Vila i frid...

Medlem
Vila i frid...

Eftersom att jag hänger på forumet regelbundet så har jag intresserat mig för att vissa personer har ett behov av att bry sig om vissa personer, och som dem i många fall inte känner själva, som har gått bort. Det resulterar i trådar i forumet där det postas, som ett nyligen exempel, youtube-klipp eller där människor skriver "Vila i frid.", "R.I.P", och så vidare.
Mitt mål med den här tråden är att stilla behovet hos dessa individer genom att posta slumpvis utvalda dödsannonser. Jag har förstått att världsliga frågor som svältkatastrofer, inbördeskrig och etnisk rensning inte intresserar er - utan att det behövs en personlig touch - ett namn!

Edit: Förbättringar och förslag till tråden tas gärna emot. Och om ni anser att det behövs en ny dödsannons är det upp till er att posta den, innan jag gör det. Det kan också bli aktuellt med en "Hall of fame!" om det är någon som får tillräckligt många. Där är jag ensam, enhällig domare.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Vi börjar tråden med:


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Mycket bra initiativ, bjosarn!
Och för att visa er hur ni kan sörja och verkligen visa det, så tänker jag förklara för er hur man lägger till en snärtig bild på ett tänt ljus, och eran text i kursiv text.

Ni börjar först med att använda koden [candle ]Eder text[/candle ].

Ni skall självklart radera ut mellanslagen, om ni har nu gjort rätt kommer det se ut ungefär såhär ;

[candle]Eder text[/candle]

Sådär, nu visar ni på ett informativt sätt att du sörjde personen ifråga, och så blir det lite mer formellt iochmed kursiv text.

[candle]Vila i Frid, Susanne Lehning.[/candle]


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

[candle]Floyd och Patrick Swayze - dricker rödvin och låter bli att sätta bäbisar i hörnet i himlen.[/candle]

Medlem

RIP kvalitetstrådar?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

RIP kvalitetstrådar?

[candle]Vila i frid kära, kära kvalitétstrådar[/candle].

Medlem

[candle]Tänt var det här![/candle]

Medlem

Vad vill du ha ut av det här, bjosarn?


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem

bjosarn
Om jag har förstått ditt första inlägg här korrekt, alltså noterar spåren av ironi/sarkasm gentemot de du skriver om så kanske jag förstår syftet med tråden.. Men det hindrar inte mig från att tycka att det är rent av osmakligt av dig/er att slänga upp dödsannonser av "vanliga" personer.


signatur

"Totalt. Jävla. IG!"

Medlem
Skrivet av Donqen:

Vad vill du ha ut av det här, bjosarn?

Trollning möjligtvis?

Medlem

[candle]R.I.P Kvalitétstrollning[/candle]


signatur

||||||||||||
||||||||||||

[candle]R.I.P. Morfar...[/candle]


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Ny dag, ny människa att sörja ;_;

[candle]Vila i frid, Bo Persson.
Du kommer vara för evigt saknad.[/candle]


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Sharpblade:

bjosarn
Om jag har förstått ditt första inlägg här korrekt, alltså noterar spåren av ironi/sarkasm gentemot de du skriver om så kanske jag förstår syftet med tråden.. Men det hindrar inte mig från att tycka att det är rent av osmakligt av dig/er att slänga upp dödsannonser av "vanliga" personer.

Jag uppskattar att du tog dig tid att skriva ett så välformulerat inlägg. Men det får mig inte att förstå vad du menar. Varför skulle det vara mer osmakligt med vad du kallar "vanliga" personer än "ovanliga"?

[candle]R.I.P Bo.
Kan tänka mig att du var en underbar människa och är saknad av dina nära och kära.[/candle]


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Att du slänger up helt random dödsannosner är sjukt osmakligt OCH specielt efter dina personliga åsikter om att hedra folk som dött på internet genom att säga RIP/vila i frid eller göra videos om sina vänner som dem förlorat,
du gör ju detta garanterat av ren satir eller sarkasm och jag ser inget seriöst i detta alls från din sida

ge oss ett svar vad du vill få gjort av detta?
irritation? trolleri? båda har du lyckats med

Medlem
Skrivet av GrovPortion:

Att du slänger up helt random dödsannosner är sjukt osmakligt OCH specielt efter dina personliga åsikter om att hedra folk som dött på internet genom att säga RIP/vila i frid eller göra videos om sina vänner som dem förlorat,
du gör ju detta garanterat av ren satir eller sarkasm och jag ser inget seriöst i detta alls från din sida

ge oss ett svar vad du vill få gjort av detta?
irritation? trolleri? båda har du lyckats med

Det är i princip samma sak som att slänga upp dödsannonser om kändisar, om helt okända människor (engla är väl ganska färskt i minnet), så varför blir det helt plötsligt sådan ilska över att faktiskt vilja sörja människor vi inte har känt?

