Nu kan du köpa landområden i Star Citizen

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Har du något exempel på ett spel som du skulle kalla för pay 2 win?

Javisst. Jag kan väl lista tre vanliga P2W-kategorier och sedan några exempel. Definitionerna och exemplen är mina egna. Några officiella P2W-definitioner finns inte som bekant, även om begreppet PatienceWall börjar bli ganska etablerat numera.

  • Kategori 1. Klassisk betalvägg. En begränsad del av innehållet i spelet är tillgängligt från start. Enda sättet att "vinna" på och uppleva hela spelet är att betala för att låsa upp content, karaktärer, prylar, osv.

  • Kategori 2. Klassisk PatienceWall. Spelaren tvingas med jämna mellanrum att vänta eller grinda väldigt långa stunder, vilket kan upplevas som extremt frustrerande. Enda sättet att "vinna" på är att genomlida vänte/grind-stunderna, eller eller så köper man progress.

  • Kategori 3. OP-P2W. Enda sättet att "vinna" på är att slåss eller kämpa mot andra spelare som kan ha köpt till sig fördelar. Det finns inga andra sätt att "vinna" på i spelvärlden, vilket innebär att det inte går att undvika OP-spelare som hostat fram kreditkortet. Här finns det förstås gråzoner, en del spel är värre än andra. Rutinerade spelare med många timmar i spelet påverkas ofta inte lika mycket av P2W-inslagen som nybörjare (de kan vinna över OP-spelare med hjälp av ren skicklighet).

Jag kan väl lista några spel som i lägre eller högre grad passar in i en eller flera av kategorierna ovan. Det behöver förstås inte vara dåliga spel i sig, de råkar bara ha P2W-inslag som stämmer in med kategorierna ovan.

Några exempel utan särskild rangordning:

Clash of Clans, Angry Birds GO!, Dungeon Keeper-mobilspelet, Star Wars Battlefront II, FIFA Ultimate Team, World of Tanks, Clash Royale, Train Simulator, The Hunter.

Det börjar bli off-topic nu, men för att styra tillbaka till tråden så kan jag väl nämna varför Star Citizen inte passar in i listan. Vissa tycker kanske att det borde höra hemma i kategori 3 ovan, men i SC kommer spelare att ha all möjlighet att undvika OP-spelare och ändå "vinna", därför ryker P2W-argumentet. Det är förstås baserat på det vi vet om SC idag, hur det blir i praktiken får vi se med tiden.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Det är en solkar logisk slutsats oavsett hur mycket du förnekar det. Det har allt med "vinna" att göra.

Det enda som kan göra spelet till P2W i sådant läge är om speltillverkaren inför möjligheter för spelarna att köpa sig fördelar som man inte kan spela sig till.

Med det sagt så finns det ingen officiell definition på P2W, så alla definitioner som folk kan tänkas ha är deras egna. Med andra ord, håller man inte med varandra så är det bara att "agree to disagree"

Nej, det har ingenting med "att vinna" att göra, det är mycket bredare än så. Allt från att köpa hjältar i LoL som inte alla har tillgång till automatiskt, till att köpa starkare vapen än vad som finns tillgängligt för alla i valfritt spel, klassas som P2W, även om man inte vinner med dessa fördelar...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Finns inget skepp som är bäst på alla roller. Många skepp som man får från början är även jättebra i endgame, Super Hornet och Sabre är väl bästa single seat skeppen just nu i arena commander, Dom enda dåliga skeppen är starter skeppen som man ersätter väldigt snabbt i början.

Senare kan man överclockla och köpa bra vapen och utrussning som man kan sätta på dom andra skeppen. Det finns också ännu bättre skepp än dom som man inte kan köpa, militären av UEE kör med f8 lightning. Den ska motsvara dagens f35 jaktplan när hornet motsvarar en f-15. Det är bara military NPCs som har tillgång till det skeppet.

Den bästa utrussningen är jättesvår att hitta med. Man kanske skjuter ner en Vanduul Warlord och hittar ett bra vapen eller utrustning från hans vrak. Eller så kanske smyger man in i ett UEE capital ship som pirat och stjäl en prototyp stealth fighter.

Alla kan köpa mark i spelet med ingame credits utan att betala ett öre. Platserna som man kan köpa ligger bara i UEE space med. Så oftast är det bara en fin utsikt som man vill ha eller någon plats med vanliga mineraler som säljs av många. Dom bästa ställena är utanför UEE space där pirater och aliens härjar. Platserna kan man bara äga så länge man håller dom försvarade .

