Battlegrounds-skaparen trött på alla PUBG-kopior

Medlem

motsvar till playerunknown, jag är trött på folk som gör early access spel av ett bra konsept , ett triple A BR spel skulle inte vara helt fel istället för optimerat skit men halvfärdigt gameplay.

nä men man tar några strekgubbar gör en flat mark slänger in 100 spelare och släpper det i early access några år tidigare än pubg eller nått annat BR kom ut och så säger man att dom får sluta upp med att kopiera mitt spel ^^ När spelet inte ens har full release än.

Medlem

Haha vilken jävla sopa... Han vae inte först... Han kanske var den första som lyckades stort och gjorde det bra. Men BR spel/filmer har funnits sedan 80talet...last man standing liksom? Fanns ju till och med på doom/quakes tid... Han är notch 2.0 tar en idé och gör sin version på det och slåg bigtime och sen får han storhetsvansinne och börjar ta LSD. Minecraft var stulet ifrån codeclub i Motala. Det som nu är Wurm Online

Medlem

Jag håller iofs med om att kunna kräva IP-skydd för någorlunda abstrakta concept är en riktigt dålig väg att gå, då kommer vi inte se någon utveckling över huvud taget. Bara ett sätt att skaffa monopol.

Däremot så håller jag inte med om det t.ex Natrium säger, då Mr. Greene självklart är skaparen och den som anpassade battle royal-konceptet (I rätt genre med rätt spelmekanik) till spel och förtjänar all cred, men intet mer.


signatur

Johan Pilestedt

Medlem

Blir ju ganska ironiskt med tanke på att det inte är hans orginalidé?


signatur

Man skulle ha två hjärnor så att man kunde sabba den ena

Medlem
Skrivet av Pilestedt:

Jag håller iofs med om att kunna kräva IP-skydd för någorlunda abstrakta concept är en riktigt dålig väg att gå, då kommer vi inte se någon utveckling över huvud taget. Bara ett sätt att skaffa monopol.

Däremot så håller jag inte med om det t.ex Natrium säger, då Mr. Greene självklart är skaparen och den som anpassade battle royal-konceptet (I rätt genre med rätt spelmekanik) till spel och förtjänar all cred, men intet mer.

Just därför som de beslutade redan på 70 eller 80:talet att du inte kan copyrightskydda en idé, att det skulle skada spelindustrin mer än nyttan man får. Det är upp till den fria marknaden att bestämma vem som gör det bäst, om du är en ren kopia av någon annans idé då kommer du förlora i längden ändå.

Plus att PuBG är långt ifrån första spelet med det game modet, det här har funnits i Arma väldigt, Väldigt länge och inte ens det var det första. Battle Royal är ingen ny idé. Tönten ska vara glad att så många spelar hans spel överhuvudtaget och försöka göra så spelarna vill fortsätta istället för att försöka låsa in en idé som inte ens är hans.

Medlem

Men jösses folk! Han säger inte att han vill ta copyright på Battle Royale-genren. Han säger att han vill att andra speltillverkare ska komma på egna versioner av Battle Royal och vidareutveckla genren istället för att göra rena kopior.

Det han vill skydda sig mot är de rena kopiorna.

"In China there are several titles playable that have the same premise, gameplay and even graphics. Some are barely distinguishable from PubG itself, ..."

Medlem

Han kan väl bara sluta whina om allting och fixa sitt jävla spel istället. Så sjukt trött på den där killen...

Medlem

Det är väl så spelindustrin fungerar idag, om någon gör något populärt spel så gör flera andra studios likadana spel för att tjäna pengar. Var samma sak med när MOBA spel blev populära. Verkar inte som att någon tänker kreativt längre, dom kopierar bara rätt av varandra.

Har även sett ett mönster när det kommer till nya spel i överlag. Känns som att alla stora spelutvecklare hänger med varandra och planerar vad alla ska satsa på dom kommande åren. T ex Ibland dyker det upp flera tripple A shootes på kort tid där man läger stort fokus på robot fiender. Det dök väldigt många tripple A spel på kort tid som hade en robot fiender. Dom tänkte väl att dom säljer väl bättre om dom slänger in transformers som en huvud fiende faction i Halo 5 och Gears of War 4.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av jawik:

Men jösses folk! Han säger inte att han vill ta copyright på Battle Royale-genren. Han säger att han vill att andra speltillverkare ska komma på egna versioner av Battle Royal och vidareutveckla genren istället för att göra rena kopior.

