Scrap Galaxy 🌟 Lokalt multiplayerspel om att bygga rymdskepp 🌟 Ute nu pĂ„ Steam

Indieutvecklare
Scrap Galaxy 🌟 Lokalt multiplayerspel om att bygga rymdskepp 🌟 Ute nu pĂ„ Steam

Hej,

Under tre och ett halvt Är har jag arbetat pÄ ett lokalt multiplayer spel som heter Scrap Galaxy. Det Àr ett spel om att bygga rymdskepp och sedan slÄss med dessa, antingen med eller emot varandra. Den 1:a December sÄ slÀppte jag detta pÄ Steam!

En till fyra spelare kan spela det tillsammans med gamepads eller sÄ kan 2 dela pÄ tangentbordet. Det finns Àven bottar om man inte har alla kompisar över. Tanken Àr att det Àr ett typiskt partyspel som ska passa bra pÄ LAN, eller med pizza och öl.

Spelet Àr till stor del inspirerat av bordsspelet Galaxy Trucker, fast istÀllet för att man endast sitter och rullar tÀrning och vÀntar pÄ att ens skepp gÄr i bitar styr man det sjÀlv. Byggsystemet fungerar lite som ett kortspel och det finns en massa olika varianter av det; slumpmÀssiga delar, endast ett fixt antal, den som vinner rundan behÄller sitt skepp.

I rymden finns sjÀlvklart en massa annat farligt som försöker ta kÄl pÄ spelarna, fallande stjÀrnor, rymdskrot, explosiva tunnor och sop-robotar.

Om detta lÄter spÀnnande spana in det pÄ Steam eller Indie-butiken Swedish Games:

⭐ Steam http://store.steampowered.com/app/723110/Scrap_Galaxy/
⭐ Swedish Games https://swedishgames.com/

⭐ Hemsida http://www.scrapgalaxy.com/
⭐ IndieDB http://www.indiedb.com/games/scrap-galaxy

⭐ Twitter https://twitter.com/CatalopeGames
⭐ Facebook https://www.facebook.com/CatalopeGames/

Spelet har bland annat visats upp pÄ Nordic Game Conference, NÀrCon, Sweden Game Festival och massa mera stÀllen (du kanske till och med har spelat det?). Det var ocksÄ sÄ grymt att det vann förstapris i LiU Game Awards 2014.

Catalope Games Àr en liten spelstudio i Linköping. MÄlet med studion Àr att kunna göra smÄ, roliga och söta spel vid sidan av mitt arbete. Jag skapade studio för att kunna ta min hobby till nÀsta nivÄ. I skrivandes stund har jag utvecklat inte mindre Àn 35 och de flesta av dem Àr slÀppta pÄ nÀtet, bland annat pÄ min Gamejolt sida. Scrap Galaxy kommer dock vara det första kommersiella spelet!

Hoppas det lÄter intressant och om du har hittat en bugg eller har nÄgon tanke om spelet lÄt mig veta!
Jesper

SkÀgg.
10 Chambers

Kul! Vi har lirat en del Lance-A-Lot pÄ kontoret, och sÄklart massor av Towerfall.

Indieutvecklare
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Kul! Vi har lirat en del Lance-A-Lot pÄ kontoret, och sÄklart massor av Towerfall.

Kul! Det Àr exakt i sÄdan miljö som Scrap Galaxy Àr tÀnkt att fungera.

Medlem

Aha! Spelade en version av spelet pÄ "spelmÀssan" i Skövde i fjol (eller var det i förrfjol?).
Var helt ok redan dÄ, sÄ ska lÀtt skaffa det!

Indieutvecklare
Skrivet av kveldulver:

Aha! Spelade en version av spelet pÄ "spelmÀssan" i Skövde i fjol (eller var det i förrfjol?).
Var helt ok redan dÄ, sÄ ska lÀtt skaffa det!

SÄ kul! Jag var dÀr och visade spelet bÄde detta Äret och förra Äret i Skövde.
Hoppas att det Àr lika roligt som du minns det, jag brukar endast dema ett spellÀge pÄ mÀssor sÄ det finns lite mera saker att testa pÄ.

Medlem

@CatalopeGames:
Det var lÀtt vÀrt ett inköp redan dÄ. Med fler spellÀgen blir det ett givet köp.
Gillade retro kÀnslan; lite som Asteroids. Fast med "crafting" och MP, klockrent party-spel.
Har för mig att vi diskuterade Asteroids influenserna lite och att kunna röra sig utanför spelplan och komma in pÄ andra sidan. Hur blev det med det, blev det nÄgon implementering av det?

Indieutvecklare

@kveldulver:
Riktigt kul, förbered en spelkvÀll med kompisarna i December.

Ja det minns jag. Att spelvÀrldens fysik wrappar runt skÀrmen a la asteroids ligger pÄ min stora idé lista som ett extra spellÀge. Till 1a December releasen kommer den dock inte med, att designa om hur fysiken fungerar skulle pÄverka det mesta i spelet, speldesignen, kartdesignen och hur AIn tÀnker.

