Switch var ett genidrag då "begäret efter kraftkonsoler minskat"

Medlem

Folk har glömt att spel är så mycket mer än 100+ fps i ultragrafik och 4K upplösning. Spel är en känsla, en trevlig session som man spelar själv, eller delar med vänner. Man ska skratta, förundras, bli förbannad, fundera, och utmanas.

För att vara helt ärlig har majoriteten av AAA spelen som kommit ut de senaste åren inte varit roliga. Visst, de är snygga spel, men de saknar själ.. de flesta är en uppföljare med färre funktioner än föregångaren och har mikrotransaktioner påklistrat. Köpte en switch for en månad sedan och jag är glatt överraskad. Har inte ägt en konsol sedan PS3 (som jag knappt spelade på ändå). Tänkte att jag lämnar tillbaka Switchen om jag inte är nöjd, men som sagt, jag är imponerad. Zelda är ett helt otroligt bra spel och Super Mario likaså. Här sitter man som en 30-åring och känner sig som 14 när man faktiskt blir överraskad och imponerad av spelet man spelar. Har inte tid att spela på samma sätt som man gjorde i tonåren, men när jag väl kör igång så är det kul! Det kommer nog köpas fler spel i framtiden, men med tanke på hur stort Zelda är lär det bli runt 2030, hehe. Ser dock fram emot t.ex. ett Mario Party spel eller dylikt som man kan spela med vännerna.

Om man anser att ett bra spel är ekvivalent med bra grafik så kan man hålla sig XB1 eller PS4 alternativt köpa sig en gaming PC. Vill man ha bra spel, med bärbar funktionalitet, som ger dig många roliga timmar framöver: köp en switch!

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

En del exklusiva spel undantaget gör Sony och Microsoft exakt samma sak, och slåss om samma kunder. Nintendo gör sin grej och konsolen har ingen konkurrent på samma sätt. Jag tror det är genidraget, snarare än att satsa mindre på prestanda - Switchen är ju trots allt inte billig.

Något Sony håller på och ändrar på. De har börjat få sig en rätt gedigen lista med exklusiva titlar numer och nästa år ser ut att bli ett bra ps4 år. Vilket är smart. Det är vad Nintendo levt på mer eller mindre i hela sin karriär.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Vilket crap analys! Skulle gärna sett den analysen vid lanseringen än nu när siffrorna pekar uppåt tillfälligt!

Det är som om Sony skulle släppa en undermålig bärbar konsol eller Microsoft med Xbox!

Svaret heter Zelda! Switch hade aldrig sålt som den gjort om det inte vore för Zelda lanseringen tillsammans med Switch! Hade nya Zelda släppts endast för Wii U så hade Wii U fått ett stort lyft!

Skillnaden mellan Wii U och Switch är inte så jättestor precis. Zelda rullar på Wii U och MK8 är ju ett Wii U spel som blivit succe på Switch! Det enda jag undrar är om inte Mario Odyssy hade kunnat körts även på Wii U som Zelda.

Skillnaden är att Switch är helt bärbar vs Wii U som bara var bärbar inom ca 10 meter innomhus. Switch är en Wii U Second Edtion med väldigt få nyheter och tyvärr inte bakotkompatibel med Wii och Wii U. Själv brukar jag ligga i sängen och köra MK8 på Wii U med gamepaden, blir exakt samma känsla fast skönare kontroll med Wii U tycker jag. På Switch får jag ont i tummarna av joy-con knapparna som är väldigt små!

Nintendo hade kunnat göra så mycke mer bättre, men Zelda folket med nya Switch är helt lyriska och vet inte vad de missade med Wii U.

Tyvärr så är Switch fortfarande för klen för tredjepatrs triple a titlarna som lyser med sin frånvaro ännu och Switch är SVIN DYR!!!

Vill man bara ha bärbart så finns redan 3DS för halva pengen och betydligt mer portabel!

Jag tror det kommer bli en backlash om något år, när folk ser att det bara kommer komma en uppsjö av dynga till Switch och gamla titlar som är nerskalade och återlanseras !

Wii hade samma problem, den sålde som smör pga några enstaka spel, men sen östes det ut dåliga portningar till Wii som var för klen för många av spelen som släpptes, det gick knappt att spela LEGO spelen som inte är så krävande.

Jag kommer skaffa en Switch väldigt motvilligt, men det blir endast för Mario Odyssey, känns väldigt dyrt att betala ca 4000 för ett spel! Det kommer förmodligen fler bra Mario titlar framöver, men jag hoppas inte det blir fler återlanseringar från Wii U tex Super Mario 3D land som var grymt bra! Jag vill ha nya spel!

Jag hoppas Nintendo kan anstränga sig coh släppa ett nytt Mario Kart 9 eller iaf nya DLC till MK8 Deluxe!

Zelda och Mario Odyssey är Switch storsäljare just nu, frågan är vilket som kommer bli det 3:e och 4:e stora spelet?
Pokemon brukar vara stort men är inte min grej.

Medlem

@xverminator: så din analys är typ...stark releasetitel + fler bra spel säljer?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

@Rackaren:

För att själva företaget Nintendo är ett jävla skit helt enkelt! Deras uppträdande, obotliga arrogans och ibland sanslöst idiotiska försäljningsmetoder, (som fallet med Nes och Snes mini) är resor värre än i princip alla andra företag i branschen. Däremot gör de fantastiska spel, vilket man inte ska ta ifrån dem. Tror att många känner som jag, de ogillar helt enkelt företaget Nintendo och deras egensinniga och klappkonservativt bakåtsträvande beteende och mer än ofta, rent ohöljt giriga fasoner. Men däremot inte deras spelsida och de spel som genom sin genuina spelglädje, har skapat så mycket goda minnen och oräkneliga timmar av ren vällust för så otroligt många människor jorden över.

