Piraterna har ännu inte knäckt Assassin's Creed: Origins

Robot
Piraterna har ännu inte knäckt Assassin's Creed: Origins
Medlem

96 timmar spelat, älskar det.
Värt att köpa lätt.

ELF
Medlem

Måste erkänna att jag blivit alldeles för dålig på att pirata spel de senaste åren. Har annars bestämt mig för att försöka att inte köpa SP spel med äckel drm.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Använder du Assassins Creed?
x Nej, aldrig

FM-guru
F.d. Sisyr

Piratade spel i tonåren. Dels hade man inte så mycket cash, dels var man ung & dum. Med dagens ständiga reor är inte heller ekonomin en fråga längre. Fan Wolfenstein 2 som precis släppts går att få tag i för knappt 200 kronor.

ndr
Medlem
Skrivet av Sisyr:

Piratade spel i tonåren. Dels hade man inte så mycket cash, dels var man ung & dum. Med dagens ständiga reor är inte heller ekonomin en fråga längre. Fan Wolfenstein 2 som precis släppts går att få tag i för knappt 200 kronor.

Håller med, när man var ung hade man ont om pengar och det fanns många spel som man ville spela.
Nu när man har ett jobb och pengar inte är ett problem känns det mycket enklare att köpa än att tanka hem crackade spel

Medlem

Tror senaste gången jag fultankade var releasen av Half-Life 2. Jag köpte spelet + nytt grafikkort.

Under installation tvingades jag in i något nytt påfund vid namn Steam. Steam ville konstant uppdatera, patcha och verifiera vilket gjorde att jag inte lyckades spela spelet.

J*kla sk*t DRM hel&!te tänkte jag och tankade istället hem spelet med en crack som släppte in mig omedelbart och smärtfritt.

Medlem

Klart som korvspad att Ubisoft förnekar att kopieringsskydden har någon större inverkan på datorerna deras spel installeras på.

Jobbar i butik och står ibland i servicedisken, när en kund kommer med en reklamation och frågar om det hänt förut, inte fasen säger jag då att "På denna produkt så får vi in en hel del reklamationer".

Medlem

Piratkopierar inte nuförtiden. Brukade göra när jag var yngre och fattigare, och brydde mig inte om det helt enkelt. Har inte något behov(eller vilja) av det längre.

Senaste spelet jag piratkopierade var StarCraft 2 på release då jag var skeptisk till det, men köpte det direkt efteråt då det visade sig att jag älskade det.

Medlem

Med alla reor och möjlighet till refunds så är det inte lika motiverande att piratkopiera. Idag är det också lättare att få feedback från annat håll än bara stora spelsidor, så i regel så vet man vad man köper utan att behöva spela det själv.

jbx
Medlem

Körde JTAG på Xbox 360. Det var skönt att ha alla spel på hårddisken, för skivläsaren lät som en kompressor från 40-talet. Sen tyckte jag det var kul att löda och pyssla oxå.
Men nu köper jag spel för minst 1000kr i månaden.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Piratade spel i tonåren. Dels hade man inte så mycket cash, dels var man ung & dum. Med dagens ständiga reor är inte heller ekonomin en fråga längre. Fan Wolfenstein 2 som precis släppts går att få tag i för knappt 200 kronor.

Köpte wolfenstein 2 på release för fullpris. Funkade inte och blev lack. Fick pengarna tillbaks. Blev steamrea 200Kr. Tänkte nu har dom väl fixat spelet och drivisarna. Japp det hade dom, flyter som smör. Där sparade man ett par hundringar. Blev glad.