"Många skepp som man får från början är även jättebra i endgame, Super Hornet och Sabre är väl bästa single seat skeppen just nu i arena commander, Dom enda dåliga skeppen är starter skeppen som man ersätter väldigt snabbt i början. "
så startskeppet är skit, men skeppen du kan köpa funkar till endgame? och detta är i dina ögon inte p2w? Står i artikeln att du kan köpa mark nu, innan spelet släpps, menar du att dom inte får fördelar utan bara "fin utsikt"?
Förstått att SC fans kastar pengar på allt men tror fan det skulle vara svårt och sälja "fin utsikt" i ett spel.
Sen kvittar det om du sedan kan köpa allt för credits ingame, faktum att du kan ta genvägar och få fördelar för att du förbokar en massa skit ( som inte är garanterat att du kommer att få då spelet är långt från klart)
Det gör spelet till p2w, sen kan spelet locka / va bra etc, men det är fortfarande p2w.

Medlem
Skrivet av faceslicer:

"Många skepp som man får från början är även jättebra i endgame, Super Hornet och Sabre är väl bästa single seat skeppen just nu i arena commander, Dom enda dåliga skeppen är starter skeppen som man ersätter väldigt snabbt i början. "
så startskeppet är skit, men skeppen du kan köpa funkar till endgame? och detta är i dina ögon inte p2w? Står i artikeln att du kan köpa mark nu, innan spelet släpps, menar du att dom inte får fördelar utan bara "fin utsikt"?
Förstått att SC fans kastar pengar på allt men tror fan det skulle vara svårt och sälja "fin utsikt" i ett spel.
Sen kvittar det om du sedan kan köpa allt för credits ingame, faktum att du kan ta genvägar och få fördelar för att du förbokar en massa skit ( som inte är garanterat att du kommer att få då spelet är långt från klart)
Det gör spelet till p2w, sen kan spelet locka / va bra etc, men det är fortfarande p2w.

Starter skeppen är billiga jack of all trades skepp som ger ett mindre smakprov av alla roller i spelet. Men visst man kan köpa grymma skepp för riktiga pengar som ger övertag över andra skepp. Fast nästan alla skepp är balanserade så att det finns alltid något skepp eller flera skepp som har övertag mot det. Men i starcitizen behöver man inte ha bästa skeppet i spelet för att kunna lyckas med något.

Skulle säga mer att spelet är mer som en alternativ verklighet som man kan leva runt i och göra vad man vill i. Så som verkliga livet, vissa är rikare eller har det bättre än andra helt enkelt. Någon person kanske är nöjd med en gammal Clio, medans någon annan vill bara köra med Lamborghini.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Nemo:

Javisst. Jag kan väl lista tre vanliga P2W-kategorier och sedan några exempel. Definitionerna och exemplen är mina egna. Några officiella P2W-definitioner finns inte som bekant, även om begreppet PatienceWall börjar bli ganska etablerat numera.

  • Kategori 1. Klassisk betalvägg. En begränsad del av innehållet i spelet är tillgängligt från start. Enda sättet att "vinna" på och uppleva hela spelet är att betala för att låsa upp content, karaktärer, prylar, osv.

  • Kategori 2. Klassisk PatienceWall. Spelaren tvingas med jämna mellanrum att vänta eller grinda väldigt långa stunder, vilket kan upplevas som extremt frustrerande. Enda sättet att "vinna" på är att genomlida vänte/grind-stunderna, eller eller så köper man progress.

  • Kategori 3. OP-P2W. Enda sättet att "vinna" på är att slåss eller kämpa mot andra spelare som kan ha köpt till sig fördelar. Det finns inga andra sätt att "vinna" på i spelvärlden, vilket innebär att det inte går att undvika OP-spelare som hostat fram kreditkortet. Här finns det förstås gråzoner, en del spel är värre än andra. Rutinerade spelare med många timmar i spelet påverkas ofta inte lika mycket av P2W-inslagen som nybörjare (de kan vinna över OP-spelare med hjälp av ren skicklighet).

Jag kan väl lista några spel som i lägre eller högre grad passar in i en eller flera av kategorierna ovan. Det behöver förstås inte vara dåliga spel i sig, de råkar bara ha P2W-inslag som stämmer in med kategorierna ovan.

Några exempel utan särskild rangordning:

Clash of Clans, Angry Birds GO!, Dungeon Keeper-mobilspelet, Star Wars Battlefront II, FIFA Ultimate Team, World of Tanks, Clash Royale, Train Simulator, The Hunter.

