Krönika – En tiondel av hatet

Medlem
Skrivet av SypherZ:

Jag kan faktiskt säga att ofta när jag ser att en kvinna skrivit en recension så hoppar jag över den, medans om en man skrivit den så skummar jag lite snabbt till slutet.
Detta beror på, tror jag, att kvinnor och generellt många idag går in för djupt i spelet när det kommer till etik, moral, val av kläder, hur de tänkt osv när ett spel för mig handlar om, är det kul eller inte? Är det värt pengarna?
För mig själv så spelar dessa saker ingen roll, därav tycker jag att många av dessa diskussioner är löjliga, och har fått mig att ignorera många recensioner och artiklar om spel.

Själv så läser jag inte många recensioner alls från företag, jag läser FZ för att jag gillar era nyheter tex, jag håller mig uppdaterad.

Med detta sagt, jag skulle aldrig få för mig att klanka ned på någon för att de har en åsikt, man eller kvinna... Det är löjligt att det finns folk som anser att de har rätten att göra på detta sätt mot andra för att man själv inte håller med.

Själv tycker jag att etik och moral är intressant, och något som ibland kan vara en faktor i bedömningen av ett spel. En anledning till att jag själv har svårt för GTA är allt brottsligt, elakt våld mot oskyldiga. Visst, våldet är kanske frivilligt men jag gillar ändå inte att det finns och är en så stor del av spelet. Jag gillar heller inte att det finns en massa strippklubbar. Det finns de som försvarar det med att man minsann i verkligheten också har fria val. Kanske det. Men i GTA V har det en stor roll, samtidigt som det finns en massa andra saker som man inte kan göra i GTA V som man däremot kanske kan göra i verkligheten.

Jämför med Animal Crossing: Happy Home Designer. Där kan du syssla med heminredning, vilket du kan göra även i verkligheten. Däremot kan du inte gå på strippklubb. Nintendo gjorde ett urval, Rockstar gjorde ett annat urval.

Jag vill inte vara så kategorisk som du mot kvinnor som recenserar spel. Och jag kan nog känna att både manliga och kvinnliga recensenter kan fokusera på fel saker eller tillskriva dem för stor betydelse ibland. Om det dessutom görs mer för att recensenten vill få uppmärksamhet kan jag bli irriterad. Överlag har jag svårt för onyanserade recensioner som går på alldeles för hårt och tappar saklighet och logik helt, till förmån för skönlitterära utsvävningar och känsloladdade utlåtanden. En riktigt duktig recensent (som jag alltså! Nä skämt åsido) kan väva in ett visst mått av det utan att göra avkall på de mer förnuftiga delarna av recensionen. Det gäller att hitta en balans. Man får inte bli för torr heller, man skriver inte en akademisk text.

Medlem
Skrivet av McNord:

Varför bli butthurt av något som exempelvist "Alla män"? De menar faktiskt inte exakt ALLA män utan de som inte sköter sig.

Inte alla feminister menar ”bara de som inte sköter sig”.
Därför är feminister mass-skambeläggare. Inte alla feminister.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Blir inte det moment 23? Folk som säger att de vill ha fler kvinnor i spel blir ofta överrösta med negativa kommentarer som "blanda inte in politik i mina spel", ironiskt nog. Sedan har det ju faktiskt blivit bättre, se bara på Tomb Raider, Iden Versio i Battlefront 2, osv. Så allt är inte svart eller vitt.

Ja och sen kanske spelföretagen inte vågar ta steget fullt ut och satsa på en kvinnlig huvudkaraktär om det finns många som riktar öppen kritik mot det och "kväver" de röster som faktiskt vill spela med en kvinnlig huvudperson.

Jag tycker Resident Evil var föredömligt, där kunde man välja mellan en man och en kvinna att spela med i de två första spelen, sedan blev spelet lite annorlunda beroende på vem man valde. Möjligen lite stereotypt att männen var större, starkare och fick klara sig mer själva (Jill Valentine fick mer hjälp av Barry Burton, Chris Redfield fick klara sig mer själv... och ja, att de ens delade på sig till att börja med i en herrgård full av zombies är ju...)

Tittar man på Final Fantasy så har i stort sett varje huvuddel av serien mellan del sju och del femton haft gott om starka kvinnliga karaktärer i biroller, men med undantag för XIII har det varit en manlig huvudkaraktär (och FF X-2 förstås men det räknas inte riktigt för det var mer som en spin - off). Det handlar väl delvis om försiktighet och om att träffa sin målgrupp. Men kanske också om att man inte vill göra ett spel med en kvinna som huvudperson, när man läser vad spelare anser om det.