Det digitala formatet, refounds, reor och t.ex. EA acess gör att behovet att pirata inte finns längre. Ibland undrar man om dom släpper trasiga spel som dom uppdaterar senare bara så att piraterna får det ofärdiga spelet

Medlem

Piratar vad? Det enda AAA spelen som släpps är ju förstörda av girighet och därav ospelbara. Indiespel och klassiker är så pass billigt att det inte svider så hårt om man chansade fel.


signatur

// Bacon <3

Inaktiv

Det är rätt få spel som jag har ett behov av att pirata då jag spelar mer på konsol än tidigare och fler bra spel kommer ut på GOG. Det är väl eg. bara spel som
A: har vidrigt DRM
B: inte går att köpa till Steam utan enbart uplay eller origin
och
C: jag inte vill spela på konsol
Som ligger i riskzonen. Har dock inget med betalningsviljan att göra utan en principiell hållning gentemot DRM samt ett behov av att "bevara" mina upplevelser i form av kopior som kan installeras och spelas utan internetuppkoppling.

Medlem
Skrivet av PcKaffe:

Piratar vad? Det enda AAA spelen som släpps är ju förstörda av girighet och därav ospelbara. Indiespel och klassiker är så pass billigt att det inte svider så hårt om man chansade fel.

Larvigt att använda påhittade överdrifter för att förstärka sin åsikt. "Förstörda av girighet och därav ospelbara".

Jag upplevde aldrig att jag behövde röra mikrotransaktionerna i AC: Origins, och behövde inte grinda något alls. Spelet är mycket bra. Har spelat igenom hela nu, hamnade på cirka 60 timmar totalt.

Medlem

@anon_98854:

Det jag aldrig förstår din hållning är hur du logiskt resonerar dig fram till att du på något sätt med gott samvete kan pirata produkten.

Jag skulle kunna förstå resonemanget köpa, och sen pirata för att slippa drm.
Men annars är det som med allt annat, om du inte gillar vad företaget gjort med produkten köp den inte!
Så länge din hållning finns kvar kommer bolagen ha ett moraliskt övertag.

Så länge folk piratar kommer de ha en anledning till att ha piratskydd, vad en folk säger om att det påverkar deras försäljning negativt. De är deras rätt att göra bad buisness och sälja mindre genom att baka in saker som gör att folk inte köper...
Sen tror jag ändå inte på det argumentet, då bolagen vill ha pengar, om det fanns tydliga bevis på att drm sänker försäljningen skulle bolagen sluta, men från deras siffror verkar de utgå från att de förlorar pengar på att inte ha drm.
Har de rätt fan vet jag, men de har troligen bättre underlag att titta på en random personer på datorspelsforum har.

Medlem
Skrivet av PcKaffe:

Piratar vad? Det enda AAA spelen som släpps är ju förstörda av girighet och därav ospelbara. Indiespel och klassiker är så pass billigt att det inte svider så hårt om man chansade fel.

Ingen som tvingar dig att spela spel. Du kan helt enkelt skaffa en annan hobby. Tälja ska visst va billigt. Bara köpa en kniv och så ut och leta grenar


signatur

PSN: MrOakenborn

Inaktiv

@AHTF: först och främst: få saker retar väl upp allmogen (på båda sidorna av staketet) som frågan om piratkopiering.
Jag tycker personligen att utgivarnas inskränkningar och angrepp på det gemensamma kulturarvet är en större synd än fildelning ang. samvetsfrågan.
När det gäller att rösta med plånboken så kan man göra det på fler sätt:
* stödköpa spel från utvecklare man verkligen gillar: ge bort exemplar till kompisar typ.
* köpa spel man piratat i ungdomens dar som dyker upp på GOG eller Humble Store utan DRM.
* stödhandla på plattformar med svagare köpkraft som Vita-portningar på PS Store
* köpa spel som man samtidigt piratar på t ex Steam eller konsol
* förbeställa alla AAA-spel som släpps på GOG och välja deluxe-versioner om möjlighet finns.

Jag förstår givetvis dina resonemang men jag tror inte att företagen är de krassa avvägningsmästare som vissa framställer dem som: besluten fattas av gråhåriga män som stirrar på sina grafer och i övrigt låter sig vägledas av magkänsla, fördomar och nycker.