Det börjar bli off-topic nu, men för att styra tillbaka till tråden så kan jag väl nämna varför Star Citizen inte passar in i listan. Vissa tycker kanske att det borde höra hemma i kategori 3 ovan, men i SC kommer spelare att ha all möjlighet att undvika OP-spelare och ändå "vinna", därför ryker P2W-argumentet. Det är förstås baserat på det vi vet om SC idag, hur det blir i praktiken får vi se med tiden.

På vilket sätt är SWBF2 p2w?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Starter skeppen är billiga jack of all trades skepp som ger ett mindre smakprov av alla roller i spelet. Men visst man kan köpa grymma skepp för riktiga pengar som ger övertag över andra skepp. Fast nästan alla skepp är balanserade så att det finns alltid något skepp eller flera skepp som har övertag mot det. Men i starcitizen behöver man inte ha bästa skeppet i spelet för att kunna lyckas med något.

Skulle säga mer att spelet är mer som en alternativ verklighet som man kan leva runt i och göra vad man vill i. Så som verkliga livet, vissa är rikare eller har det bättre än andra helt enkelt. Någon person kanske är nöjd med en gammal Clio, medans någon annan vill bara köra med Lamborghini.

Men va, i verkliga livet föds vi in i den rikedom man besitter eller förtjänar den genom livets gång.
För det mesta handlar det inte om vilja, utan om förutsättningar.

"My father gave me a small loan of a million dollars" - donald trump.
Något en knegare med knegar föräldrar endast kan drömma om.

Dom allra flesta som skulle kunna tänka sig köra Lamborghini, kommer aldrig ha råd att köra Lamborghini.
Utan FÅR nöja sig med en Clio.

Synd att man ska följa samma visa, att dom som har massor pengar över i verkligheten automatiskt ska bli dom rikaste i spelet.
Hela poängen med spel är ju att fly från verkligheten.

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Starter skeppen är billiga jack of all trades skepp som ger ett mindre smakprov av alla roller i spelet. Men visst man kan köpa grymma skepp för riktiga pengar som ger övertag över andra skepp. Fast nästan alla skepp är balanserade så att det finns alltid något skepp eller flera skepp som har övertag mot det. Men i starcitizen behöver man inte ha bästa skeppet i spelet för att kunna lyckas med något.

Skulle säga mer att spelet är mer som en alternativ verklighet som man kan leva runt i och göra vad man vill i. Så som verkliga livet, vissa är rikare eller har det bättre än andra helt enkelt. Någon person kanske är nöjd med en gammal Clio, medans någon annan vill bara köra med Lamborghini.

Bland det dummaste försvaret jag har hört. Det är p2w, du köper fördelar, sen om fördelarna är stora/små etc spelar ingen nroll, Du betalar för att få genvägar i spelet. Det är p2w.
Och vad är det för skit du pratar om "alteranate reality" i vilka stora online spel är alla lika rika? Handlar ju om vad tid/energi du spenderar i spelet. Det är spelet som ska belöna dig för att du spelar det. Inte för att du river upp ditt kreditkort stup i kvarten.
Det är p2w ditt "alternate reality" argument är bland det dummaste jag hört för det händer naturligt i alla spel där det existerar ekonomi, Problemet är ju att du kann ta gengävar genom kredit/kontokort.

Medlem
Skrivet av faceslicer:

Bland det dummaste försvaret jag har hört. Det är p2w, du köper fördelar, sen om fördelarna är stora/små etc spelar ingen nroll, Du betalar för att få genvägar i spelet. Det är p2w.
Och vad är det för skit du pratar om "alteranate reality" i vilka stora online spel är alla lika rika? Handlar ju om vad tid/energi du spenderar i spelet. Det är spelet som ska belöna dig för att du spelar det. Inte för att du river upp ditt kreditkort stup i kvarten.
Det är p2w ditt "alternate reality" argument är bland det dummaste jag hört för det händer naturligt i alla spel där det existerar ekonomi, Problemet är ju att du kann ta gengävar genom kredit/kontokort.

https://youtu.be/1pD2_Pbvde4?t=4m59s Bättre att du hör det från mannen själv som har skapat spelet. Ingen idé att försöka förklara varför spelet inte är p2w när ni redan har tagit den slutsatsen att spelet är det.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av marcus8958:

På vilket sätt är SWBF2 p2w?