Nåja, så länge män spelar spel (AAA-spel) i betydligt större utsträckning än kvinnor lär väl saker och ting inte förändras så mycket.

Och jag har även lite svårt för spel och filmer som sätter en kvinna i huvudrollen "bara för att", om du förstår hur jag menar. En bra historia eller en bra hjälte ska bygga på kreatörens egna idéer, inte på något tryck utifrån. Idealiskt sett. Det ska finnas en tanke bakom, en anledning.

I Assassin´s Creed exempelvis skulle man ju kunna tänka sig en kvinnlig huvudperson om serien utspelade sig i nutid. Och serien har även haft åtminstone två kvinnor (AC III Liberation och AC C: China) men det får liksom inte kännas för krystat och onaturligt. Det behöver passa in lite med den historiska miljön också.

Sen håller jag med också om det som ofta sägs om de stereotypa kropparna och kläderna. Det blir ju ofta så att en kvinnlig karaktär ska vara smal, lättklädd (eller åtminstone bära kläder som avslöjar former) och kurvig. Det blir både tjatigt och onaturligt. Det finns många exempel utöver Lara Croft. Nariko i Heavenly Sword, Faith i Mirror´s Edge, Jade i Beyond Good & Evil...

Till och med Samus Aran, som länge behöll metalldräkten på, porträtterades på ett delvis mer typiskt och stereotypt sätt i Metroid: Other M.

En av de coolaste kvinnliga karaktärerna (från Nintendo eller andra) är kanske Sheik. Ni som spelat vet ju hur det slutar. Jag ska dock inte spoila något för den som inte spelat Ocarina of Time men jag gillade att den som man förväntar sig skulle vara på ett sätt egentligen var på ett annat sätt, skulle det visa sig.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag tror det finns flera lager av problematik i det du säger. Ett, skulle gärna se en norm där man inte behöver bli härdad för att spela online. På samma sätt som det är nolltolerans mot svordomar när vi lirar Korpen-fotboll, och grabbarna drillas i fair play redan från 5 års ålder i klubben. Svårt, såklart, där hänger mycket av ansvaret på spelutvecklarna. Hur många historier har man inte hört från folk som slutat lira online för att stämningen är kass? Är man inte härdad så förstår jag varför man tycker att klimatet är extra hårt. Två, jag får en känsla (med betoning på känsla) att en del personer går in med förutfattade meningar så snart en tjej har skrivit en speltext.

Tittar man specifikt på Effies texter är det få som faktiskt berör det du verkar störa dig på så personligen tvivlar jag inte en sekund på hennes kunnande. Som senast, i hennes Battlefront 2-text. Eller referenser till Playstation 2 i Sonic-recensionen. Eller bulletdrop i Call of Duty. Tror du förstår min poäng.

Sa aldrig att man måste härda sig, spel communities idag är extremt toxic och vädligt många borde bli bannade p.g.a. det. Blizzard gjorde helt rätt i att banna folk ifrån chatten om de blev rapporterade, de kan fortfarande spela men allt deras skitsnack försvann. Detta är något som har gett ett positivt reslutat i det stora hela. Men sen att tycka att alla ska vara snälla mot varandra det kommer inte hända då man inte spelar med samma folk om och om igen. Du hamnar med nya spelare varenda game, då kommer inte folk att bry sig om sitt egna rykte då du är en av miljoner spelare. Kolla bara skillnaden på när WoW hade folk från en server i instanserna, vissa personer invitade du aldrig p.g.a. de var riktiga svin, de fick Aldrig grupp för att de hade förstört sitt rykte. Men idag? Idag kommer du aldrig stöta på en spelare två gånger så nu beter sig folk som grisar, mot alla.