Det han vill skydda sig mot är de rena kopiorna.

"In China there are several titles playable that have the same premise, gameplay and even graphics. Some are barely distinguishable from PubG itself, ..."

Du menar som sitcoms på tv med en handling om några vänner eller en familj?

Medlem
Skrivet av Maysay:

Du menar som sitcoms på tv med en handling om några vänner eller en familj?

Nej. Antar med detta att du inte läste hela mitt inlägg.

Edit: Om du inte menar att de sitcomsen utvecklar genren med en "handling om några vänner eller en familj" på ett eget sätt med en ny twist istället för att kopiera. I så fall Ja.

Medlem
Skrivet av Parabellum87:

Som on pubg var först med battleroyale.

Skrivet av rav:

"The Culling" och "H1Z1 King of the Kill" är ju två exempel på spel som kör samma koncept och kom tidigare.

Skrivet av Esri:

Plus att PuBG är långt ifrån första spelet med det game modet, det här har funnits i Arma väldigt, Väldigt länge och inte ens det var det första. Battle Royal är ingen ny idé. Tönten ska vara glad att så många spelar hans spel överhuvudtaget och försöka göra så spelarna vill fortsätta istället för att försöka låsa in en idé som inte ens är hans.

Ok, dags att reda ut vad som är vad här. Battle Royale som det är upplagt i PUBG kommer från boken Battle Royale (1999) som sedan blev en film med samma namn år 2000. Huvudinspirationen för PUBG kommer från filmen.

Brendan Greene har gjort spel runt detta i flera versioner innan han skapade PUBG. Merparten av det folk pekar på här i tråden när de säger att "det där fanns ju redan" är ju gjort av samma kille.

Han gjorde först ARMA 2 modden DayZ: Battle Royale. Senare gick modden över till Arma 3.
Efter det gick han över till att jobba med H1Z1 som konsult och de använde hans spelidé för Battle Royale via licens. Det blev slutligen H1Z1: King of the Hill.
Och efter detta så gick han ihop med Bluehole som ville göra ett Battle Royale-spel och där skapades Battlegrounds (PUBG).

Skrivet av Houratronic:

Ja det var ju till och med han som skapade/gav iden till H1Z1's King Of The Kill och The Culling kom ju efter det.

Det jag tycker är det roligaste med detta dock är hur han har straight up kopierat hans game mode från filmen ''Battle-Royale''

Stämmer. Filmen har dock kopierat det från boken Battle Royale av Koushun Takami. Om man hävdar att det är ok att filmatisera en bok rakt av så ser jag heller inte problemet med att göra ett spel av filmen rakt av. Om man däremot rakt av kopierar en bok till en annan bok så blir det väl lite konstigt? Så varför är det i så fall ok att kopiera ett spel rakt av?

Medlem

PUBG och såna spel är inte något som intresserar mig när det gäller att spela (testat PUBG och Fortnite men det klickade inte helt för mig, kanske var pga buggar och sånt men whatever), men jag tycker det kan vara kul att titta på vissa youtubers när de spelar bara för de har underhållande banter mellan dem.

Men jag undrar... vad klassas då Hunger Games som? En bunt människor som placeras på samma plats, måste leta efter vapen för att döda motståndarna och komma ut som ensam segrare? Låter som Hunger Games använder konceptet från Battle Royale med en liten twist på bara.

Bortsett från det jag såg i HG filmen att alla stod i en ring och efter en signal fick de börja springa mot massa vapen och folk i t.ex. PUBG hoppar från ett flygplan så ser jag inte så stor skillnad på det som är PUBG och Hunger Games.
Det fanns t.ex. moddar till Minecraft som baserades på Hunger Games runt 2012.

Är inte Hunger Games ett Battle Royale?
Jag genuint undrar, för egentligen så är detta inget jag bryr mig om alls, men varje gång jag ser något sånt här om Brendan Greene och PUBG får det mig bara att tänka på Phil Fish och FEZ.

Medlem

Tror han att han uppfunnit spelläget eller? Fattar inte...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

rav
Medlem

@jawik: Tack för informationen!

För att tillägga till det du skriver. Det har väl alltid varit ok att kopiera ett koncept.
Fortnite har ju många features som inte PUBG har. Så de särskiljer sig väl tillräckligt.

Men när vi endå är nere i grytan så finns det ju andra exempel att diskutera inom ämnet...

Nämligen: Dota 1, HoN och LoL.

