Pokemon Go tros ligga bakom över 250 dödsfall i USA

Robot
Pokemon Go tros ligga bakom över 250 dödsfall i USA

Forskare har tittat på statistiken över antalet bilolyckor kring pokestops och fått fram smått skrämmande siffror.

#olycka, #pokemon-go, #smartphones


Medlem

Är faktiskt inte förvånad.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Inaktiv

Ej förvånad heller. En kompis hamna i en olycka då en trafikant backade ut i trafiken medans hen spelade Pokemongo.

Medlem

Blir lite fånigt när man trollar med statistiken så där, 2 dödsfall blir 250..

Medlem

Helt sjukt vad folk pysslar med när de borde ägna sig åt att ha kontroll på sitt fordon. Minns när pogo släpptes, vi satt å pratade några dagarefter och, mest på skämt, hävde någon ur sig typ "ska vi slå vad om hur lång tid det tar innan nån dör när de spelar?" - Det visade sig att det redan hade hänt och det var just en bilförare som hade spelat >_<

Medlem

Skulle vara som i många andra spel att man samlar på sig extraliv.

Medlem

Ojdå, det är nog bäst att vi ger alla utegångsförbud framöver. Folk dör tydligen när de kommer i kontakt med varandra!

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Ojdå, det är nog bäst att vi ger alla utegångsförbud framöver. Folk dör tydligen när de kommer i kontakt med varandra!

Folk dör när de sysslar med saker de inte borde göra. Som att pilla på sin smartphone samtidigt som de framför ett fordon. Jag välkomnar beslutet att förbjuda telefonhantering vid körning, ett steg i rätt riktning.

MEG
Medlem

90% av befolkningen borde ha förmyndare...


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av MEG:

90% av befolkningen borde ha förmyndare...

Alla människor har förmodligen gjort något idiotisk någon gång

Medlem

Kanske bra då att det blir en lag på att inte hålla i en mobil när man kör 1 feb nästa år. Tar i och för sig inte bort de som kollar på mobilen när de går och knallar ut i trafiken, men borde göra det lite säkrare i alla fall.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Alla människor har förmodligen gjort något idiotisk någon gång

Javisst, men det finns grader av idioti. Att försätta sig själv eller andra i (döds)fara genom att kolla på mobilen när man är i trafiken är en av de högsta graderna av idioti.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Skönt att det blir totalförbud (1:a Februari) att ha mobiltelefonen bakom ratten här i Sverige.

Medlem

Det är snarare idioti som ligger bakom 250 dödsfall i USA... Det är så lätt att skylla på teknik när det snarare är användaren det är fel på.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

@Dunder: Jo, fast i det här fallet så har ju teknologin så att säga skapat möjligheter till idiotin i fråga.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

@Newklear: Jo, fast i det här fallet så har ju teknologin så att säga skapat möjligheter till idiotin i fråga.

Så om man hade gått och läst i en bok, varit mitt i en hetlevrad diskussion eller tittat upp på stjärnorna i himlen en stjärnklar natt så hade det aldrig kunnat hända?

Säkert....


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

@Dunder: Såklart hade det kunnat hända i de situationer du beskriver. Men teknologin i fråga skapade de specifika situationerna för just de här idioterna, eller hur?


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Samtidigt kan jag tänka mig att spelet bidrar/har bidragit till ett markant sving för folkhälsan över lag, vilket nog särskilt gäller för just USA.

"Det finns inget ont som inte för något gott med sig"

Medlem
Skrivet av Akronym:

@Newklear: Såklart hade det kunnat hända i de situationer du beskriver. Men teknologin i fråga skapade de specifika situationerna för just de här idioterna, eller hur?

Nej, det var just det jag ville poängtera, att det inte är tekniken som skapar situationerna.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

fy va tragiskt dö för ett dumt virtuellt djur

Medlem

@Dunder: Så du menar att just de här människorna skulle ha förolyckats på samma sätt även om de inte haft sin mobiltelefon att blänga ner i ute i trafiken?
Smart.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Har varit nära olycka flera gånger pga min mobil i trafiken personligen


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är snarare idioti som ligger bakom 250 dödsfall i USA... Det är så lätt att skylla på teknik när det snarare är användaren det är fel på.

Klart det är användaren det beror på. Inte så att smartphonen hoppar upp i ansiktet på användaren på eget initiativ. Men då folk inte är smarta nog att låta bli tekniska kommunikationsenheter när de framför fordon så är det bra att det kommer ett förbud mot att handha sådana under körning. Det är dock inte att "skylla på" tekniken.

Att smartphones är överrepresenterade här jämfört med andra saker har ju mycket att göra med att folk i allmänhet har svårt att låta bli telefonen om det plingar till i den.

ELF
Medlem

Riktigt tråkigt för de oskyldiga och visserligen även för de skyldiga.
Jag själv kan inte göra något annat när jag kör bil. Skulle kunna hamna på ett hustak om jag gjorde annat än att koncentrera mig på att framföra bilen.

Skulle ställa en bensindunk upp som välte på passagerarsidan i en skarp kurva och skrämde nog skiten ur en mötande då jag var över med halva bilen på andra körfältet.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Mardröm för sveriges nollvision😀

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Ojdå, det är nog bäst att vi ger alla utegångsförbud framöver. Folk dör tydligen när de kommer i kontakt med varandra!

Om den kontakten innebär att träffas av 1+ ton som färdas i dussintals km/h så ja.

Medlem

Cant cure stupid.

Medlem
Skrivet av Akronym:

@Newklear: Så du menar att just de här människorna skulle ha förolyckats på samma sätt även om de inte haft sin mobiltelefon att blänga ner i ute i trafiken?
Smart.

Ja, det är exakt vad jag menar, men du struntade väl i att läsa vad som skrevs...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skägg.
10 Chambers

Seså, trevligare ton mot varandra.


signatur
Medlem

@Dunder: Så det faktum att det som de i det här fallet gjorde var att blänga ner i en telefon i stället för att kolla in trafiken kan inte skyllas på att de spelade spel på telefoner...
Okej.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

12
Skriv svar