Xbox One X vs. PS4 Pro vs. $500 PC

Medlem
Xbox One X vs. PS4 Pro vs. $500 PC

Intressant video om skillnaden mellan konsolerna och priset.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

När börjar jämförelsen?
Tröttnade och stängde av efter cirka tre och en halv minut, som bara kändes som en reklamfilm för Xbox.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Skägg.
10 Chambers

Vi har funderat på ett likande test, hur mycket man behöver betala för att få en PC som orkar med 4k, och 60 fps i de fall där konsoltitlar gör det.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi har funderat på ett likande test, hur mycket man behöver betala för att få en PC som orkar med 4k, och 60 fps i de fall där konsoltitlar gör det.

Om jag gjorde testet skulle jag nog satsa på en i3 och ett 1070. Tror det kommer närmast prestandan av en X1X.

Tittar man tex. på Diablo 3 och ett GTX 1060 så håller den högre medel fps för att han har olåst framerate och saknar adaptiv upplösning i jämförelse med PS4 Pro. Men skulle man låsa fpsen till 60 skulle den prestera mycket sämre än en PS4 Pro med fler drops vilket får mig att anse att ett GTX 1070 borde vara perfekta kortet att jämföra mot den starkare X1X.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skägg.
10 Chambers

@marcus8958: Fokus blir nog inte att matcha hårdvaran så mycket som att matcha det grafiska resultatet och se vad priset landar på.


signatur
Medlem
Skrivet av Akronym:

När börjar jämförelsen?
Tröttnade och stängde av efter cirka tre och en halv minut, som bara kändes som en reklamfilm för Xbox.

Efter ca fyra minuter.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Ganska kass rigg de lyckades skrapa ihop. De om några borde väl veta att ett 1050ti verkligen inte är något vidare bra kort pris/prestanda. Istället för en i3 7100, skulle jag valt en g4560 och lagt extra pengarna på ett gtx 1060 istället. Visst ska man ha 6gb versionen hade det blivigt ca 550$ men då hade skillnaden varit relativt liten, i många fall bättre då man kan välja 60fps, där one x oftast är fast i 30fps.
Tex vad ett 1060 kan klara av (obs! priset här är på begagnad hårdvara!)

Och vill man lira 60fps i 1440p ser man att kan nöja sig med 3gb versionen.

Assassins Creed Origins var de åtminstone ärliga med att nämna vilka problem det spelet har, Dock har även Forza 7 stora problem och är rätt kasst att testa då det enbart finns på winstore. Även med ett bra grafikkort kan man få problem med frametiming i det spelet och överlag skulle jag inte rekommendera ett winstore spel överhuvudtaget. Vi snackar om en tjänst där tom Cuphead kan få stora problem, även på en monster rig när man vill köra i fullscreen mode, medans steam versionen funkar helt okej (https://www.youtube.com/watch?v=znGSsqKq3n0&t=480s).

Sedan känns det rätt konstigt att de tar upp kostnanden för windows men inte säger något om kostnanden för xboxlive. Det tillsammans med urvalet av hårdvaran, de få spel de valde att testa och hur de presenterade konsolen som en 4k 60fps maskin gör mig skeptisk. Var det här verkligen ett försök till ett seriöst test, eller reklam för xbox, fanboy vinklad dynga, eller klickbait för att skapa vilda diskutioner och få views?

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi har funderat på ett likande test, hur mycket man behöver betala för att få en PC som orkar med 4k, och 60 fps i de fall där konsoltitlar gör det.

Vad exakt skulle det bevisa? Att i de fåtal krävande AAA-spel där One X faktiskt kör i native 4K 60fps bör man helst ha ett 1070-kort för att matcha. Okej, men det kortet är också kapabel att lira tex Destiny 2 i native 4K 60fps, medans one X fortfarande sniglar i 30fps. Även ett gtx 1060 och g4560 med typ 80% resolution scaling kan lira Destiny 2 i 4k 60fps. PS4 Pro kör väl för övrigt knappt inga spel i 4k 60, det är väl mer en 1440p 30/60fps maskin, medans xbox one x är mer en 1600p-1800p 30/60fps maskin.