Spelare kan köpa Elite Trooper Deluxe Edition där man får klara fördelar jämfört med de som köper standardspelet. Spelare som köpt standardspelet har i sin tur ingen möjlighet att undvika möta spelare som köpt Deluxe-paketet, dvs de tvingas till obalanserad gameplay.

Självklart kommer skillnaderna mellan de olika grupperna av spelare att minska med tiden när alla skaffar sig bättre prylar, osv, men ändå - det är tydlig P2W.

https://screenrant.com/star-wars-battlefront-ii-pay-to-win-pr...

Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, det har ingenting med "att vinna" att göra, det är mycket bredare än så. Allt från att köpa hjältar i LoL som inte alla har tillgång till automatiskt, till att köpa starkare vapen än vad som finns tillgängligt för alla i valfritt spel, klassas som P2W, även om man inte vinner med dessa fördelar...

Jag förstår vad du menar, tro mig, jag brukade tänka exakt likadant förut.

Jag funderade sedan vidare på saken, tittade närmare på beståndsdelarna i ett spel och tänkte på dem mer i form av en modell. Sedan testade jag lite olika frågeställningar mot modellen. Svaren ledde till att allt centreras till speldesignen och på vilka olika sätt man kan vinna i spelet.

Sorry om jag fortsätter att tjata om vinna-ordet, men jag har inte kommit på något bättre begrepp...

Givetvis är utgångspunkten att köp av fördelar, prylar, vapen, hjältar, osv, är ren P2W. I spel där det bara finns ett enda sätt att vinna på, vilket oftast är genom att krossa motståndaren, så är det tydlig P2W. Så långt håller jag fullständigt med.

Men sedan har vi spel där speldesignen ser lite annorlunda ut. Även i de spelen måste motståndare krossas och P2W-funktioner finns också med, men de spelen har en lite annorlunda design jämfört med ovan. De funkar så här; alla spelare är fortfarande i samma spelvärld, men spelarna tvingas aldrig att möta spelare som köpt fördelar, om de inte vill. Speldesignen ger spelarna möjlighet att undvika de spelare de inte vill slåss mot, och det finns även möjligheter att vinna på andra sätt än genom att slåss mot andra spelare.

I och med att spelare som inte köpt några fördelar kan vinna på andra sätt, så kan de i lugn och ro spela och ha skoj, och samtidigt skaffa bättre prylar, osv, med tiden. De behöver enbart delta i strider och utmaningar de själva accepterar. Med tiden blir de starkare och kan så småningom utmana spelare som utnyttjar P2W-funktionerna i spelet, men då blir det på lika villkor.

Spelet har alltså P2W-funktioner, men som spelare kan jag spela fullt ut, men utan att behöva drabbas av effekterna av P2W-funktionerna. Spelare som köpt sig fördelar kan aldrig påverka mitt spelande om jag inte vill. I och med att speldesignen ger mig den typen av spelmöjligheter så ryker P2W-argumentet i praktiken.

Star Citizen ser ut att kunna bli ett sådant spel. Jag hoppas det i alla fall, det vore kul. Vi får väl se tids nog hur det blir med den saken.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Spelare kan köpa Elite Trooper Deluxe Edition där man får klara fördelar jämfört med de som köper standardspelet. Spelare som köpt standardspelet har i sin tur ingen möjlighet att undvika möta spelare som köpt Deluxe-paketet, dvs de tvingas till obalanserad gameplay.

Självklart kommer skillnaderna mellan de olika grupperna av spelare att minska med tiden när alla skaffar sig bättre prylar, osv, men ändå - det är tydlig P2W.

https://screenrant.com/star-wars-battlefront-ii-pay-to-win-pr...

Bra svar. Tycker själv SWBF2 är pay2win men nu ska jag försvara spelet med argument av Chris Roberts och alla som försvarat StarCitizen här på FZ. Då ska du se att spelet INTE är pay2win eller så är StarCitizen precis som SWBF2 pay2win.

Skrivet av Nemo:

Spelare kan köpa Elite Trooper Deluxe Edition där man får klara fördelar jämfört med de som köper standardspelet.

Som Chris Roberts sa I videon där han förklarade att det inte är pay2win utan det är pay2BeEqual. Det är tillför spelare som inte har lika mycket tid att spela spelet och få fram allt kan välja att lägga ut riktiga pengar för att komma ikapp spelare som spela oftare.

Det här argumentet fungerar på samtliga pay2win spel på nätet. Man byter bara ut pay2win mot pay2BeEqual så blir spelet automatiskt balanserat mellan personer som inte köpt fördelar kontra person som köpt fördelar.