Hursomhelst så har jag aldrig någonsin fattat tycke för just AssCreed-serien så om det här gör Ubisuck lyckligare så kul för dem.

Medlem

Den dagen *riktiga* demoversioner (eller Shareware, ahh memories) kommer tillbaka kan jag med gott samvete säga "nej, aldrig" - tills dess finns det risk att det händer. Med riktiga menas alltså de där samtliga element av spelet förevisas, inte som dagens "betor", där oftast endast multiplayer-delen är i fokus. Det gäller också att utvecklarna inte tar de 5% av spelet som faktiskt är roliga och gör ett demo av, medan resterande 95% suger. (Se: varenda jävla Hollywoodtrailer som någonsin producerats, ungefär.) Att någon random YouTuber tycker spelet är roligt betyder inte att man själv kommer gilla det när man väl sitter där med innehållet på skärmen och tangentbordet och musen i nävarna. Oavsett hur många följare sagda YT:er har, många som tror att det bara för att det finns mer material där folk säger att de gillar det betyder att man själv som kund kommer gilla det. Recensioner i all ära, men de är inget personligt facit.

När spelutgivare fullkomligt skiter sina kunder i ansiktet genom att pusha dem att ta löjliga risker (för att få föremål X/DLC Y MÅSTEMÅSTEMÅSTE du förhandsboka och slänga pengar på oss utan att ha någon aning om vad du faktiskt köper) känns det inte som utvecklingen går åt rätt håll heller.

Vad gäller klassiska spel och/eller indiespel dock (som antingen testats genom åren, eller som gör något så pass unikt att det är värt att stödja dem bara för det), som finns på plattformar som gog.com? Där finns inte riktigt någon anledning att piratkopiera, i de fallen känns det bra mycket säkrare och skönare att lägga pengarna.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

det som är värt pengarna lägger man också pengar på. resten kan gott piratas


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Buio:

Larvigt att använda påhittade överdrifter för att förstärka sin åsikt. "Förstörda av girighet och därav ospelbara".

Jag upplevde aldrig att jag behövde röra mikrotransaktionerna i AC: Origins, och behövde inte grinda något alls. Spelet är mycket bra. Har spelat igenom hela nu, hamnade på cirka 60 timmar totalt.

Det är bara en överdrift om det är värre än sanningen. Sanningen är för mig att de flesta AAA spel från den senaste tiden är förstörda av girighet, vare sig det är grinda tills du spyr eller ger vika för våra lootlådor. Det eller fördumning för att 10åringar inte ska börja gråta så är resultatet detsamma, ospelbart skit. Finns gott om spel från mindre utvecklare som inte är så motbjudande. Japanska utvecklare är rätt nice också.

Skrivet av Oakenborn:

Ingen som tvingar dig att spela spel. Du kan helt enkelt skaffa en annan hobby. Tälja ska visst va billigt. Bara köpa en kniv och så ut och leta grenar

Snacka om korkat resonemang. För att jag inte accepterar giriga skitspel så gillar jag inga spel? Lägg ner, försök tänka i mer än en halvsekund nästa gång. Finns gott om spel från mindre och japanska utvecklare som inte är förstörda av lootlådor, förbokningstrams och dag 0 dlc. De spelen kör jag gärna, så kan du fortsätta mata EAs plånbok tills de kastar ett ben åt dig.


signatur

// Bacon <3

Avstängd
Skrivet av PeTTs0n:

Den dagen *riktiga* demoversioner (eller Shareware, ahh memories) kommer tillbaka kan jag med gott samvete säga "nej, aldrig" - tills dess finns det risk att det händer. Med riktiga menas alltså de där samtliga element av spelet förevisas, inte som dagens "betor", där oftast endast multiplayer-delen är i fokus. Det gäller också att utvecklarna inte tar de 5% av spelet som faktiskt är roliga och gör ett demo av, medan resterande 95% suger. (Se: varenda jävla Hollywoodtrailer som någonsin producerats, ungefär.) Att någon random YouTuber tycker spelet är roligt betyder inte att man själv kommer gilla det när man väl sitter där med innehållet på skärmen och tangentbordet och musen i nävarna. Oavsett hur många följare sagda YT:er har, många som tror att det bara för att det finns mer material där folk säger att de gillar det betyder att man själv som kund kommer gilla det. Recensioner i all ära, men de är inget personligt facit.

