Analytiker tror Switch kan bli större än Wii

Robot
Analytiker tror Switch kan bli större än Wii

Det går bra nu, tror Excel-folket.

#nintendo, #switch, #wii, #wii-u


Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Jag tror det är lite tidigt att säga något om hur den kommer sälja. Den säljer väldigt bra just nu då den är rätt unik på marknaden. Men det kanske kommer fler liknande lösningar från konkurrenterna. Kul att det går bra för Nintendo efter WiiUet katastrofala siffror.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

För mej är switchen större en wii. Mycket pågrund av att den både tagit wii och ps Vitas plats. Jag struntar igentligen i den allmänna åsikten och hur mycket switch säljer. Jag är redan mer en nöjd med dom spel som finns och kommer i år. Kan nog klara mej på årets spel 2 år till utan problem.

Medlem

Varför berättar Nintendo hur mycket de säljer hela tiden? Sony och Microsoft berättar ju bara när det går bra och under år de krisar tycker de att det är lämpligare att slå ihop försäljningssiffror eller räkna onlinespelare eller något annat irrelevant. Är det olika företagskulturer?

Medlem

Tänkte köpa en tillbakalämnad Nintendo Switch med en repa på skärmen på NetOnNet för 2700:- men har tvekat fram o tillbaka. Ordinarie pris ligger ny på 3299:- på samma ställe.
Har någon ett tips på billiga importerade från utlandet där man slipper den där kemikalie taxan.?


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

@CARTMAN: Amazon.co.uk har switch med mario oddesy för 270£. Du kan dock behöva köpa till en strömadapter(tänk reseadapter) för ca 29kr. Edit såg nu att dom ändrat priset men enbart konsollen går på 270£ för mig

Medlem

Det är för mycke hype kring Switch! Är rädd det kommer slå tillbaka om något år när folk inser att konsolen är för klen och går miste om viktiga 3:e parts AAA titlar.

Den är på tok för dyr och för klena prestanda. Visserligen ska man inte jämföra Switch med de övriga stationära konsolerna men vill man ha de senaste spelen utöver Nintendos egna så måste man köpa en Xbox eller PS4 ändå! Hade helst bara haft en stationär Nintendo som klarade samma saker som Xbox och PS4!

I nuläget finns det så få intressanta titlar för Switch. För mig är det endast Mario Odyssey som kan motivera mig motvilligt att köpa Switch i nuläget för 3200. Därefter känns det väldigt tunt med intressanta titlar.

Medlem

Känner också att den är alldeles för dyr. Men nu är suget att få spela xenoblade 2 så sjukt stort att jag snart inte kan hålla mig!

Medlem

Är väl kanske lite felaktigt att påstå att Wii blev förra generationens vinnare. Visst, mätt i antal sålda enheter, absolut. Men som stabil inkomstkälla för företaget, och påverkan på aktieutvecklingen - Njae...

Hela debaklet med WiiU stammar dessutom från den drastiska minskningen i försäljningen av Wii-enheter efter en relativt kort tidsperiod.


signatur

Här skulle det vara skrivet något vettigt, men jag har egentligen inget vettigt att säga, så det blev ingenting...

Medlem

Har man kids hemma så är Switchen given, ungarna älskar den. Om man bortser från Mario och Zelda så har man väl inte så mycket användning av den. Då kan man lika gärna köra PC MASTER RACE ^^


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av xverminator:

Det är för mycke hype kring Switch! Är rädd det kommer slå tillbaka om något år när folk inser att konsolen är för klen och går miste om viktiga 3:e parts AAA titlar.

Den är på tok för dyr och för klena prestanda. Visserligen ska man inte jämföra Switch med de övriga stationära konsolerna men vill man ha de senaste spelen utöver Nintendos egna så måste man köpa en Xbox eller PS4 ändå! Hade helst bara haft en stationär Nintendo som klarade samma saker som Xbox och PS4!

I nuläget finns det så få intressanta titlar för Switch. För mig är det endast Mario Odyssey som kan motivera mig motvilligt att köpa Switch i nuläget för 3200. Därefter känns det väldigt tunt med intressanta titlar.

