Battlegrounds-skaparen trött på alla PUBG-kopior

Robot
Battlegrounds-skaparen trött på alla PUBG-kopior

Vill att spelbranschen ska erbjuda bättre copyright-skydd för varumärken.

#pc, #playerunknowns-battlegrounds, #pubg-corpn, #xbox-one


Medlem

Klart han vill. Gör man ett relativt enkelt spelläge så blir det liknande upplägg hos andra spel. Den som skapade deathmatch hade nog också haft lust att ta copright på spelläget.

EDIT: Han nämner musik, men det är ju inte så att musikartister kan ta copyright på en genre. T.ex Jay-Z kan inte äga hip-hop. Jag anser att Battle Royal är en genre.

Medlem

Låter riktigt dåligt då det blir mindre alternativ för konsumenterna.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Det är inte så att han kan ta patent på något som inte han själva uppfunnit ju.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Avstängd

IP protection finns visst inom spel, det är bara inte det den där tomten tror att det är.

Medlem

Fattar inte det roliga med dessa spel.. Jag har köpt pubg och testat andra och det är verkligen inte min stil..

Medlem

Som on pubg var först med battleroyale.

Medlem

Ja det låter som en jättebra idé, jag äger för övrigt konceptet "krig" så vill ni göra något på det temat får ni gå genom mig först.

Medlem

Om det skulle fungera som han vill så hade han inte kunnat göra sitt spel.

Medlem

Folk här verkar inte förstå vad han menar....

han menar du gör en pubg/battleroyal game, med inga nya saker.

att ta insperation och göra något eget liknande han menar företag som inte ens försöker göra sitt eget.

Och jag håller med där, och jag tycker det är konstigt att det missuppfattas av så många av att läsa vad som skrivs här....

Och han är välmedveten om att han inte vart den första som gjorde pubg liknande spel, han vart den första att få automatiska skriptade servrar att fungera dock!

Medlem

@FuzioN: Hur många nya saker är det i dagens deathmatch-spel jämfört med vad de var i början? Tycker Batlefield m.m. fortfarande liknar Doom i upplägg och allt. Om man jämför Fortnite med PUBG så ser jag inga direkta likheter.

Medlem

Men shit hur uppblåst kan man vara?

rav
Medlem

Otroligt korkat uttalande.
"The Culling" och "H1Z1 King of the Kill" är ju två exempel på spel som kör samma koncept och kom tidigare.

Det spelet som är bäst vinner ju. PUBG är störst, och enligt mig bättre än båda ovanstående. Så vad är problemet?
Jag tror mannen har fått lite hybris.
PUBG må vara populärt men det är ju långt ifrån färdigt. Dåliga Framerates, buggit etc.
Det kanske är därför han är orolig?

phi
Medlem

Vad exakt är det pubg har som är så originellt som får honom att tro att alla kopierar pubg? Är det stekpannan? Är det tutande bilar? Är bristen på zombies?

Medlem

Vad jag vet så började han allt med sin Battle Royale Mod till Arma 3. Kom 2014 någon gång.

Skrivet av rav:

Otroligt korkat uttalande.
"The Culling" och "H1Z1 King of the Kill" är ju två exempel på spel som kör samma koncept och kom tidigare.

Det spelet som är bäst vinner ju. PUBG är störst, och enligt mig bättre än båda ovanstående. Så vad är problemet?
Jag tror mannen har fått lite hybris.
PUBG må vara populärt men det är ju långt ifrån färdigt. Dåliga Framerates, buggit etc.
Det kanske är därför han är orolig?

Medlem

Borde han inte istället glädjas åt att han gjorde något populärt som nu andra försöker göra likadant?

Skrivet av Maysay:

Klart han vill. Gör man ett relativt enkelt spelläge så blir det liknande upplägg hos andra spel. Den som skapade deathmatch hade nog också haft lust att ta copright på spelläget.

EDIT: Han nämner musik, men det är ju inte så att musikartister kan ta copyright på en genre. T.ex Jay-Z kan inte äga hip-hop. Jag anser att Battle Royal är en genre.

John Romero.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Releasehästryttare

Utan att få göra liknande spel så hade vi ju inte fått spel som detta:

Betydligt snyggare än pubg, men ingen engelsk support

(kanske dags att göra som kineserna och som skriker att alla spel skall översättas till kinesiska, och skrika på de utvecklarna att vi vill ha engelska?)

Medlem
Skrivet av billybob:

Vad jag vet så började han allt med sin Battle Royale Mod till Arma 3. Kom 2014 någon gång.

Ja och kollar man film och böcker så har det funnits i decennier så han snackar ju bara skit och ärligt talat vem bryr sig? Han blir ju bara lessen i ögat för att andra också vill göra den typen av spel vilket är oundvikligt i alla medier.

Medlem
Skrivet av phi:

Vad exakt är det pubg har som är så originellt som får honom att tro att alla kopierar pubg? Är det stekpannan? Är det tutande bilar? Är bristen på zombies?

jag har ingen aning, men gissar på funktionen som gör att kartan "krymper" ju fler som dör? vad jag förstått så är det inget spel som hade det innan PUBG, och att det var den funktionen som gjorde just PUBG så populärt. rätta mig gärna om jag har fel, det är bara en gissning. har aldrig spelat fortnite eller någon av dessa "kopior", så vet inte om samma funktion finns där.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Folk här verkar inte förstå vad han menar....

