Josef Fares om beska PS4-citatet: "Extremt ryckt ur sitt sammanhang"

Avstängd
Skrivet av xtrem11:

PC:n är lite som Android enheter, det finns så många versioner emd olika grafikkort och processorer. Medan Konsoler är som Apple, finns bara en version.

Sant, och Android är Bättre än Apple.

KoP
Medlem

@Natrium:

Fast det är ju inte konsoler som håller tillbaka utvecklingen. Majoriteten som håller tillbaks utvecklingen är alla med en pc som klockar en sämre hårdvara än PS4 Pro/Xbox One X i dagsläget.

KoP
Medlem
Skrivet av nils45:

Skulle vara kul om någon utvecklare gjorde ett enkelt demo där dom maxar PC's hårdvara på ett litet spel, lite som nvidia gör ibland fast med spel, bara för att se hur ett spel kan vara idag med PC's hårdvara.

Själv är jag väldigt nöjd med dåvarande och nuvarande generations grafik, men PC kan nog lägga in smaskiga saker som destruktion i allt nu nästan, och physX i en högre skala. Massa smaskiga saker utvecklare kan utnyttja och göra häftiga äventyr med.

Visst skulle dom kunna maxa det åt bara helvete men vad vore poängen då endast en liten del av alla som spelar på pc skulle kunna avnjuta det hela i sin fulla prakt? Dom flesta skulle få vrida ner inställningarna för att ena få det att rulla.

KoP
Medlem
Skrivet av Natrium:

Hela grejen är att om vi säger att det inte handlar om vad folk mest spelar på, utan HUR bra spel vi skulle kunna ha om INTE konsolerna höll tillbaka utvecklingen av spel det är frågan. Tänk dig spel som skulle vara gjorda för den där fetaste hårdvaran, där det inte tar 40 sec minimum att ladda saker vad 5e minut och där allt var högupplöst med effekter så våran ögon blör av att vi grinar när det är så vackert, och där vi ha gameplay som inte måste hållas ner till att det ska funka spela spelet med en dosa med några futtiga kombinationer av knappar, och sist men inte minst UI som inte behöver göras så dosor ska kunna navigera.
Den dagen det händer så kommer spel himlen ner till oss på jorden ^^

Fast dom som håller tillbaks utvecklingen är ju egentligen dom med undermålig hårdvara på pc'n. Skyll inte över det på konsolspelarna.

Medlem

@KoP: ungefär 17 % av folket på steam har gtx 970 eller snabbare grafikkort. Så det är ganska många potentiella kunder som har okej grafik hårdvara bara där.

Medlem

Jaha?

Det är väl inget som säger att konsollerna kan mäta sig med en grym PC i prestanda? Men det är inte meningen heller vad jag kan tycka.
Har haft otroligt många roliga timmar med min ps4 och senare ps4pro och nästa år ser ut att bjuda på en sjuhelsikes massa fina titlar till Sonys maskin så jag är inte ledsen att maskinerna inte kan mäta sig med en PC. Har PC också och spelar på den med förövrigt.

Grafiskt ser spelen grymma ut enligt mig och jag är inte missnöjd på något sätt med att vara en konsolgamer.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Förstår att Josef Fares tycker det inte är värt att prata om. Uttalandet är antingen ryckt ur sitt sammanhang eller är menat att plocka enkla poäng från PC Master Race. Det fångar uppmärksamhet men betyder ingenting.

Att prata om PC som en enhetlig plattform är nämligen omöjligt. Vad innebär en "fem år gammal PC"? Hur kraftfulla är PCs idag? Pratar vi farsans gamla Dell? Eller min senaste gaming PC? Flera jag känner har PCs som nog presterar under vad en PS4 gör. Men det är ingenting de lider av då det iaf i mina kretsar mest spelas multiplayer/e-sport spel och de är knappast de mest krävande av spel. Tittar man på statistik är de också den typen av spel som har flest spelare.

Det är inte så att PC-exlusiva titlar pushar gränserna direkt. De vill, precis som alla andra, ha så många spelare som möjligt och det innebär låga systemkrav (eller sjuk optimering om man heter ID Software).

Medlem

Haha vilket verktyg


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av KoP:

Finns ingen speltillverkare som vill göra spel till pc som går att maxa fullt ut ändå när endaste en bråkdel av alla som spelar på pc sitter med den dyraste och fetaste hårdvaran.

Det är oförsvarligt att pleasa en så liten grupp med människor.

