Hands-on – Kingdom Come: Deliverance

Robot
Hands-on – Kingdom Come: Deliverance

Rejält med skit under naglarna i historiskt rollspelsepos.

#hands-on, #kingdom-come-deliverance


Medlem

Det är väl lite de här farhågorna jag har haft från början, det ni nämner som orosmoment dvs. Hursomhelst så hoppas jag också att helheten ändå kan göra det till ett väldigt trevligt spel.

Relik 📜

Lite ledsen i ögat ändå! När @Joakim Bennet var iväg och provkörde i Prag våren 2016 fastande vi mycket på just vikten i att de kan leverera tekniskt. Tänkte då att "äh, det är långt kvar" - men nu är vi nästan där, och verkar fortfarande riktigt yxigt.

Hoppas som Jocke skriver på att känslan i spelet kan uppväga de tekniska bristerna! Men.. de där ansiktsuttrycken (eller bristen på) alltså.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

Låter som "the whole is greater than the sum of its parts" alltså. Men roligt med Brian Blessed om inte annat..


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Wtf va de där för video. Såg ut som en spelversion av "Live" (man klär ut sig och rollspelar på riktigt i skogen). Jag förväntade mig att åtminstone ett huvud skulle lätta. Usch så besviken man blev. Trodde detta skulle vara ett Braveheart/Save Private Ryan-raw spel.

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Wtf va de där för video. Såg ut som en spelversion av "Live" (man klär ut sig och rollspelar på riktigt i skogen). Jag förväntade mig att åtminstone ett huvud skulle lätta. Usch så besviken man blev. Trodde detta skulle vara ett Braveheart/Save Private Ryan-raw spel.

Förstår faktiskt inte vad du menar? Lätta huvuden? Spelet är inriktat mot Realism, då gör man inte 390 graders piruetter med gigantiska swoooosh ljud när man hugger huvudet av 3 pers samtidigt med en kniv.

Medlem

Hoppas på detta blir bra.
Ska endå gå in med noll.förhoppning


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Komured:

Förstår faktiskt inte vad du menar? Lätta huvuden? Spelet är inriktat mot Realism, då gör man inte 390 graders piruetter med gigantiska swoooosh ljud när man hugger huvudet av 3 pers samtidigt med en kniv.

Inte riktigt det jag menar heller. Men att de petar på varann med svärden utan att faktiskt penetrera och sedan trilla omkull så har jag svårt o se det realistiska i det. Chainmail eller ringbrynja var skyddande för skärande attacker. Men dom tydligt spetsas i klippet men svärden går inte igenom. Därav borde de inte ha dött. Men som de gjorde så borde de gått igenom och kunnats ses. Och förstår faktiskt inte vad du syftade på med piruetter och kniv?

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Inte riktigt det jag menar heller. Men att de petar på varann med svärden utan att faktiskt penetrera och sedan trilla omkull så har jag svårt o se det realistiska i det. Chainmail eller ringbrynja var skyddande för skärande attacker. Men dom tydligt spetsas i klippet men svärden går inte igenom. Därav borde de inte ha dött. Men som de gjorde så borde de gått igenom och kunnats ses. Och förstår faktiskt inte vad du syftade på med piruetter och kniv?

Det jag syftade på var (valfritt modernt rpg eftersom jag trodde du efterfrågade swoshande effekter och huvuden som flyger till höger och vänster). Att de inte är 100% realistiskt är en avvägning. Man brukar ställa realism kontra kul/spelbarhet när man gör "realistiska" spel. Realism i spel når en gräns där de inte längre är roliga att spela så någonstans måste man göra en avvägning. ARMA brukar ju beskrivas som en realistisk soldatsim men inte ens de kräver en 3 års kurs i flygkunskap för att köra helikoptrar för det skulle bara vara typ 2 pers som spelade spelet då
Går ju faktiskt även att anmärka på att det dör personer efter hugg med svärd på vapenrockar men. Man kan inte få allt

Edit: Spelet är fortfarande mångfalt mer "realistiskt" i stridandet än typ allt annat på marknaden.

Medlem

@Komured: Jag tror han menar att det flyger inga kroppsdelar. Hugger jag någon med ett svärd över halsen så kommer huvudet lossna. Eller armen eller benet.

