Epic stämmer 14-årig Fortnite-fuskare, mamman upprörd

Robot
Epic stämmer 14-årig Fortnite-fuskare, mamman upprörd

"Använder ett 14-årigt barn som syndabock", säger mamman. "Inte okej, oavsett ålder", kontrar Epic.

#battlegrounds, #epic, #fortnite


Medlem

Härligt, hoppas han åker dit ordentligt nu.

Medlem

Det kanske är dags att alla mammor och pappor tar sitt ansvar kan jag börja tycka nu å påvisa till sina barn att saker och ting får konsekvenser istället för att agera som om dom inte gjort fel.

Nu kan ju detta tyckas vara en löjlig sak, jamen vadå, det är bara ett spel. Det är faktiskt dags nu att även saker på nätet får "riktiga" konsekvenser, tänker främst på hur folk behandlar andra men även fusk i spel. Det är dags att ta tag i detta nu!

Jag står på Epics sida i denna frågan.

Medlem

Såhär borde svenska staten agera. Ungjävlar slipper undan alldeles för lätt i dagens samhälle.

Medlem

Folk svälter. Barn kämpar för att överleva dagen. Men, Epic väljer att lägga pengarna på att stämma en fjortis som har fuskat i deras spel. Och vissa tycker helt seriöst att det är något som bör göras..

Medlem

Det är okey att sälja droger om man är 14? Ett brott är ett brott. Borde dessutom vara dödstraff på fuskare 😝

Testpilot

Dags att fundera lite som mamma då ungen beter sig som den gör och det gått såhär långt.

Jag håller med henne i sak att ungen är omyndig så nej det går inte att stämma honom , men ett straff ska snorungen ha iallafall.

Medlem

Skamligt. Så var den ungens liv förstört. På grund av vadå? Ett fusk? För fan... det är ett spel. Inte så att han byggt en bilbomb. Om något företag hade gjort så mot nått av mina barn, så hade jag sett till att dom hade fått åka plingplingtaxi till plåsterhuset. Inte för att jag vill förespråka våld, men...
Barn trampar på minor världen över, Epic väljer att rädda plånkan och statuera exempel. Det gjorde man på medeltiden också. "Golfclap"

Medlem
Skrivet av cdx873v:

Folk svälter. Barn kämpar för att överleva dagen. Men, Epic väljer att lägga pengarna på att stämma en fjortis som har fuskat i deras spel. Och vissa tycker helt seriöst att det är något som bör göras..

Och? När de förstör för andra så ja, något måste börja göras mot fuskare, det har börjat gå i överstyr i alla populära spel. Varför ska det accepteras bara för andra har det jobbigt och han är 14 år? Får nog sluta göra mycket här i livet då om man ska behöva tänka på alla andra som har det jobbigt.

Lär barnen vett så händer inte detta, annars får du ta konsekvenserna som förälder.

Inaktiv

Låt mig gissa... USA?

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Dags att fundera lite som mamma då ungen beter sig som den gör och det gått såhär långt.

Jag håller med henne i sak att ungen är omyndig så nej det går inte att stämma honom , men ett straff ska snorungen ha iallafall.

Vadå "gått så här långt"? Ungen fuskade i ett spel, han tände inte eld på ett hyreshus.

Blir han bannad från spelet blir han straffad, och det är så långt man kan gå innan det blir orimligt, anser jag. Det gäller inte bara barn. De får väl lobba för hårdare lagstiftning mot tillverkning av fusk, eller nåt.

Sjukt.

Medlem

@Divion:

Att det bara är ett spel är helt orelevant som argument, hockey och fotboll är också bara spel om man ska se det så,trots att de är miljardindustrier.

Tror inte fusk uppskattas någonstans bland lojala användare, åskådare eller arrangörer oavsett bransch.

Vad man kan ta hänsyn till är ju dock hans ålder och tidigare agerande.

Avstängd
Skrivet av Harakiri:

Dags att fundera lite som mamma då ungen beter sig som den gör och det gått såhär långt.

Jag håller med henne i sak att ungen är omyndig så nej det går inte att stämma honom , men ett straff ska snorungen ha iallafall.

Man kan undra varför folk som dig får kommentera på sidor. Skulle jag vara statsminister över Sverige så skulle jag göra så folk som dig inte hade tillgång till internet.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Hatar verkligen fuskare men det här är idiotiskt. Permabanna eller åtminstone stäm vuxna människor.

