Neverwinter Nights är nästa Bioware-remaster från Beamdog

Robot
Neverwinter Nights är nästa Bioware-remaster från Beamdog

Beamdog lämnar Infinity Engine bakom sig.

#beamdog, #bioware, #neverwinter-nights


Medlem

I mitt minne var det riktigt snyggt -.-

Medlem

Exakt vad är det som blir "enhanced" i deras remakes? Det enda jag lyckats se i Baldur´s Gate är ett totalt förstörande av cinematics. Själva spelgrafiken såg ju mer eller mindre oförändrad ut. Kan dom inte ge sig på spel som faktiskt var/är dåliga prestandamässigt från början istället?


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Troll1:

I mitt minne var det riktigt snyggt -.-

Haha eller hur! Jag minns det som ordentligt läckert jag med...


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Releasehästryttare

Bedrövligt fult, men är ju snabba cash utvecklarna drar in på folk som gillade spelen när det begav sig.

Medlem

Spelade igenom spelet för någon månad sen igen, tycker verkligen inte att spelet behöver en "Enhanced" version, spelet fungerar på nya maskiner utan några problem alls, och stödjer widescreen upplösningar utan några problem.
Enbart en ny lösning till multiplayer servers skulle behövas pga att gamespy inte existerar nå mer.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Spelet har fortfarande en levande online community som upplever mer och mer problem med det gamla spelet då det t.ex. inte finns någon riktig online browser längre. Detta kommer ändra på det och Beamdog har ett nära samarbete med communityn så de världar som folk skapat i vanliga Diamond versionen kommer utan större problem kunna "portera" över till Enhanced edition. http://press.beamdog.com/nwnee/ för de som är intresserade och 22:00 har de live stream.

Inaktiv

Det bra med NN var multiplayern. Singleplayer var ganska kasst i jämförelse med BG.

Sen hyser jag lite agg mot Beamdog för att de tog sig friheten att lägga till content till BG2, en hädelse. De förfulade också UI:t. Borta var de vackra snirklande trädstammarna.

Medlem

Lootboxes efter varje strid?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Gisses, var det så fult?

Jag minns Neverwinter Nights som magiskt, och vackert! Otroligt vad den successiva utvecklingen gör att man förskönar minnen.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Eyyy, jag minns inte att det var så fult och det här är alltså enhanced edition? Så originalet var ännu fulare?

Medlem

Så länge de uppdaterar "aurora-toolset" (som var långt, långt före sin tid när det kommer till att modda spel) så att det funkar med den nya versionen, kan det säkert bli bra. Som någon skrev, trots att spelet idag har dryga 15 år på nacken, kommer det fortfarande bra moduler (mods) till spelet än idag och har ett litet men levande community som fortfarande skapar kul moduler till spelet. Vissa av modulerna till spelet klår moderna AAA+ rpg:s med hästlängder när det kommer till innehåll, story, worldbuilding, längd och karaktärer.

Det är dessutom än idag 100000 ggr enklare att installera och modifiera en mod till NWN än vad det är till Betshedas spel, om man inte använder sig av STEAM workshop, där utbudet är rätt skralt om man inte vill ha en massa generiskt vanilla skit.

Medlem

Kan inte Beamdog hålla sina kladdiga tassar borta från min barndom? Fy fasen.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Men tacka gudarna! Skriver innan jag ens läst dock. Men kommer expansionen där man är i ett av helvetena och storyn med Aribeth och hela biten så köper jag direkt oavsett omständigheter. Det är fan kärlek alltså.

Medlem

Jag har ingenting emot om de lägger till nytt innehåll, till originalkampanjen t.ex. Spelets alla olika system är fruktansvärt bra men originalkampanjen kan bli lite tradig. Man har ju inget att förlora, blir det bra så är det kanon och om det inte blir det, ja då är det ju fortfarande lika kul med originalspelet.