Medlem

@CatalopeGames:
Japp, jag har stÀllt ölen pÄ kylning redan nu

Ja det skulle vÀnda upp och ned pÄ allt (bokstavligen?)
Kanske en uppgradering man kan köpa till sitt skepp? "Wormhole warper"; som gör att man kan warpa sig frÄn kant till kant och Àven skjuta frÄn kant till kant.

Indieutvecklare

@kveldulver:
En maskhÄlskomponent skulle vara rÀtt grym, antingen som en motordel eller som ett slags vapen.

Man skulle Àven kunna tÀnka sig att vissa banor skulle ha maskhÄl i sig som man kan hoppa eller skjuta igenom.

Medlem

@CatalopeGames: Kan bli hur grymt som helst

Medlem

Grymt! Ska kika in detta!


signatur

Galne Gunnar köper sÄ gÀrna!

AvstÀngd

Riktigt grymt bra jobbat!

Jag har sjÀlv varit sugen nu de senaste veckorna pÄ att skapa ett eget 2D platformer Metroidvania-aktigt spel med mer retroaktig-grafik och vars in-game tutorials som respekterar spelarens intelligens.

I vilka program arbetar du med programmeringen, ljudet, och grafiken?

Hur gör du med patent och tjoffs sÄ du inte rÄkar visa upp W.I.P eller en spelidé som nÄgon annan kanske snor innan du sjÀlv hinner bli klar med spelet?

Kaoset med alla explosioner i bilderna pÄminner om kaoset i gamla goda Liero! ^_^

Indieutvecklare
Skrivet av kveldulver:

@CatalopeGames: Kan bli hur grymt som helst

Skrivet av kintobe:

Grymt! Ska kika in detta!

Tackar!

Skrivet av AplAy:

Riktigt grymt bra jobbat!

Jag har sjÀlv varit sugen nu de senaste veckorna pÄ att skapa ett eget 2D platformer Metroidvania-aktigt spel med mer retroaktig-grafik och vars in-game tutorials som respekterar spelarens intelligens.

I vilka program arbetar du med programmeringen, ljudet, och grafiken?

Hur gör du med patent och tjoffs sÄ du inte rÄkar visa upp W.I.P eller en spelidé som nÄgon annan kanske snor innan du sjÀlv hinner bli klar med spelet?

Kaoset med alla explosioner i bilderna pÄminner om kaoset i gamla goda Liero! ^_^

Tackar!

Spelet Àr gjort i Unity och programmerat i C#. Har 4 st freelancers som hjÀlp mig med grafiken, de flesta anvÀnder Photoshop, och musiken.

För ett 2D platformer spel kan jag rekommendera antingen Unity eller Construct 2 beroende pÄ hur avancerad idé.

Du kan inte ta patent pÄ en spelidé eller speldesign. Det du kan Àga i ett spel Àr saker som karaktÀrerna, loggan, namnet, kÀllkoden osv. I spelutvecklingsvÀrlden sÄ finns det en sak som sÀger execution is everything. En spelidé Àr rÀtt vÀrdelös, varenda spelare har minst 10 idéer och en utvecklare har minst 50 st. VÀrdet i ett spel bygger pÄ all utveckling som behövs ifrÄn att ta steget ifrÄn idé till produkt. Den hÀr videon förklarar det rÀtt bra, hur en spelidé kan gÄ ifrÄn typiskt trÄkigt spel till awesome bara via att bra utfört. Jag skulle tipsa om att visa din idé för sÄ mÄnga andra som möjligt och diskutera den, chansen Àr betydligt större för att nÄgon annan skulle lÀgga till nÄgot till den, eller peka ut problem, Àn att nÄgon skulle kasta alla sina 10 idéer och hoppa pÄ just din.

Medlem

Ser vÀldigt mycket fram emot slÀppet! Testade det under Liu GC förra Äret med nÄgra vÀnner (sÄg att det var pÄ plats i Är igen, men hann inte testa) och vi alla tyckte att det var super kul redan dÄ, speciellt det dynamiska sÀttet man byggde sina skepp som gjorde att rundorna blev annorlunda varje gÄng.

Är taggad pĂ„ att ta det hĂ€r till spelkvĂ€llarna i soffan

Indieutvecklare
Skrivet av jala13:

Ser vÀldigt mycket fram emot slÀppet! Testade det under Liu GC förra Äret med nÄgra vÀnner (sÄg att det var pÄ plats i Är igen, men hann inte testa) och vi alla tyckte att det var super kul redan dÄ, speciellt det dynamiska sÀttet man byggde sina skepp som gjorde att rundorna blev annorlunda varje gÄng.

Är taggad pĂ„ att ta det hĂ€r till spelkvĂ€llarna i soffan

SÄ kul! En massa har Àndrats sen LiU Game Conference förra Äret sÄ se fram emot releasen! C:

Indieutvecklare

Idag slÀppte jag Scrap Galaxy kl. 13.00! Skaffa det och nÄgra pizzor sen smiska rumpa i rymden tillsammans med dina kompisar!

Skaffa det pÄ
⭐ Steam http://store.steampowered.com/app/723110/Scrap_Galaxy/
⭐ Swedish Games https://swedishgames.com/

Medlem

Nu Àr det införskaffat!

Indieutvecklare
Skrivet av kveldulver:

Nu Àr det införskaffat!

Tacks sÄ mycket! Hype!

1
Skriv svar