Hennes kunskap är det säkerligen inte fel på, men när kritiken mot henne började så hade hon en solklar agenda i hur hon skrev att driva på det som Anita gjorde i sina videor. Problemet är att de personer som kritiserar henne hackade upp sig på detta och istället för att möta hennes argument så gick de på personangrepp. Och jag kan garantera att det är långt ifrån alla som gjorde det men den konstruktiva kritiken som hon fick genererar inte klick på aftonbladet så då tänker de inte heller publicera någon nyhet om det utan de fokuserar endast på hatet som riktades mot Effie.
Jag läser själv ingenting hon skriver eftersom att hon visade tydligt i sina första artiklar på aftonbladet vart hon stod och vilka prioriteringar hon hade. Även om det har blivit bättre nu så har jag ingen respekt för henne. Men jag tänker inte heller skriva till henne och kritisera henne för då kommer man bli klassad sexist p.g.a. man kritiserar en kvinnas arbete för det är så folk reagerar, tyvärr.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Jag blev mobbad genom hela min skolgång (av dom "coola" killarna samt tjejerna i klassen)
pga. jag spelade tv-spel. Öknamn och nedsättande kommentarer var min vardag.
Man skulle hänga bakom kiosken och dricka mellanöl som någon fått tag på för att vara cool och vuxen.

Tjugo år senare så fortsätter gliringarna och dom nedsättande kommentarerna från kvinnorna på min arbetsplats: "När skall du sluta spela och bli vuxen?"
och denna från förra veckan: Min son kommer aldrig få spela spel hemma för då kan han bli som dig när han växer upp".

När jag sedan kommer online så ondgör sig krönikörer/opinionsbildare över att spelen inte är inkluderande samt förklarar för sina läsare att jag är problemet för att jag är man. Lite bitter blir jag allt.

Min synvinkel.

Där har vi också någonting. Det handlar inte bara om sexism i det hela. Jag har gibbat sen 1990, då jag fick mitt NES. Men det är på senare år man ständigt ser (och ja, det kanske är löjligt, men egentligen inte) är detta förbaskade NOOB!!! Visst, en skojgrej för de allra flesta. Men i grunden är det ett negligerande uttryck för att man tycker att någon är kass på gejmet. I CS kan du bli utkastad från gruppen, även om du spelar Casual, som inte har något med ranking att göra över huvudtaget. Utan bara lattja runt. Jag kan tänka mig att för en nybörjare så kan sådana gliringar kännas hårt, för det är som sagt ett betyg på hur bra du är: NOOB! När folk försöker rösta om att kasta ut någon som kanske inte planta bomben ordentligt, så är det VOTE nej för min del, och en jävla tillsägelse i mic om att man inte kastar ut folk för att de råkar göra fel.
Men det jag ville komma till, är att använda sådana ord, är att försöka utöva makt, och mobbing, enligt mig iaf. Jag är en affektmänniska, och skulle någon få för sig att kalla mig för NOOB, så är min första känsla att ta reda på vem det är, åka hem till personen och köra ned micken i strupen på han/henne. "FÖRSÖK ATT UTTALA NOOB NU!!" Och därtill ska jag tillägga att jag har gibbat med många fruntimmer, och överlag har dom faktiskt bättre spelvett och etikett än grabbar. Har aldrig hört en donna uttala något nedsättande mot nån annan lirare. Eloge för dem. Därför så gibbar jag faktiskt hellre med fruntimmer än jävla grabbar.
AMEN!

Medlem
Skrivet av Banjo:

Handlar det inte också om att även i de fall när frågor är anonyma så finns det ett slags tryck som folk har på sig att vara politiskt korrekta, för att de kanske har läst fördömande saker tidigare om andra som haft "fel" åsikter? Så man vill kanske inte ens för sig själv skriva att man tycker att en arbetsplats med jämn fördelning är något dåligt, för då får man brottas med skuldkänslor eller annat, som härstammar från vad politiskt korrekta personer och krönikörer har sagt och tyckt.

Jag kan ju dock säga att jag inte alls tycker att 50/50 alltid är bäst. Det kan finnas lägen och tillfällen där man kan vara mer sig själv i en mer homogen grupp.

Fast nackdelen med såna grupper är väl kanske att de kan urarta och vara grogrund för sexuella trakasserier till exempel, där vågar folk säga saker de inte sagt annars och det kan bli ett grupptryck att hålla med istället för att säga ifrån. Sen sprids sånt i vissa fall utanför den homogena, trygga gruppen.

Men i andra lägen kan det vara skönt att umgås med andra personer av samma kön. Man kan kanske prata om vissa saker med andra män som man inte vill ta upp om det finns kvinnor där.

Ett annat exempel är om jag går till en läkare. I vissa lägen pratar jag hellre med en manlig läkare än en kvinnlig, kanske särskilt om det involverar att visa upp privata delar.

