Steam accepterar inte längre bitcoin som betalning

Robot
Steam accepterar inte längre bitcoin som betalning

För dyrt för kunderna, motiverar Valve beslutet.

#bitcoin, #kryptovaluta, #steam, #valve


Medlem

detta är bra för bitcoin

phi
Medlem

*host* Ethereum *host*

Medlem

Bra säger jag. Dessa kryptovalutor är bara trams.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av NTeC:

detta är bra för bitcoin

Hur är detta bra? Vet inte om jag tycker det är bra eller dåligt. Det dåliga med Bitcoin just nu är att kursen är så volatil och dess faktiska värde är svårdefinierat fortfarande. Folk vågar inte spendera sina coins pga att kursen förväntas vara högre längre fram. Om folk inte vågar spendera sina bitcoin kommer den aldrig att normaliseras till ett stabilt pris och då kommer den inte fungera som valuta. Sen tror jag att Bitcoin fortfarande inte har nått sin potential eller sin tekniska stabilitet för att användas på den nivå som man vill ha den, och då kanske det är bra att det tas bort från diverse handelsplatformar..men det sänder snarare negativa vibbar till allmänheten.

Skrivet av Kleptoman:

Bra säger jag. Dessa kryptovalutor är bara trams.

Hur är det trams?

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Hur är detta bra? Vet inte om jag tycker det är bra eller dåligt. Det dåliga med Bitcoin just nu är att kursen är så volatil och dess faktiska värde är svårdefinierat fortfarande. Folk vågar inte spendera sina coins pga att kursen förväntas vara högre längre fram. Om folk inte vågar spendera sina bitcoin kommer den aldrig att normaliseras till ett stabilt pris och då kommer den inte fungera som valuta. Sen tror jag att Bitcoin fortfarande inte har nått sin potential eller sin tekniska stabilitet för att användas på den nivå som man vill ha den, och då kanske det är bra att det tas bort från diverse handelsplatformar..men det sänder snarare negativa vibbar till allmänheten.

Hur är det trams?

Det enda folk faktiskt köper med kryptovalutor är droger eller annat som inte är lagligt. Kommer aldrig att bli mainstream.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

@Kleptoman: Nja, lite överdrivet va?
Och skulle det inte bli mainstream med kryptovaluta, undrar då varför storbanker i världen håller på att ta fram egna...

Skägg.
10 Chambers
Medlem

@waeress: det är blockchain tekniken som intressant för bankerna.

Medlem

bitcoin är ju skit så det var bra gjort, visste inte ens man kunde betala med bitcoin på steam.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Det enda folk faktiskt köper med kryptovalutor är droger eller annat som inte är lagligt. Kommer aldrig att bli mainstream.

Det började som en kriminell valuta, men idag så köper majoriteten kryptovalutor som en form av investering. Sen kan du använda tjänster som säljer debitkort som växlar bitcoin till dollar så att du kan handla över hela världen med dina bitcoins.

Medlem

Bitcoin, jäkla låtsasvärde. Kräks på hitte-på valutor och allt spekulerande kring dem.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Det enda folk faktiskt köper med kryptovalutor är droger eller annat som inte är lagligt. Kommer aldrig att bli mainstream.

Skrivet av Ender:

Bitcoin, jäkla låtsasvärde. Kräks på hitte-på valutor och allt spekulerande kring dem.

Precis samma sak sa man om internet på 90-talet.

Medlem

@Ender:
Antar du kräks på guld och diamanter då med? Är som allt annat när det kommer till ekonomi tillgång och efterfrågan och kan du styra tillgångar så har du ett vinnande koncept

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Hur är det trams?

Det är som internet, bara en fluga.

Skrivet av Ender:

Bitcoin, jäkla låtsasvärde. Kräks på hitte-på valutor och allt spekulerande kring dem.

Som den svenska valutan menar du? Vad garanterar dess värde tror du? Guld? Pfft, hittepå..


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Bitcoin var väl mer ämnad att ha en valuta store bror inte kunde spåra och följa?

Kontanter försvinner mer och mer. Allting betalas digitalt och allt digitalt går att spåra.