Medlem

@Windir87: Medhåll! Länge sen jag spelade så mycket som jag gjort sen jag skaffade switch. Kör ofta det bärbaraläget som jag tycker funkar svinbra. Den känns så lätttillgänglig på nått sätt och spel som Mario Kart och Zelda är för mig sjukt mycket intressantare än någon ny shooter.

Medlem

Fattiga? Man köper switch som en extra konsol och till sina barn. Det betyder att man fortfarande har pc eller konsolen kvar även efter att man köpt en switch. Och man kan ha flera stycken per familj. Jag har tex 1 switch och en ps4 som jag spelar på. Mina barn har 1 switch 1 ps4 & en ps3. Men det kanske köps till ytterligare en switch så att båda barnen har varsin. Tror också att många av oss som gillade ps vitan köper en switch. För att den fungerar med vår livsstil att spela så mycket som det går att pressa in under dagen.

Medlem
Skrivet av Buio:

Analytiker kommer med plattityder långt efter försäljningsframgången konstanterats och försöker låta som han är en bra analytiker.

Samma David Cole sa 2016 generiska saker som:
"My question is, how do they keep from getting it positioned as just another expensive tablet with some controllers? I think messaging will be key."
https://www.gamasutra.com/view/news/283904/Will_the_Nintendo_...
3

Håller med. Försöker after the fact låta som han vet varför det sålt bra.

IMO säljer Switch bra pga något vi vetat länge: Bra spel säljer system, inget annat.


signatur

subterranean homesick alien

Avstängd
Skrivet av Rackaren:

Varför äre sånt hat mot Nintendo? Förstår inte. Själv spelar jag på datorn när jag vill ha maximal prestanda och grafik. Nintendo har jag mer för spelglädjen och för att de har spel man inte hittar någon annanstans än på deras konsol.

Samma här.

PC = grafik & ljud prio.
Nintendo = nostalgi & spelglädje prio.

Att kritisera Nintendo för att inte vara lika "kraftfull" som Xbox och PlayStation är som att kritisera surfplattor för att de inte är lika lätta att skriva på, pga. pekplatta, som på vanliga fysiska tangentbord: det är INTE Nintendos nisch helt enkelt.

Och nej, jag är inget äkta dödshårt Nintendo-fan. Har aldrig spelat ett enda Zelda-spel och kommer troligen aldrig att göra det.

Denna video förklarar vad Nintendos primära fokus i spel är jämfört med Xbox och PlayStation:

Medlem
Skrivet av PcKaffe:

@Bojkott: 25fps? Jag spelade flygsimulatorer på amiga 500 i 15 fps!

Jag gissar på att du aldrig spelat Flight Simulator 1.0 från diskett? Där spelet tvärhänger i 2-3sek varje 5:e sekund för att ladda från disketten och sedan köra vidare i cinematic 5fps? :).

Medlem

Intressant konsoll, tyvärr för dyr , och orginal joy-con inte för mina händer.

Men den dagen ifall den kommer då priset ligger på ca 1500 för själva konsollen.
Då skulle jag kunna tänka mig köpa den.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Gen
Medlem
Skrivet av Harmond:

Å andra sidan har de andra konsolerna inte en skärm som följer med... man behöver inte köpa den svindyra kontrollern, jag tycker medföljande fungerar bra, i Mario är den ett måste to.m (imo).. Men dyrast är den inte. PS4 Pro te.x ligger på närmare 4K här..

Jag har testat Joycon men de verkar ju ha gjorts med barn i åtanke. Knapparna är ju dubbelt så små som de som sitter på DualShock eller Xbone kontrollen. Att lira med den riktiga kontrollen känns ju nästan som ett måste.

Redaktör
Skrivet av AplAy:

Att kritisera Nintendo för att inte vara lika "kraftfull" som Xbox och PlayStation är som att kritisera surfplattor för att de inte är lika lätta att skriva på, pga. pekplatta, som på vanliga fysiska tangentbord: det är INTE Nintendos nisch helt enkelt.

Lite som att kritisera konsoler för att vara för klena för att driva lika snygga spel som pc.


signatur
Medlem

Så man drar denna slutsats efter BF?
Jag skulle säga att det handlar om att Nintendo alltid har fortsatt leverera couchgaming för spelkvällar med polare. Medan PS4 och Xbox bara satsar på så mycket ögongodis som möjligt. Vilket i sin tur gör att det blir svårt att spela flera på samma konsol. RIP Halo 1 tiderna.

Nintendo har dock färre bra tredjepartstillverkare än Sony och Microsoft kan jag tycka. Nintendo gör de bästa spelen till sin egen konsol, vilket gör att de inte kan ha samma output som Sony och MS. Jag tycker Switch är en skönt komplement på marknaden, men tyvärr hittar jag inte tillräckligt många bra spel för ett köp än, det är dock en smak förstås.

Avstängd
Skrivet av Gen:

Jag har testat Joycon men de verkar ju ha gjorts med barn i åtanke.

..eller asiater, eller bara oss svenskar som inte har dasslock till händer

Men ja, att även barn spelar TV-spel måste väl ändå finnas i åtanke när man gör ett TV-spel? Spel är väl inte bara för vuxna.. rätt tänkt av Nintendo.

12
Skriv svar