Advokatfight! Crytek stämmer Star Citizen-utvecklaren

Medlem
Skrivet av Aletheides:

@ForrestFox:

Knappast. Crytek är ett döende företag. De har sålt sin motor utan restriktioner till Amazon som ger ut den i princip gratis så länge eventuella online komponenter använder Amazons cloud tjänst. Det betyder att ingen kommer licensiera någon motor från Crytek mot betalning när de kan få den gratis från Amazon. Således försöker nu Crytek angripa Amazons prominenta kunder för att få in pengar.

Att editor och kod synts i videor är inga konstigheter. Lumberyard är som sagt baserat på Cryengine. De äldre videor som det hänvisas till använder sig av första iterationen av Lumberyard som i princip var baserat på Cryengine 3.8 och hade en editor som i princip var detsamma. Det är på senare tid som Lumberyard uppdaterat och drastiskt bytt utseende på sin editor samt att även kodbasen är uppdaterad. Men det går inte att komma ifrån att Lumberyard ÄR cryengine så det blir svårt för Crytek att hävda ägande till kod som amazon ger bort gratis på obegränsad licens av crytek. Eller hävda copyright infringement för SQ42 då det inte är släppt och ingen har tillgång till det och inte kommer ha det förrän det är ute på lumberyard.

Crytek är ett sjunkande skepp. De senaste 10 åren har de lagt 6 studios. Deras senaste spel (ej räknat VR-spel) var Ryse: Son of Rome från 2013. De licensierade ut CryEngine till Amazon (som i sin tur ger ut den gratis) eftersom de var desperata på pengar och på gränsen till konkurs 2015. De har fullkomligt blött folk till andra företag och ändå hade de enligt Wikipedia 552 anställda (2017). Man kan ju undra vad alla sysslar med?

Att CIG inte skulle få kalla sin version av CryEngine för Star Engine är märkligt då det verkar gå alldeles utmärkt att Ubisoft kallar sin version i Far Cry för Dunia Engine.

Maken till misskött företag. Varför tar de inte bara in populäraste serie (Crysis) och trycker ut en ny del varje gång de har en stor ny version av CryEngine?

Medlem

Hmm .. intressant. Utav alla kommentarer så låter det lite som att Crytek försöker fiska lite pengar då Crytek har sålt sin motor utan restriktioner till Amazon? En chans Crytek inte borde blunda för, frågan är om det går deras väg.

Medlem
Skrivet av Maysay:

@Idono: Folk verkar fortfarande tro att om saker är digitala så är det fritt att använda? Crytek har lagt mycket pengar på sin motor (precis som läkemedelsföretag lägger pengar på utvecklingen av läkemedel). Använder man saker utan att följa avtal så ligger man ganska dåligt till oavsett om ens företag är nära konkurs. Då är de väl ännu viktigare att värna om sina rättigheter?

Problemet är ju att det är precis det som är fallet här. CryEngine 3 är inte fritt att använda men Lumberyard (som är baserat på det) är det. Du kan gå och ladda ner det gratis idag helt lagligt. Varsågod - https://github.com/aws/Lumberyard/

Det här är Crytek som vill ha kakan och äta den.

Redaktör

@Brona: det är ju fullt möjligt att avtalet mellan CIG och Crytek ser helt annorlunda ut än avtalet mellan Ubisoft och Crytek. Apropå rätten att ge motorn ett annat namn.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

@Brona: det är ju fullt möjligt att avtalet mellan CIG och Crytek ser helt annorlunda ut än avtalet mellan Ubisoft och Crytek. Apropå rätten att ge motorn ett annat namn.

Absolut men jag har ingen möjlighet att få läsa avtalet. Därför måste jag utgå ifrån den info som finns tillgänglig. Eftersom Lumberyard och Cryteks ekonomiska bekymmer kom långt efter arbetet med Star Citizen startade är det fullt möjligt att CIG har ett tuffare avtal. Det beror på vem som haft duktigast förhandlare.

Medlem

Att CGI köpte ut motorn och källkoden 2013 gör det inte enklare för Crytek att rättfärdiga sin stämning..

https://forums.robertsspaceindustries.com/discussion/comment/...

Redaktör

@Heggiiman: bra där! La till i nyheten - stort tack.


signatur
Medlem
Skrivet av Heggiiman:

Att CGI köpte ut motorn och källkoden 2013 gör det inte enklare för Crytek att rättfärdiga sin stämning..

https://forums.robertsspaceindustries.com/discussion/comment/...

Snyggt fångat! Det är värre än vad jag trodde för Crytek.

Medlem

@Brona: "Problemet baseras till stor del på att Ortwin Freyermuth är en av grundarna till CIG. Han har tidigare representerat Crytek i licensärenden och anses ha en insyn i företagets policy som gjorde att CIG hade en orättvis fördel i förhandlingarna. Cryteks representant i förhandlingarna gick också senare över till CIG"

Om detta stämmer i stämningen så tyder det ju på det motsatta, att Crytek har fått ett ofördelaktigt kontrakt. Tycker det är mycket kring detta som låter väldigt långsökt, speciellt om det stämmer att CIG köpte i princip alla rättigheter för några år sen.

Medlem
Skrivet av Brona:

Problemet är ju att det är precis det som är fallet här. CryEngine 3 är inte fritt att använda men Lumberyard (som är baserat på det) är det. Du kan gå och ladda ner det gratis idag helt lagligt. Varsågod - https://github.com/aws/Lumberyard/

Det här är Crytek som vill ha kakan och äta den.

Jag är ingen direkt jurist, så rätten får helt enkelt säga sitt. Det är väldigt svårt med alla avtal, de kanske band sig på något sätt till Crytek som vi inte har någon större insikt i.

Skrivet av Heggiiman:

Att CGI köpte ut motorn och källkoden 2013 gör det inte enklare för Crytek att rättfärdiga sin stämning..

https://forums.robertsspaceindustries.com/discussion/comment/...

Detta kan väl också ha en massa speciella klausuler. Det ska bli väldigt intressant.

Medlem
Skrivet av MEG:

För alla som är intresserad och har tid
https://www.youtube.com/watch?v=7MzzuiQVTDw

Chatten är rolig. Derek Smart är där och trollar.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Jag är ingen direkt jurist, så rätten får helt enkelt säga sitt. Det är väldigt svårt med alla avtal, de kanske band sig på något sätt till Crytek som vi inte har någon större insikt i.

Detta kan väl också ha en massa speciella klausuler. Det ska bli väldigt intressant.

Absolut. Vi kan bara utgå ifrån vad vi kan se och spekulera. Jag tyckte bara ditt inlägg var underhållande eftersom du kan ge bort kod och ändå tjäna pengar på det. Men du måste ha en tydlig och genomarbetad affärsmodell. Jag förstår t.ex. inte hur Crytek ska kunna konkurrera med Lumberyard (som är deras egen spelmotor och ges bort gratis)?

Quake-konnässsör

Crytek responds to Star Citizen Motion to Dismiss

Lawful Masses with Leonard French

12
Skriv svar