Nu kan du köpa landområden i Star Citizen

Medlem

P2W med andra ord..


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Gött med mark så man kan odla betor till eventuella partyn med ET, Flash, Spook å Chewbacca som hedersgäster

Medlem

Sånt här visar ju dock vilken fokus de lägger på spelet... verkar som de går mer och mer mot att sälja digitalt nonsens än att faktiskt försöka få ut något vettigt och spelbart. De flyttar fram deadlines hela tiden, lägger på mer och mer funktioner innan de ens slutfört det de lovat förut, och på råga på allt så säljer de saker du knappt kan använda för rejält dyra pengar. En mycket tvivelaktig marknadsföring tycker jag och borde undersökas. Jag tycker inte om denna modellen alls. Och det har gjort att jag slutat intressera mig för spelet öht. Det må vara fint och gulligt och allt men det är fortfarande bara ett gigantiskt dyrt teknikdemo. Hade de skalat ner utvecklingen lite mer, släppt spelet i en mer spelbar form och sedan fortsatt utveckla det och utöka det så hade det varit mycket bättre, och de hade haft ett levande spel med spelare som även kunnat komma med input och vara med och testa det osv. Nu är det bara en massa löften på en lista som bara blir längre och längre medans de skriker efter mer och mer pengar.

Detta riskerar att bli århundradets scam där de till slut säger att de lägger ner, eller så släpper de nåt halvfärdigt och buggigt elände som ingen vill ha. Oavsett så kommer alla gå bananas och de kommer få det hett om öronen...

Om de sedan släpper nåt spelbart år 2029 så är det väl bra, men de som backade upp spelet när det startade och de som backar upp det idag kommer ha slutat spela, bildat familj och gått vidare i livet utan att spelet ens kommit ut ur >pre<-alpha...

Medlem
Skrivet av Hapl0:

Till skillnad från alla instant gratification millenials så ser jag verkligen fram emot detta spel.

Det här är inte pay2 win eller något endgame, det här spelar man för upplevelsen och inget annat. Något som jag inte tror gamers sedan 2004 har fattat.

Jag njuter av att se någon flyga ett rymdskepp i en timme mer än jag ser någon spela COD, BF eller wow i 5 minuter.

Det här är det ultimata spelet och det får gärna ta på sig 5 år till innan det är "färdigt"...och det kommer inte vara färdigt ens då C.R. kommer att hitta på nya ideer att implementera via patchar.
Han är sann visionär och idealist.

Och han skrattar hela vägen till banken när alla går på hans säljknep

Han och EA är nog bästa vänner.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

@Kleptoman: Nä vad äre folk inte fattar, hur ska du vinna i spelet? helt omöjligt att vinna. Det är som i verkliga livet, vissa folk är rikare än andra, och med det så skapas det ett amazing gameplay, vissa kommer vara fattigare än andra i spelet och det gör i mitt fall roligare att klara uppdrag och minea astroider för att få pengar osv, det ger mer i spelet om man är fattigare. Punkt

Medlem

Ännu fler som jag ska döda och ta deras mark från... I wantz it all....

Medlem
Skrivet av Hoof hearted:

@Kleptoman: Nä vad äre folk inte fattar, hur ska du vinna i spelet? helt omöjligt att vinna. Det är som i verkliga livet, vissa folk är rikare än andra, och med det så skapas det ett amazing gameplay, vissa kommer vara fattigare än andra i spelet och det gör i mitt fall roligare att klara uppdrag och minea astroider för att få pengar osv, det ger mer i spelet om man är fattigare. Punkt

Håller helt med här, tycker inte det är p2w när spelet inte är tävlings inriktat och mer som en altenativ verklighet.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

P2W med andra ord..

Ja, att äga lite mark kommer göra så att du vinner över allt och alla.

Medlem
Skrivet av Hapl0:

Till skillnad från alla instant gratification millenials så ser jag verkligen fram emot detta spel.

