Lootlådor inte gambling i Storbritannien

Robot
Lootlådor inte gambling i Storbritannien

Kommissionen för hasardspel uttalar sig.

#overwatch, #star-wars-battlefront-2


Medlem

Vem bryr sig om UK? Brexit

Medlem

Lootlådor är manipulativa och spel som har dem är designade för att främja spelmissbruk och de är riktade till unga människor. Det har samma negativa effekter som gambling, att du gör dig av med pengar, blir beroende, etc men ingen av de positiva effekterna, att du kan vinna pengar (för digitala prylar är ju inte värda något enligt lagarna)

Medlem

oväntat, UKs statsapparat är så köpt som man kan vara.

Medlem

Då kanske de borde ta och kolla på vavlve och T.ex. CSGO/Dota/TF2 då, där det går att byta ut detta till pengar.

Sedan så got som alla spel som tillåter byte mellan händer kan man byta digitala saker till pengar, oavsett om det är tillåtet i spelet eller ej.

Medlem

så länge det inte är p2w och att dom har gjort något speciellt med spelet för att få dig att titta lite extra åt lootlåde hållet för skippa grind etc, då tycker jag det är OK, men jag absolut hatar när man känner att dom har gjort något med spelet för att du ska vilja köpa lådorna istället för spela spelet för få grejorna

Medlem

Deras myndighetschef skriver att föräldrar tveklöst förväntar sig att branschen (i de olika leden, de som skapar, säljer och reglerar) själva löser problemet. Eller ja, de som reglerar produkterna är kanske inte branschen själva utan andra myndigheter.

Här är det sista, intressanta stycket i blogginlägget:

"Where a product does not meet that test to be classed as gambling but could potentially cause harm to children, parents will undoubtedly expect proper protections to be put in place by those that create, sell and regulate those products. We have a long track record in keeping children safe and we are keen to share our experiences and expertise with others that have a similar responsibility. Whether gambling or not, we all have a responsibility to keep children and young people safe. "

Medlem

Jag är en samlare av spel och ser inte hur Overwatch eller BF2 lootlådor skulle kunna klassas som gambling och jag vet exakt hur systemen fungerar i sitt befintliga skick.

- I overwatch får du bara kosmetiska ''onödiga'' saker låsta till ditt account, du väljer själv om du vill ha kosmetiska saker eller ej. Overwatch har ett av de bättre systemen för lootlådor, du får inget som påverkar spelet negativt på något sätt.

- I BF2 får du just nu scrap i alla lootlådor som du kan använda för att köpa de abilities du vill ha, varje ability kostar i grunden 40 scrap och du får mer än 40 scrap ur lootlådorna ''runt 65 eller nått'', egentligen så kan man säga att du spenderar 2200 credits för att få lite scrap och bonuskort.

Du BORDE bara köpa HERO lådan som är 50% billigare än trooper lådan för att scrap är det viktiga i spelet, för att om du hoppas på att få en bra trooper ability ur en trooper låda så kan du ha dålig rng tur, det är bättre att köpa det du behöver, att köpa trooper lådan är bara slöseri med tid.

Lägg på tanken att du inte ens kan sälja vidare det du får i Overwatch eller BF2

- CS:GO är dock gambling på hög nivå. I CS:GO kan du inte ens öppna en låda utan att behöva spendera pengar och det du får kan du sälja vidare. CS:GO är som att spela roulette, du spenderar pengar och ser vilken item kulan ger dig, om du får något riktigt dyrt så säljer du nog denna grej om du behöver pengar.

Det är stor skillnad på lootlådor och lootlådor.

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Lootlådor är manipulativa och spel som har dem är designade för att främja spelmissbruk och de är riktade till unga människor. Det har samma negativa effekter som gambling, att du gör dig av med pengar, blir beroende, etc men ingen av de positiva effekterna, att du kan vinna pengar (för digitala prylar är ju inte värda något enligt lagarna)

Om vi ska göra något mot gambling så borde vi inte bara fokusera på spel, kolla bara här i Sverige och andra nordiska länder hur sjukt mycket reklam det är överallt kring alla kasino sidor. Tänk dig hur många ungar ser det på TV eller på nätet. Jag tycker det är äckligt hur normaliserat det är

Lådor har faktiskt också väldigt positivt effekt på spel som CS, Dota där det inte hade varit för lådor ej varit lika populärt och heller inte haft pengar till turneringar. Det skapar dessutom ganska många jobb för dem som designar skins + folk som köper/säljer skins också. Det är självklart inte helt okej med lootboxes men det är lite fjantigt hur alla går efter spel när det är något man ser varje dag i Sverige.

Ungar som tar sina föräldrars kort och köper lådor i spel kunde lika gärna gå in på Unibet och spela Roulette.

Skrivet av Jeehao:

- CS:GO är dock gambling på hög nivå. I CS:GO kan du inte ens öppna en låda utan att behöva spendera pengar och det du får kan du sälja vidare. CS:GO är som att spela roulette, du spenderar pengar och ser vilken item kulan ger dig, om du får något riktigt dyrt så säljer du nog denna grej om du behöver pengar.

Det är stor skillnad på lootlådor och lootlådor.

Den stora skillnaden är väl ändå att csgo är bara kosmetik och inte har någon koppling till gameplay överhuvudtaget. Låtsas heller inte att Overwatch är utan gambling, timed events med temporära skins som är omöjliga att samla alla utan att använda riktiga pengar. Deras events är designade så att folk ska använda riktiga pengar, men ärligt talat har jag inga problem med lådor så länge det är kosmetik. Sätt på 18+ åldersgräns i spel med lootboxes och varning, sen är det upp till föräldrarna.