Skrivet av Nemo:

Spelare som köpt standardspelet har i sin tur ingen möjlighet att undvika möta spelare som köpt Deluxe-paketet, dvs de tvingas till obalanserad gameplay.

Precis som i StarCitizen kan du inte undvika pay2win spelare i PVP. Som någon skrev tidigare kan du välja att inte ta striden mot spelarna du misstänker är pay2win. I SWBF2 kan du helt enkelt välja att lämna matchen och hoppa in i en annan.

Ett till argument är att det finns inte en enda klass (skepp) som är bäst på allt och du måste ha en balans mellan klasserna för att lyckas i striderna. Som Chris Roberts sa att det är ett sten-sax-påse system.

Ännu ett argument av Chris Roberts är att en erfaren spelare med en sämre klass (skepp) kommer kunna vinna mot någon som köpt fördelar helt enkelt genom att spela bättre.

Ytterligare ett argument är att spelet är mer en alternativ verklighet som man kan leva runt i och slåss som man vill i. Så som verkliga livet, vissa är rikare eller har det bättre än andra helt enkelt. Någon person kanske är nöjd med en gammal stormtrooper, medans någon annan vill bara köra med Darth Vader


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Glöm inte att ett ytterligare problem när det gäller p2w är hårdvara.
Utan de rätta attiraljerna så kan man aldrig vinna över de som kör med 2 joysticks och pedaler...

Medlem

@anon_306295:

Där har vi svaret... Det var ju fan vad girigt bolaget blivit.

Kan man inte se det nu, är man nog lika dum som en politiker som säger att allt är huuuuur bra som helst..

Tack alla som bidragit till denna utveckling.

Lutar åt att spelvärlden blivit två läger.

Om ett par år kan man väl låna pengar ingame. Köpa sitt lilla fina hus till Låg ränta som sms-lån.... Då står väl samma lag och säger att allt är hur bra som helst.

Tragiskt

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Precis som i StarCitizen kan du inte undvika pay2win spelare i PVP. Som någon skrev tidigare kan du välja att inte ta striden mot spelarna du misstänker är pay2win. I SWBF2 kan du helt enkelt välja att lämna matchen och hoppa in i en annan.

Syftar du på mina tidigare inlägg kanske? I så fall får du gärna läsa dem igen, jag skrev nämligen en viktig sak: allt sker i samma spelvärld. Det är markant skillnad mot SWBF2 och speldesignen där.

I Star Citizen är persistent universe spelvärlden. Det finns inget sätt att hoppa ur PU - alla spelare är hela tiden i spelvärlden.

I SWBF2 är spelvärlden den aktuella spelomgången. Designmässigt är varje spelomgång en ny spelvärld. I designen finns som bekant ett inbyggt fusk: alla spelare har möjlighet att hoppa ur spelomgången dvs spelvärlden.

Det är inte samma spelmekanik som i Star Citizen, spelen skiljer sig på ett avgörande sätt i det avseendet, vilket också är avgörande för om det är P2W eller ej.

I SC kommer jag att kunna röra mig i PU på ett sätt att jag helt undviker vissa områden. Har jag rätt utrustning (passiv radar, låg strålningsprofil på skeppet, osv) så kan jag flyga igenom högriskområden utan att bli upptäckt.

Riskeliminering och smart spelande, det är allt som behövs. Inga fusk. Tack vare det kan jag undvika obalanserade strider. I praktiken ryker därför P2W-argumentet.

Edit: jag uppskattar dina inlägg marcus8958. Kritik av ens egna idéer är bästa sättet att testa om de håller eller inte. Oavsett vad så lär man sig alltid något, så det är win-win som jag ser det.

Medlem
Skrivet av rmpyro:

https://youtu.be/1pD2_Pbvde4?t=4m59s Bättre att du hör det från mannen själv som har skapat spelet. Ingen idé att försöka förklara varför spelet inte är p2w när ni redan har tagit den slutsatsen att spelet är det.

Mannen som skapat spelet? Ah jo han lär ju ha en objektiv bild av det hela. Tror du på fullaste allvar någon speltillverkare skulle säga "detta är p2w" tror knappast det.
Ska försöka förklara igen eftersom det verkar väldigt svårt att fatta. om du kan köpa fördelar, i ett spel för riktiga pengar, så är det p2w.
Alltså är sc p2w eftersom du kan köpa skepp som är bättre än startskeppet för riktiga pengar, sen kan du vända och vrida hur du vill för att intala dig själv. Men detta är definitionen av p2w.