Medlem

Jag är för ett straff, men att stämma snorungen känns lite overkill framförallt då han är omyndig och det är hans föräldrar som får betala


signatur

Game long and prosper

Medlem

Hur betalade han aimboten?
Antagligen med hans föräldrar kreditkort .. Sätter hon inte sig i vad hennes son lägger pengar på så får hon skylla sig själv. Tycker det är helt rätt.

FM-guru
F.d. Sisyr

Okej, förutsatt att det som står i artikeln stämmer;

Nog för att jag starkt ogillar fusk, men att stämma en spelare över huvud taget, än mindre ett barn, är ett mycket märkligt agerande. Det är oerhört ineffektivt att stämma enskilda användare istället för upphovsmännen av fusket. Ungefär lika intelligent som att ge sig på de som laddar ned torrents istället för de som tillhandahåller torrentsidorna. Vidare kommer Epic ha problem med att bevisa skadan ungen skapat. Därtill är det svårt att bevisa att han brutit mot EULA över huvud taget, då han är minderårig och således behövde ha föräldrarnas tillstånd att signa avtalet. Något han inte hade, och något Epic förstås inte kollade upp att han hade. Det är alltså tveksamt om ungen kan bindas till avtalet då han aldrig haft de förutsättningar som krävs för att godkänna det till att börja med. Det bör ligga på Epic att försäkra sig om detta, precis som det ligger på bartendern och inte föräldrarna att försäkra sig om att de han/hon serverar är myndiga. Situationen problematiseras ytterligare av påståendet att Epic valt att offentligt röja identiteten på 14-åringen, något som jag inte är helt säker på ens är lagligt.

Att kritisera mammans brist på koll är även det löjeväckande. De som gör det är antingen inte föräldrar själva, eller så har de grova vanföreställningar om hur bra koll på sina ungars sysslor på internet man har. Ungar gör alla möjliga jävla dumma saker, även de som fått en mycket god uppfostran. Det finns otaliga studier i ämnet, och att uttala sig så tvärsäkert som exempelvis Fr0gg0. och Divion gör när man är helt aningslös är aningen provocerande.

EDIT: Ett annat problem är också att det här bara känns som en dålig lösning även ur Epics perspektiv. Att stämma ett barn kommer inte ge några konsekvenser andra än dålig PR för företaget och spelet. Att en korkad unge åker dit för fusk kommer inte stoppa andra från att fuska, än mindre upphovsmännen själva från att skapa fusk. Majoriteten av spelare kommer inte ens höra talas om den här storyn. Är man ute efter att statuera exempel så har man helt enkelt börjat i fel ände.

Medlem
Skrivet av cdx873v:

Folk svälter. Barn kämpar för att överleva dagen. Men, Epic väljer att lägga pengarna på att stämma en fjortis som har fuskat i deras spel. Och vissa tycker helt seriöst att det är något som bör göras..

Sist jag kollade gick inte Epics affärsmodell ut på volontärsarbete för fattiga barn, så om vi tar och slänger den halmgubben åt sidan för ett ögonblick kan man snabbt se varför Epic agerar som de gör.

Fuskare skadar upplevelsen för andra spelare, är vi överens om det? Om fuskare tillåts leva jävel i ett spel kommer det förr eller senare att få ett dåligt rykte. Dåligt rykte innebär att spelarbasen minskar, vilket i sin tur resulterar i mindre intäkter för utvecklarna, oavsett om fuskarna är 14 eller 40.

För min del får ungen gärna komma undan med en varning, han har säkert redan skitit på sig och förstått att handlingar har konsekvens. Och kanske fungerar han som ett varnande exempel för andra nollor som måste köpa fusk för att inte suga.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

@Fr0gg0.: du kanske skulle må bra av lite aga, så kanske du skulle förstå hur oviktigt det här fjantandet är i verkliga världen. Det är ett spel. Det är inte rysk roulett. Om du spelar fia med knuff med en fjortis, (din ålder?) och han fuskar, ska du springa till polisen och anmäla honom då?

Medlem

@cdx873v:

Med den logiken är ju småbrott och annat okej för att de finns alltid värre saker att bry sig om och lägga resurser på, lite fail där..

Medlem

@Pjotor: ja det är väl klart att fuskare förstör. Men då kan man banna den personen. Eller så kan man sitta som en gnällig liten kärring och leta en syndabock. Gärna ett barn som inte fattar bättre eller kan försvara sig.