För det är verkligen inte många krävande One X AAA-titlar som kör i Native 4k 60fps. Forza 7 är väl ett utav undantagen men igen, PC versionen har enbart winstore versionen tillgänglig, vilket inte är optimalt direkt. Så även fast ett gtx 1070 klarar av 4k 60fps i forza 7 kommer den troligtvis ha problem med frametiming, om de nu inte lyckats patcha det. Kan även vara något skumt med portningen, men jag gissar att det är winstore tjänsten som är problemet, precis som med Cuphead (läs tidigare).

Kanske Doom har native 4k 60fps på xbox one x? Men även där kan en g4560/1060 kombo matcha rätt bra. Kanske inte lika bra fullt ut, men som sagt det kortet har man också möjlighet att köra andra spel i 60fps som xbox one x inte har. Osäker på hur det är med sport-titlarna, F1-spelen och fightingspelen, kanske där som man även kan få native 4k 60.

I övrigt snackar vi oftast dynamisk upplösning på Xbox One X, som siktar mot 4K, checkerboarding 4K, uppskalad 4K eller en kombination. Det kan innebära rejäla skillnader i faktisk upplösning, där vissa bara dippar neråt 90% skalning och vissa dippar ner i ca 60% skalning och att jämnföra rakt av där är inte lätt. Många vill argumentera att man kör i "4K" ~30/60fps, förrutom under stresstester, men det är ju bara knaslogik. Det är under stresstester man genomför benchmarks och testar hur väl systemet fungerar när man behöver det som mest, tex när det är många fiender på skärmen. Dessutom är det inte alltid höga inställningar som körs, ibland kan vissa utav de mer krävande inställningarna vara närmare low-medium, även på One X.

Alla dessa skillnader i upplösning, inställningar och hur man genomför testet kan innebära väldigt stora skillnader i fps och är man inte medveten om detta blir testet värdelöst.

Skippar man fokus på 4k 60fps, något xbox one x eller pro ändå sällan kör i, är väl det mest ärliga testet att se hur systemen allmänt fungerar på en samling populära multiplatformstitlar från de senaste åren. GTA 5, Witcher 3, Bioshock Infinite, Cod, BF, Deus Ex, Assasins Creed Unity/Origins, The Division, Ghost Recon Wildlands, Fallout 4, Rise of the Tombraider, Just Cause 3 osv. Testa både gpu och cpu krävande spel och matcha inställningarna, upplösning och frameraten man generellt får.

Att välja ut specifika spel som en slags test för vad en Xbox One X i bästa fall klarar av och hur mycket pengar man behöver lägga för en dator i just dem fåtal fallen är ju bara knas. Speciellt om det då handlar som kassa portar eller tjänster som kan göra vilket system som helst får problem. Det är ungefär lika värdefullt som att basera alla tester efter Ark Survival Evolved.
https://www.youtube.com/watch?v=7PAzqVJytbc

Skägg.
10 Chambers

@Sapiens: Det finns ju såklart flera paramterar än bara "4K" som är intressanta i ett sådant bygge.


signatur
Medlem

Jag förstår inte alls idén att jämföra konsolerna med pc hela tiden. Jag och många andra tycker om att spela spel utan att blanda in Windows och steam, grafikinställningar och drivrutiner.

Är pc-spelarna kränkta över att konsolerna presterar bra? Eller över att så många spelare inte tycker om pc som spelplattform?

Medlem

Exakt vad leverarar 60 fps 4K då? det är ju ett konstant failure på den fronten. nu senast pubg som lovades 60fps nu 30fps.

No hate från min sida jag tycker pc+konsol kompletterar varandra på lite olika delar av gamingen.
Skulle t.ex aldrig spela fifa eller NFS på en PC. Men heller aldrig wow/elderscrolls/pubg på en konsol.

Geeks Gaming
Skrivet av Leffe76:

Jag förstår inte alls idén att jämföra konsolerna med pc hela tiden. Jag och många andra tycker om att spela spel utan att blanda in Windows och steam, grafikinställningar och drivrutiner.

Är pc-spelarna kränkta över att konsolerna presterar bra? Eller över att så många spelare inte tycker om pc som spelplattform?