Behöver man "viktiga" 3:e parts AAA titlar?
lootlådor och yta före gameplay känns det som det mesta är idag från "AAA industrin" förrutom Nintendos egna.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Behöver man "viktiga" 3:e parts AAA titlar?
lootlådor och yta före gameplay känns det som det mesta är idag från "AAA industrin" förrutom Nintendos egna.

Ja det behöver man, iaf vissa! Ingen vill ha lootlådor, men däremot prestanda så man kan köra fler olika typer av spel utan att behöva banta ner dem kraftigt. Det ena behöver inte utesluta det andra. Det finns många spel som är "värdelösa" på Switch med.

Nintendos egna titlar brukar alltid hålla hög standard, tex Mario spelen.

En sak ang Wii, den sålde bra men hur många älskade den konsolen?? Folk köpte Wii med Wii sports, sen vet jag rätt många som sålde den för den inte höll i längden. Wii led av att det pumpades ut massvis med dåligt portade 3:e parts titlar som såg helt bedrövliga ut som gjorde att Wii inte heller fick så bra rykte (men det tals inte så mycke om det längre i media), det är det här som oroar mig med Switch att man bara snackar antal sålda enheter, men alla vet att vi kommer få spel som får kompromissa på en hel del områden för att kunna drivas på Switch, se tex Doom porten.

Att Switch är portabel är inget argument för mig, jag hade hellre haft en stationär Nintendo Switch med mer krut i än att jag kan ta med mig den. Jag har en 3DS för den biten som är betydligt lättare att stoppa i byxfickan. Jag ser Switch som en Wii-U Second Edition.

Medlem

@xverminator:

Är rädd det kommer slå tillbaka om något år när folk inser att konsolen är för klen och går miste om viktiga 3:e parts AAA titlar.

Nintendo Wii sålde i 102 miljoner exemplar, nästan 20 miljoner fler än Xbox 360 och PS3 som sålde runt 84 miljoner vardera.

Folk köpte Wii, trots att de inte fick samma 3:e parts AAA titlar som 360 och PS3. Wii var inte heller lika kraftfull som sina motståndare men detta verkar inte ha varit några problem för köparna. Samma situation ser ut att utspela sig idag, Switch kommer ut och är inte alls lika kraftfull som Xbox One X och PS4 Pro. Däremot gör Nintendo konsolspelandet annorlunda, som de gjorde med Wii, och vad jag läst så verkar Switchen tuffa på rätt bra. I vardagen hör jag folk prata mer om Switch än de andra plattformarna, på nätet också för den delen.

Skillnaden nu är att Switchen har fått både Doom och Wolfenstein 2 till sig, två stycken AAA-titlar. Dessa spel verkar vara samma som släpps till andra plattformar jämfört med ex. Fifa 18 där EA kände sig tvungna att göra ett helt annat spel till Switch. Att Doom och Wolf2 dragit ner på grafiken och frameraten är självklart, Switchen är inte så mycket större än en smartphone. Jag är imponerad över att de lyckades få igång det överhuvudtaget.

Om detta fortsätter vet jag inte men jag tycker det ser ut som att Switch har bättre förutsättningar i dagsläget att sälja än vad Wii hade 2006.

Medlem
Skrivet av xverminator:

Ja det behöver man, iaf vissa! Ingen vill ha lootlådor, men däremot prestanda så man kan köra fler olika typer av spel utan att behöva banta ner dem kraftigt. Det ena behöver inte utesluta det andra. Det finns många spel som är "värdelösa" på Switch med.

Nintendos egna titlar brukar alltid hålla hög standard, tex Mario spelen.

En sak ang Wii, den sålde bra men hur många älskade den konsolen?? Folk köpte Wii med Wii sports, sen vet jag rätt många som sålde den för den inte höll i längden. Wii led av att det pumpades ut massvis med dåligt portade 3:e parts titlar som såg helt bedrövliga ut som gjorde att Wii inte heller fick så bra rykte (men det tals inte så mycke om det längre i media), det är det här som oroar mig med Switch att man bara snackar antal sålda enheter, men alla vet att vi kommer få spel som får kompromissa på en hel del områden för att kunna drivas på Switch, se tex Doom porten.