Det här är inte pay2 win eller något endgame, det här spelar man för upplevelsen och inget annat. Något som jag inte tror gamers sedan 2004 har fattat.

Jag njuter av att se någon flyga ett rymdskepp i en timme mer än jag ser någon spela COD, BF eller wow i 5 minuter.

Det här är det ultimata spelet och det får gärna ta på sig 5 år till innan det är "färdigt"...och det kommer inte vara färdigt ens då C.R. kommer att hitta på nya ideer att implementera via patchar.
Han är sann visionär och idealist.

Verkar som du käkat det med hull och hår. Har egentligen bara en fråga. Hur är det inte p2w? du betalar pengar, för att få fördelar gentemot dom som inte gör det? Hur är detta i eran (fanboys) värld inte p2w? Jag gissar ju på att det finns nån fördel att köpa mark. Hur långt tid måste nån som inte förbokar mark i ett spel grinda för att komma till samma plats?
Hur kan ni påstå att det inte finns fördelar om du förbokar flera och bättre skepp än dom som inte gör det?
Visst spelet har potenial, Jag tvekar ju rejält personligen men se fakta för va de är. Betala mer = fördelar = p2w. är verkligen inte svårare än så

Medlem
Medlem
Skrivet av faceslicer:

Hur kan ni påstå att det inte finns fördelar om du förbokar flera och bättre skepp än dom som inte gör det?
Visst spelet har potenial, Jag tvekar ju rejält personligen men se fakta för va de är. Betala mer = fördelar = p2w. är verkligen inte svårare än så

Om det är fördel eller inte beror ju helt och hållet på vem du frågar, och inte minst hur man tänkt spela.

Jag själv till exempel ser fram emot att börja spelet med ett litet, lagom skruttigt skepp och bara några få krediter i fickan. Tror att det kan bli en intressant och kul utmaning. Dessutom uppskattar jag saker och ting i spel mer när jag måste anstränga mig mer för att kunna skaffa dem. Så det ska bli ett rent nöje att upptäcka och utforska universumet med just de förutsättningarna, och skaffa fler prylar i lugn takt, men det får gärna ta sin tid.

Om vi tittar på de jag kommer att stöta på i spelet så kommer i runda slängar 9 av 10 att vara NPC:er. Några av dem kommer säkert att vilja skjuta ned mig, andra kommer att vilja göra affärer med mig, vilket ska bli intressant.

Omkring 10 procent av de jag stöter på kommer att vara andra spelare. En del av dem kommer garanterat att vilja skjuta ned mig, andra kommer att vilja göra affärer med mig, några kanske kommer att försöka lura av mig krediter, osv. Något jag också ser fram emot!

En del av spelarna jag stöter på kanske har fått sitt skepp när de sponsrat spelet, andra kanske har skaffat sitt skepp genom att spela. Oavsett hur det har gått till så spelar det ingen roll, 99% av dem kommer i vilket fall som helst ha ett större och mera välbeväpnat skepp än det jag sitter i. Och det är helt okej! Det är så det ska vara, det är exakt den spelupplevelsen jag ser fram emot!

Så till din fråga, "Hur kan ni påstå att det inte finns fördelar..."

Som du ser ovan så finns det inga som helst fördelar, dvs betala mer = inga fördelar = garanterat inte P2W. Som du skrev, verkligen inte svårare än så

Hur folk har skaffat sina skepp kvittar helt och hållet. Ur min synvinkel och den spelupplevelsen jag är ute efter är sånt ointressant. Begreppet P2W blir helt meningslöst.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

En mycket tvivelaktig marknadsföring tycker jag och borde undersökas. Jag tycker inte om denna modellen alls. Och det har gjort att jag slutat intressera mig för spelet öht.

Smaken är som baken. Personligen så ser jag fram emot spelet mer nu än jag gjorde förut!

