!

Amiga, Music X och Sonix!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Harmond:

program är tråkiga.. riktiga rattar och kablar ska de va! Började på amiga och hade på 90-talet Cubase och massa plugins.. blev bara tråkigt och lade av i kanske 8 år.. nu ser det ut såhär:

http://piclair.com/data/tqj8t.jpg

Wow! Har du några smakprov på vad du får ur den där mackapären?


signatur
Avstängd

Jättedålig på att lägga upp saker eller ens göra klart något till 100%, det är ren underhållning för mig själv, precis som när man spelar ett spel Men det finns såklart i bakhuvudet att man ska göra något seriöst, och göra klart något, dela med sig, dvs det traditionella sättet när man faktiskt håller på med musik. Men för mig får det lika gärna ligga där i bakhuvudet bara

sta
Medlem
Skrivet av Harmond:

Jättedålig på att lägga upp saker eller ens göra klart något till 100%, det är ren underhållning för mig själv, precis som när man spelar ett spel Men det finns såklart i bakhuvudet att man ska göra något seriöst, och göra klart något, dela med sig, dvs det traditionella sättet när man faktiskt håller på med musik. Men för mig får det lika gärna ligga där i bakhuvudet bara

Precis samma filosofi där, man gör det för man tycker det är roligt och mår bra av det!

(Vilket timestamp du fick på inlägget på tal om synt)

Själv gillar jag inriktningen synthwave bäst just nu, har lyssnat på mycket syntmusik genom åren. Tröttnat på det mesta, som man tyckte var bra innan. Tyvärr finns det många dåliga subgenres inom syntområdet.

Det här bandet från UK tycker jag är nyskapande, betydligt över snittet 'The Midnight'. Använder dessutom saxofon!

The Midnight - Endless Summer (Album)

1
Skriv svar