Men det är ju inte bara grafiken som är grejjen. Det kan handla om att ha open world utan laddningsskärmar, mer fysik och projektilberäkningar, fler spelare på skärmen, högre FPS med mera. Bara snäppet bättre CPU, en större hårddisk (SSD och inte en slö mekanisk) och en drös med RAM fixar det, behövs inte "high end". Så billigt som lagringsutrymme är idag, RAM med för den delen. Det är bara grafikkortet och värsta CPU:n som är snordyrt, men det behövs som sagt inte. Det är flera utvecklare som redan har erkänt att de begränsats av konsoler, så vet inte varför du fortsätter att envisas. Är det grafiken som du snöat in dig på? Pröva med att ha alla andra saker i åtanke med och inte bara graffe. (Hoppas du inte tar illa vid, det var inte menat som något slags personpåhopp eller att vara taskig. Ville bra nämna att det är mer än bra grafisk kvalitet som kan begränsas.)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

@monsterbenke:

Kan du ge några exempel där PC slaktar hej vilt?

Hört om digital foundry? Hört om candy land?

Du lever i en värld där du vill få bekräftelse över ditt dyra PC inköp.
Inget slaktar på pc..absolut nada zipp zero.

Högre upplösning, absolut. Högre fps, absolut. Slaktar? pffft...inte i närheten.

Nyligen släppta SW:BF2
https://www.youtube.com/watch?v=HNXZGrXORMc

"Här ser vi ju hur pc helt och hållet slaktar...det är ju ljusår före, konsolerna ser ju ut som hundskit blandat med en klick smör.. blah blah blah pc !S 3LitE$te lolzor"

Snark*


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av KoP:

Fast dom som håller tillbaks utvecklingen är ju egentligen dom med undermålig hårdvara på pc'n. Skyll inte över det på konsolspelarna.

Och det är garanterat 90% utav alla pc spelare.
Ytterst få pc spelare har det värsta och väljer att uppgradera till det värsta var femte månad.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

@KoP: ungefär 17 % av folket på steam har gtx 970 eller snabbare grafikkort. Så det är ganska många potentiella kunder som har okej grafik hårdvara bara där.

Fast utveckla ett spel som har en maximal kundgrupp på 17% låter inte så lockande och verkar framförallt väldigt svårt, hur gör man ett spel som tilltalar 100% av alla potentiella spelare?

Medlem

@KoP: Som sagt, "demo", inte ett fullt spel. Ett demo som visar hur ett spel på PC kan se ut och utspela sig enbart, för att visa vart teknologin ligger.

eld
Medlem
Skrivet av Natrium:

Hela grejen är att om vi säger att det inte handlar om vad folk mest spelar på, utan HUR bra spel vi skulle kunna ha om INTE konsolerna höll tillbaka utvecklingen av spel det är frågan. Tänk dig spel som skulle vara gjorda för den där fetaste hårdvaran, där det inte tar 40 sec minimum att ladda saker vad 5e minut och där allt var högupplöst med effekter så våran ögon blör av att vi grinar när det är så vackert, och där vi ha gameplay som inte måste hållas ner till att det ska funka spela spelet med en dosa med några futtiga kombinationer av knappar, och sist men inte minst UI som inte behöver göras så dosor ska kunna navigera.
Den dagen det händer så kommer spel himlen ner till oss på jorden ^^

Brukar alltid svara: vilken dator gör man spelet till och hur många har den?
Det ger så mycket mer tid att göra spel när man slipper lägga tid på att få det att fungera på alla möjliga datorer, det är därför spelutvecklare gärna väljer att fokusera på konsoller.

Snygga spel görs av erfarna art-teams, inte med ett berg av höga specs.

Konsollerna håller den dyra påkostade och visuellt fokuserande spelindustrin vid liv så där har även bittra pc-spelare något att tacka det för.

Medlem
Skrivet av bent toe:

@monsterbenke:

Kan du ge några exempel där PC slaktar hej vilt?

Hört om digital foundry? Hört om candy land?

Du lever i en värld där du vill få bekräftelse över ditt dyra PC inköp.
Inget slaktar på pc..absolut nada zipp zero.

Högre upplösning, absolut. Högre fps, absolut. Slaktar? pffft...inte i närheten.