Medlem
Skrivet av faceslicer:

Mannen som skapat spelet? Ah jo han lär ju ha en objektiv bild av det hela. Tror du på fullaste allvar någon speltillverkare skulle säga "detta är p2w" tror knappast det.
Ska försöka förklara igen eftersom det verkar väldigt svårt att fatta. om du kan köpa fördelar, i ett spel för riktiga pengar, så är det p2w.
Alltså är sc p2w eftersom du kan köpa skepp som är bättre än startskeppet för riktiga pengar, sen kan du vända och vrida hur du vill för att intala dig själv. Men detta är definitionen av p2w.

Om du kollade på klippet så kanske du skulle fått svar på frågan. Men nä, du har redan bestämt dig så jag behöver inte diskutera det vidare med dig.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Hajfena:

Glöm inte att ett ytterligare problem när det gäller p2w är hårdvara.
Utan de rätta attiraljerna så kan man aldrig vinna över de som kör med 2 joysticks och pedaler...

https://youtu.be/H6EQPJgpji0

P2W med hårdvara wtf... Jaja ta bort stödet för joystick bara, få se hur många som uppskattar det... Det är som att tvinga alla pc gamers att använda xbox kontroller istället än tangentbord + mus, bara för att endel kör med xbox kontroller.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Ok, så folk verkar ha fastnat vid pvp. Här kommer förklaringen/balansering. Dom första enmans skeppen kan hoppa längre än de dyraste enmans skeppen som klassas som dom "bästa". Därmed behöver du ha en typ Carrier för att ens få med sej dom skeppen som gör mest skada, vilket i sin tur bygger på att du har en guild som står bakom dej eftersom Carriern behöver bemannas med x antal spelare beroende på hur stor Carrier du har med dej. Sen måste du ha eskort på carriern eftersom den e såpass stor och ger ut en extrem värmesignatur vilket gör att du behöver iaf vara 10-15 spelare för att ens ha med dej det där "stor-skada-skeppet". Dom skeppen kommer troligen bara användas som patrullskepp inom det område större organisationer vill försvara och i krig med andra större organisationer.

Sen har dom även gjort så att alla skeppen skall ha sin speciallite, tex så är Aurora (som är ett av 3 starter skepp än sålänge) det enda enmans skeppet där ute som ska kunna utrustas med en class 4 torped (om jag minns rätt) medans alla andra skepp max kan ha class 3 på sin höjd. Detta för att kunna använda sej av Aurora i endgame för tex sänka större skepp genom att skicka i dessa starter skepp som dessutom knappt har någon värmesignatur vilket gör att dom troligen kommer kunna sneaka in väldigt nära fienden innan dom kommer upp på radarn.

Men summa summarum; ju fler folk i en organisation ju mer obalanserat blir det, inte vilka skepp folk besitter för det spelar ingen roll ändå eftersom det kommer gå rätt fort att samla ihop till dessa stora åbäken när du har en hel drös medlemmar som betalar en passiv skatt på de uppdrag försäljningar dom gör till moderbolaget.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

@rmpyro:
Jag sa aldrig att man ska ta bort stödet, men är det inte det då?
Dubbla Thrustmaster T.16000M + Logitech Pro Flight Rudder Pedals (PC) till det kostar mer än en gamepad eller bara t+m.
Om jag tävlar i ett lopp där 30% har joysticks + pedaler och 30% har gamepad och resten kör med tangentbord och mus.
Statistiskt sett borde t+m förlora oftast om spelet är rätt gjort, men då bör det också visas för den som förlorar och att jag sen kan välja att inte möta dessa om man ska tävla seriöst. Tycker jag då att det är kul att möta motståndare på detta sätt kan jag då välja att köpa mer "attiraljer".

SC har alltid varit P2W, annars hade väl ingen uppgraderat från en Aurora LX till en Freelancer DUR(eller en Terrapin) om man vill utforska, varför betala mer om det inte ger mer/bättre eller rent av snyggare. Sen har vi färdighet och matchmaking, men i PvP kan man aldrig balansera det på ett enkelt sätt, så detta hade varit en ickefråga om PvP(där vissa dessutom utnyttjar svagheter i ett system) hade varit frivilligt. När man då planerar upp emot 100 solsystem så tycker jag att det första solsystemet borde vara helt och hållet PvE, så att man kan få in de spelarna som inte gillar PvP, vilket är merparten. Att dessa frågor skulle minskas drastiskt också då ett system kanske räcker för de som bara vill prova på spelet, för jag tror inte ens CIG själva vet hur de ska balansera allt.