Människor som är insatta upplever mer och mer en totalitär kontroll över ens valuta, inkomst och utgifter som är information som säljs vidare och utnyttjas för eller emot konsumenten i sig.

Åtminstone hur jag kopplade det, så var kryptovaluta ämnad att anonymisera köp så ingen kunde spåra dig och dina köp för att använda det emot dig, eller förutspå din inkomst osv.

Fri värld men ingen fri marknad.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

@Ender: Ja men verkligen vilken otroligt knivskarp iakttagelse !
Satsade 3000 dollar på denna skit låtsas valuta utan värde i början av januari.
Samma coins är idag värda cirkus 350 tusen SEK och ökar varje dag, men dom är ju bara skräp på låtsas också.

Medlem

Köpte bitcoins för 4000 kr i de tidiga dagarna, tror de var värt $40 per bitcoin eller något. Köpte som investering. Tyvärr råkade det vara ett polskt företag (bitcoin-24) och polska myndigheter beslagtog alltihop. Rätt surt då de hade varit värt en förmögenhet idag. Tyvärr hoppade jag aldrig på tåget igen när man blev rånad en gång redan.

Medlem

@snubben: Hur gick det till ? var det företaget i sig som hade bitcoinen åt en ?
Mina bitcoins ligger i min personliga wallet som bara jag har tex.

Medlem

Litar inte på pengar som jag inte ser. Ja, jag fördömer det kontantlösa samhället. Tillbaka till byteshandel med hudar och stenyxor=)

Nej, men ärligt - använder helst stålar i plånkan.

KoP
Medlem

Bra. Bitcoins används mestadels av ljusskygga individer som betalningsmedel.

Medlem

@Ender:
Menar du att t.ex. den svenska kronan har ett faktiskt värde? Kronan är ju också fiatpengar.
Den har ju bara ett värde eftersom staten säger att den har det. M.a.o är kronan inte värd någonting.
Dina "riktiga" pengar kan gå från att vara värda något till dasspapper över en natt vid eventuellt krig eller liknande.

Medlem

@Loltron: Jadu det var några år sedan nu jag minns inte exakt hur de låg till. Men bitcoin-24 var europas största exchange för bitcoins. De agerade som typ en bank, fram tills dess att allt beslagtogs dvs. Det pågår fortfarande en rättstvist mellan staten och banken men det verkar aldrig komma något avslut. Tror inte för fem öre att jag får några bitcoins tillbaka så jag har gett upp allt vad heter bitcoins. Jag trodde dessutom efter detta att det skulle förbjudas förr eller senare, men det verkar inte riktigt ha gått den riktningen.

Medlem
Skrivet av snubben:

Köpte bitcoins för 4000 kr i de tidiga dagarna, tror de var värt $40 per bitcoin eller något. Köpte som investering. Tyvärr råkade det vara ett polskt företag (bitcoin-24) och polska myndigheter beslagtog alltihop. Rätt surt då de hade varit värt en förmögenhet idag. Tyvärr hoppade jag aldrig på tåget igen när man blev rånad en gång redan.

Hehe, samma här. Köpte Bitcoin 2014, låg kring 340 USD då. Köpte inte för mycket alls då jag pluggade, men trade:a ihop till 2.6 BTC. Sen låg dom på MtGox som stal 400k bitcoin och stängde ner. Hade inte varit värda någon förmögenhet, men ett par hundra tusen SEK hade jag haft nu. Gick inte heller in igen, fören i början av detta året. Men nu behåller jag allt på egna wallets och helt från exchanges learned my lesson.

Medlem

Vem styr tillgången av bitcoins? Känns som vilken valuta som helst. Dock är det ingen stat som styr den.

Om bitcoin skulle vara på väg att ta över som handelsvaluta och hota tex usd, kommer bitcoins att klassas som terrorvaluta och förbjudas. Alla försök att rubba maktbalansen i världen via ändrad valuta har alltid slutat på samma sätt... Irak och Libyen är de senaste länderna som ville bryta sig loss och sälja olja i guld istället för i Usd. Gick bra för dom.... samma kommer hända bitcoin.