Medlem

jag är ganska så säker på att någon lovade vitt och brett med freelancer...spelet var jävla bra visserligen och kanske ms tryckte på bakifrån väldans hårt...jag tror på ett spelbart färdigt spel när man kan köpa det i affären.

Medlem
Skrivet av faceslicer:

Verkar som du käkat det med hull och hår. Har egentligen bara en fråga. Hur är det inte p2w? du betalar pengar, för att få fördelar gentemot dom som inte gör det? Hur är detta i eran (fanboys) värld inte p2w? Jag gissar ju på att det finns nån fördel att köpa mark. Hur långt tid måste nån som inte förbokar mark i ett spel grinda för att komma till samma plats?
Hur kan ni påstå att det inte finns fördelar om du förbokar flera och bättre skepp än dom som inte gör det?
Visst spelet har potenial, Jag tvekar ju rejält personligen men se fakta för va de är. Betala mer = fördelar = p2w. är verkligen inte svårare än så

Vad och hur ska du "vinna"?
Precis som jag alltid börjar med ett skruttigt lag i lägsta divisionen i valfritt manager spel (istället för Barcelona eller något annat "rikt" lag) för att sedan jobba sig till framgång, så kommer samma sak ske här.
Hur svårt är det att förstå att det här är snarare ett alternate reality spel än ett "tävlingsspel". Det är själva resan som är spelet.

På vilket sätt "vinner" jag om mitt syfte är att exempelvis utforska universumet och andra planeter?
På vilket sätt har de som "köper" mark en fördel över mig, när jag inte ens är intresserad av det?

(Jag förstår p2w-aspekten i exempelvis BF, WoW eller liknande spel där syftet med spelen är en helt annan. Men inte i detta)

Medlem

Själv är jag helt och hållet oinsatt i spelet i fråga, men om det är som några av er säger att det är någon slags "life sim" i rymden så säger det väl nästan sig självt att spelet inte kan vara just P2W.

Att vissa personer kan tappa intresset när förutsättningarna är olika beroende på hur mycket pengar du investerar i spelet är naturligtvis en möjlighet, men samtidigt är det precis så verkliga livet ser ut och en del gnäller och andra gör det bästa av situationen.

Däremot, om det finns ett tydligt mål med spelet, så kan det väl knappast vara hälsosamt att låta spelare betala för några som helst fördelar.

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Håller helt med här, tycker inte det är p2w när spelet inte är tävlings inriktat och mer som en altenativ verklighet.

Jag trodde spelet hade PVP men tydligen inte...


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

@marcus8958: Jag är redo att hålla med dig nu, när vi ändå tjötade om ämnet igår.
Så dyker det upp en ny p2w feature idag. Jag hade fel.

Trälig utveckling.

Medlem

Det börjar lukta EA girighet om företaget. Snart lägger de nog in kosmetiska saker som man kan köpa för dyra pengar. De har ett spel med ett fränt koncept och kan lura på deras fanbois lite vad de vill med ''pre-order'' grejer. jag förstår inte hur deras affärsmodell skulle vara bättre än alla jävla lootlådor som finns i alla spel just nu, hatar man lootlådor så borde man hata alla dessa svindyra fördelar som man kan köpa. Det skulle inte förvåna mig om utvecklarna skrattar och arbetar i snigelfart för att de kan få betalt för ingenting alls.

Inaktiv
Medlem

Samma folk som köper detta klagar säkert på lootboxes också...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Vet någon rekordet för hur mycket en enskild individ har spenderat på det här spelet hittills?

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Jag trodde spelet hade PVP men tydligen inte...

Om enda sättet vinna på i Star Citizen skulle vara att man alltid måste krossa en fiende så skulle jag hålla med dig.

Det skulle innebära att jag alltid är tvungen att möta andra spelare som kan ha köpt sig fördelar och som jag inte kan undvika på något sätt, dvs ren P2W.

Men till skillnad från spel där enda målet är måste är att krossa fienden så kan jag i SC själv välja hur jag vill "vinna", som många redan varit inne på. Det är det som gör hela skillnaden...