Denna dubbelmoral som visar sig nu när bjosarn väljer att visa sorg över människor som är bra mycket äckligare än det du anklagar bjosarn för, för det är samma sak som att sörja engla som det är att sörja Bo Persson.

Det är precis som när folk sörjde dom döda i thailand, men det kanske inte är acceptabelt nu när det inte står i kvällstidningarna?

Jag borde kanske citera dig istället, och en signatur som du borde ta lärdom av ;
"For every minute you remain angry, you give up sixty seconds of peace of mind"

Om du inte vill göra annat än att pissa ner tråden så får du gärna lämna, för vi sörjer människor som har levt helt okända liv, men ändå förtjänar att uppmärksammas, eller får man bara sörja dom människor som hade ett känt namn eller har haft deras och familjernas liv utfläkta i diverse tidningar?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av GrovPortion:

Att du slänger up helt random dödsannosner är sjukt osmakligt OCH specielt efter dina personliga åsikter om att hedra folk som dött på internet genom att säga RIP/vila i frid eller göra videos om sina vänner som dem förlorat,
du gör ju detta garanterat av ren satir eller sarkasm och jag ser inget seriöst i detta alls från din sida

ge oss ett svar vad du vill få gjort av detta?
irritation? trolleri? båda har du lyckats med

Det är i princip samma sak som att slänga upp dödsannonser om kändisar, om helt okända människor (engla är väl ganska färskt i minnet), så varför blir det helt plötsligt sådan ilska över att faktiskt vilja sörja människor vi inte har känt?

Denna dubbelmoral som visar sig nu när bjosarn väljer att visa sorg över människor som är bra mycket äckligare än det du anklagar bjosarn för, för det är samma sak som att sörja engla som det är att sörja Bo Persson.

Det är precis som när folk sörjde dom döda i thailand, men det kanske inte är acceptabelt nu när det inte står i kvällstidningarna?

Jag borde kanske citera dig istället, och en signatur som du borde ta lärdom av ;
"For every minute you remain angry, you give up sixty seconds of peace of mind"

Om du inte vill göra annat än att pissa ner tråden så får du gärna lämna, för vi sörjer människor som har levt helt okända liv, men ändå förtjänar att uppmärksammas, eller får man bara sörja dom människor som hade ett känt namn eller har haft deras och familjernas liv utfläkta i diverse tidningar?

Tror du själv på det du skriver? 8)

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av GrovPortion:

Att du slänger up helt random dödsannosner är sjukt osmakligt OCH specielt efter dina personliga åsikter om att hedra folk som dött på internet genom att säga RIP/vila i frid eller göra videos om sina vänner som dem förlorat,
du gör ju detta garanterat av ren satir eller sarkasm och jag ser inget seriöst i detta alls från din sida

ge oss ett svar vad du vill få gjort av detta?
irritation? trolleri? båda har du lyckats med

Det är i princip samma sak som att slänga upp dödsannonser om kändisar, om helt okända människor (engla är väl ganska färskt i minnet), så varför blir det helt plötsligt sådan ilska över att faktiskt vilja sörja människor vi inte har känt?

Denna dubbelmoral som visar sig nu när bjosarn väljer att visa sorg över människor som är bra mycket äckligare än det du anklagar bjosarn för, för det är samma sak som att sörja engla som det är att sörja Bo Persson.

Det är precis som när folk sörjde dom döda i thailand, men det kanske inte är acceptabelt nu när det inte står i kvällstidningarna?

Jag borde kanske citera dig istället, och en signatur som du borde ta lärdom av ;
"For every minute you remain angry, you give up sixty seconds of peace of mind"

Om du inte vill göra annat än att pissa ner tråden så får du gärna lämna, för vi sörjer människor som har levt helt okända liv, men ändå förtjänar att uppmärksammas, eller får man bara sörja dom människor som hade ett känt namn eller har haft deras och familjernas liv utfläkta i diverse tidningar?

När tråden är skapad i ren sarkasm eller satir så som Grovportion säger så håller jag med han till fullo. Då det är just det som gör det så osmakligt.

