bygga speldator (frågar åt en kompis)

Medlem
bygga speldator (frågar åt en kompis)

Det är på riktigt, en kollega till mig frågade om att köpa en speldator. vi kollade tillsammans på olika färdiga byggen, såg bra ut.
nu frågar han mig om hjälp att bygga en egen speldator, då jag spelar väldigt frekvent på ps4 (man kan tydligen allt om alla plattformar vad det verkar).
jag har sett Heart of darkness, men det är i en prisklass... aningen för dyrt.
hans budget ligger på 10k, vad får man för vettig rigg av det?
Tack på förhand!

Medlem

Tänk på en sak här, om du hjälper din kollega så kommer du också att vara den personen han ringer varenda gång något strular med datorn eller då den känns långsam om några år. Jag har själv hamnat i den fällan på tok för många gånger (har fortfarande en kille från förra jobbet som hör av sig ibland när han råkat göra något mindre genomtänkt).

Om du bygger ihop något från delar så får du vara beredd på att den du bygger åt förväntar sig support på det också, annars är det nog bättre att rekommendera en färdig burk av något slag.

I övrigt så saknas det en del information om vad som behövs, vill han spela Minecraft eller nya Assassins Creed t.ex? Måste han ha skärm och/eller annan kringutrustning inom dessa 10 000?

/ LordDaimos

Medlem

Jag skulle valt komponenter och låtit komplett, inet eller webhallen sätta ihop datorn. Man får en bra dator för 10000kr. https://www.komplett.se/product/11066/datorer/komplett-pc/kom... till exempel om du väljer en i5a istället för en i7a kommer du ner till 10 000.

Medlem

@LordDaimos: skärm, mus, tangentbord och lurar har han kirrat, det är bara självaste datorn som fattas. Så det är dator för 10k som gäller, kan på sin höjd spräckas med en tusing (helst inte dock)
Och det är inte minecraft som gäller, mer det sistnämnda. Episka äventyret witcher, skyrim, bf1 är titlar jag vet att han sneglat mot (inte racing i 12k alltså).

Medlem

Köp ingen färdigbygg dator när du kan välja delar själv och få det billigare i nästan alla fall.

Jag byggde ihop detta åt en polare på black friday rean

Seagate Firecuda 2TB 7200rpm 64MB
Fractal Design Define R5 Svart
Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB
Corsair RM750x 750W
Samsung 850-Series EVO 250GB
Crucial 8GB (2x4GB) DDR4 2400MHz CL16 Ballistix
Cooler Master Hyper 212 LED
Gigabyte Z270P-D3
ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC

Summa inkl. moms: 12 718 kr

Blir väl något dyrare nu dock.

Medlem

Vill bara lägga ett varningens ord angående komplett här.

Visst, deras koncept är bra, du väljer delar, de bygger ihop.

Tyvärr är de inte, i min erfarenhet, särskilt bra på att bygga själva datorerna.

Jag har köpt fyra datorer från komplett, som de har byggt. I samtliga fall har jag varit tvungen att gå in och pilla i burken själv direkt vid leverans för att få den att fungera. Senast var det en hårddisk som inte var inkopplad överhuvudtaget (SSD disken som skulle vara C:.)

Så köp gärna från komplett, men var beredd på att du kanske måste in och pilla i burken för att den ska fungera.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

@Akronym: Har varit med om samma sak själv. Men i övrigt är jag nöjd med deras byggen. Och nice med inskicknings-garantin på hela bygget.

1
Skriv svar