Om man själv kan välja vad "vinna" innebär är helt avgörande för om det är P2W eller inte.

Jag kan spela SC och "vinna" genom att ägna mig och åt ett antal olika aktiviteter, och jag kan i många fall göra det utan att någonsin behöva avfyra ett vapen om jag inte vill. Spelet straffar mig inte för det utan tvärtom, jag "vinner" oavsett.

Framförallt tvingas jag aldrig att möta spelare som har överlägsna skepp och vapen. Om jag väljer att slåss mot dem är helt upp till mig. Jag kan alltid välja att fly eller enkelt undvika sådana situationer helt genom riskeliminering och smart spelande.

Jag kan alltid välja att komma tillbaka en annan dag när jag är den med bästa skeppet och oddsen på min sida, eller varför inte en skvadron med allierade. Eller så struntar jag i det. Återigen så straffar inte spelet mig för det utan jag får progress ändå. Jag "vinner" oavsett.

I ett spel där jag kan göra allt ovanstående och ändå "vinna" blir begreppet P2W helt meningslöst.

Medlem
Skrivet av Nemo:

I ett spel där jag kan göra allt ovanstående och ändå "vinna" blir begreppet P2W helt meningslöst.

Enbart för att du verkar missförstå vad P2W innebär... Det har ingenting med att faktist "vinna" att göra, då hade i princip inga spel varit P2W, Hur många MMO:n kan man "vinna"? Inga... Hur många P2W MMO:n finns det? Mängder...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Tänk om man kunnat köpa saker som kläder och/eller vapen i spel som Diakatana eller Duke Nukem Forever innan dom släpptes.

//LD

Medlem
Skrivet av Hapl0:

Vad och hur ska du "vinna"?
Precis som jag alltid börjar med ett skruttigt lag i lägsta divisionen i valfritt manager spel (istället för Barcelona eller något annat "rikt" lag) för att sedan jobba sig till framgång, så kommer samma sak ske här.
Hur svårt är det att förstå att det här är snarare ett alternate reality spel än ett "tävlingsspel". Det är själva resan som är spelet.

På vilket sätt "vinner" jag om mitt syfte är att exempelvis utforska universumet och andra planeter?
På vilket sätt har de som "köper" mark en fördel över mig, när jag inte ens är intresserad av det?

(Jag förstår p2w-aspekten i exempelvis BF, WoW eller liknande spel där syftet med spelen är en helt annan. Men inte i detta)

Antar att det finns fördelar med att köpa mark då det kostar pengar. Antingen kan du "farma" förädla marken och tjäna pengar på det eller bygga nån form av bas som jag misstänker också kommer finnas fördelar med. Bara för att du väljer att inte köpa mark betyder det inte att spelet inte är P2W
Du köper fördelar, eller ska du påstå att skeppen folk förbokar är sämre än dom som inte betalar massa extra? Tvivlar starkt på det.
Asså bara för att du väljer att titta på en del av spelet så kan du ju inte ignorera all fakta?
ta tex Dota2, du får alla hjältar och abilities gratis när du installerar spelet, Sen kan du köpa hattar och ljud o annan skit (personlig åsikt). Inte nånstans kan du betala för att få mer levels, eller bättre items etc. Du får samma spel som alla andra.
I star citizen så kan du lägga en mindre förmögenhet på saker som andra spelare som inte gör samma sak inte kommer att få när dom börjar spela. Det är p2w, du betalar RL monays för att få fördelar i ett spel före dom andra.
Sen att du inte tycker att det är ett spel du kan "vinna" i får stå för dig.
Tror du ärligt talat att folk inte kommer köpa mark, bygga baser etc och ha ett ENORMT försprång framför dom som inte betalar pengar?
Sen finns det väl PVP vilket gör ditt "vinna" argument helt jävla ihåligt.
Asså kasta hur mkt pengar du vill på det. men påstå innte att detta inte är p2w, Det är ju bokstavligen definitionen av p2w.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Enbart för att du verkar missförstå vad P2W innebär... Det har ingenting med att faktist "vinna" att göra

Det är en solkar logisk slutsats oavsett hur mycket du förnekar det. Det har allt med "vinna" att göra.