En ändring som de hemskt gärna får göra är att ta bort XP-penaltyn om man har henchmen eller summons. Jag struntar i om det kan skapa obalans eller inte är enligt reglerna – finns XP penalty så säger jag blankt nej till alla henchmen, jag framkallar inte en enda summon och resultatet blir att jag går miste om massor med rolig dialog, handling, strategi samt att vissa klasser blir gimpade. Detta för att man levlar så sakta som det redan är och att få typ hälften av XP:n går bara inte att smälta.

Jag hade inte heller haft något emot en bättre balansering vad gäller haste. Gubben går över ganska vidsträckta områden som i mångt och mycket inte innehåller så mycket intressant i väldigt långsam hastighet, och vad jag än har för ambitioner med min build så suktar jag efter permanent haste, vilket innebär att jag antingen får vara (eller ha ett par levlar av) munk, rogue eller bard, eller reloada gång på gång vid någon bosskista när man är nog hög level för att några haste-skor kan dyka upp.

Behåll för guds skull random loot som det är, det är en skänk från ovan att även bosskistor har random loot, finns knappt i något annat spel. Men lägg gärna till nya föremål, utbudet är rätt skralt för ett sånt här spel.

De får också gärna göra något som ger en möjlighet att ta tillvara mer på epic-karaktärer. Som det är nu så kommer det knappt till användning. Många förmågor hinner man inte få med normalt spelande. Det var en riktigt bra grej med BG2, man kunde själv balansera med hjälp av storleken på ens gäng, var det ett stort gäng blev det också svårt att ta tillvara på epic då alla levlade sakta, var det ett litet gäng kunde man ganska snabbt komma in på de levlarna och testa hur det var (XP-penaltyn i BG2 var helt okej, för där påverkade inte summons och man styrde själv hur alla levlade vilket medförde massor med roliga avväganden även om levlingarna kom glesare).

Det jag nog hade önskat mest av allt är att de gör en ny modul, för epic. Fan vad kul att få testa såna vingar, med hårt fiendemotstånd.

Edit: Jaha, det är typ klart redan?

MEG
Medlem

Nej nej nej, låt minnena vara fina.


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Spelade igenom spelet för någon månad sen igen, tycker verkligen inte att spelet behöver en "Enhanced" version, spelet fungerar på nya maskiner utan några problem alls, och stödjer widescreen upplösningar utan några problem.
Enbart en ny lösning till multiplayer servers skulle behövas pga att gamespy inte existerar nå mer.

Gör det? Jag får sitta med kikare för att se UIt.

Medlem

Ni som gnäller. Skit i att köpa det, problem solved.
Jag kommer köpa det och spela skiten ur det.

Medlem
Skrivet av Komured:

Ni som gnäller. Skit i att köpa det, problem solved.
Jag kommer köpa det och spela skiten ur det.

Varför skulle jag köpa något som är försämrat när jag har originalet både på skiva och på gog.com? När dom har gjort en förbättring är jag villig att pröjsa kan jag säga. Nu är det inte så jag blåser av stolen


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

@Brain: Japp. Dom kanske lär sig nån gång


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

@Ariath:

Medhåll, äger både originalet och Neverwinter Nights: Deluxe Edition edition, med alla expansioner och det i min fysiska spelhylla. Blev faktiskt enormt besviken av remastern av BG-serien! Grafiken gjorde de i princip inte ett skit åt. Personligen hade väntat mig att det i varje fall skulle ha fräschats upp och se ut som ett spel från 2010 talet, men nej, istället lämnades det i princip totalt orört. Trodde och hoppades på att det i varje fall skulle likna de nyare spel i "top-down isometric third-person perspective" genren av rpg:s som släppts, men tji fick jag.

Har spelat ihjäl mig på både BG 1 och 2 och ska lockas till att spela det igen, får de i varje fall snygga till grafiken och modernisera gränssnittet rejält, annars kan jag lika gärna spela originalet ytterligare en gång till. Något som jag som sagt inte har lust med, då jag som sagt redan spelat igenom serien åtskilliga gånger genom åren som gått sedan jag första gången (vilket idag är hela 19 år sedan BG 1 släpptes) vandrade runt i Candlekeep och förälskade mig i den värld och de karaktärer Bioware så kärleksfullt hade skapat.

Medlem

@Chomag: Instämmer


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

1
Skriv svar