FZ:s testpilot provkör 40 000-kronorsdatorn Omen X by HP

Medlem

Omen-chassit är brutalt snyggt i alla fall.

Medlem
Skrivet av Shadow83:

"En lustig detalj är att de sistnämnda kom som en total överraskning då det på HP:s sida står att datorn har dubbla GTX 1080"

Så med andra ord var man villig å betala 45.000 för dubbla 1080 då personen blir överraskad att det är Ti kort.

Måste vara som att öppna det stora hårda paketet längs in bakom granen och märka att man fick det man önskade sig mest men aldrig trodde att man skulle få

Skrivet av Dunder:

Är det denna dator eran "Heart of Darkness" ska tävla mot?

"Tävla"? Haha, snarare smiska upp dess RGB till en aldrig tidigare skådad nyans av rödlila.

Skrivet av SID 6.7:

4K är verkligen fantastiskt, Köpte en Samsung KS8005 65 tummare i början av året som pc-monitor, visst det blir bara 60Hz men BILDEN!

Folk golvas när dom ser Forza Horizon 3 och Destiny 2 i maxad 4K. Magi närmast och jag kan inte gå tillbaka till lägre upplösning eller skärmstorlek även om jag torskar Hz på nuvarande setup.

Eller hur! Blev helt förtrollad själv och insåg att min kära Asus-skärm måste doneras till lilltjejen så jag får plats med någonting mer "2017".

Skrivet av Lard von Bacon:

@ender Du har missat att lägga till internminne i kundvagnen på Inet som referens. 32 GB blir ca 3500 kr till.

Blah, sant, så klantigt. Lite synd att mycket av innehållet i datorn är så anonymt så man inte direkt (eller enkelt) kan spåra det till en jämförbar produkt, hade varit intressant att se mer exakt hur mycket mer man får lägga för att få en märkesdatorn mot t ex ett färdigt bygge från några av våra populära nätbutiker.

Skrivet av Shamanfox:

...
Jag kan säga att 1x 1080 Ti får problem ibland med 4K med vissa spel, så om det är någon som är ute efter 4K Gaming Setup så får man vara beredd på att Hårdvaran inte riktigt är där än (nästan!); vill man få stabila 60fps i samtliga spel i dagsläget så är det nästan ett krav att ha 2st 1080 Ti.

Jag håller helt med recesenten gällande vad som känns skönt att lira på 4K@60hz och vad som är bättre att lira på t.ex. 1440p@144hz.
Jag kopplar min dator in i TVn när jag vill spela Witcher 3 eller annat äventyrsspel som inte kräver snabba rörelser (som t.ex. FPS-spel), men när jag spela spel som t.ex. Overwatch, CS:Go eller andra competetive spel så kopplar jag bort TVn och in 1440p@144hz skärm, för i de spelen så vill man att det ska flyta på så bra som möjligt.

Bra recension, hoppas kunna läsa fler liknande i framtiden!

Seriös multitasking där, och tack för den positiva feedbacken! Just det där med att 2x1080ti känns lite som ett krav för problemfritt 4K i 60Hz gör att det inte riktigt känns som att vi är "där" än. 1440p blev lite av den gyllene medelvägen då det också blir ett rejält lyft från den väl inövade 1080p utan att behöva lägga tiotusentals kronor på ny hårdvara. 4K är utan tvekan sååå mycket snyggare...kunde aldrig föreställa mig att spelande en dag kunde bli så vackert, men till den kostnaden och utan att riktigt nå ända fram (än) med +144Hz gör att jag med gott samvete väntar ett par grafikkortsgenerationer till innan nästa uppgradering.

Skrivet av thott:

Mkt bra recension @ender, extra plus att du nickar mitt riktiga namn

Är mitt nick ditt riktiga namn? Jag kan inte annat än att gratulera

Skrivet av Fr0gg0.:

45 tusen för denna skit? :S märkessaker ibland.

I rättvisans namn ska man ju inte glömma att den är sänkt ner till ynka 41.990:-

Skrivet av kebbe:

Omen-chassit är brutalt snyggt i alla fall.

Hehe, kul att du gillar det...verkar vara otroligt blandade åsikter från vad jag snappat upp. Har man bara plats för det och aldrig...någonsin...behöver flytta det igen så skulle jag nog kunna tänka mig ett själv

Och till alla positiva och glädjande kommentarer till den antagligen allt för långa texten vill jag bara...