Sedan har man den Kinesiska kopian av Overwatch.

Medlem

Girig much? Kanske för att andra gör det bättre? PUBG är ett pinsamt dåligt utförande. Laggigt skräp.

Medlem

Hade Battle-Royale-genren ens fått finnas om någon haft patent på Last Man Standing? Det ligger ju rätt nära till hands. Skillnaden är väl i princip att man i BR börjar helt utan vapen och att man får välja lite vart på kartan man vill börja genom styrning av fallskärmen.

Medlem

Gud vad många människor som inte läser saker innan de kommenterar...

Medlem

@Esri: Det var väl just mr. Greene som gjorde Arma-modden, dvs det pubg är baserat på.


signatur

Johan Pilestedt

Medlem

@jawik: menar att dessa är liknar varandra (samma upplägg) till pricken för det mesta, förutom en ny familj. Det är väl liknande inom spel? Så jag förstår inte riktigt vad han vill ha copyright på?

Medlem
Skrivet av billybob:

Vad jag vet så började han allt med sin Battle Royale Mod till Arma 3. Kom 2014 någon gång.

Battle royale spel, förvisso inte i FPS läge men ändock, kom ännu tidigare än så. Första jag spelade var en Custom map/UMS till WC3, ett spel som släpptes 2002. Sedan bygger väl alla från filmen Battle Royale (ett måste att se för de som inte gjort det), hence the name. Och från den filmen fick vi Hunger games och alla jävla spinoffs som The Maze serien och Insurgent/Divergent serien.

Men ja, Arma3 var väl typ först med hur konceptet är idag.

Medlem

Men är inte player unknown en kopia i sin tur? Har för mig iaf att battle royal funnits innan

Medlem
Skrivet av Maysay:

@jawik: menar att dessa är liknar varandra (samma upplägg) till pricken för det mesta, förutom en ny familj. Det är väl liknande inom spel? Så jag förstår inte riktigt vad han vill ha copyright på?

Det är inte konceptet Battle Royale/Last man standing han vill skydda, utan mer den exakta formen. Till exempel om du gör en sitcom om en familj som folk gillar, så tar jag och gör en exakt kopia med samma skämt och allt. Det enda jag byter är namnen på karaktärerna. Då har jag inte gjort något nytt utan bara kopierat ditt arbete.

Om jag istället tar din idé om en familj, ändrar lite förutsättningar och skriver nya skämt så är det ju inte längre en kopia av din show. Det är bara en ny show som är inspirerad av och liknar din.

Det är det han säger. Gör nya Battle Royal-spel och hitta på något som utvecklar genren, gör inte karbonkopior. Fortnite till exempel klassar han inte som en kopia.

Medlem
Skrivet av Smoo87:

Men är inte player unknown en kopia i sin tur? Har för mig iaf att battle royal funnits innan

Varför inte läsa igenom alla inlägg innan du postar?

Medlem

@jawik: det är lite de jag menar. Han tar upp film och musik som exempel. De har båda formler som har gjorts ett antal gånger? Så varför ska spelbranschen vara skyddad från tilltaget? Speciellt när de själva ger sin licens till kinesiska företag som gör just detta? Kolla exemplet från youtube som postades tidigare i tråden.

Medlem
Skrivet av Maysay:

@jawik: det är lite de jag menar. Han tar upp film och musik som exempel. De har båda formler som har gjorts ett antal gånger? Så varför ska spelbranschen vara skyddad från tilltaget? Speciellt när de själva ger sin licens till kinesiska företag som gör just detta? Kolla exemplet från youtube som postades tidigare i tråden.

Jo men även inom film och musik (speciellt musik) så sker ju stämningar när folk stulit från andra utan lov, så varför ska spelbranschen vara "free for all"?

Om du menar Tencent så har de licensen för att publicera PUBG i Kina och de har licensen för att göra ett mobilspel. Huruvida de har någon tillåtelse för att göra spelet Europa är oklart. Men med tanke på hur nytt samarbetet är så skulle jag gissa på att de inte har det. Men det återstår ju att se hur likt Europa blir i slutändan eller om det tillför något nytt.

Här har du ett exempel på ett mobilspel som är en ren kopia. Vad i detta spelet är inte stulet rakt av från PUBG och vad kan man säga att utvecklarna till det spelet tillför till genren? (vad jag vet är detta inte gjort på licens)

Medlem
Skrivet av jawik:

Jo men även inom film och musik (speciellt musik) så sker ju stämningar när folk stulit från andra utan lov, så varför ska spelbranschen vara "free for all"?

