Battlegrounds-skaparen trött på alla PUBG-kopior

Medlem
Skrivet av quadratis:

jag har ingen aning, men gissar på funktionen som gör att kartan "krymper" ju fler som dör? vad jag förstått så är det inget spel som hade det innan PUBG, och att det var den funktionen som gjorde just PUBG så populärt. rätta mig gärna om jag har fel, det är bara en gissning. har aldrig spelat fortnite eller någon av dessa "kopior", så vet inte om samma funktion finns där.

Kartan krymper efter en viss tid. Detta återfinns redan i H1Z1 som i sin tur kom ut före. Vill minnas att samma sak finns i DayZ.

Skrivet av Molotov:

Man ska ta kinesiska trailers på deras spel med en rejäl skopa salt, där verkar man få lura folk med "E3 Graphics mod" x100

Nu kanske det där Europa är som det verkar i filmen och då skulle jag verkligen vilja att det kom hit också
Nyligen kom jag dock tänka på trailern till kinesiska mobilspelet PubG som ja, verkade 100ggr bättre än PC versionen enligt trailern

Tencents trailer till PUBG för mobilplattformar bevisar ju detta där man lagt till saker enkom för en trailer som inte återfinns i spelet så som båtar med miniguns och hangarfartyg (vilket i väst skulle kallas för felaktig marknadsföring).

Medlem
Skrivet av spikes:

@Parabellum87: Förklara för mig vem som gjorde första battle royale.

@robbis: Battle Royale (som film) släpptes ju 1999 så sen 80talet vetifan? Kan du lista några av dom filmerna/spelen du syftar på?

@Hipshot: Vem uppfann spelläget battle royale då?

Va, jag vet inte, jag spelar inte ens detta spelet. För mig är det bara ett annat last man standing spel, ett läge som funnits hur länge som helst i många spel. Sedan att någon kommit på att man skall byta namn på allt nuförtiden...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av spikes:

@Parabellum87: Förklara för mig vem som gjorde första battle royale.

@robbis: Battle Royale (som film) släpptes ju 1999 så sen 80talet vetifan? Kan du lista några av dom filmerna/spelen du syftar på?

@Hipshot: Vem uppfann spelläget battle royale då?

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_royale_game - Lite historik, det har inte alltid haft samma namn. Men konceptet är iaf äldre än PUBG.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Kartan krymper efter en viss tid. Detta återfinns redan i H1Z1 som i sin tur kom ut före. Vill minnas att samma sak finns i DayZ.

Vilket som redan nämnts flertalet gånger beror på att det är samma kille som gjort det spelläget i alla 3 spelen.

Att just PUBG var det som slog beror nog mest på att det var ett fristående spel redan från start och inte bundet till något annat som de andra var i början. Möjligen också att det var lite bättre utfört.

Medlem
Skrivet av Ctrl:

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_royale_game - Lite historik, det har inte alltid haft samma namn. Men konceptet är iaf äldre än PUBG.

Din länk säger att Brendan är en av grundarna till spelläget baserat på filmen.

Medlem
Skrivet av Houratronic:

Ja det var ju till och med han som skapade/gav iden till H1Z1's King Of The Kill och The Culling kom ju efter det.

Det jag tycker är det roligaste med detta dock är hur han har straight up kopierat hans game mode från filmen ''Battle-Royale'' (& The Hunger Games) men samtidigt snackar om att spel borde ha samma copyright-skydd som filmer/musik.

Han menar ju att en spelidé inte ska kunna kopieras i andra spel. Upphovsrätt har av naturliga skäl begränsningar, om du gör en låt som handlar om en specifik film är det tex. inget upphovsrättsbrott eftersom det är olika medier och inget specifikt innehåll har kopierats från filmen. Hade man däremot haft med filmklipp i musikvideon hade det varit upphovsrättsbrott.

Författaren till boken Battle Royale har själv hämtat idén från spel av typen King of the hill så han kan inte stämma någon för spelidén lika lite som någon kan stämma honom för att ha skrivit en bok baserad på spelidén. Han har dock rätt till namnet 'Battle Royale' om det används för ett spel som liknar hans bok (Och han får sannolikt betalt både för H1Z1 och Fortnite).