Alla var okej med att samla kort när man var små men nu helt plötsligt så är det väldigt farligt med lådor. Öppna pokemon pack, få rare kort och sen byter du det till en kompis för en chokladkaka eller en tjuga. Gambling..

Medlem
Skrivet av adde111:

Om vi ska göra något mot gambling så borde vi inte bara fokusera på spel, kolla bara här i Sverige och andra nordiska länder hur sjukt mycket reklam det är överallt kring alla kasino sidor. Tänk dig hur många ungar ser det på TV eller på nätet. Jag tycker det är äckligt hur normaliserat det är

Lådor har faktiskt också väldigt positivt effekt på spel som CS, Dota där det inte hade varit för lådor ej varit lika populärt och heller inte haft pengar till turneringar. Det skapar dessutom ganska många jobb för dem som designar skins + folk som köper/säljer skins också. Det är självklart inte helt okej med lootboxes men det är lite fjantigt hur alla går efter spel när det är något man ser varje dag i Sverige.

Ungar som tar sina föräldrars kort och köper lådor i spel kunde lika gärna gå in på Unibet och spela Roulette.

Sry men bara för att det finns värre saker gör inte att lootlådor blir rätt eller okay. Sen att anledningen till att CS blivit populärt pågrund av lootboxes är ju bara patetiskt, säger inte att du har fel bara att det e ganska ynkligt för det är sant.

Ja det är säkert positivt för Valve och alla spelföretag som langar in pengarna för sina turneringar men det skiter väl jag i. Att ens påstå att alla de intäkterna går till turneringar är ju bara absurt och att försöka rättfärdiga det bara för att det skapar ett fåtal jobb är ju också rätt klent. Du får tycka det är hur fjantigt som helst men nu är det ju dataspel vi pratar om här där hazardspel börjat smyga in i form av lootboxes så varför är det ett problem att folk protesterar?

"Ungar som tar sina föräldrars kort och köper lådor i spel kunde lika gärna gå in på Unibet och spela Roulette."
Öhh ja? Eller så tar de sina föräldrars kort och använder dem på lootboxes vilket är betydligt mer sannolikt än att en 12 åring går in på unibet och börjar spela där.

Avstängd

Är det någon som minns Tapfish på smartphones? Där skulle du tydligen betala riktiga pengar för att återuppliva den döda fisken vilket fick många barn att ge sina föräldrar saftiga mobilräkningar. Det var ett freemium-spel, där du betalar pengar för att kunna fortsätta spela.

I SWBF2 verkar du behöva betala för att sedan behöva betala igen för att kunna "spela på samma villkor" som alla andra som har gått P2W-vägen. Detta kan mynta ett nytt begrepp: paymium = betala för att kunna få betala för att kunna få spela spelet på riktigt.

Skrivet av adde111:

Alla var okej med att samla kort när man var små men nu helt plötsligt så är det väldigt farligt med lådor. Öppna pokemon pack, få rare kort och sen byter du det till en kompis för en chokladkaka eller en tjuga. Gambling..

En viktig skillnad med samlarkort och det som kan leda till spelmissbruk är att du alltid får ett rare-kort i många samlarkort-packs. Då blir det bara en "tidsfråga" innan du får tag på just det samlarkortet som du vill ha till din samling. Du känner aldrig att "tänk om jag inte får något kort i detta pack". Den risken att förlora allt du satsat/betalat för finns aldrig där.

Detta tar bort den större delen av känslan "jag kan förlora allt jag har betalat/satsat!" medan i hasardspel så finns risken att förlora allt alltid i ens baktankar vid varje spelomgång vilket gör att man kommer tillbaka och fortsätter, för det skapar en slags oförutsägbar känslomässig bergodalbana av motgångar och framgångar: nyckeln till spelmissbruk.

Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Då kanske de borde ta och kolla på vavlve och T.ex. CSGO/Dota/TF2 då, där det går att byta ut detta till pengar.

Sedan så got som alla spel som tillåter byte mellan händer kan man byta digitala saker till pengar, oavsett om det är tillåtet i spelet eller ej.

Fungerar inte så, Valve sätter inget värde på de skins du kan låsa upp i t.ex. CS:GO utan det görs av efterfrågan från andra spelare.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Fungerar inte så, Valve sätter inget värde på de skins du kan låsa upp i t.ex. CS:GO utan det görs av efterfrågan från andra spelare.

Vad det med saken att göra?, vem som setter ett värde på ett skin är irrelevant i frågan, saken är att de har ett värde och det går alldeles utmärkt att byta till sig pengar för dessa.

Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Vad det med saken att göra?, vem som setter ett värde på ett skin är irrelevant i frågan, saken är att de har ett värde och det går alldeles utmärkt att byta till sig pengar för dessa.

"Saken är" att de helt saknar värde fram tills en annan spelare säger annorlunda. Värdet är helt bundet till tillgång/efterfrågan och har ingenting att göra med Valve, därav de mängder av skins som förblir osålda på marknadspris €0.03 och de mängder av skins som blir värdelösa direkt när CS:GO 2 utannonseras. Skulle Valve säga "du kan sälja det till oss för €X" hade situationen varit annorlunda men så är inte fallet.

1
Skriv svar