Sen ogillar jag tanken på att allt blir bättre med 50/50 också. Om det finns sju duktiga kvinnliga frisörer och tre duktiga manliga, varför skulle man i det läget ta in två halvkassa manliga frisörer? För mångfaldens skull? Jag tar hellre en till duktig kvinnlig frisör än de svårdefinierade, abstrakta fördelarna som en helt jämn könsfördelning påstås skulle kunna ge.

På sätt och vis är ju förresten FZ en slags åsiktsbubbla, ett tryggt rum för en relativt homogen grupp personer. Ibland behöver man sånt kanske. Ibland orkar man väl inte med konflikter utan vill endast diskutera eller umgås med andra som har liknande erfarenheter och synsätt. Det kan vara...avstressande. Men man får inte ta det för långt så att man aldrig lämnar sin bubbla. Man behöver väl både och kanske.

Sen menar jag inte att just FZ borde vara en bubbla. Egentligen borde en av Sveriges största spelsajter vara mer heterogen och innehålla mer mångfald. Egentligen. Men nu är sidan kanske en liten bubbla ändå, och det kan faktiskt vara skönt på ett sätt. Även om det kanske är politiskt inkorrekt att tycka det.

Håller med. Risken att du säger något fel eller något som skulle kunna riskera ditt jobb är inte värt det, då är det bättre att säga vad de "vill" höra istället för vad de borde höra. Och självklart kan vissa grupper spåra ur, det ser man ofta på Facebookgrupper som exempel men det är oftast p.g.a. det saknas någon som faktiskt tar ansvar för gruppen, de saknar ledarskap.

Tror att många som är här just vill slippa allt politiskt dravel och bara prata om spel, vad som är bra och dåligt. Har som sagt aldrig sett en grupp människor som är så pass egalitaristiska som gamers. Alla jag känner skiter fullständigt i ditt kön, religion, hudfärg etc. så länge du är duktig att spela så är allt bra. Är du dålig så kommer folk gnälla men då är det p.g.a. du är dålig, inte p.g.a. ditt kön som vissa verkar få det att låta. Jag spelade t.ex. med en kille i wow i 4 år innan jag fick reda på att han var homosexuell och jag kunde inte bry mig mindre. Han var en jävligt duktig warrior och därför gillade vi att spela med honom.

Medlem
Skrivet av Ricomaniac:

Och därtill ska jag tillägga att jag har gibbat med många fruntimmer, och överlag har dom faktiskt bättre spelvett och etikett än grabbar. Har aldrig hört en donna uttala något nedsättande mot nån annan lirare. Eloge för dem. Därför så gibbar jag faktiskt hellre med fruntimmer än jävla grabbar.
AMEN!

Det har jag :). Några av de mest grova och extrema saker jag har hört ifrån spelare har kommit ifrån tjejer. Däremot så har de sagt det som reaktion på något som händer och inte skrivit i chatten.

Medlem
Skrivet av Esri:

Det har jag :). Några av de mest grova och extrema saker jag har hört ifrån spelare har kommit ifrån tjejer. Däremot så har de sagt det som reaktion på något som händer och inte skrivit i chatten.

Det är en sak! Reagera på händelser gör alla:)

Medlem

Har försökt hitta dessa "hattrådar" om henne på reddit men hittar bara en tråd som tar upp ett tweet där hon snackar ner till en kille som frågar henne om hur man gör en spelblogg. Kan någon annan länka mig till allt detta hat? För det kan ju inte alls vara så att hon ljuger och förstorar "hatet" för att vinna sympatier. Hon hade ju själv kunnat länka till dessa hattrådar eller visa exempel på "twitterhatet" hon får, men det gjorde hon inte. Därför ber jag nu er på FZ om hjälp för att hitta hatet.

Orkar inte scrolla allt för länge i hennes twitter (kom till 29 september) men det första bildbevis på hat (enligt henne) var att någon på facebook bad henne "jobba på att le" för att hon ser lite creepy ut i en bild.
https://twitter.com/effiekarabuda/status/923936692108775424
Usch vilket hat hon får utstå.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Har försökt hitta dessa "hattrådar" om henne på reddit men hittar bara en tråd som tar upp ett tweet där hon snackar ner till en kille som frågar henne om hur man gör en spelblogg. Kan någon annan länka mig till allt detta hat? För det kan ju inte alls vara så att hon ljuger och förstorar "hatet" för att vinna sympatier. Hon hade ju själv kunnat länka till dessa hattrådar eller visa exempel på "twitterhatet" hon får, men det gjorde hon inte. Därför ber jag nu er på FZ om hjälp för att hitta hatet.

