Valve - PS3-spel dröjer

Inaktiv
Valve - PS3-spel dröjer

"Öppen som Mac"?!? Ja vad kan man egentligen förvänta sig av en man som tycker att Steam inte är DRM...

Medlem

haha bra sagt. Tyckte också det var ett jävligt idiotiskt uttalande. En mac är väl för fan det som är minst öppen.

Medlem

När börjar de utveckla till linux då?
Och Mac öppet? My ass!


signatur

Xd

Inaktiv
Medlem

Nog för att jag gillar Valve. Men detta uttalande känns lite konstigt. Hur öppen är en xbox 360 egentligen?

Medlem
Skrivet av Fargo:

Nog för att jag gillar Valve. Men detta uttalande känns lite konstigt. Hur öppen är en xbox 360 egentligen?

Hur öppna är konsoler överhuvudtaget?

Medlem

En Xbox är väldigt öppen, det är näst intill samma som att arbeta mot en PC, förutom vissa quirks.
Samma genomskinlighet finns hos mac, iphone osv. där vem som helst kan lära sig hur man gör... PS3an är däremot ett helt slutet system som är väldigt avskärmat mot de som inte är PS3-devs.


signatur

Johan Pilestedt

Medlem

"mer öppen som en Mac" hmm Apple produkt, öppen. wtf... missat nått?

Sen är väl inte kryss lådan mer öppen än ps3. Skulle vara intressant att veta vad exakt han menar..

Medlem
Skrivet av Wazz:

En Xbox är väldigt öppen, det är näst intill samma som att arbeta mot en PC, förutom vissa quirks.
Samma genomskinlighet finns hos mac, iphone osv. där vem som helst kan lära sig hur man gör... PS3an är däremot ett helt slutet system som är väldigt avskärmat mot de som inte är PS3-devs.

och kolla vad det har gjort med 360 till en pirat consol jädrans tur att sony inte har gått samma väg som MS.

Medlem

Skulle gärna se valve spel till ps3,an men skulle nog aldrig köpa spel som tex portal,portal 2 half life 3 ? till en konsol : O

Men det där var nog det löjligaste uttalandet jag hört.

Vist skulle det var bra om ps3 var mer öppen så man kunde få se lite extra grejer men den ska ju inte bli lika kaputt som en xbox o.o eller vill valve att man ska piratkopiera xD

Medlem

Detta va det dummaste påståendet jag hört på länge. Om Sony skulle göra PS3 mer "öppen" och lättare att arbeta med så skulle det säkert inte bli lika säkert mot pirater. Fel att dom inte släpper idén med att göra multiplattformar och fokuserar sig på en platform, ge oss lite exklusiva spel. Multiplattform är mest för utvecklare som är giriga och vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Exklusiva titlar är för dom som vill leverera kvalité. 360+PS3 går bra, PC+360 går bra, PC+360+PS3+Wii brukar oftast göra så att spelen suger.

Medlem

Hahaha, lika öppen som MAC...Är han seriös?! Och varför har dom så bråttom, jag menar alla personer som ens spelar Valve spel är väl mer intresserade av PC..


signatur

I'm having noobs for breakfast

Medlem
Skrivet av Odin:
Skrivet av Wazz:

En Xbox är väldigt öppen, det är näst intill samma som att arbeta mot en PC, förutom vissa quirks.
Samma genomskinlighet finns hos mac, iphone osv. där vem som helst kan lära sig hur man gör... PS3an är däremot ett helt slutet system som är väldigt avskärmat mot de som inte är PS3-devs.

och kolla vad det har gjort med 360 till en pirat consol jädrans tur att sony inte har gått samma väg som MS.

Riktigt bra sagt!


signatur

I'm having noobs for breakfast

Medlem
Skrivet av Fargo:

Nog för att jag gillar Valve. Men detta uttalande känns lite konstigt. Hur öppen är en xbox 360 egentligen?

Det är microsoft som har tagit fram den stora plånboken, och betalat för att få sina exclusiva spel.


signatur

One shot One kill [OSOK]

Medlem
Skrivet av Darkst@r:
Skrivet av Fargo:

Nog för att jag gillar Valve. Men detta uttalande känns lite konstigt. Hur öppen är en xbox 360 egentligen?

Hur öppna är konsoler överhuvudtaget?

Du anar inte ; )


signatur

I'm having noobs for breakfast

Medlem

Bra, boykotta konsollerna!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Kolla gärna på filmen innan ni kommenterar, en intervju på ~60min där detta bara är en del av allt det intressanta som sades. Varför dom inte tar betalt (och inte kommer att ta betalt) för sina DLC's, Steam SDK, P2P Teknik m.m.

Och det han menar med öppenhet är att man inte är tvingad att sälja sina produkter på ett visst sätt. Det är därför Valve ogillar iPhone/iPad, för att de måste sälja sina produkter via AppStore.

"We look ourselves going forward, we're very much betting on the open platforms. The platforms where there aren't gate keeper functions on who can sell products, who can develop products, what kinds of content can be released on these systems. We think the PC is a great platform for that."

Den största anledningen till att dom släpper sina spel även på xbox är för att det är lätt att porta över, men när det kommer till support så är den för Orange Box nästan lika illa som på ps3.

Så jag rekommenderar starkt att lyssna på hela intervjun, den är riktigt intressant

Medlem

Nja PS3 är lite stängd endå tycker jag.. det är mycket mycket mer PC spel som kommer till Xbox 360.. för att licenser och avtal slår igenom mer där.