Medlem

@Hajfena: Dom hade hade tänkt att ha ett sånt system innan, men dom ändrade det till ett bättre system så att det skulle va mer verklighets troget. Om man dödar någon i UEE Sec så får man ett pris på sitt huvud så det är fritt fram för bountyhunters att döda en eller fånga. Plus att man har security efter sig med. Alla stationer har automated turrets dessutom.

Angånde joysticks så tycker jag att båda kontrollerna är bra balanserade mellan varandra. Har inte haft några problem att döda piloter som använder hotas eller liknande. Mus är bättre med decouple och gimbal turrets medans joystick är bättre med manuvrering och fixed turrets. Dom stuntsn från videon kan man göra med mus + tangentbord med om man switchar decouple mode.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

@rmpyro:
Vad betyder ett pris på huvudet när det bara är ett spel?
Jag kan ju ha ett konto med en karaktär där jag spränger sönder en rymdbas, åker iväg och loggar ut, sen loggar jag på med det andra kontot och far dit och spelar oskyldig medmänniska (Search & Rescue team).
Chris har ju alltid varit för ett PvP, han verkar ibland lite naiv, lite som utvecklarna bakom The Division där de inte alls såg problemen med Rouge's och sen bristerna i sin nätkod och vad det påverkade, skillnaden är att CIG siktar betydligt högre när det gäller spelkvalitet.

2012 oktober svarade 10.399 på en frågeställning, pirater var redan då bara en liten del, men allt kretsar kring detta eftersom man måste bygga ut säkerhetssystem och alla möjliga åtgärder för att de andra ska trivas: https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/127...
När man sen börjar prata om AAA och bdsse, samtidigt som de flesta idag först och främst fortfarande vill utforska, frakta grejer och leta mineraler osv. av de som hänger på spectrum, då kan man inte säga att det är bättre att köra PvP all in. Och Bounty Hunter kan man ju vara ändå, tänka sig att fånga en levande Vanduul, vore coolt.

Och vad finns det för alternativ idag för en pirat? Döda fienden, skrota skeppet... Om vi flyger i rymden.
Hur tar jag över ett annat skepp utan att förstöra det, eller döda piloten, så att jag kan använda det själv? En av de första sakerna Chris Roberts pratade om när det gäller för oss att flyga ett fiendeskepp, exempelvis Vanduul Scythe som än idag inte har setts till i något gameplay.

Ok, så då är det bara träning som gäller då, ingen fördel med joystick alltså

Medlem
Skrivet av Hajfena:

Ok, så då är det bara träning som gäller då, ingen fördel med joystick alltså

Faktum är att Cloud imperium har blivit tvugna att buffa joysticks, inte tvärtom. Mus och tangentbord är för tillfället överlägset det bästa valet om man inte lagt en massa timmar för att bli bra på joystick. Därför La Cloud imperium in att om man använder sej av "fixed weapons" dvs såna som följer skeppskrovet så kan man ha ett steg större class weapon än om man väljer "gimbaled weapon", såna som man kan styra separat med mus idag vilket är typ point and shoot.

Det är det som är problemet att du får den givna vanan med mus eftersom du använder den i vardagen så att säga och att det är sådan precision i siktandet. För att å andra sidan bli bra med joystick så kräver det åtskilliga timmar träning och eftersom dessutom det finns flera axlar i rymden (6 st) så är man typ chanslös som joystickanvändare om du inte kör med dual joysticks vilket många blivit tvugna att införskaffa för att ens ha någon chans med i tävlingen då man kör "arena" som är en typ av ren PVP i tävlingssyfte. Har inget med MMO-delen att göra. Men faktum kvarstår att du har fortfarande övertag om man lirar med M&K, vilket vanligast alla har. En av topp-3 lirarna i Arena lirar dock med Dual joysticks och han har lagt bra med timmar för att nå dit. Allt är möjligt med träning

Om man backar tillbaka bandet till början av 2014 så var det ett jäkla liv då Cloud imperium gick ut med att du skulle kunna använda vilken uppsätning som du ville. Detta för att många från kickstarter-backarna ville att detta skulle främst vara gjort för joysticks och det först och främst skulle bli en simulator. Detta blev inte fallet då CIG ändrat siktet totalt emot det vi ser idag. Jag var en av dom som klagade då med, men jag får ändå säga att CIG hittills varit jättebra på att balansera kontrollerna. När det var som värst så vann typ alltid M&K mot joysticks, men då la CIG in en förändring som gjorde gimbals mindre lätt att sikta med.