Om du menar Tencent så har de licensen för att publicera PUBG i Kina och de har licensen för att göra ett mobilspel. Huruvida de har någon tillåtelse för att göra spelet Europa är oklart. Men med tanke på hur nytt samarbetet är så skulle jag gissa på att de inte har det. Men det återstår ju att se hur likt Europa blir i slutändan eller om det tillför något nytt.

Här har du ett exempel på ett mobilspel som är en ren kopia. Vad i detta spelet är inte stulet rakt av från PUBG och vad kan man säga att utvecklarna till det spelet tillför till genren? (vad jag vet är detta inte gjort på licens)

https://www.youtube.com/watch?v=6i1y13GjN1M

Skiftar de mellen sekvenser av mobilspelet terminator 2 och mobilspelet PUBG? Ganska likt i början med fallskärm och allt...

Medlem

@jawik: Jo men oftast blir de väl stämda pga av melodier (inte vers, refräng, vers, refräng, break, refräng, slut). Som man skulle kunna se som kod och design. Huvudsaken är väl att spelen gör egna textures och kod. T.ex så är de inte så stor skillnad på Battlefield och Call of Duty gällande DM? Visst de kanske har lite annorlunda upplägg.

Jag tror att det kommer så många "kopior" nu pga PUBG är ganska enkelt. Om DICE skulle göra ett liknade spel i Frostbite så skulle nog folk välja detta. De andra spelen skulle kännas som kopior då. Dessa försvinner pga att det inte är lönsamt. Fast nu är de just detta.

Medlem

Krympande banor fanns i bomberman när tiden gick ut och man fick dra in till mitten. Fanns även i en Amiga klon jag spelat kallat Master Blaster.
https://youtu.be/TevtGvBYws8?t=14m

Sedan att bestämma var man vill landa al'a fallskärm fanns ett bra koncept i Section 8: Prejudice.

https://www.youtube.com/watch?v=iW1pc3Bc4gw

Finns inget som egentligen är nytt, bara vidare utvecklat och kanske kombinerat. Att skydda koncept helt skulle inte fungera. Då det skulle stagnera marknaden för spel och media överlag.

Jag kan säkert hitta mer exakta exempel om jag börjar leta ordentligt.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Maysay:

@jawik: Jo men oftast blir de väl stämda pga av melodier (inte vers, refräng, vers, refräng, break, refräng, slut). Som man skulle kunna se som kod och design. Huvudsaken är väl att spelen gör egna textures och kod. T.ex så är de inte så stor skillnad på Battlefield och Call of Duty gällande DM? Visst de kanske har lite annorlunda upplägg.

Jag tror att det kommer så många "kopior" nu pga PUBG är ganska enkelt. Om DICE skulle göra ett liknade spel i Frostbite så skulle nog folk välja detta. De andra spelen skulle kännas som kopior då. Dessa försvinner pga att det inte är lönsamt. Fast nu är de just detta.

Jo det behöver ju vara jämförbara likheter mer än konceptet i sig för att man ska kunna kalla det en kopia. Om man gör ett FPS-spel i multiplayer som utspelar sig under andra världskriget så kommer ju andra FPS-spel i andra världskriget-miljö att se väldigt lika ut. Man kan och ska ju inte behöva ändra uniformer, vapen, ljud med mera bara för att vara annorlunda.

Men samtidigt, om man gör ett andra världskrigs-FPS är väl poängen att man tänker "kolla på det där spelet, det är tufft, tänk om vi gör ett liknande spel men gör så här istället.." och inte tänker "kolla på det där spelet, det säljer bra så nu härmar vi det så mycket vi kan..".

Sedan är det lite av en gråzon. Jag ser gärna att de har ett visst skydd, men jag vill inte ha en marknad där en speltillverkare kan göra ett halvdant buggigt spel och sedan blockera andra utvecklare från att utveckla bättre spel genom att hävda IP. Då får vi ingen utveckling. Men om jag förstår Brendan rätt så är inte det vad han vill heller.

Medlem

@Parabellum87: Förklara för mig vem som gjorde första battle royale.

@robbis: Battle Royale (som film) släpptes ju 1999 så sen 80talet vetifan? Kan du lista några av dom filmerna/spelen du syftar på?

@Hipshot: Vem uppfann spelläget battle royale då?

123
Skriv svar