Orkar inte scrolla allt för länge i hennes twitter (kom till 29 september) men det första bildbevis på hat (enligt henne) var att någon på facebook bad henne "jobba på att le" för att hon ser lite creepy ut i en bild.
https://twitter.com/effiekarabuda/status/923936692108775424
Usch vilket hat hon får utstå.

Det var ju ingen dickpic precis.

Medlem

Någon som kan sammanfatta vad vi kommit fram till i tråden?

Hur sorterar man efter de mest gillade inläggen?
Fz får införa någon slags reddit funktionalitet.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

Undrar hur en artikel som Effies hade mottagits om den istället skrivits av en man.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Har försökt hitta dessa "hattrådar" om henne på reddit men hittar bara en tråd som tar upp ett tweet där hon snackar ner till en kille som frågar henne om hur man gör en spelblogg.

Han frågade snällt om tips och råd men hon tog screen shot, hängde ut honom på det mest vidiriga och hatfulla sätt och skrev "Killar som förväntar sig att jag (under arbetstid) ska dela med mig av min kunskap och mina skills - helt gratis!" .

Hade hon inte velat hjälpa killen hade hon bäst skrivit ett privat meddelande till honom och sagt att hon inte har tid, men istället valde hon nätmobbning.

Efter det erbjöd en trevlig manlig journalist hjälp till killen hon hängde ut. Det är ju tur att det finns några medmänniskor här i världen.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Han frågade snällt om tips och råd men hon tog screen shot, hängde ut honom på det mest vidiriga och hatfulla sätt och skrev "Killar som förväntar sig att jag (under arbetstid) ska dela med mig av min kunskap och mina skills - helt gratis!" .

Hade hon inte velat hjälpa killen hade hon bäst skrivit ett privat meddelande till honom och sagt att hon inte har tid, men istället valde hon nätmobbning.

Efter det erbjöd en trevlig manlig journalist hjälp till killen hon hängde ut. Det är ju tur att det finns några medmänniskor här i världen.

Detta gav mig lust att näthata. Men jag håller mig. Behärskning.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Han frågade snällt om tips och råd men hon tog screen shot, hängde ut honom på det mest vidiriga och hatfulla sätt och skrev "Killar som förväntar sig att jag (under arbetstid) ska dela med mig av min kunskap och mina skills - helt gratis!" .

Hade hon inte velat hjälpa killen hade hon bäst skrivit ett privat meddelande till honom och sagt att hon inte har tid, men istället valde hon nätmobbning.

Efter det erbjöd en trevlig manlig journalist hjälp till killen hon hängde ut. Det är ju tur att det finns några medmänniskor här i världen.

Ja jag läste också det där. Hon verkade vara inställd på att hitta någon form av brist på jämlikhet och utgick från att det hela bottnade i könsroller eller nåt. Att killar tar för sig mer eller tar mer plats. Och så försökte hon placera in den mallen i en situation där den inte var särskilt relevant.

Hon liksom sökte efter något som skulle påvisa det mönster hon redan bestämt sig för finns.

Och visst. Killar tar mer plats ibland, kanske ofta. Men detta exempel som du tar upp var knappast ett gott exempel på killar eller män som tar för sig för mycket. Men hennes hjärna verkade förinställd på det.

Sen tonen, den var ju rätt elitistisk och märkvärdig. Som om hon själv är så fantastisk, för det första. Och även om man är det, varför bete sig så? Varför inte vara trevlig, ödmjuk och hjälpsam. Inte för att man förväntas vara det som kvinna, utan för att vara schysst.

Eller åtminstone säga nej privat på ett hövligt sätt.

Hon kändes lite omogen i sitt sätt att bete sig.

Sedan fick hon en våg av upprördhet emot sig och istället för att be om ursäkt (vilket man inte gör i det läget på grund av prestige) försvarade hon sig med näbbar och klor, och tolkade kritiken som en slags manlig sammansvärjning. Jag tyckte lite synd om henne för hon betedde sig så osmart och kanske irrationellt att hon bidrog till att folk blev upprörda på henne. Jag tyckte synd om henne för att hon inte förstod bättre. Det var som att hon grävde ett djupare hål till sig själv, grävde ner sig i en skyttegrav med en mängd uppretade män på andra sidan i egna skyttegravar. Sen upplevde hon det som att män gaddat ihop sig mot henne.