Så, varför väljer vissa att lira med joysticks då ifall M&K är så mycket lättare, och framför allt billigare? Det enkla svaret är känsla. Jag kör själv med dubbla joysticks och jag är lätt bättre med M&K men känslan att strafa runt astroider med hjälp av den sekundära joysticken är bara för skönt och har man en gång testat det så vill man inte gå ifrån det. Det är som att sluta med Trackir till arma 3 och gå tillbaka till att trycka ner alt:knappen för att vrida på huvudet. Det händer inte ^_^

Slutresultatet skall ju tydligen vara att du skall kunna vara konkurrenskraftig med en gamepad om du bara tränar med den.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Hajfena:

@rmpyro:
Vad betyder ett pris på huvudet när det bara är ett spel?
Jag kan ju ha ett konto med en karaktär där jag spränger sönder en rymdbas, åker iväg och loggar ut, sen loggar jag på med det andra kontot och far dit och spelar oskyldig medmänniska (Search & Rescue team).
Chris har ju alltid varit för ett PvP, han verkar ibland lite naiv, lite som utvecklarna bakom The Division där de inte alls såg problemen med Rouge's och sen bristerna i sin nätkod och vad det påverkade, skillnaden är att CIG siktar betydligt högre när det gäller spelkvalitet.

2012 oktober svarade 10.399 på en frågeställning, pirater var redan då bara en liten del, men allt kretsar kring detta eftersom man måste bygga ut säkerhetssystem och alla möjliga åtgärder för att de andra ska trivas: https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/127...
När man sen börjar prata om AAA och bdsse, samtidigt som de flesta idag först och främst fortfarande vill utforska, frakta grejer och leta mineraler osv. av de som hänger på spectrum, då kan man inte säga att det är bättre att köra PvP all in. Och Bounty Hunter kan man ju vara ändå, tänka sig att fånga en levande Vanduul, vore coolt.

Och vad finns det för alternativ idag för en pirat? Döda fienden, skrota skeppet... Om vi flyger i rymden.
Hur tar jag över ett annat skepp utan att förstöra det, eller döda piloten, så att jag kan använda det själv? En av de första sakerna Chris Roberts pratade om när det gäller för oss att flyga ett fiendeskepp, exempelvis Vanduul Scythe som än idag inte har setts till i något gameplay.

Ok, så då är det bara träning som gäller då, ingen fördel med joystick alltså

Finns vapen som är gjorda för att slå ut systemen på skeppet. T ex Avenger Warlock kan använda sitt skepp som en EMP bomb som slår ut all ström på närstående skepp. Sen finns det vapen och EMP missiler med. Sen om man är skillad så kan man spränga sönder motorerna och vapnen på skeppen om man siktar på dom individuellt.
Man kan be dom snällt via intercom med, så man kan ta sakerna från deras skepp i utbyte mot att dom får komma där ifrån levande. Man kan sälja dom som slavar också.

Finns andra saker man kan göra som pirat, du kan t ex stänga av satelliter så förbi passande inte kan skicka ut nödrop. Sen om har stängt av en satellit i ett område så kan inte heller bounty hunters se dig på kartan.

Dock om man har wanted level, så kan man inte flyga runt säkert innanför UEE space längre, man kan inte ens begära en landnings plats på något ställe. Ju högre bounty level man har ju mer pengar får andra spelare om dom dödar en, och då kommer det garanterat större skepp eller fler spelare/npcer som är ute efter en.

Denna vill man inte ha efter sig som pirat då.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

men känslan att strafa runt astroider med hjälp av den sekundära joysticken är bara för skönt och har man en gång testat det så vill man inte gå ifrån det.

Ja, det har ju varit en hel åsiktsutbyte i några forumtrådar och jag har tänkt mig att det där ordnas ju med tiden, men jag har inte hört något definitivt än, då allting är under förändringar. Men just det där jag citerar det är det jag tycker man borde fokusera på från CIG istället för att bara pang på skjuta ner folk, när de själva pratar/pratade om Hotas och även en specialdesignad Saitek Joystick, vilket inte blev av, och det var nog lika bra.

@rmpyro
Du pratar framtiden, det där finns ju inte i spelet än vad jag sett iaf.
När det kommer i 3.1 eller 3.x då vet vi hur det kan se ut.
Och Hammerhead kommer ut innan de gjort färdigt Constellation... skulle inte förvåna mig.

123
Skriv svar