Jag tog bara upp referenser till den riktiga världen som finns utanför våra privilegierade väggar för att peka på hur absurt det här är.

Och sen ger jag inte mycket för din "förstå-sig-på"teori om spelets spelarbas. Nu handlade det inte om en miljard fuskare i spelet. Det är ett barn! Och om något kommer påverka deras försäljning negativt så är det sånt här skit. Och det är inte som att Epic inte har råd att sätta ihop ett team som aktivt kan eliminera fuskare på ett normalt sätt..

Och låt oss vara ärliga nu.. De riktiga fuskarna kommer aldrig sluta fuska för att en dum fjortonåring får ett straff..

Medlem
Skrivet av cdx873v:

Folk svälter. Barn kämpar för att överleva dagen. Men, Epic väljer att lägga pengarna på att stämma en fjortis som har fuskat i deras spel. Och vissa tycker helt seriöst att det är något som bör göras..

Skrivet av Ricomaniac:

Skamligt. Så var den ungens liv förstört. På grund av vadå? Ett fusk? För fan... det är ett spel. Inte så att han byggt en bilbomb. Om något företag hade gjort så mot nått av mina barn, så hade jag sett till att dom hade fått åka plingplingtaxi till plåsterhuset. Inte för att jag vill förespråka våld, men...
Barn trampar på minor världen över, Epic väljer att rädda plånkan och statuera exempel. Det gjorde man på medeltiden också. "Golfclap"

Folk svälter, folk trampar på minor, folk säljs som slavar....och här sitter ni och kommenterar på ett forum om spel. Det är skamligt. Att ni inte ägnar er tid till att lösa dom stora problemen istället...

Medlem

@zauii89: lite fail på dig tror jag. Man kan inte tillämpa samma regler på barn som för vuxna.

Och om du kallar ett fusk i ett spel för brott, så har du nog en del att växa skulle jag gissa på.

Medlem

@waeress: hur vet du att vi inte gör det?

Medlem

Varna killen, banna honom. Men att göra en fjortonåring till brottsling pga fusk är inte ok. Tycker samma sak om han skulle ha laddat ner ett piratspel, är man fjorton år är man inte vuxen.

Medlem

@Sisyr: verkar som att många här är helt utan synd. Ingen har laddat hem varesig filmer, spel eller musik. Eller korsat gatan när det var röd gubbe. För mig är det här ungefär likvärdigt. Knappt det. Låter nästan som att den här ungen har gjort en stadskupp. Eller så är det nog så att det är mycket butthurt här, för att de inte kan spela själva och skyller allt på fuskare. Inte deras egna oförmåga att utvecklas.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Leffe76:

Varna killen, banna honom. Men att göra en fjortonåring till brottsling pga fusk är inte ok. Tycker samma sak om han skulle ha laddat ner ett piratspel, är man fjorton år är man inte vuxen.

Heh, vore intressant att se hur folket här reagerade om ungen hade blivit stämd för att ha piratat spel. Har en känsla av att reaktionen skulle vara lite annorlunda när man inte själv har blivit drabbad av ungens beteende (för alla har vi stött på fuskare). Däremot är det nog oerhört många som någon gång piratat spel... :^)

Skrivet av cdx873v:

@Fr0gg0.: du kanske skulle må bra av lite aga, så kanske du skulle förstå hur oviktigt det här fjantandet är i verkliga världen. Det är ett spel. Det är inte rysk roulett. Om du spelar fia med knuff med en fjortis, (din ålder?) och han fuskar, ska du springa till polisen och anmäla honom då?

Vilka online spel, spelar du där du inte möter fuskare som vinner etc?

Blir du inte trött? på att möta folk som fuskar eller tycker du det är bra att fusk företag tar in extremt mycket pengar?

Och det där med Fia med knuff var dålig jämförelse bara så du vet.

Medlem

"(det kostar nu under utvecklinge, blir f2p vid reelase nästa år)"
Nu framgår det ju inte riktigt om det är i Battle royal läget, eller vanliga fortnite som han fuskade i, men battle royale är ju gratis just nu iaf.

Medlem

Lite att ta i kanske men någon konsekvenser ska där bli av ett sådant agerande. Skadligt för alla som spelar det spelet om man skulle strunta i det bara pga deras ålder

Skriv svar