Att Switch är portabel är inget argument för mig, jag hade hellre haft en stationär Nintendo Switch med mer krut i än att jag kan ta med mig den. Jag har en 3DS för den biten som är betydligt lättare att stoppa i byxfickan. Jag ser Switch som en Wii-U Second Edition.

Jag hade Wii, jag tyckte aldrig att konsolen i sig var dålig, och inte heller mina polare som hade konsolen. Den hade roliga titlar att kunna köra mot andra lokalt. Det är det jag tycker Wii U saknade var intressanta titlar. Jag har Wii U men endast 5 spel, resten var Virtuel Konsol av det jag kände jag ville spela på TVn som var retro.

Switch däremot älskar jag. Anledningen är att det är äntligen en bärbar konsol som har HD-känsla på skärmen. För mig gör det inget om inga viktiga AAA titlar släpps till Switchen, det har jag PC för. Switchen vill jag ha titlar som är roliga spela On The Go.
Hittills för mig så var dessa titlar de som tilltalade mig att skaffa Switchen:

Zelda - Breath of the Wild
Mario Odyssey (dock så var den inte så bra som jag ville, men spelbar och har stundtals nöje)
Stardew Valley (Ett spel jag känner är gjord att spela on the go!)
Axion Verge (Köpte aldrig det när det släpptes initialt, men jag tycker den passar på Switchen)

Och jag köpte min Switch för ung. 60 dagar sen, så rätt bra utbud för min smak under så kort tid av ägandeskap.
Väljer jag hellre Switch än 3DS som bärbar? Ja. Jag spelade inte mycket 3DS då jag inte gillade skärmarna, 3D effekten gav FPS-lagg i flertal spel, fick ont i händerna pga små kontroller. Alla dessa områden tycker jag Switchen har förbättrat (dock skulle jag ha önskat lite större knappar).

När det kommer till självaste nyheten; mycket kommer bero på framtida titlar på konsolen ifall Switch kommer sälja eller inte. Jag tror när de (om det kommer någonsin hända) implementerar Virtual Consol att fler blir sugna på att köpa sig en Switch, för att kunna spela flertal retro-spel på en bärbar konsol där det känns naturligt (dvs inte på en mobil med touch-knappar).

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Jag hade Wii, jag tyckte aldrig att konsolen i sig var dålig, och inte heller mina polare som hade konsolen. Den hade roliga titlar att kunna köra mot andra lokalt. Det är det jag tycker Wii U saknade var intressanta titlar. Jag har Wii U men endast 5 spel, resten var Virtuel Konsol av det jag kände jag ville spela på TVn som var retro.

Switch däremot älskar jag. Anledningen är att det är äntligen en bärbar konsol som har HD-känsla på skärmen. För mig gör det inget om inga viktiga AAA titlar släpps till Switchen, det har jag PC för. Switchen vill jag ha titlar som är roliga spela On The Go.
Hittills för mig så var dessa titlar de som tilltalade mig att skaffa Switchen:

Zelda - Breath of the Wild
Mario Odyssey (dock så var den inte så bra som jag ville, men spelbar och har stundtals nöje)
Stardew Valley (Ett spel jag känner är gjord att spela on the go!)
Axion Verge (Köpte aldrig det när det släpptes initialt, men jag tycker den passar på Switchen)

Och jag köpte min Switch för ung. 60 dagar sen, så rätt bra utbud för min smak under så kort tid av ägandeskap.
Väljer jag hellre Switch än 3DS som bärbar? Ja. Jag spelade inte mycket 3DS då jag inte gillade skärmarna, 3D effekten gav FPS-lagg i flertal spel, fick ont i händerna pga små kontroller. Alla dessa områden tycker jag Switchen har förbättrat (dock skulle jag ha önskat lite större knappar).

När det kommer till självaste nyheten; mycket kommer bero på framtida titlar på konsolen ifall Switch kommer sälja eller inte. Jag tror när de (om det kommer någonsin hända) implementerar Virtual Consol att fler blir sugna på att köpa sig en Switch, för att kunna spela flertal retro-spel på en bärbar konsol där det känns naturligt (dvs inte på en mobil med touch-knappar).

