Lotteriinspektionen svarar på om loot-lådor kan likställas med lotteri

Medlem

Alltså, om politikern på Hawaii ( i klippet några kommentarer ovanför) sa "It´s a trap!" som en referens till Admiral Ackbar i Return of the Jedi så älskar jag honom!!

Medlem
Skrivet av antor:

Man skulle ju kunna tro det, men jag har inte sett särdeles många hetsat mot Valve och Blizzards beteende. Det är snarare tvärt om, Blizzard HYLLAS för att deras lootbox-system i Overwatch är bra, trots att det är exakt samma affärsmodell och beteende. (Och nej, i frågan om det är gambling eller ej spelar det absolut inte någon roll att "Overwatch enbart har kosmetiska saker", det är fortfarande exakt samma beteende).

Det känns faktiskt som ett ganska stort hyckleri det som pågår, där enbart EA får skit för att de är EA. Däremot bör Valve och Blizzard vara ganska oroliga nu, eftersom eventuella lagändringar som påverkar EA kommer att påverka deras affärsmodell också.

Jo precis det var just min poäng att Valve och Blizzard nu troligtvis inte kommer komma undan längre om det blir lagändring pga all den här uppståndelsen med Battlefront 2 och EA. Spelar ingen roll hur många fanboys Valve eller Blizzard har som försvarar deras ruttna affärsmodeller, om nya lagar tillkommer måste de ändra på sig också.

Det hade väl kanske kommit upp förr eller senare i vilket fall, men just pga att det blev så stort nu med Disney, EA och Star Wars, verkar det hända lite mer nu. Det här kanske även gör att andra utgivare som tex Take 2 börjar tänka om lite och inte vill riskera införa något liknande system i deras spel framöver.

Jag bryr mig inte jättemycket om att just Battlefront 2 förstördes av lootbox systemet. Visst var det tråkigt och det kunde nog varit ett helt okej spel, men troligtvis inte något utöver det vanliga förrutom grafik/ljud. Däremot vore det otroligt tragiskt om tex nästa Red Dead Redemtion eller GTA spel förstördes med något påtvingat lootbox system.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Jag bryr mig inte jättemycket om att just Battlefront 2 förstördes av lootbox systemet. Visst var det tråkigt och det kunde nog varit ett helt okej spel, men troligtvis inte något utöver det vanliga förrutom grafik/ljud. Däremot vore det otroligt tragiskt om tex nästa Red Dead Redemtion eller GTA spel förstördes med något påtvingat lootbox system.

Red Dead Redemption kommer garanterat att gå samma öde till mötes som GTA V. Dvs ett Online-läge där Rockstar säljer ingame-pengar. GTA Online var ju lite av ett pengatryckeri för Rockstar/Take 2.

12
Skriv svar