Faktum här är att både H1Z1 och Fortnite faktiskt HAR kopierat Playerunknowns BG för att det är populärt och de vill tjäna pengar så det är helt självklart att han är sur, det är inte alls rättvist att de här stora företagen kan köra över honom, det är ju han som har gjort allt jobbet med att utveckla spelmekanik, koncept, regler mm.

Avstängd
Skrivet av Ahris:

Faktum här är att både H1Z1 och Fortnite faktiskt HAR kopierat Playerunknowns BG för att det är populärt och de vill tjäna pengar så det är helt självklart att han är sur, det är inte alls rättvist att de här stora företagen kan köra över honom, det är ju han som har gjort allt jobbet med att utveckla spelmekanik, koncept, regler mm.

Med den logiken kan inga moderna spel ha spellägen som deathmatch eller search & destroy.

Medlem

@jawik: för att det var ganska många och jag tröttnade på att läsa inläggen innan någon nämnt det kanske? Är det lag på att läsa alla inlägg innan man gör ett inlägg? Inte? Nej dåså, tyst med dig

Medlem
Skrivet av Manslut:

Med den logiken kan inga moderna spel ha spellägen som deathmatch eller search & destroy.

Eller CTF eller något alls typ. Tycker hela diskussionen är onödig.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Samtliga battleroyale spel har ju kopierat idén, inklusive sin spelmekanik från filmen battleroyale som kopierat den från en bok, som kopierat den från ett spel, som the hunger games i sin tur kopierat. haha. ajjabajja.

Tycker att det är bra med konkurrens. Låt det bästa spelet vinna.
Ska vi börja härja om alla tusentals tetris kloner, eller plattformspel, eller online shooters med death match eller alla tusentals rpg's som har stats, dice rolls, fan the list goes fucking on.
Jävla larv. Han har ju redan gjort hur mycket pengar som helst på spelet och är det mest populära i genren, sluta grina för fan.

Gör bäst jobb och det spelet blir det mest populära. Nu är det ju inte så att någon av pubg klonerna har kopierat modeller, kartor eller liknande rakt av det hade jag kunnat hålla med om att det är fult, men det är ju något som innefattas av copyright också.

Medlem
Skrivet av Smoo87:

@jawik: för att det var ganska många och jag tröttnade på att läsa inläggen innan någon nämnt det kanske? Är det lag på att läsa alla inlägg innan man gör ett inlägg? Inte? Nej dåså, tyst med dig

Nej det finns ingen lag mot lathet. Men vill man tillföra något till en diskussion är det ju bra att veta vad som sagts i den. Och det hade inte tagit så lång tid att i alla fall skumma igenom inläggen, frågan/påståendet dyker upp flera gånger och har fått svar flera gånger. Enda resultatet som uppnås med repetition är att det blir spam i tråden.

Medlem

@Loltron: På vilket sätt är battleroyale-boken baserad på ett spel menar du? Satt han och hade spelet som inspiration för boken eller är det bara att "spelstilen" i ngt spel som var släppt innan ~1997 går att applicera på boken?

Medlem
Skrivet av spikes:

@Loltron: På vilket sätt är battleroyale-boken baserad på ett spel menar du? Satt han och hade spelet som inspiration för boken eller är det bara att "spelstilen" i ngt spel som var släppt innan ~1997 går att applicera på boken?

Det jag menar är att det finns en uppsjö med gamla spel till både, amiga, nintendo etc som applicerar sisten kvar vinner som både hans film och bok i princip är i grova hugg, det är även tämligen sarkastiskt menat då man kan hålla på i evigheter gällande alla verk som finns såhär. Sedan vet jag inte exakt vad Koushun Takami's inspiration var, förmodligen var det väl gladiator spelen eller nått.