Nej usch, nu matade jag trollet:(

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Sharpblade:

-Obegripligt?-

Jag uppskattar att du tog dig tid att skriva ett så välformulerat inlägg. Men det får mig inte att förstå vad du menar. Varför skulle det vara mer osmakligt med vad du kallar "vanliga" personer än "ovanliga"?

Skrivet av GrovPortion:

Att du slänger up helt random dödsannosner är sjukt osmakligt OCH specielt efter dina personliga åsikter om att hedra folk som dött på internet genom att säga RIP/vila i frid eller göra videos om sina vänner som dem förlorat,
du gör ju detta garanterat av ren satir eller sarkasm och jag ser inget seriöst i detta alls från din sida

ge oss ett svar vad du vill få gjort av detta?
irritation? trolleri? båda har du lyckats med

<Min fetmarkering>
Det inlägget svarar gott och väl på din fråga.

Skillnaden mellan "kändisars" och "vanliga" människors bortgång är väl ganska uppenbar gällande samhällsintresse och "nyhetsstoff". Säger det igen, det är osmakligt och rent löjeväckande att publicera helt slumpmässiga dödsannonser för ditt egna höga nöjes skull...

@Greger: Uuusch...


signatur

"Totalt. Jävla. IG!"

Medlem

Greger ställde jag frågan till dig för det första?

Jag förlorar många minuter dagligen av min Inre frid tack vare aggresioner, jag är en hyffsat aggresiv man om du så gärna vill veta
så tro mig jag vet vad mitt citat betyder det är kanske just därför jag har det citatet som signatur?
men jag fattar inte varför du tar upp det i den här tråden

Helt offtopic men jag skickade en förfrågan till dig för ett tag sen om att ha en diskussion utanför FZ antingen via chat eller msn eller dylikt, vilket du rent av ignorerade, att du kommer och svarar på ett inlägg jag riktat Till Bjosarn och absolut inte till dig tycker jag också är skumt, du verkar ha något generelt emot mig, det kan jag förstå, men om du inte vågar ta det personligen utanför FZ på msn eller dylikt så tappar jag respekten för dig ännu mer plus att du inte ens kan svara tillbaks på ett PM är lite surt när du sedan kan diskutera fritt och argumentera mot varenda inlägg jag skriver nästan helt öppet på FZ

du får gärna hålla dig utanför mina inlägg i framtiden, bör nog vara för det bästa för båda oss

Medlem
Skrivet av Greger:

Det är i princip samma sak som att slänga upp dödsannonser om kändisar, om helt okända människor (engla är väl ganska färskt i minnet), så varför blir det helt plötsligt sådan ilska över att faktiskt vilja sörja människor vi inte har känt?

Det är ju det det INTE är. Det är inte samma sak att slumpmässigt, i den betydelsen att ta några på måfå, "vanliga okända" dödsannonser och visa upp dem här, gentemot att publicera "kända" personers bortgång...

Skrivet av Greger:

Denna dubbelmoral som visar sig nu när bjosarn väljer att visa sorg över människor som är bra mycket äckligare än det du anklagar bjosarn för, för det är samma sak som att sörja engla som det är att sörja Bo Persson.

Sorgen runt deras bortgång är lika värda och berättigade, det som är skillnaden är omständigheterna runt bortgången.

Skrivet av Greger:

Det är precis som när folk sörjde dom döda i thailand, men det kanske inte är acceptabelt nu när det inte står i kvällstidningarna?

Där pekar man inte ut enskilda personer som möjligtsvis skulle kunna ta illa vid sig, utan det är, återigen, omständigheterna som spelar roll. Tsunamin var en "katastrof" för flertalet och av samhällsintresse, tror knappast att det är en "katastrof" för samhället eller något av instresse för resten av världen att veta att "Kalle" gått bort..

Skrivet av Greger:

Om du inte vill göra annat än att pissa ner tråden så får du gärna lämna, för vi sörjer människor som har levt helt okända liv, men ändå förtjänar att uppmärksammas, eller får man bara sörja dom människor som hade ett känt namn eller har haft deras och familjernas liv utfläkta i diverse tidningar?

Än en gång, allas bortgång är lika tragiska, okända som kända, det har ingen sagt något om. Det vi däremot påpekat är sättet ni gör det på och syftet och bakgrunden till tråden.

//edit: Fixade quotsen/radbyten...


signatur

"Totalt. Jävla. IG!"