När spelutgivare fullkomligt skiter sina kunder i ansiktet genom att pusha dem att ta löjliga risker (för att få föremål X/DLC Y MÅSTEMÅSTEMÅSTE du förhandsboka och slänga pengar på oss utan att ha någon aning om vad du faktiskt köper) känns det inte som utvecklingen går åt rätt håll heller.

Vad gäller klassiska spel och/eller indiespel dock (som antingen testats genom åren, eller som gör något så pass unikt att det är värt att stödja dem bara för det), som finns på plattformar som gog.com? Där finns inte riktigt någon anledning att piratkopiera, i de fallen känns det bra mycket säkrare och skönare att lägga pengarna.

Jag ser faktiskt fram emot Assassins Creed dlc:s då det var ett så jäkla bra spel.


signatur

PS5 och inget annat.

Gen
Medlem
Skrivet av Buio:

Jag upplevde aldrig att jag behövde röra mikrotransaktionerna i AC: Origins, och behövde inte grinda något alls. Spelet är mycket bra. Har spelat igenom hela nu, hamnade på cirka 60 timmar totalt.

Finns det mikrotransaktioner i spelet? Jag märkte bara DLC och lite annat mao har jag inte tittat så noga. Bevis på att dessa mikrotransaktioner inte är "forcerade" som i vissa andra spel.

Medlem
Skrivet av ohGr:

Använder du Assassins Creed?
x Nej, aldrig

Men däremot läser du artiklar, deltar i omröstningar, och skriver edgy kommentarer om spelserier du aldrig använder? Tänk om alla i samhället var så engagerade i saker de inte intresserar sig för!

Medlem
Skrivet av PcKaffe:

Snacka om korkat resonemang. För att jag inte accepterar giriga skitspel så gillar jag inga spel? Lägg ner, försök tänka i mer än en halvsekund nästa gång. Finns gott om spel från mindre och japanska utvecklare som inte är förstörda av lootlådor, förbokningstrams och dag 0 dlc. De spelen kör jag gärna, så kan du fortsätta mata EAs plånbok tills de kastar ett ben åt dig.

Ungefär lika korkat som "Det enda AAA spelen som släpps är ju förstörda av girighet och därav ospelbara."


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Drink up me hearties, yo ho! Yo ho, yo ho, a pirate's life for me!

Medlem

redan nu är vi nya generationen som säger "det var bättre förr" Men, innan man säger det så bör man komma ihåg hur grymma datorer och internet vi har idag istället! Alla kollar väl porr på internet, men hur ofta hör man någon klaga över all reklam å alla popups där tex, det bara tar man. så varför inte köra samma teknik med spelen, man kan ju bara spela och ta det om man vill. Måste ju inte betala för några lådor, Måste aldrig ha lådorna.


signatur

//monster

Testpilot

Hoppas de knäcker skyddet och att då ubi tar bort skiten.
Det bara måste ta en jäkla kraft att ha det snurrande i bakgrunden som man då kan använda till att få bättre flyt i spelet istället.

Medlem

@anon_98854:

Bra poänger. Kan egentligen inte säga något specifikt imot någon av dom, men tycker väl deras synd borde leda till ingen försäljning och inte piratande.

Gällande om drm är negativt eller positivt för företagen håller jag också med. Jag är knappast säker på att företagen gör rätt, då som sagt ägarna nog inte alltid är de med bäst koll på vare sig datorspel eller dom som spelar dataspel. Det jag menar är om det vore så självklart som en del hävdar så skulle företagen ha ändrat sig.

1
Skriv svar