Medlem
Skrivet av Loltron:

Det jag menar är att det finns en uppsjö med gamla spel till både, amiga, nintendo etc som applicerar sisten kvar vinner som både hans film och bok i princip är i grova hugg, det är även tämligen sarkastiskt menat då man kan hålla på i evigheter gällande alla verk som finns såhär. Sedan vet jag inte exakt vad Koushun Takami's inspiration var, förmodligen var det väl gladiator spelen eller nått.

Håller med. Diskussionen om "vem som skapade Battle Royal" blir nästan lite fånig eftersom det inte är det grundpoängen handlar om. Att hålla på och diskutera vem som var först med Battle Royal eller Last Man Standing blir meningslöst då Brendan aldrig har sagt att han vill ta copyright på spelläget.

PUBG i sitt utförande är rakt inspirerat av filmen Battle Royal. Både vad det gäller funktioner och stilmässigt. Det har Brendan själv sagt. Om det fanns liknande koncept innan där "sisten var kvar" spelar ingen roll. Att jag har pekat på en tidslinje för Battle Royal beror mest på att folk har sagt "det där fanns ju redan" och sedan pekat på ett annat spel som Brendan också gjort.

Det Brendan skulle vilja skydda sig mot är rena kopior av hela konceptet där allt stjäls. Det är kring det som diskussionen borde ligga. Hur mycket kan ett företag kopiera av ett annat spel innan det anses vara att stjäla?

Medlem

@Loltron: Dom klassiska king of the hill/last man standing spelen har ju oftast inte en krympande bana med random vapen utspridda dock. Vilket (iaf för mig) särställer dom från just battle royale genren. Fast det är ju bara hur jag kategoriserar

@Parabellum87: Fortfarande inget svar av herrn, vem anser du var först med att utveckla battle royale?

Medlem

@jawik: suck.. det har inget med lathet att göra, var ju inte direkt något i början som var speciellt intressant. Lägg bara ner din pajas

Medlem
Skrivet av Smoo87:

@jawik: suck.. det har inget med lathet att göra, var ju inte direkt något i början som var speciellt intressant. Lägg bara ner din pajas

Haha du "tröttnade" på att läsa inlägg när det tog typ 6 inlägg innan första inlägget kom som var likadant som ditt. Och hade du hoppat direkt till sista inlägget innan ditt så hade du sett samma sak där.

Klart det var lathet att inte lägga 30 sekunder på att skumma igenom inläggen. Det är du som gör dig till en pajas genom att hävda annat. Men det här tillför inget så jag släpper det nu. Ha en bra dag.

Medlem

@jawik: ja puss på dig, ha det bra

Medlem
Skrivet av jawik:

Håller med. Diskussionen om "vem som skapade Battle Royal" blir nästan lite fånig eftersom det inte är det grundpoängen handlar om. Att hålla på och diskutera vem som var först med Battle Royal eller Last Man Standing blir meningslöst då Brendan aldrig har sagt att han vill ta copyright på spelläget.

PUBG i sitt utförande är rakt inspirerat av filmen Battle Royal. Både vad det gäller funktioner och stilmässigt. Det har Brendan själv sagt. Om det fanns liknande koncept innan där "sisten var kvar" spelar ingen roll. Att jag har pekat på en tidslinje för Battle Royal beror mest på att folk har sagt "det där fanns ju redan" och sedan pekat på ett annat spel som Brendan också gjort.

Det Brendan skulle vilja skydda sig mot är rena kopior av hela konceptet där allt stjäls. Det är kring det som diskussionen borde ligga. Hur mycket kan ett företag kopiera av ett annat spel innan det anses vara att stjäla?

Stämmer.

Vet om att brendan har stått för det mesta i genren. Men samtidigt anser jag att koncept inte kan få en copyright, vore såklart skillnad om andra tillverkare satt och stal kod, texturer och modeller där har man ju stöld på riktigt och den copyrighten kanske går att fläska på, vet inte om den är otillräcklig i dagsläget har väldigt dålig koll på copyright's.