Medlem

Säger ju sig självt att man inte kan ha handel i en valuta som har så här stora svängningar i värde. Oavsett om det är till följd av hyperinflation eller bitcoins eventuella hyperdeflation eller ren spekulation.
Steam vill ju inte hamna i en situation där en helgrea genomförs med ett bitcoin pris på $14000 dollar per bitcoin men när växlingen till dollarna (som de behöver IRL) så sker det vid $12-13000 eller ännu värre. Gissningen att priset vid växlingen ska vara ännu högre är troligen inget en seriös försäljare vill göra.

Medlem
Skrivet av Ricomaniac:

Litar inte på pengar som jag inte ser. Ja, jag fördömer det kontantlösa samhället. Tillbaka till byteshandel med hudar och stenyxor=)

Nej, men ärligt - använder helst stålar i plånkan.

Så du litar inte på den digitala siffran på ditt bankkonto heller? Sverige har ca 1% tryckta pengar mot vad folk faktiskt har på kontot, om jag inte minns fel. Din oro över digitala pengar kommer från att du inte har kontroll över dessa. Du vet inte vad som ligger bakom den siffran eller vad som påverkar den. Det vet du med dina pengar i din plånbok (eller du tror det i alla fall eftersom du har fysiska sedlar i handen). Men faktum är att riksbanken bestämmer hur mycket dina pengar är värda, oavsett om de är i plånboken eller på ditt konto.

Vad gör då blockchain? Blockchain ger dig kontrollen över en valuta som är helt decentraliserad (målet i alla fall) och som inte kan påverkas av någon riksbank. Det innebär helt enkelt att du slipper bry dig om att SEK rasar i värde mot USD ifall Sverige har en kris. Din valuta, exempelvis bitcoin, kommer vara värd precis lika mycket som för alla över hela världen och du kommer aldrig behöva ställas inför problemet att du ska resa till USA på semestern som blir dyrare pga av att SEK fallit mot USD. Sen om det är Bitcoin eller ej, det är omöjligt att veta.

En annan sak som man aldrig tänker på är vad som egentligen händer när du gör en vanlig överföring. Om Olle ska föra över till Pelle så måste Olle prata med sin lokala bank, föra över pengar via dom till någon högre aktör som för pengarna vidare till Pelles lokala bank som sedan kan ge Pelle pengarna på sitt konto. Mellan länder blir detta enormt komplicerat, och tar mycket tid, med mycket problem som kan ske längs vägen. Med blockchain sker detta från Olles konto till Pelles konto direkt utan mellanhänder, kostnader, eller problem med banker som har maintenance-problem eller dylikt.

Ur säkerhetsperspektiv är blockchain den gyllene graal i teorin. Om Ryssland får för sig att sänka Sveriges internet så sitter vi där, utan pengar, utan kommunikation, och potentiella ekonomiska skador som skapar en kris i hela Sverige. Säg att bankerna får sina servrar förstörda av en EMP. Så länge 1 dator, på hela jorden, har blockkedjan för <insert coin> kommer vi kunna återställa hela det finansiella systemet inom loppet av minuter. Folks pengar kan inte försvinna.

I teorin är detta lika revolutionerande som internet i sig självt, alla de olika cryptovalutorna är endast bensinkostnaden för respektive blockkedja, det är vad vi kan göra med blockkedjan som är det intressanta. Ursäkta lång post, den var inte heller rent riktad till dig, utan generellt till folket i kommentarsfältet så ta inte illa upp!

FM-guru
F.d. Sisyr

Retar mig fortfarande på att jag inte hoppade på tåget när jag hade chansen. Långsiktigt sätt är det väl dock tvivelaktigt om Bitcoin kommer hålla, utan det lär vara andra valutor som tar över.

Sen ska jag väl inte tjuta allt för mycket då jag har etherium vars värde i år gått från 10 dollar till dagens 425 dollar (igår var det 450 dollar, sjukt hur stora och snabba förändringarna är).

Medlem

Kul att se jag inte är ensam om att ha varit multimiljonär idag om jag hade behållit mina bitcoins från början 😁

Försöker att inte gräma mig alltför mycket, men vissa dagar är det lite svårt.

12
Skriv svar