Steam accepterar inte längre bitcoin som betalning

ELF
Medlem

@Sisyr: Går som sagt att vara efterklok flera ggr om när man ser hur det gått. Kunde ha lagt ett par pengar i början och varit mångmiljonär nu. Kunde ha suttit med 100 mille. Men trodde ju inte att det skulle slå igenom eller att värdet skulle skena om det gjorde det.

Ja e int bitter.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av penne:

@Ender:
Menar du att t.ex. den svenska kronan har ett faktiskt värde? Kronan är ju också fiatpengar.
Den har ju bara ett värde eftersom staten säger att den har det. M.a.o är kronan inte värd någonting.
Dina "riktiga" pengar kan gå från att vara värda något till dasspapper över en natt vid eventuellt krig eller liknande.

Schhh, väck inte svensken. Han sover djupt.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Skrivet av peggleball:

Säger ju sig självt att man inte kan ha handel i en valuta som har så här stora svängningar i värde. Oavsett om det är till följd av hyperinflation eller bitcoins eventuella hyperdeflation eller ren spekulation.
Steam vill ju inte hamna i en situation där en helgrea genomförs med ett bitcoin pris på $14000 dollar per bitcoin men när växlingen till dollarna (som de behöver IRL) så sker det vid $12-13000 eller ännu värre. Gissningen att priset vid växlingen ska vara ännu högre är troligen inget en seriös försäljare vill göra.

Absolut, håller med. Ingen crypto är i dagsläget tillräckligt stabil eller definierad för att fungera som ett praktiskt betalmedel. Det är en bra bit kvar. På det sättet är det bra att Steam slutar med Bitcoin som betalning, men det kan ge fel signaler. Det innebär inte att Steam anser att Bitcoin är värdelöst och borde försvinna, snarare att det inte är ett tillräckligt stabilt instrument i dagsläget för att användas på deras platform. Skalning av nätverket är inte där ännu. Finns potentiellt andra valutor som sköter detta mycket bättre också.

Sen får man försöka förstå varför den svänger som den gör. Vi ser just nu en surge där alla finansiella institutioner vill börja exponeras mot cryptovaluta. Vi ser det bli mer och mer mainstream och efterfrågan ökar då hela tiden. Exempelvis var Bitcoin med i Grey's Anatomy denna veckan, där en hacker ville ha en lösensumma utbetalt i Bitcoin. Det var även ett avsnitt i The Big Bang Theory denna veckan där Bitcoin dök upp. Det är inget konstigt att kurserna svänger som de gör, det är ytterst få människor som håller på med cryptos över huvud taget om man ser till dess potential att vara världsvaluta. Det kommer svänga, explodera uppåt, och nedåt, tills man når en punkt där det stabiliserar sig och börjar bli användbart. Vilken/vilka valuta(or) och respektive värde när/om detta sker går bara spekulera i. Men det säger sig själv, om det är 1 miljon människor som har cryptos idag och vi är 9 miljarder som på något sätt använder finansiella system, som cryptos siktar på att revolutionera, i världen så borde värde stiga en bra bit till Min känsla är att hoppar man på nu är man fortfarande väldigt tidig, men man borde ta det försiktigt och förstå vad man hoppar in i.

Har stora förhoppningar på cryptos i framtiden, men vågar inte tro för mycket på just Bitcoin med tanke på alla forks som sker hit- och dit. Exponerar mig mot lite olika, håller örat på marken och lyssnar försiktigt så får vi se vad som händer.

Medlem
Skrivet av ELF:

@Sisyr: Går som sagt att vara efterklok flera ggr om när man ser hur det gått. Kunde ha lagt ett par pengar i början och varit mångmiljonär nu. Kunde ha suttit med 100 mille. Men trodde ju inte att det skulle slå igenom eller att värdet skulle skena om det gjorde det.

Ja e int bitter.

På det sättet är jag glad att jag inte visste vad Bitcoin var fören 2014. Brände mig på Mt Gox-skandalen och tittade inte tillbaka igen. Det är lätt att ignorera back trading ifall man gjorde allt man kunnat. Inte direkt som att jag grämer mig över att jag inte köpte Bitcoin 2009 eftersom jag inte ens visste vad det var fören 2014. Däremot slarvade jag bort en annan crypto. Just då var det inga pengar att tala om direkt, men idag är de värda 10 gånger mer och det känns i psyket. Kan inte föreställa mig hur det känns för folk som slarvat mot 5000 bitcoin...

Medlem
Skrivet av phi:

*host* Ethereum *host*

Sarkastisk? CryptoKitties har gjort Ethereum ännu segare och dyrare än Bitcoin. I princip helt oanvändbart nätverk just nu.

Medlem

Kallar man kryptovalutor ord som "trams", "låtsasvärde", "hitte-på", "skit" osv så förstår man nog inte konceptet pengar överhuvudtaget. Pinsamt om man är vuxen.


signatur

<3

Medlem
Skrivet av Kixo:

Sarkastisk? CryptoKitties har gjort Ethereum ännu segare och dyrare än Bitcoin. I princip helt oanvändbart nätverk just nu.

Är väl egentligen inget okänt problem att det är skalningsproblem över alla kedjor. Folk tittar på CryptoKitties och säger "KOLLA, ETHEREUM ÄR SÄMST" utan att ens reflektera att ett spel som CryptoKitties inte hade kunnat existera decentraliserat på någon annan kedja. Skalningsproblem finns överallt i varenda kedja, kolla bara på Bitcoin och alla deras forks. Folket kring Ethereum har sagt detta 100 gånger och jobbar på flera olika lösningar som ska lösa skalningsproblemet, om jag inte minns fel.