Medlem

Det där ser ut som en dator man kan köpa till morsan i julklapp, hon behöver någon lätt och enkel "surfdator"

Medlem

ja såg ut att vara en fin liten surf data det där till lilla mamma, hon kan juh också spela fia med knuff å maria bingo på den, kanske blir ett köp så hon har något att lira på

Medlem

Kan vara första hårdvarurecensionen jag sträckläser istället för att hoppa direkt till slutsatsen/specifikt benchmark, så kudos till dig för en underhållande recension :)!

Medlem

2133, är inte det en lite väl låg minnesfrekvens för en sån här burk?

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

2133, är inte det en lite väl låg minnesfrekvens för en sån här burk?

Jo. Bygger man en dator för 40k och köper ICA-Basic-minnen så har man inte alla kameler i stallet.

Medlem

Trevlig text mr. Ender! Bra jobbat.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Star Lord:

Jo. Bygger man en dator för 40k och köper ICA-Basic-minnen så har man inte alla kameler i stallet.

Man skulle väl tjäna mer på att ha en hög minnesfrekvens och 16 gb än låg sådan och 32 gb, generellt. Har man dessutom fyllt upp platserna med ett svagt minne så blir det etter värre ekonomiskt för framtida komplettering.

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Man skulle väl tjäna mer på att ha en hög minnesfrekvens och 16 gb än låg sådan och 32 gb, generellt. Har man dessutom fyllt upp platserna med ett svagt minne så blir det etter värre ekonomiskt för framtida komplettering.

Skillnaden i prestanda när du har snabbare minne är så liten att du inte märker den. Enda gången du ser stor skillnad är när du har integrerad gpu.
Mängden minne som behövs kan variera beroende på vilket spel du spelar. Om ett spel kan nyttja mer än 16gb ram kommer du märka en större skillnad än med snabbt minne. Har du massiva mängder minne kan du alltid skapa en ramdisk som fungerar som en ultra snabb ssd, vilket skulle ge dig en större fördel.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

2133, är inte det en lite väl låg minnesfrekvens för en sån här burk?

Det var min första tanke också, så jag började kolla runt lite på vad hastigheten egentligen gör. Snubblade över den här videon på Linus Tech Tips som förklarar det hela på ett utmärkt sätt (älskar den där killen!)

Antar att 2133 är "sweetspot" utan överklockning, men kan ju inte annat än undra varför en dator med så stor potential (K-processor och allt) nöjer sig med så klena minnen. Fast med tanke på hur grafikkorten marknadsfördes så kanske minnena går att klocka mycket högre utan att det nämns i specifikationerna, men det är bara spekulation från min sida. Har aldrig tampats med överklockning av minnen och känner inte att jag vågar göra det med en dator jag har till låns

Nu när jag själv är mitt i en uppgradering av min egen burk så köpte jag 3000MHz-minnen vilket iallafall ger mig lite utrymme för överklockning om jag vill pilla med det framöver.

Avstängd
Skrivet av Red_warning:

Ser ingen poäng i denna grej förutom som en statussymbol, min egen dator kostade mig kring 10 000 och den klarar av att maxa allt i spelväg både nu och många år framöver.

Nej, det gör den inte, inte ens idag.

Medlem

GTX 1080 har 8GB inte 11Gb...

Medlem

@M_R_X5432: Varför tror du datorn kostar 45k? 30% e ju bara frakten. Postnords Premium.

Medlem

+
Intressant, välskrivet och bra omfattning.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Otroligt bra skrivet. Jag var knappt intresserad när jag klickade mig in på artikeln men kunde inte sluta läsa förrns den var slut!
Annorlunda och smart av fz att låta en "vanlig" gamer recensera en produkt.

Medlem

https://i.gyazo.com/b580dedeb392328d0acd3ada0ab20588.png

Tänk på vad jag skrev...

Edit: Finns 2 bilder där det står att det är ett GTX 1080 och inte ett GTX 1080 Ti.

Medlem
Skrivet av Dunderhoken:

https://i.gyazo.com/b580dedeb392328d0acd3ada0ab20588.png

Tänk på vad jag skrev...

Edit: Finns 2 bilder där det står att det är ett GTX 1080 och inte ett GTX 1080 Ti.

Just, det står GTX 1080 på deras sida vilket blir väldig missvisande för dem som kanske inte noterar eller känner till att det bara är 1080ti som har 11Gb minne. Hade man läst om den här datorn hos någon av våra reklambladsmånglare till teknikvaruhus så hade just det faktum att det var dubbla 1080ti-kort antagligen lyfts fram med helsidor av text med teckensnitt i decimeterklassen samt bilder på snabba djur, jetplan och dokusåpakändisar.