Nyligen släppta SW:BF2
https://www.youtube.com/watch?v=HNXZGrXORMc

"Här ser vi ju hur pc helt och hållet slaktar...det är ju ljusår före, konsolerna ser ju ut som hundskit blandat med en klick smör.. blah blah blah pc !S 3LitE$te lolzor"

Snark*

om du behöver ha exempel så är det redan färdigt för den delen. det är allmänkunskap för resten. du får googla själv, jag behöver inte göra det åt dig för att ha rätt vet du. fakta slutar inte vara sann bara för att enstaka personer inte känner till den


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av hunden:

Fast utveckla ett spel som har en maximal kundgrupp på 17% låter inte så lockande och verkar framförallt väldigt svårt, hur gör man ett spel som tilltalar 100% av alla potentiella spelare?

well, dessa kunder lägger betydligt mer stålar, så man kan anta att dom bringar mer inkomst.


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av bent toe:

Och det är garanterat 90% utav alla pc spelare.
Ytterst få pc spelare har det värsta och väljer att uppgradera till det värsta var femte månad.

funkar inte så längre. man köper en rejäl dator, den duger sedan i ett gäng år. förr i tiden fick man uppgradera mer konstant än idag då tom skitgrejerna är ganska bra. begränsat många har det värsta ja, men det är inte FÅ, det är fortfarande många många miljoner som sitter på grymma datorer, som ensamma står för en riktigt stor del av utvecklarnas inkomster då dom vill ha det senaste och bästa av allt, både hårdvara och spel. = fett klirr i kassan och anledning att utveckla vidare snabbast möjligt.

köper man delarna på smart vis (spec om man bygger datorn själv av väl valda delar) idag tex, så har du en dator där du kan köra max i det mesta i (maxgrafik mer lr mindre, uteslutande bättre än konsoller iaf) 3-5 år framöver. det är bara en fråga om kunskap där.


signatur

//monster

Medlem

Synd att du inte får vara ärlig, Josef! Det är ju närmare sanning än lögn.

Personligen tycker jag nog att det är bra att konsoller håller tillbaks utvecklingen lite. Det tycker jag mest för att jag är en cynisk realist som fruktar vilka kostnaderna skulle bli om man var tvungen att uppgradera grafikkort var tredje månad.

Skämt åsido, förmodligen skulle det inte bli riktigt så illa, men tror ändå att det inte bara skulle bli en positiv utveckling.

Medlem

@hunden Bra grafik ger massor PR. Är ju bara att se hur många gånger crysis nämns än idag. Hade det varit grafisk som ex bf2 hade ingen brytt sig om det spelet. Sen att folk inte kan spela spelet på max gör ju inte särskilt mycket de upptäcker spelaren efter inköpet.

Medlem

Det är ingen slump att många av de mest spelade PC-spelen är ganska fula (även jämfört med konsol-spel). Det finns ingen ekonomi i att satsa på den del som har den senaste hårdvaran.

Medlem

@monsterbenke: bra svar där.... Jag är mållös.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

funkar inte så längre. man köper en rejäl dator, den duger sedan i ett gäng år. förr i tiden fick man uppgradera mer konstant än idag då tom skitgrejerna är ganska bra. begränsat många har det värsta ja, men det är inte FÅ, det är fortfarande många många miljoner som sitter på grymma datorer, som ensamma står för en riktigt stor del av utvecklarnas inkomster då dom vill ha det senaste och bästa av allt, både hårdvara och spel. = fett klirr i kassan och anledning att utveckla vidare snabbast möjligt.

köper man delarna på smart vis (spec om man bygger datorn själv av väl valda delar) idag tex, så har du en dator där du kan köra max i det mesta i (maxgrafik mer lr mindre, uteslutande bättre än konsoller iaf) 3-5 år framöver. det är bara en fråga om kunskap där.

Jag uppgraderade inte oftare för 20 år sen än vad jag gör idag. Förstår inte vad du pratar om? Tror du inte vi byggde datorer med väl valda delar förr?

So what om några miljoner har fetaste speldatorn? Det är inte som att de köper ett spel flera gånger, eller som att deras hårdvaruinköp påverkar mjukvaruutvecklarnas intäkter. Vi pratar nära 100 miljoner som har PS4 eller Xbox One. Säkert 100 miljoner till som har datorer med motsvarande kapacitet. Om du skulle ta lån, starta ett företag, anställa en massa folk för att göra ett spel under ett par års tid - skulle du då sikta på en marknad med några miljoner eller 200 miljoner? Tänk på att du måste släppa spelet komplett, utan lootlådor, pay-2-win och till ett maxpris på 60€.

12
Skriv svar