Medlem
dator problem

skulle verkligen behöva hjälp här. Datorn hackar när jag spelar simpla spel som age of empires o settlers o liknande. Spelat Fsx länge o har funkat bra men på senare tid har även det börjat lagga. Dator: intel i5 12gb ram nvidia gtx660. Inget monster direkt men det har blivit stor skillnad det senaste. Har installerat om, uppdaterat alla drivrutiner, Stängt ner onödiga program vid uppstart. Anväder Avast virusskydd. Kan det va värme?

Medlem
datorproblem - värme?

@momomforce: det kan absolut vara värme. Har haft liknande problem själv. Kolla med tex HWMonitor så kan du se temperatur på processorn mm. Ett annat tecken är om fläktarna jobbar mer än vanligt.
http://download.cnet.com/HWMonitor/3000-2094_4-10793486.html

Om det visar sig vara värme rekommenderar jag att göra rent alla fläktar samt ta bort kylare, göra rent och applicera ny kylpasta.

Medlem
dator problem

@mgrufman: Får kolla det. har 2st 12 tums fläktar visserligen men får ta fram dammsugaren. Tack! det kan va lösningen.

Medlem

Börja med att blåsa rent fläktarna med tryckluftsspray på burk. Undvik helst dammsugaren!

Om det inte löser problemet så är det klokt att låta chassit stå öppet och så hämtar du en fläkt som du säkert ställt undan sen i somras och låt den blåsa in i chassit. Då kyler du lite extra på bryggor och annat som kan överhettas och om det löser problemet så vet du att du har nåt värmeproblem du bör lokalisera.

Kan också vara så att en hårddisk börjat krångla. Kolla i din loggbok för datorn om den rapporterar nåt fanstyg.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

@Kane: tacksam för svaret. ja jag får testa. Kan ju va så att det är en hårddisk annars. Har en ssd som system disk o en 1tb hårddisk me allt annat på. Men vi kikar på det lättaste o billigaste först då. Tack

Medlem

@momomforce:
Testa koppla ur din mekaniska hårddisk och se om det blir någon skillnad. Kan va den som håller på att ge sig.

Medlem

@Adisa: ok. får prova det me

Medlem

rensa cpu och gpu fläkten med bomullspinnar, brukar jag göra då och då, man blir förvånad hur mycket damm som fastnar där efter ett tag, och efter blir det betydligt bättre temps i datorn..

sen är det väl vinter nu och ingen sommar direkt? temps borde då inte vara lika allvarligt som om det är sommar och 30 grader ute, då är det annat.

Medlem

status på min dator, runt 70 grader på alla processor kärnor, 30 grader på grafikkortet.
verkar det ok? nån som vet?

Medlem

nån som vet om man måste ha på kylpasta efter att man har haft loss fläkten på processorn. gjorde rent nyss o nu när jag startar upp datorn så stängs den av kort efter.

Medlem

@momomforce: Ja, du bör då torka av den gamla kylpastan och applicera ny. Titta på en youtubefilm eller någon "how to" så det inte blir fel. Tänkt på att processorn är väldigt känslig så jorda av dig innan du tar på den (genom att tillexempel röra en vattenkran innan du pillar i datorn) och ha inte på för mycket kylpasta!

Medlem

@Aestro: Tack aestro! ja kanske det. Har haft mycke problem med datorn.
Tog i elementet innan jag öppnade datorn .

Medlem

verkar som datorn har gett upp. Tragiskt. Inte varit utan en på 20 år. När jag startar upp den så läser den in usb processor o hårdiskar o ram minne. sen blir det bara linjer på skärmen o sen stänger den av sej. Trist. Det hände väl nåt när jag hade loss fläkten. Får bli Ps4 ett tag framöver. Men skit ändå. Haft många spel konsoller men inget slår pc,n.

Medlem
Skrivet av momomforce:

verkar som datorn har gett upp. Tragiskt. Inte varit utan en på 20 år. När jag startar upp den så läser den in usb processor o hårdiskar o ram minne. sen blir det bara linjer på skärmen o sen stänger den av sej. Trist. Det hände väl nåt när jag hade loss fläkten. Får bli Ps4 ett tag framöver. Men skit ändå. Haft många spel konsoller men inget slår pc,n.

Sitter fläkten fast ordentligt? Är det stockfläkt? (Dom pinnarna brukar inte vara någon höjdare utan brukar gå av eller bli utslitna så fläkten glappar och CPU går i maxtemp varpå datorn dör direkt) Är du väldigt osäker så lämna in den på någon lokal datorfixarställe (lär vara billigare än att köpa en helt ny om ekonomin är ett problem)

Sedan vill jag bara lägga till några saker här. Ta aldrig på ett element. Detta gör inte så att du blir "jordad" utan ett element gör ju att du får samma statiska laddning som elementet.

Att dammsuga datorn kan vara döden för den, dammsugare alstrar rätt mycket statisk elektricitet (självklart mindre om du har plaströr)

Medlem

@2c1c: Ja, jag har nog gjort dom flesta felen verkar det som. har aldrig haft loss en processor fläkt innan. Satt fyra plast skruvar i varje hörn som man vred 180 grader. fick bara dit 2 när jag satte tillbaka den. Fläkten är en intel. Får se hur man kan lösa det. Jag e inte så haj på hårdvara, bytt grafikkort nåra gånger o lagt till ram minne. Startade om den nyss o då gick windows igång innan den dog. Trodde inte att processorn va riktigt så beroende av kylning. Men jag damsög inte inne i datorn. Faan jag har haft dator sen jag lärde mej o gå men märker att jag inte kan så mycke om sakerna under skalet. E synd!

Medlem

fläkten har fyra vita plast ”pluggar” som ska ner i hålen på moderkortet. Tryckte försiktigt men nåra vek sej utåt.

Medlem
Skrivet av momomforce:

@2c1c: Ja, jag har nog gjort dom flesta felen verkar det som. har aldrig haft loss en processor fläkt innan. Satt fyra plast skruvar i varje hörn som man vred 180 grader. fick bara dit 2 när jag satte tillbaka den. Fläkten är en intel. Får se hur man kan lösa det. Jag e inte så haj på hårdvara, bytt grafikkort nåra gånger o lagt till ram minne. Startade om den nyss o då gick windows igång innan den dog. Trodde inte att processorn va riktigt så beroende av kylning. Men jag damsög inte inne i datorn. Faan jag har haft dator sen jag lärde mej o gå men märker att jag inte kan så mycke om sakerna under skalet. E synd!

Skrivet av momomforce:

fläkten har fyra vita plast ”pluggar” som ska ner i hålen på moderkortet. Tryckte försiktigt men nåra vek sej utåt.

Där har du problemet, CPU blir ej kyld om fläkten inte sitter fast ordentligt. Hände samma sak för mig och dom där stockkylarna är dömda att dö så fort man tar bort dom (känns det som) Köp en ny CPUfläkt så ska det lösa sig. Kan rekommendera Noctua.

https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/171566-noctu... Denna till exempel om du inte vill ha värstingmodellerna så bör denna göra sitt jobb också.

Medlem

@2c1c: Tack får nog bli en sån då kanske.

1
Skriv svar