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av GrovPortion:

Att du slänger up helt random dödsannosner är sjukt osmakligt OCH specielt efter dina personliga åsikter om att hedra folk som dött på internet genom att säga RIP/vila i frid eller göra videos om sina vänner som dem förlorat,
du gör ju detta garanterat av ren satir eller sarkasm och jag ser inget seriöst i detta alls från din sida

ge oss ett svar vad du vill få gjort av detta?
irritation? trolleri? båda har du lyckats med

Det är i princip samma sak som att slänga upp dödsannonser om kändisar, om helt okända människor (engla är väl ganska färskt i minnet), så varför blir det helt plötsligt sådan ilska över att faktiskt vilja sörja människor vi inte har känt?

Denna dubbelmoral som visar sig nu när bjosarn väljer att visa sorg över människor som är bra mycket äckligare än det du anklagar bjosarn för, för det är samma sak som att sörja engla som det är att sörja Bo Persson.

Det är precis som när folk sörjde dom döda i thailand, men det kanske inte är acceptabelt nu när det inte står i kvällstidningarna?

Jag borde kanske citera dig istället, och en signatur som du borde ta lärdom av ;
"For every minute you remain angry, you give up sixty seconds of peace of mind"

Om du inte vill göra annat än att pissa ner tråden så får du gärna lämna, för vi sörjer människor som har levt helt okända liv, men ändå förtjänar att uppmärksammas, eller får man bara sörja dom människor som hade ett känt namn eller har haft deras och familjernas liv utfläkta i diverse tidningar?

syftet är annan än bjosarns syfte.

Jag tror det lämpligaste med rip-trådar är att inte skapa såna i allmänt prat, det skapar irritation.
Nästa steg för de mer hemmavana är att inte gå in i samma diskussion som sker i alla andra rip-trådar, det skapar irritation och tråden kommer att leva på den diskussionen tills någon ger upp. Visst, några får väl kicks för det också så det är nog bäst att inte skapa rip-trådar.

Vet inte hur det är med er men jag blev väldigt ledsen när en mamma till två barn dör. Hemskt tråkigt för barnen. RIP

Ligger i feber, sorry om jag är luddig


signatur

thank you, come again

Medlem

Om ni verkligen vill veta sanningen så ska jag förklara för er.

För mig var det här ett socialt experiment, för att se vad som händer om man postar slumpvis utvalda dödsannonser i ett forum som FZ.se. Och vad är det egentligen som har hänt? Resultatet (hittills) har - tyvärr - inte varit förvånade.

Vissa går i taket, kallar det "osmakligt" och "irriterande", andra har lite mer distans till det hela, och andra håller bara tyst. En variabel som jag måste tänka på att det är just jag, bjosarn, som skapat tråden. Varför detta spelar roll är att, oberoende i vilket sammanhang det är, blir klassat som ett så kallat "troll". Dels har jag mig själv att skylla, eftersom att jag späder på saker i diverse trådar som jag anser mindre viktiga (t.ex. "gissa fordonet via bilden" eller liknande, i min mening, oseriösa sektioner).

Däremot anser jag att även moderatorerna har en bricka i spelet, och i det här fallet kanske t.o.m. kung-pjäsen. Att man öppet blir kallad "troll" av moderatorer i trådar där rasism florerar öppet därför att man själv bekämpar all form av rasism, hets mot folkgrupp och könshierarki, tycker jag inte är befogat.

Ursäkta om den här roten växte över på grannens tomt, men jag tycker det är bärande argument för att just jag får ta mycket skit av den här slags inlägg. Jag ser inte lika hårda och grova ordval i andra likande trådar.

För att komma tillbaka till stammen av mitt svar, så finner man den kanske största anledningen till att folk anser mig vara "osmaklig" och "irriterande" är att det speglar just det samhälle vi lever i idag.

Varför bryr ni er inte om Susanne eller Bo? Varför viftar ni bort det här som "osmakligt"? Varför skulle det vara bättre att totalt blottlägga andra människors liv efter deras död? Intressera sig i vilken bakgrund, vilka vänner, eller vart personen i fråga bodde? För det är precis sånt det handlar om i liknande trådar, och helt plötsligt säger sig folk "bry sig" mer. För att ta några exempel:

Engla-fallet. En flicka blir brutalt mördad på väg hem från en fotbollsträning. Media snurrar igång sina hjul och helt plötsligt är alla engagerade, tv ska visa begravningen och tidningar startar insamlingar för blommor och buketter. Varför är Engla så viktig för folk? Och kom inte med "för det kan hända vem som helst". Det kan varit precis samma sak med Susanne och Bo. De råkade ut för något de inte kunde hjälpa, eller förutse, och de dog. Och kom inte med "det var ett barn", för jag hade fått samma svar - om än inte mer grovspråkliga - om jag postat dödsannons för ett barn.

