Politiker kritiserar Detroit: Become Humans våld bland barn

Robot
Politiker kritiserar Detroit: Become Humans våld bland barn
Releasehästryttare

"we know beyond question is that videos games end up being played by children"

Så är "våldsfilmer", hans argument är dumt.

Och vad är lättare, öppna en film på internet eller installera ett spel ..

Medlem

Helt upp till spelutvecklarna att se till att barn som inte är gamla nog inte spelar deras spel. Precis som det är i film...oh wait. Att barn kommer i kontakt med saker de inte borde är det ingen annan än föräldrarnas ansvar att hantera. Och visst, det kommer vara omöjligt och då är det viktigt att man är där som förälder och sätter upplevelse i sammanhang och ser till att ens barn förstår vad som är rätt/fel.

Om något är det väl för fan förminskande att censurera eller INTE visa denna typ av våld. Om det är något som påverkar mig i spel/film/ är det just saker som är hemska och nära verkligheten, något jag aldrig hade upplevt eller kunnat ha en uns förstående för ifall jag själv inte varit utsatt för det. Att spela det, att se det på film och se hur hemskt det kan vara är det närmsta någon priviligerad som mig kommer. När ett medie spelar på ens känslor och förankrar det till verkligen på ett bra sätt, då lyckas man och når någon som mig. Men det är klart, jag kan sitta och skjuta terrorister i huvudet på Dust 2 dagarna i ända utan att reflektera alls över andra som har det sämre om politiker hellre vill det.

Man säger att det trivialiserar våldet. Men om man läser mellan raderna så menar man att det glorifierar våldet. Saken är den att hela scenen är obehagligt gjort, det är inte någon slapstick-liknande våldsscen ala gta. Hade det varit det så kanske jag hade hållit med, men nu handlar det om en obehaglig och realistisk scen, som spelaren försöker stoppa.

Sen så är det sjukt hur man säger att spel absolut inte får visa såna här obehagliga scener, för uppenbarligen så är spel enbart kul, samtidigt som det finns många filmer som behandlar våld och sexuella gärningar mot barn. Alla verkar ju fan tro att GTA är enda mallen som gäller när det handlar om att bedömma våld i spel.

Medlem

Så att uppleva för starka känslor i ett spel är inte tillåtet enligt honom? Själv tycker jag att det är bra att spel som detta uppmärksammar våld mot barn. Och att barn kommer över spel som detta ligger i föräldrarnas ansvar precis som med film.

Medlem

Spelet är inte direkt riktat till barn heller, finns andra spel för dom.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

FM-guru
F.d. Sisyr

Ovanligt att en torie är ute på styva linan...

Medlem

det är så världen ser ut, spelar ingen roll hur mycket man blundar. spel eller verklighet.
om dom vill skilldra sin värld så, då är det väl ett stycke för yttrandefriheten?

Medlem

Den senaste trailern trivialiserade väl knappast våldet utan det kändes rejält. Det kryllar av spel som trivialiserar våld men konstigt nog är det de spel som tar det på större allvar som får kritik.

Anser han samma saker om filmer, böcker och TV-program där barn hamnar i obehagliga situationer?

En del personer verkar fortfarande tro att spel bara spelas av barn.

Medlem

Tänk att vi närmar oss slutet på 2017 och spel behandlas fortfarande inte på samma sätt andra medier. För 15 år sen hade jag definitivt förväntat mig att vi idag skulle ha kommit längre som samhälle.

Medlem

Jag undrar alltid under vilken filt dom ligger och kryper omkring?

För att dra en, kanske långsökt, parallell så borde alla krigsspel också vara oacceptabla eftersom det fortfarande finns krigsoffer och soldater som lider av deras erfarenheter av just krig, vapen och våld?

För att inte tala om alla filmer som kan vara väldigt påtagliga och väldigt grafiska gällande våldtäkter, barnmisshandel, barnprostitution, prostitution. Jag behöver inte ens gå in på det.

Böcker är väldigt beskrivande, och det finns många litterära verk som innehåller både det ena och det andra, och då är det alltså skriven text på ett papper. Det borde upplevas minst lika stötande.

Jag tycker nyheterna har förvärrats avsevärt sedan jag var liten. Då såg man inga lemlästade människor eller för övrigt döda kroppar kl 19:00 på nyheterna. Nu får man se mer av allt.

Är det fortfarande inte upp till målsman/föräldrar att se vad deras barn spelar för något?
Och väljer man fortfarande inte själv vad man ska spela?

Jag hoppas han står på sig och tycker hans svar är riktigt.

#leavedetroitalone


signatur

Niet.