Jag förstår inte folk som säger att de använder Switchen on the go, jag har inte sett en enda på stan eller bussen som sitter med en Switch.

Stardew Valley och Axion Verge har jag tyvärr inte hört talas om. För min del är det endast Odyssey som är intressant. Har en Wii U redan så MK8 har jag kört hur mycke som helst, så det är gammal skåpmat som återlanseras. Hade förväntat mig ett nytt MK9 med nya banor. Får hoppas det kommer DLC till Switch versionen så kan det motivera ett köp.

Du måste ha nån gammal 3DS då om det laggar osv, jag har New 3DS och där finns det inget lagg, den kan man som sagt stoppa i byxfickan och väldigt lätt ta med utan att behöva en ryggsäck som till Switchen, samma sak tycker jag Switchens knappar gör ont i längden att trycka på. Mario Odyssey hade förmodligen gått att köra på Wii U som nya Zelda. Switch borde haft mycke mer funktioner likt en surfplatta osv när den kostar över 3000 kr.

Medlem

"hushåll kommer köpa fler än en Switch-konsol."

What.

Medlem
Skrivet av xverminator:

Du måste ha nån gammal 3DS då om det laggar osv, jag har New 3DS och där finns det inget lagg, den kan man som sagt stoppa i byxfickan och väldigt lätt ta med utan att behöva en ryggsäck som till Switchen, samma sak tycker jag Switchens knappar gör ont i längden att trycka på. Mario Odyssey hade förmodligen gått att köra på Wii U som nya Zelda. Switch borde haft mycke mer funktioner likt en surfplatta osv när den kostar över 3000 kr.

Nä vet inte, har en 3dsxl och inte upplevt något speciellt, då har jag ändå testat typ alla spel också.
Tyckte till och med att 3d'n var rätt bra i tex New Super Mario Bros. 2, zelda a link between worlds och luigis mansion 2.
Enda jag kan klaga lite på är priset på spelen "bless homebrew kassetten" och utbudet, finns ju inte så jättemånga titlar.

Medlem
Skrivet av xverminator:

Jag förstår inte folk som säger att de använder Switchen on the go, jag har inte sett en enda på stan eller bussen som sitter med en Switch.

Stardew Valley och Axion Verge har jag tyvärr inte hört talas om. För min del är det endast Odyssey som är intressant. Har en Wii U redan så MK8 har jag kört hur mycke som helst, så det är gammal skåpmat som återlanseras. Hade förväntat mig ett nytt MK9 med nya banor. Får hoppas det kommer DLC till Switch versionen så kan det motivera ett köp.

Du måste ha nån gammal 3DS då om det laggar osv, jag har New 3DS och där finns det inget lagg, den kan man som sagt stoppa i byxfickan och väldigt lätt ta med utan att behöva en ryggsäck som till Switchen, samma sak tycker jag Switchens knappar gör ont i längden att trycka på. Mario Odyssey hade förmodligen gått att köra på Wii U som nya Zelda. Switch borde haft mycke mer funktioner likt en surfplatta osv när den kostar över 3000 kr.

Jag har originala 3DS; och det var märkbart tydligt att slog man av 3D-effekten så vart det mer fps (bättre flyt och behagligare för ögonen) i spelen än med 3Dn på. Har inte testat New 3DS då jag inte kände att jag ville köpa en till konsol (t.ex. att köpa Ps4 Pro när man redan har Ps4).

Jag har sett (dock inte ofta) folk spela på Switch på tunnelbanan, själv är det mer förekommande att jag tar fram den under lunchen på jobbet, eller om jag är och ska göra lång resa. Jag har den alltid med mig i väskan, som jag har alltid med mig när jag pendlar/reser, så för mig spelar det ingen roll om den inte får plats i fickan.

Sen det sista är mer av en smaksak, jag tycker inte Switchen saknar några funktioner. Den har det jag vill ha i en bärbar konsol: Snygg skärm som kan visa tydliga detaljer och färger, samt storlek så att det inte känns för litet, fysiska knappar (har svårt för äventyrsspel på mobilen som har bara touch). Det enda jag hade önskat vore lite större knappar på Switchen, men tycker den är behagligare än 3DS.

1
Skriv svar