Bitcoin transaktioner hade flera hundra dollar i gas fee för bara ett par veckor sen pga högt tryck på nätverket. Flera exchanges och wallets stängde av stöd för att göra transaktioner pga det. Ethereums skalningsproblem finns således överallt från tid till otid oavsett kedja

Medlem

@ClockWise: funderar på hoppa på det här igen lite försiktigt. Vilken wallet bör man använda och har du några exchanges att rekommendera?

Medlem

@Kleptoman: lol vilket orakel. Hur var det nu: man kommer aldrig behöva mer RAM än 64kb?

Medlem

@Bojkott: började inte alls som en "kriminell valuta". Skämtord.

Medlem

@Mike.K: Tycker du att dessa "nya" valutor är lika stabila som den ekonomiska ersättning du får i lön? Jag är säkert pinsamt oinsatt i kryptovalutor, men så länge den kan förändras i värde är det bullshit i mina ögon. Tekniken bakom må vara intressant, men innan det är en valuta accepterad utav alla så tror jag att jag avstår.

Medlem
Skrivet av Ender:

@Mike.K: Tycker du att dessa "nya" valutor är lika stabila som den ekonomiska ersättning du får i lön? Jag är säkert pinsamt oinsatt i kryptovalutor, men så länge den kan förändras i värde är det bullshit i mina ögon. Tekniken bakom må vara intressant, men innan det är en valuta accepterad utav alla så tror jag att jag avstår.

Inte så konstigt att det går upp och ner. En ny valuta, oavsett om det är kryptos eller ej, hade varit lika volatil innan värdet normaliseras pga hur många som använder det osv. Man kan snarare se kryptos som en aktie kring ett förhoppningsbolag, exempelvis Fingerprint eller dyl. Handla med det? Nope, det hade jag avstått ifrån. Hade inte heller velat få lönen i bitcoin. Att investera i det på lång sikt är något jag gärna gör dock.

Men att rent av klassa helt ny teknik som bullshit är ungefär som att säga att internet är bullshit 1995. Blockchain är en revolutionerande teknik, men vi har ingen aning om vart det kommer ta oss. Precis som internet Jag är sjukt optimistisk, men att slänga in varenda krona man har i kryptos är galenskap, sprid risker och hoppa verkligen inte in i något bara för att andra blivit rika. Är man inte beredd att förlora sina pengar så ska man inte in i det

Medlem

@ClockWise: Väl talat och så långt håller jag med. Jag är mest allergisk mot "värden" på saker och ting som inte motsvarar en handling. En teknik som kortar ner mellanhänder eller stabiliserar ekonomin från diverse påverkan låter bra, men ingenting kan bara stiga i värde utan att det någonstans motsvarar en handling. Alla kan inte tjäna pengar på att göra ingenting, hur roligt det än må låta. Funkade ekonomi på det sättet kunde man lösa världens fattigdom genom att bara trycka och dela ut mer pengar.

Medlem
Skrivet av Ender:

@ClockWise: Väl talat och så långt håller jag med. Jag är mest allergisk mot "värden" på saker och ting som inte motsvarar en handling. En teknik som kortar ner mellanhänder eller stabiliserar ekonomin från diverse påverkan låter bra, men ingenting kan bara stiga i värde utan att det någonstans motsvarar en handling. Alla kan inte tjäna pengar på att göra ingenting, hur roligt det än må låta. Funkade ekonomi på det sättet kunde man lösa världens fattigdom genom att bara trycka och dela ut mer pengar.

Fast det är ju just det blockchain motverkar. Specifikt bitcoin i detta fallet så går det inte trycka mer pengar. Därför värdet ökar. Senaste året så har globala market cap, om man kan kalla det för det, inom cryptos gått från 40 miljarder USD till 440 miljarder USD. Det är helt enkelt efterfrågan. På söndag, och sen den 18:e, kommer det minifutures och terminer också. Då lär det svänga ordentligt.

Det är precis som att du köper aktier värdet ökar på spekulation, förväntan, och efterfrågan. Men jag är helt övertygad om att vi kommer se en lika häpnadsväckande nedgång i framtiden också. I somras droppade värdet med 50% globalt över alla cryptos, efter att ha ökat mer flera 100%. Så vollan är stor förstår helt klart ifall man vill hålla sig i utkanten eller på avbytarbänken tills det hela blir mer än spekulation.

Medlem

@ClockWise: Och där har du lite av själva problemet i mina ögon. Det egentliga "värdet" baseras på ingenting annat än sig själv istället för egentliga varor eller tjänster. "Värdet" är en hype, luft, kejsaren utan kläder. Så länge folk inbillar sig att det är värt något och investerar "riktiga pengar" så kommer det fortsätta ha ett värde, och eftersom så många vill mer utan att arbeta för det så kan det finnas en chans att det är här för att stanna.

Jag kan pilla mig i naveln och säja det jag hittar för vilket fantasibelopp som helst. Det kommer vara värt exakt noll kronor fram till någon idiot betalar 10 kronor för det på e-bay. Voila! En ny valuta är skapad, skynda och köp, efterfrågan är begränsad!

12
Skriv svar