För min egen del så hade jag tyckt ett sådant test hade varit intressant. Jag ser inga "läger", jag tror och hoppas den eran är förbi, utan är nyfiken på vad som passar mig bäst i vissa titlar samt vad som hade varit mest prisvärt. Kör själv både konsoler och pc , gaming är gaming liksom

Medlem
Skrivet av Leffe76:

Jag förstår inte alls idén att jämföra konsolerna med pc hela tiden. Jag och många andra tycker om att spela spel utan att blanda in Windows och steam, grafikinställningar och drivrutiner.

Är pc-spelarna kränkta över att konsolerna presterar bra? Eller över att så många spelare inte tycker om pc som spelplattform?

För det är ett vanligt diskuterat ämne om det går att bygga en dator som presterar lika bra som en konsol och därför skulle göra konsolen onödig.
Men som man ser i videon är det inte möjligt om man inte gör extrema saker som med potato masher som man jämför en begagnad PC mot en ny konsol. Jävligt missvisande då det hade varit mer intressant att jämföra en begagnad PC mot en begagnad konsol för att se hur långt man kommer med en $270 PC.

Som sagt tycker jag inte man kan ersätta en konsol med en PC eller åt andra hållet. Båda kompletterar varandra ganska bra och finns en hel del spel jag aldrig skulle kunna tänka mig spela på en konsol (Elder Scrolls, Fallout mm.) medans det finns en hel del spel jag hellre spelar på konsol för att det är mycket stabilare eller för att kontrollerna är mycket bättre (D3, NBA2K osv.).

Läser man kommentarerna här på FZ är nog majoriteten av alla kränkta just på PC sidan som inte har råd att spela på PC och konsol.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Leffe76:

Jag förstår inte alls idén att jämföra konsolerna med pc hela tiden. Jag och många andra tycker om att spela spel utan att blanda in Windows och steam, grafikinställningar och drivrutiner.

Är pc-spelarna kränkta över att konsolerna presterar bra? Eller över att så många spelare inte tycker om pc som spelplattform?

Det är när man jämnför saker och ting man kan förbättra, är väl tanken.

Sen problemet jag och många andra ser med hur MS och Sony marknadsför dessa konsoler är väl att de bara ljuger på som fan och till stor del kommer undan med det.

PS4 Pro "...Förbättrad grafik i 4K..."
Medans standard upplösningen som körs är närmare 1440p

Xbox One X "...en spelupplevelse utöver det vanliga i äkta 4K..."
Där nästan ingen utav de krävande spelen körs i äkta 4K. Än mindre äkta 4K 60fps, vilket de försökte lura i folk att tro när de introducerade konsolen med Forza 7.

Jämnför det tex med vad det står på det värsta grafikkort du kan köpa idag.
1080ti "...Detta är också det första grafikkort som på riktigt tagit steget till 4K gaming..."
Vilket också är sant. Det är egentligen den första gpu man generellt kan lira 4k 60fps utan märkbara uppoffringar, i merparten av de krävande spelen.

Sättet som Sony och Microsoft ljuger på är i klass med att sälja billig mellanöl men marknadsföra den som högkvalitets starköl. Eller sälja en Fiat Uno som en 300km/h* bil
*uppmätt av en pissnödig finne nerför ett väldigt högt berg

Kan nästan slå vad om att nästa MS/Sony konsol kommer marknadsföras som "the first True 4K console" eller något i den stilen. Där MS kommer säga något i stil med "One X introduced people to the concept of 4K gaming bleh ble ble... but this is the first step into true 4K gaming bleh bleh osv"

Medlem
Skrivet av marcus8958:

För det är ett vanligt diskuterat ämne om det går att bygga en dator som presterar lika bra som en konsol och därför skulle göra konsolen onödig.
Men som man ser i videon är det inte möjligt om man inte gör extrema saker som med potato masher som man jämför en begagnad PC mot en ny konsol.

Vänta lite vad sa du?

i3 7100 som de använde i den första videon är ca 50$ dyrare än en g4560.
För 50$ mer skulle man kunnat köpt ett gtx 1060 3gb istället och fortfarande hamnat någonstans runt 500$ +-5$.

Inte för att ett 1060 3gb är något lämpligt 4k kort direkt men vi snackar fortfarande ca 1.55x mer kraft här än ett 1050ti kort.