Medlem
Medlem

Nån gång under tidiga 1900talet satt säkert folk och gnällde över att det inte var ok med ditten och datten i film heller, men att på teaterscenen så är det ju helt ok då det är seriöst. Personligen välkomnar jag spel som har med våld som något som inte bara är "underhållande" utan kan kännas jobbigt också, även om det ibland bara kan kännas som "effektsökeri", å andra sidan är det väl poängen med alla konstformer, att framkalla någon slags känslomässig effekt och respons hos folk så vafan.

Medlem

Jag såg filmen Psycho som sjuåring.. Idag är jag 38, men har ännu inget dött lik i källaren.. Är det något fel på mig? :/

Medlem

Om man tycker att det är superjobbigt med våld i hemmet eller våld mot barn så kan man ju helt enkelt undvika att spela just det här spelet. Allt är inte gjort för alla.


signatur

PSN: MrOakenborn

Avstängd

Sluta ge såna här idioter plats i media!

Medlem

Att uppleva våld eller skräck via tangentbord, mus eller gamepad är förenat med livsfara, skapar mördare och avvikande beteende.

Det vet ju alla.

...

Jag minns videovåldsdebatten, hårdrocksdebatten, rollspelsdebatten och ja dataspelsdebatten.

Det är sant som dom säger, den förra generationen kan aldrig helt förstå vad den nya ser som helt normalt.

Vi måste ju skyddas. För vårt eget bästa.
För vi förståååår ju inte bättre. Stackars oss.

Avstängd
Skrivet av arch111:

Att uppleva våld eller skräck via tangentbord, mus eller gamepad är förenat med livsfara, skapar mördare och avvikande beteende.

Det vet ju alla.

...

Jag minns videovåldsdebatten, hårdrocksdebatten, rollspelsdebatten och ja dataspelsdebatten.

Det är sant som dom säger, den förra generationen kan aldrig helt förstå vad den nya ser som helt normalt.

Vi måste ju skyddas. För vårt eget bästa.
För vi förståååår ju inte bättre. Stackars oss.

Redaktör
Skrivet av Manslut:

Sluta ge såna här idioter plats i media!

Samtidigt: om vi som kan spel inte lyssnar på kritiken mot spel från mindre insatta (gissar jag) vet vi ju inte varför de är kritiska, och vi får svårare att förklara varför spel trots allt inte behöver vara farliga. Om vi ställer och och skriker "Ni har fel, vi lyssnar inte på er!" beter vi ju oss lika oinsatt som de.


signatur
Medlem

@Manslut: byt ut hårdrock och wasp mot vad du vill och det har sett likadant ut i 30 år.

Nej förresten. Backa till Beatles, Elvis och längre.

Redaktör

@arch111: Man kan gå tillbaka till Gutenberg. Nya medier och underhållningsformer har alltid beskyllts för att vara farliga: böcker, tidningar, film, radio, musik, tv, video, spel, internet. Ändå snurrar jorden än.


signatur
Medlem

@Tomas Helenius: ja absolut.
Nu ligger väl iofs problematiken i att de som kritiserar kultur själva är ointresserade av att höra motargument.

I just fallet med psykologiska spel och utmaningar, känner jag helt tvärt emot vad som tas upp.

Som tvåbarnspappa är det viktigt att mörkret i vårt samhälle inte göms under mattan utan tas upp och disskuteras. Och spel, liksom rollspel är ypperliga verktyg och ramar att ta upp obekväma och otäcka saker.

Helt ärligt är jag mer orolig för vad Minecraft lär ut unga än tunga spel som Detroit.

Medlem

@Tomas Helenius: mhm.

En gång satt ett gäng grabbar och spelade Drakar & Demoner i källaren.
Dom vuxna i media sade på fullaste allvar att vi lärde oss att bli jävulsdyrkare.

Grabbarna fattade ingenting och fortsatte ha roligt.

Medlem

Måste slå ett slag för Boogie, tycker han satte mitt i prick. Och här är det någon som varit utsatt för just det som visas i trailern för Detroit: Become Human.

https://youtu.be/cIqTIm04sVg

Medlem
Skrivet av arch111:

@Tomas Helenius: ja absolut.
Nu ligger väl iofs problematiken i att de som kritiserar kultur själva är ointresserade av att höra motargument.

Ungefär som fanboys här på forumet alltså.

On topic så har du såklart helt rätt.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Mmm. Och det ska komma från en person i ett land där barnaga fortfarande är tillåtet...
Se här; https://en.wikipedia.org/wiki/Corporal_punishment_in_the_home

Intressant läsning; https://en.wikipedia.org/wiki/School_corporal_punishment


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

1
Skriv svar