Jag skulle med föredra att man hade någon typ av dismemberment system.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Tycker det ser bättre ut, helt OK. Väldigt realistiskt. Saknar dock ljud från rustningarna när soldaterna går/springer, och så finns det inga ljud från sårade soldater som gnyr i smärta. Bortsett ifrån det så ser det helt OK ut.

Medlem
Skrivet av Hymer:

@Komured: Jag tror han menar att det flyger inga kroppsdelar. Hugger jag någon med ett svärd över halsen så kommer huvudet lossna. Eller armen eller benet.

Jag skulle med föredra att man hade någon typ av dismemberment system.

Nja. Att hugga en läm från kroppen är inte helt enkelt, framförallt inte huvudet. Det är visserligen möjligt och det förekom även att det hände på riktigt i strid men inte så vanligt som man kan tro.
Vanligaste dödsorsakerna i närstrid på den tiden är skador på huvud/krosskador, förblödning osv (dvs djupa sticksår djupa skärsår, avskurna artärer osv). Krävs ganska precisa träffar för att lyckas med sådant och på ett slagfält där du och motståndare rör sig är 100% ren träff väldigt svårt, särskilt om du försöker sikta på ett så pass "litet" område som nacken. Det var tom inte ovanligt att bödlar fick hugga mer än en gång (ofta pga de inte träffade helt rätt då de ofta var stupfulla) så tänk dig då hur svårt det är på ett mål som rör sig:)

Ambassadör
Xbox

Haha, historielösa miffon som tror att det flyger kroppsdelar överallt... Möjligen i en kvallerichock med blanka vapen mot oskyddade mål. (Höjd och fart)

De flygande kroppsdelarna äntrade slagfälten en masse främst iom artilleriets intåg.


signatur

Jump in.

Medlem
Medlem
Skrivet av Komured:

Nja. Att hugga en läm från kroppen är inte helt enkelt, framförallt inte huvudet. Det är visserligen möjligt och det förekom även att det hände på riktigt i strid men inte så vanligt som man kan tro.
Vanligaste dödsorsakerna i närstrid på den tiden är skador på huvud/krosskador, förblödning osv (dvs djupa sticksår djupa skärsår, avskurna artärer osv). Krävs ganska precisa träffar för att lyckas med sådant och på ett slagfält där du och motståndare rör sig är 100% ren träff väldigt svårt, särskilt om du försöker sikta på ett så pass "litet" område som nacken. Det var tom inte ovanligt att bödlar fick hugga mer än en gång (ofta pga de inte träffade helt rätt då de ofta var stupfulla) så tänk dig då hur svårt det är på ett mål som rör sig:)

Sanning med modifikation passar här. Som videon visade så hade inte alla ringbrynja eller full rustning. Fanns ett antal moment då "realism" inte passade in alls. Exempel var mot soldaten med sköld. Svärdet spelaren använder ser ut och vara en "claymore". De hade inte vikten att få motståndaren att stappla så mycket.

De flesta dödsorsakerna på den tiden var krosskador eller rent av spets/djupa hugg. Men för att det skulle hända var man utan skydd. Fan bågskytten i videon dör av ett stick i armen. Antingen ska det vara realism eller sanning med modifikation. Men Kingdom Come verkar skippa båda

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Haha, historielösa miffon som tror att det flyger kroppsdelar överallt... Möjligen i en kvallerichock med blanka vapen mot oskyddade mål. (Höjd och fart)

De flygande kroppsdelarna äntrade slagfälten en masse främst iom artilleriets intåg.

Jag såg en en brittisk dramadokumentär baserat på historiska händelser där kroppsdelar flyger överallt.

Ambassadör
Xbox

@Sapiens: Haha, bäst!


signatur

Jump in.

Medlem

Alltså den där gula pricken i mitten... Extremt störande.

Jösses vad less jag är på den. Den har funnits med i samtliga gameplay-klipp jag sett. Kan de inte bara kasta den? Den behöver inte synas HELA tiden, snacka om immersion breaker. Designerpappskallar

Det första jag ska göra i spelet är att stänga av den. Hoppas det går.

