David Cage skrev inte Detroit: Become Human för att "delge ett budskap"

Robot
David Cage skrev inte Detroit: Become Human för att "delge ett budskap"

Han vill dock att spelaren ska "känna något".

#david-cage, #detroit-become-human, #quantic-dream


Medlem

"Dame Esther Rantzen, journalist" är uppenbart fast i en gammal föreställning att spel bara är tuggummiunderhållning. Det är synd om henne om hon är så endimensionell. Tror inte hon skulle kalla Schindlers List för "underhållning". Hur kan man inte se att detta är samma sak? Hur ointresserad kan man vara?

Medlem

Bara bra om spelet ger någon slags känslomässig respons el vad man nu ska säga, är få spel som klarar av det.

Medlem

Det är väl bra att man lyffter fram dessa ämnen som barn misshandel då det sker i riktiga livet och det är inget man ska försöka gömma och låtsas som att det inte händer som dessa som vill att man ska ta bort dom scenerna från spelet.

Medlem

Men fullt normalt och underhållande att mörda människor i andra spel


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Geeks Gaming

Tyvärr baksidan av att spel inte är erkänd konst. Man ser det istället som ren underhållning som inte ska/bör/har intentioner att leverera ett budskap eller känslor.
Sen säger det mer om kritikerns insikt i spelvärlden än om spelvärlden i sig

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Tyvärr baksidan av att spel inte är erkänd konst. Man ser det istället som ren underhållning som inte ska/bör/har intentioner att leverera ett budskap eller känslor.

Alla nya konstformer stöter på motstånd i början. Det är bara att ha tålamod och vänta på nästa generationsskifte samt försöka undvika att kläcka ur sig för många idiotiska motargument under tiden. Något som "gamers" generellt har väldigt svårt för.

Medlem

Dame Esther Rantzen stod säkert och applåderade Siewert Öholm 1984 (eller hade, om hon vetat). Kommer alltid finnas ett antal som inte följer med utvecklingen oavsett om det gäller bilar eller kultur. "Datorspel" har ju varit i skottgluggen sen det började, framförallt om det handlat om våld i någon form.

Inte för att jag tror detta kommer vara "underhållande" våld på något sätt, jag tror mer på Cage där. Han har hittills lyckats spela på en väldig spännvidd när det gäller känsloregistret i sina spel.

Medlem

Som jag förstår det ska man skydda barnet från pappan. Skönt att veta att kontexten inte spelar någon roll.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Löjligt, bara våldet inte glorifieras på något sätt spelar det ingen roll! Sen finns det hur många filmer och böcker som helst med samma grej, men spel är ju värst?

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Tyvärr baksidan av att spel inte är erkänd konst. Man ser det istället som ren underhållning som inte ska/bör/har intentioner att leverera ett budskap eller känslor.
Sen säger det mer om kritikerns insikt i spelvärlden än om spelvärlden i sig

Ungefär det här. Sen har jag extremt lågt förtroende för David Cage att skildra våld i hemmet på ett ansvarsfullt sätt, och tycker att literära verk som enbart existerar för att ställa frågor eller väcka känslor ofta blir lika hjärndöda som sådant som inte försöker röra frågan i första taget. Känns som Cage försöker använda det konstnärliga argumentet, utan att faktiskt tillföra något av värde till debatten. Om målet är att erkänna mediumet som konst, då behöver vi spelskapare som tänker till om våld i hemmet istället för sådana som uttryckligen inte har intentioner att leverera något budskap överhuvudtaget.

Men antar jag borde vänta till spelet släpps innan jag skriver av det helt.

Medlem

Då förutsätter jag att hon anser att detsamma är sant för film och skönlitteratur.

Medlem

Jävla idiot som inte har något annat att klanka ner på?
Det är nödvändigt för att skapa en viss atmosfär, oavsett om det är en curbstomp från American History X eller detta.

Medlem
Skrivet av Nels0wn:

Ungefär det här. Sen har jag extremt lågt förtroende för David Cage att skildra våld i hemmet på ett ansvarsfullt sätt, och tycker att literära verk som enbart existerar för att ställa frågor eller väcka känslor ofta blir lika hjärndöda som sådant som inte försöker röra frågan i första taget. Känns som Cage försöker använda det konstnärliga argumentet, utan att faktiskt tillföra något av värde till debatten. Om målet är att erkänna mediumet som konst, då behöver vi spelskapare som tänker till om våld i hemmet istället för sådana som uttryckligen inte har intentioner att leverera något budskap överhuvudtaget.

Men antar jag borde vänta till spelet släpps innan jag skriver av det helt.

Ja vi får se vad som sker men hans svar var ett rätt vacklande svar kan jag tycka som om han inte har en susning vad han själv vill att vi ska få ut av det, om olika spelare kan få ut olika saker så låter det som han inte vågar ta ställning varken emot eller för våld hemmet heh.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

1
Skriv svar