Jag tycker absolut inte att hon ska skylla sig själv för att folk går över gränsen och hotar eller skickar snuskiga bilder. Inte alls.

Men däremot tyckte jag som sagt lite synd om henne för att hon inte själv verkade inse att hon gjorde folk upprörda, snarare än att det skulle röra sig om någon manlig konspiration. Hon triggade igång många och fick en jobbig pöbel/manlig folkstorm emot sig. Att vara den ende som har en viss åsikt och inte få uppbackning av någon, att få kritik från många på en gång, är tufft. Det kan jag själv relatera till. Fast hon fick väl kanske lite stöd också, av någon kvinnlig kollega och någon manlig feminist.

Och som kvinna kan hon alltid spela ut det gamla "jag är i en svagare ställning än männen"-kortet. Som man kan man inte det. Även om man som individ råkar vara svag eller ensam räknas ens kön och genom sitt kön anses man priviligierad, vilket är tröttsamt. En individ är ju så mycket mer än ett kön. Alla har sina egna omständigheter, förutsättningar. Det känns lite trist att kvinnor lättare får sympatier även om de som individer är mer priviligierade än män.(Samma logik när det gäller hudfärg också) Medan män inte får sympatier lika lätt, snarare känner sig anklagade eller angripna eller förväntas vara i överläge p.g.a. sitt kön. Tröttsamt, som sagt. Och lite korkat, rent utsagt. Det borde väl varje vuxen människa förstå att även om könet spelar roll så är inte allting så svart och vitt att kvinnor kan ohämmat sprida bilden av den priviligierade mannen och trycka ner alla män eftersom vissa män råkar vara priviligierade... Det stämmer kanske att många fler män är chefer eller att det finns manliga nätverk, men rikta kritiken mot de männen som missbrukar sin maktposition eller sina nätverk. Håll inte på att anklaga män i grupp eller begär att män som är individer med sämre förutsättningar än de flesta ska göra något för att hjälpa till, ibland har istället en stark kvinna ett ansvar att försvara en svag man mot en annan man som inte beter sig lämpligt (exempelvis). Istället för att prata om män som borde ta mer ansvar istället för att titta på, så borde man prata mer om att individer med ledaregenskaper, makt, inflytande och auktoritet o.s.v. borde göra något.

Medlem

@Banjo: Håller med, särskilt det sista stycket.

Jag gillar inte hur folk generaliserar att män av den anledningen att de är män förväntas ha ett stort inflytande, vassa armbågar och hög social kompetens. Det finns gott om kvinnor med dessa egenskaper (särskilt om 30+ och vuxit upp med ansvar/hästar) men de förväntas inte ta något ansvar, utan de kan se till sitt eget bästa, eller rentav klanka ner på ”beta” män som kvinnor, särskilt de som inte är av samma kaliber (alpha).

80% av alla män i Sverige är inga 185+ alpha-males med stor social kompetens, självkänsla och självförtroende. Nej... Blyga, känsliga, anspråkslösa män med begränsad självkänsla och självförtroende är tämligen vanligt i Sverige. De flesta män har ingen hög akademisk utbildning och det är inte ovanligt med någon last som exempelvis allergier, krävande småbarn, Autismspektrum, depression, skulder och ett krävande samhälle. Män är i mångt och mycket rätt små på jorden, inte sant!?


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

@Banjo: Tycker du har helt rätt i det du skrivit, och det är just det som är charmen att vi gillar olika. Bara som jämförelse så gillar jag inte GTA för att spelet inte tilltalar mig, har ingenting med våld och/eller sex, utan jag tycker helt enkelt inte att det är ett kul spel.
Som annan jämförelse så kollar jag aldrig recensioner av filmer, ibland vill jag bara ha mindless american action, och jag vet att de filmerna får ofta dåliga betyg vilket inte gynnar mig att läsa igenom.

I slutändan så finns det säkerligen jättemånga duktiga kvinnliga spel recensenter där ut, bara det av erfarenhet så har de recensioner jag läst fokuserat på saker jag tycker är mindre viktiga när de kommer till spel, gör det dem till dåliga? Absolut inte, utan bara inte relevant för mig.
Så fort jag läser en inledning typ "En stark kvinnlig karaktär" så trycker jag vidare, för det är helt orelevant om det är en kvinna eller man som är karaktären jag ska spela...