Sony är väl för snåla med att ge efter lite. Ja skulle gärna vilja se lite mer spel som Halo, Gears of War eller typ Quake 4, Prey o sånt.. som finns till Xbox 360 till PS3.. Fast det handlar också lite om vad spelutvecklarna själva väljer att distrubitera till också, PS3 använder ju en annan sorts arkitektur också så ingen är väl så sugen på att konvertera och ändra på spelens ursprungliga arkitektur. Men annars så verkar PS3 mer allt sluten i allmänhet.

Mac å andra sidan är också en riktig enstöring som inte bjuder på sig själv heller. Om bara Apple släppte Mac OS till PC också så hade spelutvecklingen satt fart som en riktig raket för Mac också. Men att Valve släppt Steam till Mac är bra bara det, lite mer öppet för Mac och det är också en kraftig milstolpe det.

Medlem

Jag skulle absolut inte säga att PS3n är stäng över huvudtaget, du säger att det är mer spel som släpps till PC och 360n, men det kan jag tyvärr inte hålla med om, med tanke på skillnaden på åren mellan PS3 och 360n så borde 360n ha mycket mer spel som säljer just nu.

Så skulle jag nu säga att 360n är mer "stängd" än någon annan konsol och självklart PCn också.


signatur

I'm having noobs for breakfast

Medlem

De har nog räknat igenom saker mer än en gång och kommit fram till att det skulle kosta valve för mkt att skaffa kompetens på plattformen vägt mot potentiell försäljning... eller så är det en religiöst grundad motvilja
Vilket det beror på saknar eg. betydelse iaf.

Medlem
Skrivet av Rainbearer:

De har nog räknat igenom saker mer än en gång och kommit fram till att det skulle kosta valve för mkt att skaffa kompetens på plattformen vägt mot potentiell försäljning... eller så är det en religiöst grundad motvilja
Vilket det beror på saknar eg. betydelse iaf.

Tror faktiskt att Valve klarar sig fint, tror inte dom har några problem inom ekonomin.

Half-life serierna säljer fortfarande och sen har du CS ; )


signatur

I'm having noobs for breakfast

Medlem

Valve är med andra ord riktigt lata!!!
Dom kunde dessutom tjäna bra med pengar på att göra spel till PS3 med tanke på att det i dags läget finns nästan lika många PS3 ägare som Xbox360 ägare!

@Preath
Jag skulle gärna se Mass Effect till PS3, Prey har jag lirat igenom 100ggr på PC men skulle det släppas till PS3 skulle jag definitivt köpa det, ett av mina alla tiders favorit spel!!!


signatur

Min negativa KDR är din positiva KDR!

Medlem
Skrivet av Elmoth:

Valve är med andra ord riktigt lata!!!
Dom kunde dessutom tjäna bra med pengar på att göra spel till PS3 med tanke på att det i dags läget finns nästan lika många PS3 ägare som Xbox360 ägare!

Absolut! Det är synd, med tanke på att Valve faktiskt inte alltid var så lata som dom är idag :/ Och som du sa så skulle Valve tjäna sjukt mycket mer på att sälja lite mer spel till konsol, men så tänker väl inte dom, dom tänker på att det blir för mycket jobb...


signatur

I'm having noobs for breakfast

Medlem

OSX & iPhone OS är byggt på darwin som är opensource så lite öppet är det allt, på sätt och vis...

Medlem

Är det inte det då så att det är krångligare att programera till ps3an ?

Det har man ju läst om sedan ps3an kom ut att den är bökigare att jobba med.

Medlem
Skrivet av ZimSim:

Är det inte det då så att det är krångligare att programera till ps3an ?

Det har man ju läst om sedan ps3an kom ut att den är bökigare att jobba med.

Så med andra ord, några extra timmars jobb för sjukt mycket mer sålda spel? Hade jag varit företagets programmerare så hade jag absolut gjort det utan att tveka.


signatur

I'm having noobs for breakfast

Medlem

Det är ju inte frågan om piratkopiering, det är fråga om utveckling, man måste våga testa nya grejer. om man har ett slutet system som man knappt kan ta sig in i, vad kan man se då vad man kan göra med det?

det är ju bara linux hacket och xbmc hacket till ps3. och det va ju inte lite avancerat att hitta dom säkerhets hålen.

Medlem
Skrivet av Masterslay:

Tror faktiskt att Valve klarar sig fint, tror inte dom har några problem inom ekonomin.

Half-life serierna säljer fortfarande och sen har du CS ; )

Tror faktiskt att du inte riktigt läste vad som skrevs.
Antydde inte att det skulle sänka dem, bara att de antingen inte ser lönsamhet i investeringen eller är religiöst mot plattformen(inte SÅ långsökt med tanke på gabes bakgrund).

Mkt få företag gör medvetna förluster om det inte är i linje med företagets anda, se id och linux tex.

Medlem
Skrivet av Elmoth:

@Preath
Jag skulle gärna se Mass Effect till PS3, Prey har jag lirat igenom 100ggr på PC men skulle det släppas till PS3 skulle jag definitivt köpa det, ett av mina alla tiders favorit spel!!!

Exakt. Jo visst.. jag har kört ut Prey på PC.. och när ja fann det till Xbox 360 billigt så köpte det dit också. Blev väldigt skoj. Visst det blir väl lite uttjatat när man spelar om ett spel om och om igen men man spelar ju endå för att man älskar spelet och liksom inte vill släppa och lämna det bakom sej. Det tyder ju bara på att man är nostalgisk utav sej.

Det är också en orsak till att kunna släppa det till PS3 också.. för att man ska kunna ha tillgång till spelet vilken plattform man än använder sej av.

12
Skriv svar