Medlem
Skrivet av Hymer:

@Komured: Jag tror han menar att det flyger inga kroppsdelar. Hugger jag någon med ett svärd över halsen så kommer huvudet lossna. Eller armen eller benet.

Jag skulle med föredra att man hade någon typ av dismemberment system.

Det där stämmer dock inte. Medeltidens svärd krossade oftast ben men gick sällan rakt igenom. Dessutom var man oftast beskyddad av antingen ringbrynja eller i väldigt specifika fall någon form av plåt. Tom. livvästar av bomull kunde stoppa ett hugg bra nog för att man inte skulle få livshotande skador. Däremot så blev man ganska mörbultad.

Skrivet av Pholiage:

Sanning med modifikation passar här. Som videon visade så hade inte alla ringbrynja eller full rustning. Fanns ett antal moment då "realism" inte passade in alls. Exempel var mot soldaten med sköld. Svärdet spelaren använder ser ut och vara en "claymore". De hade inte vikten att få motståndaren att stappla så mycket.

De flesta dödsorsakerna på den tiden var krosskador eller rent av spets/djupa hugg. Men för att det skulle hända var man utan skydd. Fan bågskytten i videon dör av ett stick i armen. Antingen ska det vara realism eller sanning med modifikation. Men Kingdom Come verkar skippa båda

Fulla rustningar var inte vanligt förrän i slutet av medeltiden och då oftast var de så tunga att de inte var praktiska. Faktum är att under majoriteten av medeltiden så var ringbrynjan det mest avancerade man kunde ha som skydd. När man började närma sig högmedeltiden så började armskenor och benskenor samt metalkyrass dyka upp men den glorifierade och hollywoodbaserade riddarrustningen anlände inte förrän tidigt 1300-tal.

Medlem

@Dizzz: Det kanske är så att dom var så kassa?

Jag tänker mig hur det ser ut med moderna fighter och avrättningar som jag tyvärr har kollat för mycket på. En machete kapar din arm om du inte har skydd, En bödel i Saudi tar ditt huvud på ett hugg utan problems.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Ett spel utan karaktärseditor där jag faktiskt inte är så besviken över karaktären man tilldelats. Tycker han ser sympatisk och anspråkslös ut.
Kommer bli svårt att förmå sig att testa en blodig approach med den snälle mannen

Medlem
Skrivet av Hymer:

@Dizzz: Det kanske är så att dom var så kassa?

Jag tänker mig hur det ser ut med moderna fighter och avrättningar som jag tyvärr har kollat för mycket på. En machete kapar din arm om du inte har skydd, En bödel i Saudi tar ditt huvud på ett hugg utan problems.

Då handlar det faktiskt om "perfekta förhållanden". Alltså ett hugg rakt nedåt på en person som står stilla och inte har någon skydd alls. Tänk dig en giljotin.
Däremot på ett slagfält så hade motståndaren nästan garanterat något form av skydd.. antingen i form av ringbrynja eller lädertunika som tog emot stora delar av hugget.

Vad som händer när ett svärd slår emot en ringbrynja kan man t.ex. se här.

Sedan har vi ju fallet med att det fanns tonvis med olika svärd. Vissa var till för att hugga med. Andra att sticka med.

http://www.darksword-armory.com/how-sharp-were-medieval-sword...

Medlem

@Dizzz: tackar 👍


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Frilansare

Gillar HÖP/MÖP-nivån i den här kommentarstråden!

Frilansare

@Nemo:
Det går att stänga av HUD-en. Om just den gula pricken räknas in där minns jag tyvärr inte.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

@Nemo:
Det går att stänga av HUD-en. Om just den gula pricken räknas in där minns jag tyvärr inte.

Det låter bra, förhoppningsvis finns det även av/på-knapp för pricken.

Ser hursomhelst fram emot spelet! Även om det kanske blir en del uncanny valley-känsla.

Inaktiv

Kan tänka mig att om inte annat så kommer det finnas något konsolkommando för att få bort pricken

Frilansare

@anon_119148:
Eller så fixar moddarna det

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

@grollo_92:
Eller så fixar moddarna det

It aint a party if Shrek is not there!

Medlem

mm det tekniska kan absolut inte vara något C om det ska räknas som spelbart 2018


signatur

//monster

12
Skriv svar