Det är möjligt att han som du säger menar någonting annat, men det är inte det som han säger.
Han tydliggör sig ju till och med i artikeln och menar att han vill att koncept ska kunna skyddas. Som jag tolkar det vill han exempelvis förbjuda andra från att kunna starta en karta med att hoppa fallskärm, med motivationen att hans spel redan har gjort det. Hans argument här är något motstridigt att detta skulle medföra en massa innovation, vilket jag tycker är rent struntprat.

Förvisso kan jag hålla med om att det finns en hel del spel som liknar varandra, men det ingår på ett sätt i hela konceptet med en viss media. Böcker, filmer, serier, musik, alla former av media har saker som liknar varandra och i princip allt bygger på något annat. Det är bara en del av den kreativa processen, och även om jag förstår att han vill gnälla om läget så tycker jag inte att det är någonting som konsumenterna eller producenterna skulle tjäna på att få reglerat av någon myndighet.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

Verkar som någon fått lite storhetsvansinne

Medlem
Skrivet av rav:

Otroligt korkat uttalande.
"The Culling" och "H1Z1 King of the Kill" är ju två exempel på spel som kör samma koncept och kom tidigare.

Det spelet som är bäst vinner ju. PUBG är störst, och enligt mig bättre än båda ovanstående. Så vad är problemet?
Jag tror mannen har fått lite hybris.
PUBG må vara populärt men det är ju långt ifrån färdigt. Dåliga Framerates, buggit etc.
Det kanske är därför han är orolig?

Skrivet av billybob:

Vad jag vet så började han allt med sin Battle Royale Mod till Arma 3. Kom 2014 någon gång.

Ja det var ju till och med han som skapade/gav iden till H1Z1's King Of The Kill och The Culling kom ju efter det.

Det jag tycker är det roligaste med detta dock är hur han har straight up kopierat hans game mode från filmen ''Battle-Royale'' (& The Hunger Games) men samtidigt snackar om att spel borde ha samma copyright-skydd som filmer/musik.

Medlem

@quadratis: H1Z1 Men det jobbade han också på.

Medlem

Last man standing som spelkoncept har ju funnits rätt länge. Första gången jag såg idén kombinerad med krympande bana var nog i Minecraft-modden Hunger games. Men den har nog gjorts dessförinnan skulle jag tro. Filmen Battle Royale kom redan 2000 och är såklart inspiration till dessa spel, bland annat. Nytt IP? Tror inte det.

Medlem
Skrivet av Devan:

http://i0.kym-cdn.com/photos/images/facebook/001/312/011/fc4....

Utan att få göra liknande spel så hade vi ju inte fått spel som detta:

https://www.youtube.com/watch?v=uKY2s-mILGU

Betydligt snyggare än pubg, men ingen engelsk support

(kanske dags att göra som kineserna och som skriker att alla spel skall översättas till kinesiska, och skrika på de utvecklarna att vi vill ha engelska?)

Man ska ta kinesiska trailers på deras spel med en rejäl skopa salt, där verkar man få lura folk med "E3 Graphics mod" x100

Nu kanske det där Europa är som det verkar i filmen och då skulle jag verkligen vilja att det kom hit också
Nyligen kom jag dock tänka på trailern till kinesiska mobilspelet PubG som ja, verkade 100ggr bättre än PC versionen enligt trailern


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ha vad dum han är


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Devan:

http://i0.kym-cdn.com/photos/images/facebook/001/312/011/fc4....

Utan att få göra liknande spel så hade vi ju inte fått spel som detta:

https://www.youtube.com/watch?v=uKY2s-mILGU

Betydligt snyggare än pubg, men ingen engelsk support

(kanske dags att göra som kineserna och som skriker att alla spel skall översättas till kinesiska, och skrika på de utvecklarna att vi vill ha engelska?)

Europa ser grymt ut, ser ut som så jag vill ha PUBG, lite mer attityd och finesser. PUBG är rätt stelt. Jag tror jag förstår vad han syftar på dock. Detta Europa spelet är nog ett exempel på det han inte gillar, att det nästan ser likadant ut och har samma grejer, som tex. ryggsäck, Spetsnaz lvl3 hjälm, etc. Fortnite är nog ett exempel på det han gillar, där spelet har en egen stil med nya saker.

Mer spel för oss oavsett. Win win.

Releasehästryttare

@nils45: Nä, De har ju vart i blåsväder för att de sagt negativa saker om fortnight tidigare i höstas, de vill ju inte ha konkurrens

Medlem
Skrivet av Devan:

Utan att få göra liknande spel så hade vi ju inte fått spel som detta:

https://www.youtube.com/watch?v=uKY2s-mILGU

Betydligt snyggare än pubg, men ingen engelsk support

(kanske dags att göra som kineserna och som skriker att alla spel skall översättas till kinesiska, och skrika på de utvecklarna att vi vill ha engelska?)

Roligt att det verkar vara Tencent som har gjort det, samma bolag som gör mobilspelet av PUBG.

Medlem

Usch alltså. Vem uppfann strafe, hopp och crouch. Fyfan för alla som kopierar det! Snacka om att snubben fått storhetsvansinne

123
Skriv svar