Som sagt, annorlunda marknadsföring.

Medlem

En 2k skärm (1440p) tycker jag är perfekt till bättre datorer. Där har vi upp till 165hz uppdateringsfrekvens och 4ms responstid (om du kör IPS panel, vilket jag älskar!). Och 27" såklart! Rekommenderas starkt till kraftfullare datorer och känns bättre än 4k med 60hz uppdateringsfrekvens.

Medlem
Skrivet av Charstone:

En 2k skärm (1440p) tycker jag är perfekt till bättre datorer. Där har vi upp till 165hz uppdateringsfrekvens och 4ms responstid (om du kör IPS panel, vilket jag älskar!). Och 27" såklart! Rekommenderas starkt till kraftfullare datorer och känns bättre än 4k med 60hz uppdateringsfrekvens.

Väldigt subjektivt. Jag tycker fortfarande inte att 1440p@144hz (minimal skillnad jämfört med 165hz) och jag kan inte få samma färgdjup, omfång, skärpan eller inlevelse som en 4K@60hz kan ge mig.

Åt andra sidan så sitter jag på LG's OLED 65" 4K HDR TV, så jag vet inte om det skiljer sig mycket med en vanlig 4K skärm. Dock det som 4K ger kan inte ersättas med hz. Uppdateringsfrekvensen är mer om man vill ha bättre flyt med rörelserna, vilket för att det spelar större roll i snabba spel med snabba kamerarörelser (såsom FPS).

Om jag var tvungen och välja mellan 4K@60 och 1440p@100hz+ och kan inte ha båda, så skulle jag välja 1440p för att kunna spela alla sorters spel. Däremot om man bara spelar spel som är mer äventyrsorienterat och är 3rd-person perspektiv (World of Warcraft, Eve Online, Tomb Raider etc), så skulle jag nog rekommendera 4K (helst med HDR) bara för att det är så mycket snyggare.

Medlem

För mig är allt maxat om det är över 30 FPS på högsta grafik. Skiter fullständigt i 60 FPS+ i Singel Player. (Sitter med GTX1080 ). Ville bara delta i konversation, bara för skojs skull.

Helt annat i MP spel dock. Då skiter man i grafik om det inte går att få 60 FPS+ på max grafik.

Avstängd

@Map-pen: Varför vill man offra känsla och bildkvalitet i singleplayer? Jättemärkligt att inte vilja ha bästa upplevelsen även där.

Medlem
Skrivet av Manslut:

@Map-pen: Varför vill man offra känsla och bildkvalitet i singleplayer? Jättemärkligt att inte vilja ha bästa upplevelsen även där.

En bra story är en bra story oavsett frame rate. Bara att en bra FPS nivå är bra att ha i MP mer än i Single Player. Nu pallar ju dock min dator de flesta spel jag brukar köra i 4K 60 FPS med max grafik utan problem. I de spel där FPS oavsett om det är SP eller MP har sjunkit under 30 så har jag dragit ner till 1440p eller sänkt någon grafikinställning. Är det fortfarande över 30 FPS i SP så bryr jag mig inte så mycket men i MP bryr jag mig mer, men självklart föredrar jag 60 FPS när det går men gråter inga krokodiltårar om datorn inte pallar stabilt 60 FPS eller mer. Använde lite fel ord kanske i mitt förra inlägg. Det är lugnt i min bok så länge det inte dippar ner under 30.

Medlem

Bra skrivet! Skön blandning av humor och recension.

Medlem
Samma build.

Din alternativa build är nästan exakt den jag plockade ihop i helgen.

CPU temp: 27c idle, 40c max Load. (Klockad till 4,9-5,0 ghz)

GPU temp. 31c idle, 67 max Load.

Hp Omen X är ett skämt.

Medlem

@Instant:

Skrivet av m_g_karlsson:

Din alternativa build är nästan exakt den jag plockade ihop i helgen.

CPU temp: 27c idle, 40c max Load. (Klockad till 4,9-5,0 ghz)

GPU temp. 31c idle, 67 max Load.

Hp Omen X är ett skämt.

Kul! Får man fråga vad den gick på?

Medlem

@Ender: Minus win10 och hdd och med en lite billigare psu men med noctua dh15 och 16 gb 3000 mhz. 21.000 kr. Plus att jag köpte en Predator x34a för 6900 kr också😀 så 28.000 kr med skärmen.

Medlem

@m_g_karlsson: Jäklar, det är ju bara att gratulera! 😃

Medlem
123
Skriv svar