Ett annat exempel är kändisar som dött, Michael Jackson är fortfarande aktuellt. Där var det snarare tvärt om. Personer som kallat mina inlägg "osmakligt" skrattade och drog skämt om Michael Jackson.

Exempel nummer tre, Sturebymordet: Helt plötsligt är det okey att sörja någon man inte känner igen. Och helt blottlägga hela livet också, utan hänsyn till inblandade.
Och avrundar med andra slumpmässiga "Vila i frid"-trådar som absolut inte vållat till lika kraftiga ordväxlingar.

Som ni ser så försöker jag förklara min poäng. Jag anser det vara mer osmakligt att göra som i dessa fall än att bara, helt vanligt, slumpmässigt, lägga upp en dödsannons. Men det viftas bort som att jag var sjuk i huvudet. Det är mer "friskt" att rulla sig i andras personliv, och bryta ner deras liv till minsta beståndsdel, diskutera öppet på gator och torg om inblandade personer.
Vem är det egentligen som är "osmaklig"?
Jag vilar min väska.

PS. Kan verkar vara en "wall of text" och ett passande svar kan tyckas vara "tl;dl". Det får ni avgöra själva.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Osmakligt och rent respektlöst att posta dödsannonserna:down:

Medlem
Skrivet av HollowMan:

Osmakligt och rent respektlöst att posta dödsannonserna

Av vilken anledning är det värre än att posta något som t.ex. de exemplen jag angav i min text?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Om du inte redan vet det,så tycker jag uppriktigt synd om dig.

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av HollowMan:

Osmakligt och rent respektlöst att posta dödsannonserna

Av vilken anledning är det värre än att posta något som t.ex. de exemplen jag angav i min text?

För det första så har du gjort ett väldigt sjukt experiment som man nästan kan jämnföra med Anna odels fejkade psykiska utbrott, för det andra Respektlöst att du letar efter slumpvisa Dödsannonser på internet för att just göra experimentet om reaktioner på ett spelforum, vad hade familjerna sagt om dem får reda på det här? att du tar deras döda familje medlemmar och gör ett väldigt äckligt experiment om det?

Det hade ju varit en helt annan sak om du gjort denna tråd med riktig sympati och mänsklighet istället för använda ren satir för att uppnå ditt mål.
Ditt argument med att folk hellre vill skriva vila i frid till valfria personner som dem känner har dött, någon valfri stor kändis i kanske max 3-4 trådar som inte ens många forumiter väljer att deltaga i,
istället för att argumentera och diskutera rasism, politik, världs ekonomin som vi har hundratals trådar om är ju helt absurt

Vad hade du förväntat för reaktioner egentligen? just på det sättet du skrivit tråden om? ha en hall of fame för den personen folk skrivit Vila i frid till mest?

Jag tror inte ens jag behöver beskriva med ord vad jag tycker om dig personligen, jag hoppas du skäms otroligt mycket för ditt sociala experiment som slagit helt bakåt

Medlem
Skrivet av HollowMan:

Om du inte redan vet det,så tycker jag uppriktigt synd om dig.

Om du inte ens kan svara på det kan du ju hålla dig utanför? Du är en person som inte hör hemma på ett diskussionsforum eftersom du påtagliga gånger visat just brist på diskussionsförmåga.
Så var nu snäll och berätta varför det är värre än de exemplen jag angav?

PS. Och jag ber admins att ej stänga den här tråden, som i allra högsta grad innehåller filosofisk värde.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av HollowMan:

Om du inte redan vet det,så tycker jag uppriktigt synd om dig.

Om du inte ens kan svara på det kan du ju hålla dig utanför? Du är en person som inte hör hemma på ett diskussionsforum eftersom du påtagliga gånger visat just brist på diskussionsförmåga.
Så var nu snäll och berätta varför det är värre än de exemplen jag angav?

PS. Och jag ber admins att ej stänga den här tråden, som i allra högsta grad innehåller filosofisk värde.

Att du svarar med ett personangrepp är ju trevligt:up: Din brist på respekt är äcklande.

Medlem

Epic thread, men roande hur personer här försöker spela några moraliska kompasser när man ser tillbaka på deras inläggshistoria.

Bjosarn, det är nästan sorligt att se hur mycket skit du får på det här forumet från andra användare och moderatorer när du i vissa trådar endast "kämpat" för alla människors lika värde, nästan sorgligt att se vad FZ har förvandlats till.

12
Skriv svar