Trots problem – Battlegrounds på Xbox nådde snabbt 1 miljon spelare

Robot
Trots problem – Battlegrounds på Xbox nådde snabbt 1 miljon spelare
Medlem

"Ingen" bryr sig längre om spelen inte är klara. Det har ju visats gång på gång att man kan ge ut ofärdiga spel. PUBG visar tom att man kan ge ut ett spel som inte ens lämnat alpha/beta stadiet. xD

Redaktör

@employed: Det har hela tiden varit tydligt att Battlefront säljs som early access, både på pc och Xbox. Det ska man vara medveten om och tydlig med när man har åsikter om spelets skick.


signatur
Medlem

@Tomas Helenius:

Nån har visst börjat lite tidigt med glöggen😂😂

Medlem

Inte ett dugg förvånande, lite sorgligt däremot.


signatur

Retro.

Inaktiv

Jag är benägen att hålla med @Tomas Helenius. Det är ett jävla gnäll på PUBG och en del andra spel i EA-stadie men det är viktigt att komma ihåg att spelet ännu INTE är släppt vilket betyder att det kommer vara ofärdigt, ooptimerat och buggigt. Se det som en öppen beta.

Ingen tvingar någon att köpa spel i det stadiet och kan man inte hantera det så bör man vänta tills det släpps på riktigt. Är det fortfarande i dåligt skick så kan man börja kritisera då.

Inaktiv

@anon_119148: Tycker det där blir lite fel, för det är inget som säger att spel någonsin behöver komma ur Early Access. Ska dessa spel då för alltid vara skonade från kritik?
För vad är egentligen skillnaden mellan ett Early Access-spel och ett spel som är släppt men som regelbundet patchas med nytt innehåll?
Antalet acceptabla buggar i alla faser av ett spels utveckling är ju helt godtyckligt.
Det enda som bestämmer om ett spel är i Early Access, alpha eller beta är vad utvecklarna själva väljer att kalla det.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

@grollo_92: Tycker det där blir lite fel, för det är inget som säger att spel någonsin behöver komma ur Early Access. Ska dessa spel då för alltid vara skonade från kritik?
För vad är egentligen skillnaden mellan ett Early Access-spel och ett spel som är släppt men som regelbundet patchas med nytt innehåll?
Antalet acceptabla buggar i alla faser av ett spels utveckling är ju helt godtyckligt.
Det enda som bestämmer om ett spel är i Early Access, alpha eller beta är vad utvecklarna själva väljer att kalla det.

De ska absolut inte vara skonade från kritik. Men det blir ändå lite dumt om man köper ett spel där det tydligt meddelas att spelet är under utveckling, kan sakna innehåll, ha buggar och kan komma att ändras, för att sedan klaga på att det har buggar och saknar innehåll.

Early access/preview är enligt ovan. Ett spel som är "släppt" förväntas vara någorlunda buggfritt och ha tillräckligt innehåll från start för att ge en bra spelupplevelse. Att det släpps nytt innehåll till ett releasat spel jämställer det inte på något sätt med ett early access-spel.

Själv undviker jag early access i största möjliga mån. Dels för att jag inte gillar när det är buggigt i spelet och dels för att när jag spelat mig trött på ett spel så återvänder jag sällan bara för att det kommit en ny innehållsuppdatering. Därför hoppar jag på först när utvecklarna börjar känna att de fått in det mesta de vill ha med i spelet.

Medlem

Verkar inte röra sig om samtliga Xbox One utan endast de som köper en Xbox One X, och de som redan köpt en omfattas inte av detta.

"Today, Microsoft announced a new promotion for the world's most powerful gaming console, the Xbox One X. If you buy it between December 17 and the end of the year, you'll get a free copy of PlayerUnknown's Battlegrounds."
https://www.neowin.net/news/microsoft-is-giving-pubg-for-free...

Medlem

Tycker också att early access spel får oförtjänt kritik ibland.
Speciellt om spelet sålt mycket som.pubg.
Ingen aäger ett ont ird i samma utsträckning om spel som är i EA men inte uppmärksammade wller samma framgång i EA försäljning.
Låt det ta den tid det tar, jag tror det finns många spel som aldrig lämnar EA pga utvecklarna körfast eller tvingas avbryta pga slut cash.
Dwn risken minska väll med stor framgång i EA och det är väll därför EA möjlighet finns.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Ambassadör
Xbox

Det är som sagt ett spel under utveckling som man köper sig tidig tillgång till, därav "early access", "game preview" och liknande epitet. Förstår inte riktigt vad som är så svårt att förstå, får skylla på svenska skolsystemet eller något;)

PUBG är hur som helst en enorm framgång på både PC och Xbox, och på Xbox kommer det att uppdateras kontinuerligt framöver. Utvecklarna får även hjälp från andra MS-studios med konsolversionen.

PUBG har nog "det där" som gör ett spel roligt, trots buggar och kantighet. En sorts spelmagi som inte går att piska fram i EA-fabriker och dylikt.


signatur

Jump in.

Medlem

@Mortaigne: Det jag är lite orolig för är att fler stora utgivare/studios kommer släppa spel i EA och på så sätt tjäna pengar på i stort sett färdiga buggiga spel allt medans de patchar bort buggar så när spelet "släpps" är det några månader gammalt redan.

Och ingen kan ju säga något om buggar då..

Medlem

Om jag någonsin skapar ett spel, så ska jag släppa det som early access och hålla spelet där. För om det är alpha eller beta, så har folk inte rätt att kritisera spelet. För kom ihåg gubbar "det är early access, vad förväntar ni er?". Vilken lyx att kunna gömma sig bakom en EA-vägg.

Jodåsåatteh..

Medlem

Tänk om man gjort samma sak i musikbranschen?

"Nä men du vet, du lyssnar ju på ett demo nu. När du får den färdiga skivan om två månader, du vet den som vi inte hann ut med innan jul, får du mycket bättre kvalitet än den musik du betalat för att lyssna på som du lyssnar på nu."

Visst kan man skylla på Early Access som en ursäkt för problemen, men varför släpper de spel som ej är färdiga? Visst, man köper inte grisen i säcken om man vet vad man ger sig in på. Men man kanske ändå borde få ett färdigt spel för pengarna, som utvecklarna får ta och göra färdigt innan de släpper? Vill någon se en utveckling där det står en massa ofärdiga, buggiga spel i hyllorna? Som släpps innan de är färdiga för att passa in i rätt lanseringsfönster...

Ingen vidare lanseringshäst med de förutsättningarna.

Medlem

I fallet med PUBG så tror jag inte det är så stor skillnad i 1.0-versionen.

1
Skriv svar