Det enda som kan göra spelet till P2W i sådant läge är om speltillverkaren inför möjligheter för spelarna att köpa sig fördelar som man inte kan spela sig till.

Med det sagt så finns det ingen officiell definition på P2W, så alla definitioner som folk kan tänkas ha är deras egna. Med andra ord, håller man inte med varandra så är det bara att "agree to disagree"

Medlem
Skrivet av faceslicer:

Antar att det finns fördelar med att köpa mark då det kostar pengar. Antingen kan du "farma" förädla marken och tjäna pengar på det eller bygga nån form av bas som jag misstänker också kommer finnas fördelar med. Bara för att du väljer att inte köpa mark betyder det inte att spelet inte är P2W
Du köper fördelar, eller ska du påstå att skeppen folk förbokar är sämre än dom som inte betalar massa extra? Tvivlar starkt på det.
Asså bara för att du väljer att titta på en del av spelet så kan du ju inte ignorera all fakta?
ta tex Dota2, du får alla hjältar och abilities gratis när du installerar spelet, Sen kan du köpa hattar och ljud o annan skit (personlig åsikt). Inte nånstans kan du betala för att få mer levels, eller bättre items etc. Du får samma spel som alla andra.
I star citizen så kan du lägga en mindre förmögenhet på saker som andra spelare som inte gör samma sak inte kommer att få när dom börjar spela. Det är p2w, du betalar RL monays för att få fördelar i ett spel före dom andra.
Sen att du inte tycker att det är ett spel du kan "vinna" i får stå för dig.
Tror du ärligt talat att folk inte kommer köpa mark, bygga baser etc och ha ett ENORMT försprång framför dom som inte betalar pengar?
Sen finns det väl PVP vilket gör ditt "vinna" argument helt jävla ihåligt.
Asså kasta hur mkt pengar du vill på det. men påstå innte att detta inte är p2w, Det är ju bokstavligen definitionen av p2w.

Finns inget skepp som är bäst på alla roller. Många skepp som man får från början är även jättebra i endgame, Super Hornet och Sabre är väl bästa single seat skeppen just nu i arena commander, Dom enda dåliga skeppen är starter skeppen som man ersätter väldigt snabbt i början.

Senare kan man överclockla och köpa bra vapen och utrussning som man kan sätta på dom andra skeppen. Det finns också ännu bättre skepp än dom som man inte kan köpa, militären av UEE kör med f8 lightning. Den ska motsvara dagens f35 jaktplan när hornet motsvarar en f-15. Det är bara military NPCs som har tillgång till det skeppet.

Den bästa utrussningen är jättesvår att hitta med. Man kanske skjuter ner en Vanduul Warlord och hittar ett bra vapen eller utrustning från hans vrak. Eller så kanske smyger man in i ett UEE capital ship som pirat och stjäl en prototyp stealth fighter.

Alla kan köpa mark i spelet med ingame credits utan att betala ett öre. Platserna som man kan köpa ligger bara i UEE space med. Så oftast är det bara en fin utsikt som man vill ha eller någon plats med vanliga mineraler som säljs av många. Dom bästa ställena är utanför UEE space där pirater och aliens härjar. Platserna kan man bara äga så länge man håller dom försvarade .


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

@Nemo:
Då kan vi fastslå att det aldrig funnits en enda pay2win titel.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

@Nemo:
Då kan vi fastslå att det aldrig funnits en enda pay2win titel.

Ja, om det är din slutsats så... I beg to differ

Inaktiv
Skrivet av Nemo:

Ja, om det är din slutsats så... I beg to differ

Har du något exempel på ett spel som du skulle kalla för pay 2 win?

123
Skriv svar