Skulle man applicera copyright gällande koncept på annat skulle det inte finnas olika tillverkare av någonting liksom.
Och jag tycker ju själv att pubg har bäst utförande av alla dom spelen och pubg samt h1z1 är dom enda spelen i genren jag äger, vet inte själv varför man någonsin skulle välja någon av klonerna dom ser ju helt värdelösa ut, måste ju handla om folk med så taskig hårdvara att pubg endast är en dröm eller cheaters som blivit bannade i pubg redan.
Är ju samma med tex counter-strike, finns spel som är raka rip-offs, men vem fan spelar dom ??

Men kommer det ett spel som gör samma sak men bättre, be my guest.

Tycker i så fall det är viktigare att argumentera om valve och steam's kvalité kontroll att inte släppa in helt värdelösa spel till salu.
Vilket dom är rätt dåliga på och det är ju egentligen det som är grund problemet.
Thats my two cents.

Tror brendan kan vara väldigt lugn med att hans spel ligger på toppen så länge det patchas.

Avstängd
Skrivet av Loltron:

Det jag menar är att det finns en uppsjö med gamla spel till både, amiga, nintendo etc som applicerar sisten kvar vinner som både hans film och bok i princip är i grova hugg, det är även tämligen sarkastiskt menat då man kan hålla på i evigheter gällande alla verk som finns såhär. Sedan vet jag inte exakt vad Koushun Takami's inspiration var, förmodligen var det väl gladiator spelen eller nått.

Uppsjö? Nämn tre.

Medlem

@Manslut: Greenies till amiga, bomberman till nes, alla fighting spel som existerar.
Du kanske borde läsa inlägget en gång till, är väl inte så svårt att komma på spel som har "sisten kvar vinner".
Fia med knuff ? Monopol ? Sen kan du ju även ta och läsa att jag var tämligen sarkastisk.

Sluta citera när du inte ens läst eller förstår inlägg i kontext och jag är inte din privata googlare.
Och ja, jag är fortfarande irriterad på dig sen tidigare, står även fast vid tidigare ståndpunkt att vi inte behöver prata.
Hejdå.

Avstängd
Skrivet av Loltron:

@Manslut: Greenies till amiga, bomberman till nes, alla fighting spel som existerar.
Du kanske borde läsa inlägget en gång till, är väl inte så svårt att komma på spel som har "sisten kvar vinner".
Fia med knuff ? Monopol ? Sen kan du ju även ta och läsa att jag var tämligen sarkastisk.

Sluta citera när du inte ens läst eller förstår inlägg i kontext och jag är inte din privata googlare.
Och ja, jag är fortfarande irriterad på dig sen tidigare, står även fast vid tidigare ståndpunkt att vi inte behöver prata.
Hejdå.

Lol, inga av de spelen har nånting som helst gemensamt med vare sig Battle Royale som koncept eller PUBG. Sarkastisk eller ej så var det bara att greppa efter hamnstrån att insinuera att de har det. "sisten kvar vinner" är per automatik INTE samma sak. likaså INTE alla fighting-spel som existerar.

Att den som är sist kvar vinner är bara villkoret som ska uppfyllas, vilket i sig inte definierar spelet.
Med din logik handlar spelläget domination i cod om att få 200 poäng och alla andra spel som vinns när man får 200 poäng är likt cod domination, oavsett om det är en kaninhoppningssimulator eller ett bilspel.

I själva verket går det naturligtvis ut på att hålla fler baser än fienden genom att erövra och försvara dom genom att döda fiender som försöker ta dom.
Förstår du skillnaden på det och ett vinstvillkor, som "siste man kvar" är?

Medlem

@Manslut:
Äh du förstår ju inte vad man skriver eller menar, har aldrig sagt att jämförelserna jag drog var annat än idiotiska.
Och just därför ställer jag mig emot copyright av koncept, för att man kan hålla på greppa efter halmstrån.
Men det lyckas du warpa om till att jag argumenterar för just den typen av jämförelser och inte förstår.

Orkar inte med dig och har inget intresse av att skriva med dig, men det verkar du inte kunna FATTA heller.
Ta ditt nästa inlägg och kör upp där solen aldrig skiner.

123
Skriv svar