Medlem
Skrivet av SypherZ:

@Banjo: Tycker du har helt rätt i det du skrivit, och det är just det som är charmen att vi gillar olika. Bara som jämförelse så gillar jag inte GTA för att spelet inte tilltalar mig, har ingenting med våld och/eller sex, utan jag tycker helt enkelt inte att det är ett kul spel.
Som annan jämförelse så kollar jag aldrig recensioner av filmer, ibland vill jag bara ha mindless american action, och jag vet att de filmerna får ofta dåliga betyg vilket inte gynnar mig att läsa igenom.

I slutändan så finns det säkerligen jättemånga duktiga kvinnliga spel recensenter där ut, bara det av erfarenhet så har de recensioner jag läst fokuserat på saker jag tycker är mindre viktiga när de kommer till spel, gör det dem till dåliga? Absolut inte, utan bara inte relevant för mig.
Så fort jag läser en inledning typ "En stark kvinnlig karaktär" så trycker jag vidare, för det är helt orelevant om det är en kvinna eller man som är karaktären jag ska spela...

Ett spel ska inte stå och falla på en sån detalj. Jag bryr mig själv inte om det är en "stark" kvinna eller man som karaktär för det viktiga är om karaktären är bra skriven, könet är irrelevant. Det finns inte en enda dåligt skriven karaktär som skulle ha blivit bättre om de hade bytt kön på den. Skit är skit oavsett form.

Offtopic. Sen gällande det du säger om betyg så håller jag helt och hållet med. Ibland är en helt hjärndöd action film 10 av 10 oavsett om det är en skit dålig film. Att använda sig av betyg (så som FZ envisas med) är för mig helt fel sätt att göra på. Varför inte säga "Vi rekommenderar spelet / Vi rekommenderar inte spelet" och sen ha två fält (som de har idag med plus och minus "Detta spelet passar för dig som tycker om XYZ". Det hade varit Mycket bättre.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag tror det finns flera lager av problematik i det du säger. Ett, skulle gärna se en norm där man inte behöver bli härdad för att spela online. På samma sätt som det är nolltolerans mot svordomar när vi lirar Korpen-fotboll, och grabbarna drillas i fair play redan från 5 års ålder i klubben. Svårt, såklart, där hänger mycket av ansvaret på spelutvecklarna. Hur många historier har man inte hört från folk som slutat lira online för att stämningen är kass? Är man inte härdad så förstår jag varför man tycker att klimatet är extra hårt. Två, jag får en känsla (med betoning på känsla) att en del personer går in med förutfattade meningar så snart en tjej har skrivit en speltext.

Tittar man specifikt på Effies texter är det få som faktiskt berör det du verkar störa dig på så personligen tvivlar jag inte en sekund på hennes kunnande. Som senast, i hennes Battlefront 2-text. Eller referenser till Playstation 2 i Sonic-recensionen. Eller bulletdrop i Call of Duty. Tror du förstår min poäng.

Ser jag fel eller är det bara sonic recensionen som är skriven av Effie?

Skägg.
10 Chambers

@tjorb: hm, stämmer nog. Förvirrande byline.


signatur
Skägg.
10 Chambers

Sammanfattningsvis kan man nog säga så här: ingen gillar att få pekpinnar i sin underhållning, eller i bevakningen av den. Vi kan också konstatera att generaliseringar och polariserande uttryck som ”alla män” eller ”alla feminister” är ett dåligt sätt att argumentera. Det bäddar inte för ett sunt debattklimat.

Min personliga reflektion är att frågan är så infekterad att det till och med blir svårt att diskutera diskussionen. Samtidigt är recensioner aldrig objektiva, de måste utgå från skribenten för att bli bra, och att man måste hantera svåra ämnen med fingertoppskänsla.


signatur
Medlem

@Sipmo: Intressanta tankar, det ligger en del i det du skriver. Några få män som har mycket makt och utövar makt både över andra män och över kvinnor. Det känns lite orättvist av starka kvinnor att begära att betydligt mindre mäktiga män ska hjälpa till så mycket. Det handlar ju minst lika mycket om vilken ställning man har som vilket kön man har.

