15 år gammalt rekord slaget i Goldeneye 64

Robot
15 år gammalt rekord slaget i Goldeneye 64

En speedrunner har lyckats med det många trodde var omöjligt.

#goldeneye-64, #rekord, #speedrun


Medlem

Jag varvade hela spelet på svåraste inställningen men kollade aldrig tiderna, speedrunning är inget för mig då jag vill gå normalt och njuta.

Men en tid jag kommer ihåg lite bättre är 3-4 sekunder på "International Track & Field" (?) på PSX, 100 meter sprint, säg inte det till Usain Bolt så han inte blir ledsen.


signatur

hur tjattar man

Medlem
Skrivet av Pistolsniper:

Jag varvade hela spelet på svåraste inställningen men kollade aldrig tiderna, speedrunning är inget för mig då jag vill gå normalt och njuta.

Men en tid jag kommer ihåg lite bättre är 3-4 sekunder på "International Track & Field" (?) på PSX, 100 meter sprint, säg inte det till Usain Bolt så han inte blir ledsen.

Hah, inte dåligt :). Själv har jag klarat ett Hitman uppdrag på 10 sekunder.

Medlem

Påminner mig om den här klassikern

Varför måste man använda den interna klockan?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Kan inte nån maila killen och säga att det kanske går snabbare om han blir träffad av AIn en gång till...

Avstängd
Skrivet av Pistolsniper:

Jag varvade hela spelet på svåraste inställningen men kollade aldrig tiderna, speedrunning är inget för mig då jag vill gå normalt och njuta.

Låter som du tror att man speedrunnar spel första gången man spelar dom.

Avstängd

Jag är mycket glad att FZ postar sådana här saker om gaming. Det är ju precis som när det rapporteras om nya satta världsrekord i sportvärlden. Speedrunning bör få mer utrymme inom gaming-världen för det är ändå en fascinerande och intressant fråga inom gaming: "hur snabbt skulle en människa kunna varva detta spel?"

Denna relaterade Goldeneye 007-video skildrar känslan han måste ha upplevt efter 15 års kämpande:

Det roligaste med speedrunning är att det till skillnad från sport och e-sport inte handlar om "vem som är bäst". Även om någon har "världsrekordet" i ett spel så samarbetar alla inom communityt för kunna förbättra världsrekordet. Detta beror på att det finns inget att vinna: varken pengar eller kändisskap som i "vanlig (e-)sport". Självfallet finns det folk som drivs av att "vilja bli bäst så att alla andra kan se en", men dessa är få eftersom publiken som tittar bryr sig inte om vem som är bäst utan "how broken/fast can the game be beaten?"

Det är en helt annan sak att se sitt favoritspel från barndomen bli helt "förstört" av en mästerslig speedrunner för du kan relatera till hur felfritt och effektivt personen varvar ditt spel från barndomen medan du troligen inte kan relatera till när Stefan Holm hoppar 2 meter i höjdhopp men åtminstone fascineras av människans förmåga att tänja på de fysiskt kroppsliga gränserna.

Alla spel som speedrunnas genomgår "routing" (hitta snabbaste vägen genom spelet utifrån dess bestämda regler: är det any% eller 100% eller nått annat) annars kallas det för blind speedrun och då blir det sällan särskilt snabbt. Första snabbaste dokumenterade blind speedrun av 100% Super Mario Odyssey är på 21 timmar och 45 minuter, sedan kapades det ner till under 13 timmar redan några veckor efter "routing": https://www.speedrun.com/smo#100

P.S. Är ingen speedrunner själv men följer det varje dag för det motiverar mig att kämpa varje dag med det du brinner för.

Medlem

Roligt med dessa inlägg! 😊 kul att se att gamla spel i högsta grad fortfarande lever!

Medlem

Det blir på en helt annan nivå när speedruns handlar om korta banor. Det är så extrema åtgärder spelarna måste ta till för att perfektera runsen. Det gör det väldigt roligt att följa. Det är kul med längre spel också eftersom det ju blir mer tid man får sitta och titta på ett njutbart run, men man kommer aldrig ifrån att om ett spel tar två timmar, så kommer man aldrig komma till punkten att spelarna gör saker som har en chans på tusen att lyckas, annars är runnet kört.

1
Skriv svar