I spelen som har en One X uppdatering kommer One X troligtvis fortfarande ha allmänt bättre upplösning och texturer än vad 1060 3gb kortet klarar av. Men den generella skillnaden hade inte varit alls lika märkbar som med 1050ti kortet. Samt g4560+1060 3gb kombon har man fortfarande betydligt större möjligheter att lira spel i 60fps, ofta i 1440p och i vissa fall även i konsol "4k" (60-80% res scaling low-medium-high settings). Samt även avsevärt större möjligheter att lira gamla spel i 4k som inte är lika minneskrävande.

50$ till så det blir totallt 550$ hade de kunnat stoppa i ett 1060 6gb. Igen, troligtvis kommer One X fortfarande ha bättre upplösning och texturer där det patchas, men skillnaden börjar nu bli relativt liten också. Utöver Forza 7 hade skillnanden ens varit märkbar i dem andra spelet? Hur hade det sett ut om de testat lite fler spel som tex Destiny 2, GTA 5 och Just Cause 3? Hade de då kunnat yttra det där "craps all over" skitsnacket då?

500-550$ och du får en ny PC som ligger nära Xbox One X gpu prestanda men 2-3x cpu prestanda. I sverige blir priserna lite högre men då kostar konsolen mer också.

Ja du måste bygga den själv och du får ingen 4k spelare. Men då har man också något man kan uppgradera och 4k spelare går att få billigare om man köper one s. Tex har man redan en halvbra dator med en gammal i5:a, är en bra kombo en one s och ett 1060 6gb kort. Då har man typ allt One X erbjuder men ändå mycket, mycket mer.

Men whatever, PC+Switch är det som gäller nu ändå. Xbox suger ändå xD

Citat:

Jävligt missvisande då det hade varit mer intressant att jämföra en begagnad PC mot en begagnad konsol för att se hur långt man kommer med en $270 PC.

Tja alltså han köpte ihop mashen när PS4 var ny och sedan uppgradera den när PS4 Pro kom. Då fanns det ingen begagnad konsol för 350$ eller 450$ som kunde jämnföra sig med vad han lyckades skrapa ihop. Sen finns det andra builds om man vill kolla på vad man kan skrapa ihop för typ 200$ för ett år sedan när pro kom. https://www.youtube.com/watch?v=cwzLn2rV4Sk

Grejen med Masher projektet är ju också att visa folk att man nödvändigtvis inte behöver det latest and greatest för att matcha eller utprestera en konsol. Något som folk fortfarande tror av någon konstig anledning...

Sen en av fördelarna med PC är just att man kan uppgradera. Så sitter man på en gammal sketen i5 2500k kan man idag stoppa i ett gtx 1070 eller begagnat 980ti kort och fortfarande få en betyligt bättre "4k 60fps" maskin än vad xbox one X är. Eller stoppa i ett 1080ti kort om man vill vara helt galen =D

Inte för att jag skulle göra det men möjligheten finns ju. Sen är det bara en tidsfråga innan geforce 1100-serien kommer, och kollar man på hur det varit tidigare kommer 1170 troligtvis prestera som nuvarana 1080ti men kosta runt 5000kr. 12tflops för 5tusen om ett halvår, kanske. Begagnade 6-12tflops kort för 2-4tusen, troligtvis. Känns One X fortfarande prisvärd?

Vänta lite här nu. Hur många nextgen spel har föresten one X special patchen och vilka kommer få den och när? Uppgradering på PC gäller på typ alla krävande spel omgående, det är en självklarhet. Ska vi snacka missvisande skit, då kan man ju ta upp hur typ 70-90% av alla krävande nextgen titlar inte ens har en riktig one X uppdatering än och en hel del verkar inte ens få det.

Skulle jag köpt ett nytt grafikkort för flera tusen och det var fallet skulle jag begärt pengarna tillbaka.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Sen en av fördelarna med PC är just att man kan uppgradera. Så sitter man på en gammal sketen i5 2500k kan man idag stoppa i ett gtx 1070 eller begagnat 980ti kort och fortfarande få en betyligt bättre "4k 60fps" maskin än vad xbox one X är.

jag kör en "sketen" 2500K ihop med 970 och ser fortfarande inga behov av upgrade. du valde fel CPU att dissa
Men med 1100 release av Geforce blir det upgrade med ny platform 7 years later

1
Skriv svar