Sen kanske vissa män ibland behöver höra vissa saker från andra män, ibland handlar det kanske inte endast om budskapet utan om budbäraren.

Medlem

Aldrig gillat denna tjej, tycker hon är sämst på att prata om spel och hårdvara. Det känns som att hon egentligen inte kan något och bara babblar något manus hon läst innan. Också låter hon som att hon tror hon är så mycket bättre än dig och mig.

Inte så oväntat att man får läsa något sånt här, börjar bli lite uttjatat, vi vet hur det ser ut men det finns inte så mycket att göra. De männen som gör detta bryr sig ännu mindre, de får ännu mer bränsle.

Det är synd att det ska vara så här, men deal with it och gå vidare.

Medlem

Intressant fråga,tyvärr slutar det alltid i att men jag är inte sån.

Skulle hävda det är inte bara män eller kvinnor i makt position som beter sig som svin.
Men det vi ser tydlig gör det som vi sett länge.

Känner inga hat eller svaghet över att tjejer/kvinnor just nu basunerar ut sin frustration över hur det ser ut i samhället eftersom det handlar inte om en branch eller en viss typ av jobb.

Det knepiga är ok hur går man vidare, och en sak som många företag jobbar med är just trivsel policy och i den ingår ex saker som man ska tänka på som människa.

Och en sådan borde finnas i alla företag,forum eller social media, tyvärr efterlevs den inte alltid tillräckligt hårt .
Och den ska självklart gälla alla inkl chefer.

Ska man då titta lite mer lokalt som denna spel site, ex personliga påhopp eller hat ska hanteras strikt.

Ska inte vara ok oavsett, Jag kan ogilla ex en mediaperson stil men man kan inte hata/ogilla en person som man inte känner helt orimligt.

Inget hindrar att en person känner så men ge tusan att skriva det.

Tyvärr så finns det så klart fåtal människor som uttnyttjar situationen som är just nu och säger saker som inte är sanna,så oskyldiga kan bli drabbade .

Men är sjukt svårt o ta ställning till eftersom det mesta kommer behandlas bakom stängda dörrar och väldigt lite kommer till rättegång..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

#metoo är överlägset störst i Sverige av någon anledning:

Aron Flam om fenomenet:

Medlem

Kan inte en av anledningarna till dessa dickpics och trakasserier vara att män i regel är mer desperata än kvinnor? Det är ju fakta att kvinnor i regel har mer sex än män, samt mer flera partners. Speciellt om en kvinna är singel, finns mycket att läsa om detta efter en enkel googling.
Jag försöker inte säga att det är ok att trakassera och skicka dickpics, tvärtom så tycker jag dom som gör sånt är idioter och det måste såklart stoppas, men för att komma fram till varför måste man ha en utredning till hur det kommit till detta steget.

Sen en annan sak kan ju vara att män i det stora hela är mindre lyckliga än kvinnor? För varje kvinna som tar sitt liv så tar 4 män sitt(i europa). Just saying, allt är inte svart och vitt och det finns nog mycket som kan spela in på detta med dickpics och trakasserier osv. En anledning är självklart kvinnorsynnen, men vad mer?


signatur

"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."

Inaktiv

Jag vet att jag är sen till festen men här är iaf. mina två cent:
Gällande hatet som E.K. utsätts för så är det säkert väldigt jobbigt för henne. Samtidigt är det hennes livsluft: hon har byggt sin karriär på att förfasa sig över sexism i spel, klaga på upplevd chauvinism och nödvändigheten i att lyfta kvinnor. Det ger absolut ingen rätt att spy hat över henne men hon bör inte vara förvånad över att andra spelintresserade tycker hon är tröttsam.

När det gäller det här med hur kvinnor framställs i spel så kan man så klart ha generella diskussioner om det men när recensenter med feministiska böjelser väljer att såga spel som inte överensstämmer med deras politiska ställningstaganden så försvinner också all min lust att läsa vad människan har att säga. Dels är det intetsägande för mig som gamer och dels så blir det väldigt inkonsekvent vilka spel som ska bedömas som bra respektive dåliga.

Hur skulle vi känna om någon djurrättsaktivist började jobba på FZ och gav spel som Red Dead Redemption eller Far Cry 3 betyg om 1/5 därför att djur kommer till skada i spelen?
Sim City bestraffar inte spelare som skräpar ned tillräckligt hårt: miljöpartisten ger spelet en maskros av tio. Palla.

Skriv svar